Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
RianneH schreef:Dit gaat waarschijnlijk een heel lang bericht worden, maar hoop dat je er iets aan hebt.
Om te beginnen, top dat je door blijft zetten. Er zijn te veel mensen die hun paard geen eerlijke kans geven en het direct weg brengen. Soms is die verandering een verbetering voor het paard, maar denk dat er ook zo een hoop paarden 'onhandelbaar' worden.
Mijn paard is bijv een probleem geval. Zij heeft naast lichamelijke moeilijkheden ook nog eens te maken gehad met meiden die dachten haar wel even in te rijden. Daardoor heeft ze de ruiter gekoppeld aan heel hard galopperen. Ik ken haar nu 9 jaar en ben zo'n 4 jaar bezig om haar rustig te krijgen. Het afgelopen jaar zijn we intensief aan het werk gegaan en gaat ze met sprongen vooruit. Maar net zoals jou herken ik de rare blikken als je zegt dat je niet op je paard rijdt.
Mijn paard schiet ook snel in de stress als je erop zit en bij haar slaat dat om in heel hard rennen. Gelukkig niet zo eng als bij jou en het omslaan, maar ook dit is voor het paard niet prettig.
Ik ben begonnen om het vertrouwen en de zekerheid van mijn paard terug te krijgen op de grond. Voor sommige paarden is dat makkelijker en ik denk voor de jouwe ook. Maar dat betekend wel dat je van de standaard paden af zult moeten. Ik zou me gaan richten op grondwerken en dan niet een paar trucjes, maar echt intensief. Leer je paard op de grond echt op jou te vertrouwen, ik weet dat dat erop een hoop verschil maakt.
Daarnaast ben ik begonnen met aan de hand werken, waardoor mijn paard ook bewust op de grond bezig moet zijn en zich daardoor wel blijft ontwikkelen maar ik er niet perse op moet. Hierdoor worden ze wel sterker, maar ook zekerder. Waardoor ze ook minder snel in de stress schieten, omdat ze gemakkelijker met de druk om kunnen gaan. Natuurlijk zal jouw paard altijd wat rillerig blijven, maar ik denk dat het de moeite waard is.
Ik merk nu dat wanneer ik erop stap ze veel geconcentreerder op mij blijft en ook meer op mij vertrouwd dan in het verleden.
Maar! Gezien jij op dit vlak (neem ik aan) vrij onervaren bent is het verstandig iemand die vinden die je kan helpen. Er zijn trainingsstallen die zulke dingen wel meenemen, maar vergeet niet dat niet alleen je paard dit zal moeten leren, maar jij je ook aan je paard zult moeten aanpassen (nog meer als dat je nu al deed). Het zal dus een hele weg gaan worden, reken nog zeker een jaar extra, maar ik kan het dus echt aanbevelen.
Weg laten brengen kan heel goed helpen, maar blijf alsjeblieft kritisch op de stal waar je haar heen brengt, anders krijg je een paard dat door slaat in haar gedrag en ben je veel verder van huis... En vergeet niet jezelf ook te trainen.
Heel veel succes en ik hoop dat je snel net zo veel plezier met je paardje krijgt als ik
Elan_GV schreef:Ik ben bang dat het geld verspilling is zo'n paardenfluisteraar.. en wat heb je er aan? Je weet al dat je er zelf niet op moet, spendeer dat geld gewoon in iemand die voor zijn/haar beroep paarden beleerd.
Zet em daar een maandje neer.. krijg je een heel ander paard terug.