Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:37

Hoi Tien
Ik heb eerlijk gezegd alleen je openingspost gelezen en niet verder alle reactie's, had geen zin om 7 pagina's door te spitten :o
Dus als ik iets schrijf wat al honderd keer gezegd is dan spijt me dat.....

Wat mij opvalt als ik het filmpje kijk is dat ze steeds naar dat hok naast de deur lijkt te kijken.....
Was daar iemand bezig of is daar laatst iets omgevallen toen ze aan de stang vast stond, misschien dat ze daar van geschrokken kan zijn?
Wat ik me ook afvraag, is er pas een dier gestorven op stal of vlakbij?
Als Sanne een dood beest ruikt dan toont ze ook een beetje het gedrag wat Kim laat zien.
Bij Sanne helpt aardig zijn of meegaand zijn niet, alleen een keer flink aanpakken zet haar over dr angst of aanstellerites heen.

Jammer genoeg kan ik je geen kant en klare oplossing geven, ik kan alleen heel hard voor je duimen dat dit snel over is!
Misschien is het een idee om [***] eens via een foto naar Kim laten kijken, die heeft pas een topic geopend over behandeling van paard.
Heel veel succes!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:59

Tineke, je weet dat ik net zo'n tank heb als jij, die vertoonde in het verleden ook dergelijk gedrag...En dat was puur uitproberen en etteren. Vaststaan duurde te lang? Meneer groef een gat van een halve meter diep of trok alle begroeiing onder het hek vandaan. Ongeduldig voor het eten? Voet door het hek steken betekent dat het baasje snel weer terug komt. Totdat ik het zo zat was, voet door het hek? Voerschep naar zijn kop gegooid. Hek kapot, ego van paard gedeukt, maar nooit meer met voet door hek.
Ik moest eerst nog leren dat ik superstreng moest zijn. Tijdens het borstelen mag hij niet eens een voet verzetten, behalve om een vlieg weg te jagen. Dan krijgt hij al een EUH om zijn oren. En hij weet heel goed wat dat betekent, net als het woordje NEE overigens :D
Soms heeft hij nog weleens overenthousiaste 'oeps-ik-liep-per-ongeluk-door-je-heen-omdat-ik-even-in-je-tas-wilde-ruiken' acties, dan moet hij de halve wei door in zijn achteruit en is de lol er snel af.

Derma schreef:
Maakt het eigenlijk wat uit wat de oorzaak is? Mag ze dit gedrag wel vertonen als er een oorzaak voor is? Jou gewoon naar buiten sleuren omdat ze "bang/onrustig" is? Mag ze (bij wijze van) als ze schrikt van een papiertje haar 1000 kilo logge lichaam op jou kleine teen parkeren?
Als je nu niet duidelijk en consequent bent wordt dit een heel lang verhaal. Want ook al schijt ze zeven kleuren stront (en dat doet ze nog lang niet) dan nog mag ze nooit jou omver lopen, je de poetsplaats uitsleuren of wat dan ook.
Ik weet dat je denkt dat er iets aan de hand is, maar ze neemt een loopje met je.

Amen, je zegt precies wat ik denk! Ook ik accepteer geen 'gedoe' na een schrikreactie. Paard mag best schrikken/angstig zijn, maar moet wel bij me blijven en niet gaan rennen. Gevolg is dat paardlief precies de grenzen van het halstertouw kent, druk is stop, en meestal met vier beentjes in de lucht springt om daarna eens rustig te bekijken wat er eng was.
Dus, wees streng maar rechtvaardig en geef haar geen centimeter, want ze pakt je hele hand!

Anoniem

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:32

Allemaal bedankt voor de reacties. :j
Ik ga ze niet allemaal bij langs, aangezien ik op veel dingen al antwoord heb gegeven. :o

Miss_Malfoy: Ik snap je punt, ben het alleen niet met alles eens. :)

Maflinger_S: Daar had ik inderdaad zelf ook al aan gedacht, dat was ik voor het openen van dit topic ook van plan.

Derma: Als er een oorzaak is, kun je gerichter aanpakken.
Als het angst is, helpt het niet om haar er met geweld langs te krijgen, als het uitproberen is, dan kan dat wel werken.

Willekes: Dat gebeurd eigenlijk nooit.. ze staat altijd in dezelfde paddock. :)
Ik had niet het idee dat ze gericht terug wilde naar de wei, aangezien ze totaal de andere kant op kijkt. (Naar voren en naar links)

Voor de derde keer!! Ik heb het niet over paniek op de filmpjes!!
Lijkt wel een stopwoordje te worden hier. :o

Justdiesel, ik had juist het idee dat ze naar buiten keek.
Maar in de container hangen alle manege-zadels en hoofdstellen.. daar komt nooit iets raars uit.
Nee, er is ook geen dier dood gegaan op de manege zelf, geen paard in ieder geval.

Ingeborg, ik snap wat je bedoeld. :j
Ben ook hard aan het werk.

Even een kleine update; Ik ben vanavond nog mee gereden naar de manege, heb Kim (tegelijk met een lease-paard) naar de poetsplaats gebracht, waar nog 2 andere paarden stonden, heb haar kort gepoetst, even naar de longeercirkel gelopen, erin gezet en even later touwhalster gehaald.
Die heb ik om gedaan en zo zijn we weer terug naar de paddock gelopen.
Dit ging vrij goed.. ik merkte wel spanning in Kim's lichaam, maar dit heb ik bewust genegeerd door iets voor haar te blijven lopen.
Vlak voor de longeercirkel probeerde ze nog de rijbak in te rennen, maar dit heb ik kunnen voorkomen.
Dus al met al nog lang niet waar we waren, maar al wel een heel stuk beter dan vanmiddag. :)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:37

Had er vandaag iets van meegekregen dat je troubels hebt met Kim maar was maar een hap en een snap. Nu ik alles zo gelezen heb begrijp ik je "wanhoop". Want in het filmpje is Kim idd niet Kim.
Moet je wel zeggen dat toen jij Kim vanavond terugbracht naar de paddock ik zoiets had: wat keutelt die relaxed achter 10 aan (maar toen wist ik van dit alles nog niks).

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:41

Wat een trut is het ook Tien! :D

Zo flipte ze hem vanmorgen, zo relaxt stond ze vanavond aan de stang. Mevrouw stond met haar ogen dicht en haar lip hing op half 7!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:41

Klopt.. :j Die terugweg was bijna als vanouds.
Halverwege vond ze even iets eng, heb haar even laten kijken en daarna liep ze weer mooi mee..
Ik heb ook echt bewust de dingen genegeerd en veel met anderen gepraat, dus minder gericht naar Kim zelf.

Jaaa.. wat een raar dier hè.. Sandra was ook helemaal verbaasd, want die was er vanochtend ook bij.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:46

Maar ben je er nu al uit wat je gaat doen? Want een 'oorzaak' gaan we hier niet vinden. ;) Ga je op je strepen staan of? Wat?

Ik bedoel dit niet banketstaaf hoor, maar ik zie altijd gewoon graag dat er wat besloten wordt :) Anders is het topic voor niks.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:46

KoudbloedKim schreef:
... dus minder gericht naar Kim zelf.

Dat is nou precies één van de dingen die ik bedoelde in mijn reactie: neem afstand van Kim.
En het werkt dus. Toppie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:50

Phormicola: Ik ben van plan om dit, wat ik vanavond heb gedaan, een tijd vol te houden.
Dus raar gedrag negeren en bij goed gedrag wat meer contact zoeken.
Zelf gewoon 'stoer' blijven als ik spanning merk bij Kim.
Net zolang tot ze zelf weer wat bij trekt.
Ik neem het met hele kleine stapjes, zoals even naar de longeercirkel en 5 minuten later weer terug naar de paddock.
En dan bijv. morgen zelfde; even poetsen (ietsje langer), naar de longeercirkel, daarna even in de bak en dan weer terug.
Niet in één keer weer over het terrein, maar gewoon kleine stapjes. :)

Gooya: Ja, dat werkt inderdaad..
Al denk ik dat het wat moeilijker wordt als ik helemaal alleen ben en er niemand is die míj afleid.
Maar ik ga heel hard mijn best doen.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:53

phormicola schreef:
Maar ben je er nu al uit wat je gaat doen? Want een 'oorzaak' gaan we hier niet vinden. ;) Ga je op je strepen staan of? Wat?

Ik bedoel dit niet banketstaaf hoor, maar ik zie altijd gewoon graag dat er wat besloten wordt :) Anders is het topic voor niks.

Denk dat je wat té snel wil....Tineke krijgt in 1 dag tijd zoveel advies en tips en ik denk dat de tijd iets te kort is om alles maar gelijk uit te proberen om te kijken wat het beste werkt. En wat moet er besloten worden?? Wiens tip of aanpak het beste is?? Denk dat Tineke even de tijd nodig heeft om alles te filteren en misschien verschillende tips wil combineren.

Tineke....maak je niet teveel zorgen....dit komt heus weer goed!

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:55

ik denk dat je met zo'n sterk paard wel erg op moet passen op wie er de baas is want qua kracht zal kim het winnen van je.

ik heb zelf een fries en dat kan ook een enorme tank zijn, wanneer ze een tijdje wat minder in de hand komt merk ik al dat ik weer even wat strenger moet zijn bij haar. en daarna zijn we weer maatjes.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:58

Fijn dat het vanavond weer wat beter ging. Lijkt het je alleen niet verstandig om haar aan een hoofstel mee te nemen, zodat jij wat meer te vertellen heeft als ze toch er vandoor wil gaan. Dan gewoon een driehoek (weet niet hoe het precies heet, waar je ook mee longeert) erachter en daar het touw aan.

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:52

Misschien helpt het als je er niet zoveel aandacht aan schenkt? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:04

Djuno, dat is ook zeker waar.. 8 pagina's aan reacties kan ik niet zomaar even opslaan.

Linsim26: Klopt.. het kan heel gevaarlijk zijn/worden.

Nicole3939: Ik werk zelf heel graag met mijn touwhalster, bit is mijn laatste optie. :j
Bitstukje bedoel je.. is ook handig inderdaad..

Sb300786: Misschien moet je mijn laatste post even lezen. :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:07

Ik zie hier een kopie van Bries. Precies hetzelfde gedrag.
Gewoon puberen en uitproberen. Kijken hoe ver hij kan gaan.

Ik zie geen paniek, ik zie een dame die aan het drammen is en je flink in de maling neemt.

Ben 1 keer door Bries over het erf gesleurd. Precies hetzelfde als Kim bij jou doet.
De tweede keer dat hij het wilde doen, heb ik een flinke ruk aan het touw gegeven en een grote mond. Hij heeft het nooit meer bij mij gedaan. Wel met een hengstenketting, want 1000 kg hou je niet zomaar met een touwtje.
Als die meiden op stal hem binnen gaan halen, flikt hij hetzelfde bij hun. Omdat hij weet dat hij een loopje met ze kan nemen.

Kim probeert je gewoon uit en dat gedrag zal alleen maar erger worden als ze niet goed gecorrigeerd word.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:16

Als ik het goed begrijp, is Kim nu toch 6? Volgens mij is dit een klassiek geval van puberteit.

Echt paniek is het niet, maar dat zeg je zelf ook al. Wel wil ze overduidelijk in control zijn.
Helaas...dat kan dus echt niet. je zult haar haar grenzen aan moeten geven. Zoals ze je wegsleurt van de poetsplaats, past maar 1 ding; een flinke trap tegen de ribben. Is ze nou helemaal zot geworden? Klinkt niet aardig maar dat is juist waar ze behoefte aan heeft en wat haar zeker zal doen kalmeren. Ze beseffen echt maar al te goed wanneer zo'n schop terecht is en dan accepteren ze het ook zonder meer.

Overigens heb je eerder moeilijke periodes met haar gehad, toen heeft de training goed geholpen. Zou het goed zijn om toch nog eens weer die lessen in herinnering te roepen? Hoe dan ook, zie het als een fase.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:36

KoudbloedKim schreef:
Djuno, dat is ook zeker waar.. 8 pagina's aan reacties kan ik niet zomaar even opslaan.

Linsim26: Klopt.. het kan heel gevaarlijk zijn/worden.

Nicole3939: Ik werk zelf heel graag met mijn touwhalster, bit is mijn laatste optie. :j
Bitstukje bedoel je.. is ook handig inderdaad..

Sb300786: Misschien moet je mijn laatste post even lezen. :)

:+ :+ precies kon even niet op de naam komen :o :o

Cody1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:51

ja dat is nou wat ik bedoelde een hengstenketting
zoals HorseTopShop zegt.
ik denk dat dat echt gaat werken als ze weer een loopje met je neemt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:53

HorseTopShop: En daarom ben ik bezig met corrigeren.. :)

Beantsje: Ja, Kim is inderdaad 6, maar zij heeft al een hele tijd pubergedrag vertoond en is het laatste half jaar eigenlijk alleen maar rustiger geworden.
Ik had gehoopt dat ze er juist uit was.
Nee, ik breng haar niet meer weg.. ik wil best dat er iemand met haar aan de slag gaat, als dat beter zou zijn, maar dan wil ik er wel zelf bij zijn.
Ik wil weten wat er met mijn paard gebeurd en dat wist ik toen niet.
Ik hoop echt dat het inderdaad 'maar' een fase is. :)

Nicole3939: Heb ik ook heel vaak..

Laura_Thijs: Op dit moment kan ik me die helaas niet veroorloven.
Ik kan er in de toekomst wel naar gaan kijken.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:09

ja daar zit i dus ook aan te denken ze heeft denk ik iets gehoord want zien doe jezelf net zo goed. waar ze van geschrokken is en ze kijkt ook telkens naar de deur. vreemd dat juist zei met jullie goede band zo op jou reageerd. kijk buiten eens goed rond wat is er veranderd, want dat er iets buiten is staat vast ze wil zelfs naar buiten, misschien om het je te laten zien. want ze schiert door de deur. dat van een windmolen heb ik vaker gehoord had ook meteen hoge piep te maken. misschien hoort ze het binnen ook wel waardoor ze zo doet
Saar88 schreef:
Wat naar zeg! Ik heb het filmpje goed bekeken, maar zie eigenlijk pas bij de derde 'take' iets van paniek. Op de eerste twee lijkt het alsof ze iets engs verwacht en daardoor onrustig is, ze houdt haar omgeving goed in de gaten.
Zou het pijn kunnen zijn? Verstapt? Spierpijn? Haar mond?
Wat ik verder kan bedenken, maar misschien wel vreemd, is waar mijn verzorgpaard last van had. Hij was de rust zelve als hij aan huis stond bij de eigenaren, zodra hij voor de winter verhuisde naar een privéstal stond hij er net zo bij als Kim. Wat bleek: de windmolen van de buurman maakt een heel hoog fluitend geluid, voor ons niet waarneembaar. Dit zou wel heel toevallig zijn, maar wie weet..
Verder kan ik niets bedenken, maar ik zal proberen mee te denken!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:11

Heel erg vervelend zeg.. Zou zo snel ook niet kunnen bedenken wat het zou kunnen zou! Heel raar zo'n omslag van de 1 op andere dag :S
Zou haar idd ook niet wegbrengen.. Straks kunnen die andere mensen wel normaal met haar over de straat, maar kan je het zelf nog niet! Dat schiet ook niet op.. Hulp erbij is altijd goed, maar zou idd zelf te touwtjes in handen houden! Heb ook een paar keer gelezen dat je moet poetsen in de stal of op een wasplaats.. zou dat juist weer niet doen als ze zo onrustig is! Beetje vervelend als je tussen de muur en 1000kg komt ;)
Iig heel erg veel succes/sterkte ermee! Hoop voor je dat het een fase is van korte duur! Echt heel vervelend voor je dit..

*Edit - als er een windmolen zou staan, zouden andere paarden daar toch ook last van moeten hebben? Het lijkt mij dat dan de wat drukkere paarden hier heftiger op zouden reageren als zo'n relaxt paardje die zich normaal nergens druk om maakt
Laatst bijgewerkt door _Kimo_ op 13-08-10 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cody1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:12

Laura_Thijs: Op dit moment kan ik me die helaas niet veroorloven.
Ik kan er in de toekomst wel naar gaan kijken.
[/quote]

echt geloof me als je een hengstenketting hebt dan sta je veel sterker dan hem
heb het heel vaak gezien en meegemaakt en het is zeker een aanrader
nog veel succes met der. :wave:

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:22

als ik je verhaal zo lees en het filmpje bekijk, zie ik een zeer argwanend paard

ze is enorm geschrokken en jij hebt haar geen vertrouwen gegeven, in tegendeel je bent haar zelfs harder gaan aanpakken
ze zal een paar dagen flink de kluts kwijt geweest zijn
de angst en vervolgens jou gedrag wat haar ook geen rust gaf

ik begrijp dat ze nu inmiddels weer een beetje de oude aan het worden is gelukkig

dat een paard enorm schrikt kan maar jij moet als begeleider dan rust en duidelijkheid uitstralen
zoek nooit de plek snel weer op als een paard daar echt bang is, laat het eerst wat rusten
ga een nerveus paard niet nog meer opjagen zodat hij nog drukker wordt
het is duidelijk dat kim haar maatjes is gaan zoeken

ik had haar nooit vastgezet als ze zo onrustig was maar een plekje opgezocht waarvan je merkt dat dat haar rustiger maakt en als dat op de wei is, nou dan loopt ze maar even daar
blijf bij haar en laat blijken dat je er voor haar bent zonder je leidersrol op te geven

kim is een binnenvetter en zal nooit overdreven reageren zoals veel anderen paarden doen
juist haar over atente gedrag is al aanleiding genoeg bij haar om er van uit te gaan dat ze echt bang was
jou gedrag heeft dan weer gezorgd dat ze je geen geweldige leider vond waardoor je er nog een probleem bij kreeg, ze ging dan maar haar eigen weg

ik begrijp dat jullie al weer aardig op de goede weg zijn
zulke dingen kan iedereen overkomen en als je maar goed kijkt wat kim aangeeft, komen jullie er best uit

ik geloof trouwens totaal niet in pubergedrag, daar is ze al veels te oud voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:33

Franka75: Er is echt niks veranderd buiten.. er liggen pluisjes, maar die lagen er al.. verder is er niks.
Ik ben zelf ook naar buiten gelopen, om haar te laten zien dat ik daar ook niet bang was, maar daar reageerde ze niet op.
Ik probeer echt te bedenken wat er veranderd is, maar alles is nog hetzelfde binnen en buiten.

LuckySil: Zo denk ik er ook over.. ik wil weten wat er met mijn paard gebeurd en wanneer.
En het liefst samen met haar leren.

Laura_Thijs: Ik geloof je. :J

Spatter: Op het moment dat Kim in de wei stond (na haar ontsnapping), was de 'schrik' weg en waren de grasjes belangrijker.
Ja, dan krijgt ze van mij wel op haar donder.
Ik ben het met je eens dat je angst niet moet afstraffen, maar ik laat het ook niet toe dat ze, letterlijk, op me springt. :n

Ik wist vanochtend nog niet dat ze zo zou gaan flippen.. hoorde haar hoefgetrappel pas toen ik wat water aan het drinken was.
Anders had ik haar in de bak gezet en was ik haar daar gaan poetsen.
Ik wilde nog kijken of ze aan de andere kant van de poetsplaats (weg van de deur) rustiger was, maar die kans kreeg ik niet eens.

Mijn gedrag vandaag (en dinsdag) was niet verkeerd.. ik heb haar aangepakt op de momenten dat dat nodig was en ook beloond wanneer ze dat verdiend had.
Je schilderd me nou een beetje af als iemand die geen benul heeft van lichaamstaal en zomaar wat doet.
Dat vind ik jammer..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 01:44

KoudbloedKim schreef:
Franka75: Er is echt niks veranderd buiten.. er liggen pluisjes, maar die lagen er al.. verder is er niks.
Ik ben zelf ook naar buiten gelopen, om haar te laten zien dat ik daar ook niet bang was, maar daar reageerde ze niet op.
Ik probeer echt te bedenken wat er veranderd is, maar alles is nog hetzelfde binnen en buiten.

LuckySil: Zo denk ik er ook over.. ik wil weten wat er met mijn paard gebeurd en wanneer.
En het liefst samen met haar leren.

Laura_Thijs: Ik geloof je. :J

Spatter: Op het moment dat Kim in de wei stond (na haar ontsnapping), was de 'schrik' weg en waren de grasjes belangrijker.
Ja, dan krijgt ze van mij wel op haar donder.
Ik ben het met je eens dat je angst niet moet afstraffen, maar ik laat het ook niet toe dat ze, letterlijk, op me springt. :n

Ik wist vanochtend nog niet dat ze zo zou gaan flippen.. hoorde haar hoefgetrappel pas toen ik wat water aan het drinken was.
Anders had ik haar in de bak gezet en was ik haar daar gaan poetsen.
Ik wilde nog kijken of ze aan de andere kant van de poetsplaats (weg van de deur) rustiger was, maar die kans kreeg ik niet eens.

Mijn gedrag vandaag (en dinsdag) was niet verkeerd.. ik heb haar aangepakt op de momenten dat dat nodig was en ook beloond wanneer ze dat verdiend had.
Je schilderd me nou een beetje af als iemand die geen benul heeft van lichaamstaal en zomaar wat doet.
Dat vind ik jammer..

ja het blijft erg lastig