halve rechterduim eraf gebeten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:38

Hahaatje schreef:
Jeetje, zou het kunnen dat die man gewoon geen verzekering heeft en op deze manier probeert onder een schadeclaim uit te komen??
Denk dat hij, juridisch gezien, geen poot heeft om op te staan aangezien het wel zijn paard was op het moment dat jij gebeten bent.
Ik zou sowieso dit niet zelf gaan proberen te regelen maar gewoon je eigen verzekering opbellen en die de boel laten regelen. Jij moet gewoon zorgen dat het beter gaat met je duim en je geen zorgen hoeven maken om dat gedoe! Sterkte ermee, in ieder geval...

Uiteindelijk zal de eigenaar tenminste deels aansprakelijk zijn. Of er sprake is van gedeelde aansprakelijkheid heeft ook te maken het het handelen van degene die gebeten is. Heb jij het paard geaaid? Dan is een eigen keus van je geweest en zul je deels aansprakelijk zijn. Zeker naarmate je geacht wordt meer verstand van paarden en paardengedrag te hebben. Want dan weet je dat paarden kunnen bijten. De rechter maakt dan een afweging hoe de aansprakelijkheid verdeeld moet worden tussen eigenaar paard en degene die gebeten is. Anders is het als het paard zo uit het niets beet, terwijl jij alleen maar langsliep. Dan is de eigenaar waarschijnlijk volledig aansprakelijk. Nog weer anders is het als bekend is dat het paard bijt en de eigenaar dat wist en geen waarschuwing is gedaan naar degene die gebeten is.

Kortom: het is niet automatisch zo dat de eigenaar van het paard altijd 100% aansprakelijk is. Er wordt ook altijd gekeken naar de 'schuld' bij de andere partij.

Verder wens ik je heel veel sterkte met je duim!!!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:39

wat een eikel zeg, bah bah!
Als de manege zegt dat het zijn paard is zal het wel zo zijn lijkt me.

Ik zeg rechtsbijstand!! Is sowiezo het verstandigste met letselschade. Ik heb bij mijn vader gezien dat dit heel wat getrouwtrek kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:45

Ik denk dat in dit geval de eigenaar deels aansprakelijk is. Het is zijn paard en hij heeft geen voorzorgsmaatregelen genomen bijv een bord op de staldeur met een waarschuwing maar TS heeft uit zichzelf het paard aangehaald met goede bedoelingen. Ik snap TS heel goed maar de eigenaar van het paard ook.

maartje_h

Re: halve rechterduim eraf gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:47

Heel veel sterkte! Ik hoop dat het alsnog goed gaat komen met je duim en met de eigenaar van het paard!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 11:52

Omdat ik dus van veel mensen hoorde dat dit paard vals is, is dit iets wat ik me afvraag. Was dit paard vals? Waarom zegt iedereen dit anders?

Volgens de eigenaar was dit paard niet vals...

Wat een gedoe!
Het paard kwam met oren naar voren met zijn hoofd buiten de stal. Ik dacht dat hij aand8 vroeg en lief was/ keek, binnen 1 seconde oren in nek hup duim weg, en niet meer loslaten...
Ik denk ook dat het deels mijn eigen schuld is, tenzij dit paard bekend stond als vals...

Jammer, ik had het gewoon rustig en normaal willen regelen. Wat een gedoe.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:55

als het paard zo vals was en het is al bekend dat hadden ze gewoon een bord op de staldeur moeten hebben met pas op of wathever erop.
of een dichte stal zodat hij niet met zn hoofd de stal uit kon kijken.

heel beel beterschap hoor!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:58

Inderdaad, zo'n paarden zet je achter tralies dan of hang je een bordje omhoog!

Succes verder TS!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:00

Waar rook is is vuur he, mensen zeggen niet zomaar dat het paard vals is. Dus dan is de eigenaar in elk geval in zoverre schuldig dat hij een bordje ofzo op de stal had moeten hangen.

als mijn hond iemand bijt ben ik toch ook verantwoordelijk, ook al aaide iemand mijn hond alleen. Waarom zou dat nu anders zijn. TS is de stal toch niet ingegaan?

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:02

nee precies.

je bent niet de stal ingegaan dus niet jouw fout,
en je bent daar vrij nieuw dus je kunt niet alle paarden en hun gebruiksaanwijzing kennen toch,?

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:04

Wow wat vreselijk voor je :oo
Heel erg veel sterkte met je duim en het regelen met de vergoeding enz :(:)
Maar heeft de eigenaar het paard nu snel verkocht? Of begrijp ik het verkeerd?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:13

Vind het heel erg voor je wat er gebeurt is , en wens je er veel sterkte mee.

Maar bedenk dat mensen tegenwoordig een paard al snel 'vals' noemen.
En waar de 1 een vals paard inziet , ziet de ander een heel ander paard in.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:37

Jeetje, wat heftig.. Enorm veel sterkte! :(:)
Hopelijk komt het allemaal weer goed.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:49

Jeutje, wat een laffe reactie van de man zeg....
En nee, ik snap zijn reactie niet.

Succes meid, wat en gedoe zo!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:57

erg vervelend allemaal, hoop voor je dat het goed komt :(:)

maar 1 ding snap ik niet:
hoeveel topic zijn er hier op bokt geopend met, vreemde mensen in de wei. of mijn paard wordt door vreemde gevoerd of vreemde mensen zijn mijn paard aan het knuffelen.
en dan staat er vaak als commentaar: je mag ook geen vreemd paard aanhalen, of je moet van andere paarden afblijven, enz.
hoe zit dat hier dan?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:02

Alves schreef:
Omdat ik dus van veel mensen hoorde dat dit paard vals is, is dit iets wat ik me afvraag. Was dit paard vals? Waarom zegt iedereen dit anders?

Volgens de eigenaar was dit paard niet vals...

Wat een gedoe!
Het paard kwam met oren naar voren met zijn hoofd buiten de stal. Ik dacht dat hij aand8 vroeg en lief was/ keek, binnen 1 seconde oren in nek hup duim weg, en niet meer loslaten...
Ik denk ook dat het deels mijn eigen schuld is, tenzij dit paard bekend stond als vals...

Jammer, ik had het gewoon rustig en normaal willen regelen. Wat een gedoe.

hier was ik dus al bang voor....
kun je niet via de staleigenaar achter het adres van de eigenaar van dat paard komen?
Je moet voor jezelf eens goed opschrijven wat er nou precies gebeurt is. Jij bent niet degene die jouw schuld/onschuld hoeft te bewijzen dat is de tegenpartij, maar nu zit het nog vers in je geheugen en weet je alle details nog.
Dan ga je naar je verzekering of een letselschade advocaat (ik ken er nog wel een paar :) ik heb niet 1 maar 2 bijtincidenten gehad dus weet hoe het werkt helaas uit ervaring) en laat hun de afhandeling doen met de tegenpartij, doe dat niet zelf. Zij weten veel tips en trucs en hebben ervoor geleerd.

Wat het paard betreft, mijn 1e ongeluk was met een manegepaard die er ook om bekend stond vals te zijn, ik wist dat niet en dat paard heeft mij aangevallen net als jij nu. Ook daar is alles door de verzekering betaald, als je wilt dan kan ik je dat verhaal ook via PB vertellen.
Je moet wel heel raar gedaan hebben om eigen schuld te krijgen van de rechter (zover ben je nog niet eens, eerst maar eens naar de verzekering) en zolang jij gewoon in het gangpad stond en niet de box in bent gegaan is het niet jouw schuld, dan hadden ze maar duidelijk op die stal moeten zetten dat het dier vals is en een hek voor zn box moeten maken!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:16

Eigenlijk TS heb je nog mazzel gehad, dat het paard jouw duim te pakken heeft genomen, wat als hij een aanval op jouw gezicht had gedaan! Jij loopt langs, hij doet zijn koppie naar buiten en had ook jouw wang kunnen pakken... Daar moet je toch niet aan denken!
Ik hoop dat de schade aan jouw duim beperkt blijft en dat het geen nare nasleep gaat krijgen. Sterkte en heel veel succes.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:32

Anya schreef:
Hahaatje schreef:
Jeetje, zou het kunnen dat die man gewoon geen verzekering heeft en op deze manier probeert onder een schadeclaim uit te komen??
Denk dat hij, juridisch gezien, geen poot heeft om op te staan aangezien het wel zijn paard was op het moment dat jij gebeten bent.
Ik zou sowieso dit niet zelf gaan proberen te regelen maar gewoon je eigen verzekering opbellen en die de boel laten regelen. Jij moet gewoon zorgen dat het beter gaat met je duim en je geen zorgen hoeven maken om dat gedoe! Sterkte ermee, in ieder geval...

Uiteindelijk zal de eigenaar tenminste deels aansprakelijk zijn. Of er sprake is van gedeelde aansprakelijkheid heeft ook te maken het het handelen van degene die gebeten is. Heb jij het paard geaaid? Dan is een eigen keus van je geweest en zul je deels aansprakelijk zijn. Zeker naarmate je geacht wordt meer verstand van paarden en paardengedrag te hebben. Want dan weet je dat paarden kunnen bijten. De rechter maakt dan een afweging hoe de aansprakelijkheid verdeeld moet worden tussen eigenaar paard en degene die gebeten is. Anders is het als het paard zo uit het niets beet, terwijl jij alleen maar langsliep. Dan is de eigenaar waarschijnlijk volledig aansprakelijk. Nog weer anders is het als bekend is dat het paard bijt en de eigenaar dat wist en geen waarschuwing is gedaan naar degene die gebeten is.

Kortom: het is niet automatisch zo dat de eigenaar van het paard altijd 100% aansprakelijk is. Er wordt ook altijd gekeken naar de 'schuld' bij de andere partij.

Verder wens ik je heel veel sterkte met je duim!!!

Mag ik even een kleine opmerking maken in deze toch wel mooie uitleg?

De eigenaar is 100% aansprakelijk :j .

De vraag is alleen of hij ook een schadevergoedingsverplichting heeft. Dit hangt af van de mate van 'eigen schuld' die aan het slachtoffer kan worden toegerekend.
Het is dus niet zo dat een slachtoffer zelf mede aansprakelijk is o.i.d.

Ik zeg het maar even omdat ik regelmatig poog om enige duidelijkheid te verschaffen in het fenomeen aansprakelijkheid en paarden :D .

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:40

Fijn om te weten LDRD :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:50

Citaat:
Zeker naarmate je geacht wordt meer verstand van paarden en paardengedrag te hebben. Want dan weet je dat paarden kunnen bijten.
en dan nóg hoeft het geen eigen schuld te zijn, in mijn geval was het 30 jaar ervaring met paarden, weten dat merries met veulen gevaarlijk kunnen zijn en tóch geen eigen schuld dat ik gebeten werd. Vandaar dat ik het toen uit heb laten zoeken door Machteld. Hele verhaal staat hier: [OPG] merrie bijt vanwege veulen, normaal of niet?

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:57

Getver wat een verhaal zeg! Heel veel sterkte!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:00

Cissy, wat in jouw geval zeker een rol gespeeld heeft, is dat de merrie met het veulen aan de voet al aangetoond had niet overdreven beschermend te zijn. Jij was hiervan op de hoogte en mocht er dus vanuit gaan dat ze ook nu geen overdreven agressie aan de dag zou leggen.

Wanneer het veulen enkele uren oud geweest zou zijn en het voor iedereen nog de vraag geweest zou zijn hoe de merrie zou reageren, dan zou jij ook zeker een deel 'eigen schuld' gekregen hebben. Jij bent namelijk met paarden bekend en moet dus weten dat het altijd even afwachten is wat een merrie gaat doen.

Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is dat het van zeer veel feitelijke omstandigheden van het geval afhankelijk is of er sprake zal zijn van 'eigen schuld' aan de zijde van de schadelijdende partij.

Dit alleen even ter info.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:01

sodejus zeg. das niet niks allemaal....

Hoop voor je dat alles weer goed gaat komen en dat het allemaal goed geregeld word.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:05

LDRD schreef:
Cissy, wat in jouw geval zeker een rol gespeeld heeft, is dat de merrie met het veulen aan de voet al aangetoond had niet overdreven beschermend te zijn. Jij was hiervan op de hoogte en mocht er dus vanuit gaan dat ze ook nu geen overdreven agressie aan de dag zou leggen.

Wanneer het veulen enkele uren oud geweest zou zijn en het voor iedereen nog de vraag geweest zou zijn hoe de merrie zou reageren, dan zou jij ook zeker een deel 'eigen schuld' gekregen hebben. Jij bent namelijk met paarden bekend en moet dus weten dat het altijd even afwachten is wat een merrie gaat doen.

Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is dat het van zeer veel feitelijke omstandigheden van het geval afhankelijk is of er sprake zal zijn van 'eigen schuld' aan de zijde van de schadelijdende partij.

Dit alleen even ter info.

klopt, maar de verzekering had een ander idee! zij bleven maar beweren dat het eigen schuld was en daardoor zou ik schadevermindering krijgen, ik heb het daarom laten uitzoeken.
ook even ter info :+

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:09

Ja, het beoordelen van dit soort kwesties valt niet mee, ook niet voor verzekeraars. ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:16

joh, zou het? Hahaha! Maar je vind het toch stiekem wel leuk anders had je wel een ander vak gekozen :D
Iedere kwestie staat op zich, ik heb intussen al zat verhalen gehoord ook van mijn advocaat, hij vroeg mij zelfs advies over paardengedrag :+