Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Horseware schreef:laura22 schreef:Hoe weten jullie hoe lang jullie doen over 20 km bijvoorbeeld, ik ga altijd met shet het bos in en dan ben ik zo'n 1 a 2 uur weg maar heb geen idee hoeveel km ik dan heb gedaan.
Als je ment kan je een kilometerteller op je wagen monteren. Zo zien wij het altijd.
laura22 schreef:Heb net de route's ong berekend die wij rijden en die zijn ong 7 8 km dacht dat ze veel langer waren
Brainless schreef:Ik doe er ook rustig 3 1/2 uur over hoor, lekker rustig aan dus, komt ook door het kletsen onderweg.
Maar er zijn zelfs mensen die het nog rustiger aan. Gelukkig kan iedereen zijn eigen tempo bepalen.
Meestal draaf ik een stukje achter een kar aan dat loopt wat ontspannender voor mijn paardje.
Donderdag (route hei) vind ik het wel heerlijk om vaart te maken (heuveltje op en af).
FitzChivalry schreef:Wat ik me afvraag, voor de menners, is het niet heel zwaar over de zandpaden met paard en wagen..
FitzChivalry schreef:We hebben vorige zomer een rit van een km of 30 gedaan, en hij kwam zo fris als een hoentje terug.. wel heb ik 2 keer een half uur naast hem gelopen..
FitzChivalry schreef:Wat ik me afvraag, voor de menners, is het niet heel zwaar over de zandpaden met paard en wagen..
Splash_ schreef:FitzChivalry schreef:We hebben vorige zomer een rit van een km of 30 gedaan, en hij kwam zo fris als een hoentje terug.. wel heb ik 2 keer een half uur naast hem gelopen..
Idem hier, ging echt super. Hij is qua afstanden rijden nog niet heel veel gewend, wel gaan we elke week naar buiten. Ik wil zowiezo zodra het weer het toelaat er naar gaan trainen dat hij gewoon in prima conditie is. Nu heeft die van mij zowiezo een goede conditie, maar we rijden niet wekelijks 20km buiten. Ik wil de tijd ervoor nemen en goed naar mijn paard kijken. Zijn moeder heeft hem ook gelopen op die leeftijd en dat ging prima.
JoyCiej007 schreef:FitzChivalry schreef:Wat ik me afvraag, voor de menners, is het niet heel zwaar over de zandpaden met paard en wagen..
Als het heeft geregend; jazéker........ ik rijdt met enkelspan shet, dus voor zo'n pony is dat best zwaar. De meeste zandpaden zijn echter goed te doen.
Vorig jaar op de donderdag had het heel veel geregend en na de hei die zwaar was, kwam er dus een km. lang pad met blub waarbij die van mij tot haar knieeen in wegzakte, toen heb ik toch wel even lopen vloeken![]()
maar heb ook laatste jaar wat meer zandpaden, blubber en zware ondergrond in de training opgenomen.
Sandrina schreef:FitzChivalry schreef:Wat ik me afvraag, voor de menners, is het niet heel zwaar over de zandpaden met paard en wagen..
Daar is een formule voor:
1] ga je over de harde weg mag je koets+ personele bezetting 3x het gewicht van het paard wegen, dus haflinger van 500 kg mag koets+mensen maximaal 1500 kg trekken; is paard een shet van+/- 350kg mag 1050 kg trekken.
2] rijd je over grasland dus wat zachter dan mag het paard maar 2x zijn eigen gewicht trekken.
3] rijd je op zandwegen, je maakt diepe sporen in het zand, dan mag paard maar 1x zijn eigengewicht trekken. Is het zand nat dan heb ik graag een hoger tempo dan droog zand.
Ik ga dan uit van een goede conditie van het paard.