Paardenvierdaagse Epe! Ik ben al aan het aftellen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:06

Jeetje die had ik zelf ook kunnen bedenken :o? :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:07

Aangezien ik een nieuwe wagen krijg binnenkort, wil daar idd dus ook een kilometer teller op hebben. De dealer bood het aan als extra optie, maar ik ga geen 100 euro extra betalen, dan schaf ik er zelf wel 1 aan en mijn handige vader en broertje kunnen dat ook wel.

Men je niet of heb je geen km. teller dan kun je bijv. ook via een routeplanner kijken wat de afstand is van het rondje dat je altijd maakt. Google maps is daar heel handig voor, kun je zelf met een handje de route verslepen.
Of stippel anders eens een route uit van 20 km. en ga daar mee aan de slag.

Ik weet inmiddels wel hoeveel km. diverse rondjes zijn die ik altijd maak hier.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 14:09

Horseware schreef:
laura22 schreef:
Hoe weten jullie hoe lang jullie doen over 20 km bijvoorbeeld, ik ga altijd met shet het bos in en dan ben ik zo'n 1 a 2 uur weg maar heb geen idee hoeveel km ik dan heb gedaan.

Als je ment kan je een kilometerteller op je wagen monteren. Zo zien wij het altijd.

Wat een creatieve oplossing :D
Een stappenteller zal voor een ruiter geen goed alternatief zijn denk ik :n

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:09

Ik rij meestal de zelfde route voor een groot deel langs een fietspad dus dat moet dan makkelijk uit te zoeken zijn.
Ik hoop dat ik voor de vierdaagse ook een nieuwe sulky kan halen en dan ga ik er zeker een kmteller op zetten is toch wel handig.

laura22

Re: Paardenvierdaagse Epe! Ik ben al aan het aftellen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:05

Heb net de route's ong berekend die wij rijden en die zijn ong 7 8 km dacht dat ze veel langer waren

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:13

laura22 schreef:
Heb net de route's ong berekend die wij rijden en die zijn ong 7 8 km dacht dat ze veel langer waren

20 km. is meer dan je denkt ;) ik houd altijd een hoog tempo aan op rit en dan ben ik er zo'n 2,5 uur zoet mee. tijdens de vierdaagse duurt het wat langer want dan moet ik me qua tempo meer aanpassen aan anderen.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:15

Ja idd moet ook wel zeggen dat ik veel stap tussen door. Ga het tempo maar wat opvoeren kan hij wel hebben heb op zich een goede conditie. Dacht dat het wel rond de 11 km zou zitten kun je eigenlijk nog best vergissen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:29

Ik stapte eerder ook veel tussendoor, maar als je de conditie wat wil opvoeren dan moet je uiteindelijk ook langer kunnen draven.
Mijne had afgelopen jaren al een zeer goede basisconditie, maar ben pas laatste jaar bezig geweest met echt sprintjes trekken, dus in volle galop een heel pad af, weer terug en dan even op adem stappen en weer verder in draf.

Nu met haar dikke vacht (niet geschoren) en weken stilstaan hijgt ze wat meer, maar normaal gesproken kan ik zo een half uur in vrij hoog tempo draf blijven rijden.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:32

Die van mij is wel geschoren, en in de zomer heb ik altijd les en daar draven we ook ong een half uur drie kwartier achter elkaar door en dat houd hij ook prima vol. Ga dat ook maar op buitenrit doen, niet 3 kwartier maar toch wel een half uur en dan stukje stappen en weer draven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:41

Ik doe er ook rustig 3 1/2 uur over hoor, lekker rustig aan dus, komt ook door het kletsen onderweg.
Maar er zijn zelfs mensen die het nog rustiger aan. Gelukkig kan iedereen zijn eigen tempo bepalen.

Meestal draaf ik een stukje achter een kar aan dat loopt wat ontspannender voor mijn paardje.
Donderdag (route hei) vind ik het wel heerlijk om vaart te maken (heuveltje op en af).

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:43

Ja ik ga zowiezo het tempo opvoeren en dan zie ik wel, eerst maar even afwachten of ik ingeloot wordt. Hoop het echt heb er echt veel zin in.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:48

Wat ik me afvraag, voor de menners, is het niet heel zwaar over de zandpaden met paard en wagen..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:25

Brainless schreef:
Ik doe er ook rustig 3 1/2 uur over hoor, lekker rustig aan dus, komt ook door het kletsen onderweg.
Maar er zijn zelfs mensen die het nog rustiger aan. Gelukkig kan iedereen zijn eigen tempo bepalen.

Meestal draaf ik een stukje achter een kar aan dat loopt wat ontspannender voor mijn paardje.
Donderdag (route hei) vind ik het wel heerlijk om vaart te maken (heuveltje op en af).

Ik probeer zo veel mogelijk de vaart er in te houden; vorig jaar de eerste dag steeds aangepast aan anderen met het tempo; gevolg: véeeel stappen, weinig draven en opgefokte pony die je maar een cm. meer leidsel hoefde te geven en wég was ze.

Daarna constant mijn groom laten vragen of ik rustig mocht inhalen in een stap of rustige draf, en pas stappen als ik dacht dat pony moe genoeg was.

Donderdags hadden we ook meegereden maar 't was wel écht zwaar, na de hele blubhei nog eens een pad van kilometers lang, meters dikke blub tot aan de knieeen.... dat was wel heel zwaar voor enkelspan shet.
Weet nog dat er sommige heuvels bij zaten waarvan ik echt in galop er op moest anders dan werd het te zwaar voor de pony. Dus aanzetten in galop, heuvel op en af, direct volgende heuvel, en paar meter verderop waren 2 ruiters rustig aan het kletsen en stappen, midden over het pad. Kon m'n pony niet inhouden want moest direct weer de bult op anders trok ze het niet.
Dus maar even geschreeuwd: 'sorry sorry maar aan de kant aub anders komen we er niet op!'' }:0
Tsja misschien niet de meest nette actie maar anders weet ik niet hoe we de heuvel op hadden moeten komen :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:27

FitzChivalry schreef:
Wat ik me afvraag, voor de menners, is het niet heel zwaar over de zandpaden met paard en wagen..

Als het heeft geregend; jazéker........ ik rijdt met enkelspan shet, dus voor zo'n pony is dat best zwaar. De meeste zandpaden zijn echter goed te doen.
Vorig jaar op de donderdag had het heel veel geregend en na de hei die zwaar was, kwam er dus een km. lang pad met blub waarbij die van mij tot haar knieeen in wegzakte, toen heb ik toch wel even lopen vloeken :o
maar heb ook laatste jaar wat meer zandpaden, blubber en zware ondergrond in de training opgenomen.

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:28

ja maar afgelopen jaar was het zo super nat geweest...

wij croste met onze ponys erdoor heen ( ijsies) en het waren net water bakken...
echt onwijze blubber en water plassen... ik vond het wel koel!!
toen we msiddags thuis waren zat de blubber zelfs achter onze oren...

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:52

Normaal doe ik over 20 km zo'n anderhalf uur, maar tijdens de 4daagse krijg je wel 4 dagen achter elkaar die afstand te rijden, dus ga zeker een wat lager tempo rijden.
Gelukkig is mijn paard de omgeving/zwaarte van de grond gewend. Dat scheelt denk ik ook een hoop!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:53

Heeft iemand van jullie ervaring met een jong paard de vierdaagse rijden? Die van mij is in Juni 5.....

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:55

Ligt eraan hoeveel hij nu al gewend is te doen?!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:55

dat vraag ik me ook af.. mijne is ongeveer even oud..

We hebben vorige zomer een rit van een km of 30 gedaan, en hij kwam zo fris als een hoentje terug.. wel heb ik 2 keer een half uur naast hem gelopen..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:58

FitzChivalry schreef:
We hebben vorige zomer een rit van een km of 30 gedaan, en hij kwam zo fris als een hoentje terug.. wel heb ik 2 keer een half uur naast hem gelopen..

Idem hier, ging echt super. Hij is qua afstanden rijden nog niet heel veel gewend, wel gaan we elke week naar buiten. Ik wil zowiezo zodra het weer het toelaat er naar gaan trainen dat hij gewoon in prima conditie is. Nu heeft die van mij zowiezo een goede conditie, maar we rijden niet wekelijks 20km buiten. Ik wil de tijd ervoor nemen en goed naar mijn paard kijken. Zijn moeder heeft hem ook gelopen op die leeftijd en dat ging prima.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:35

FitzChivalry schreef:

Daar is een formule voor:
1] ga je over de harde weg mag je koets+ personele bezetting 3x het gewicht van het paard wegen, dus haflinger van 500 kg mag koets+mensen maximaal 1500 kg trekken; is paard een shet van+/- 350kg mag 1050 kg trekken.
2] rijd je over grasland dus wat zachter dan mag het paard maar 2x zijn eigen gewicht trekken.
3] rijd je op zandwegen, je maakt diepe sporen in het zand, dan mag paard maar 1x zijn eigengewicht trekken. Is het zand nat dan heb ik graag een hoger tempo dan droog zand.
Ik ga dan uit van een goede conditie van het paard.

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:16

Splash_ schreef:
FitzChivalry schreef:

Idem hier, ging echt super. Hij is qua afstanden rijden nog niet heel veel gewend, wel gaan we elke week naar buiten. Ik wil zowiezo zodra het weer het toelaat er naar gaan trainen dat hij gewoon in prima conditie is. Nu heeft die van mij zowiezo een goede conditie, maar we rijden niet wekelijks 20km buiten. Ik wil de tijd ervoor nemen en goed naar mijn paard kijken. Zijn moeder heeft hem ook gelopen op die leeftijd en dat ging prima.

Ik denk dat elk paard natuurlijk wek anders is op jonge leeftijd, maar als ze al wel gewend zijn af en toe wat langere afstanden te rijden en verder geregeld gereden worden, lijkt het me geen probleem voor ze! Zeker niet als je zoals je zelf al aangeeft goed naar je paard luistert/kijkt. Gewoon lekker rustig de tijd nemen en kijken hoe ze herstellen! En jullie hebben natuurlijk nog ff de tijd om wat te oefenen en proberen met afstanden!
In de endurance zijn er ook veel paarden van die leeftijd die al flinke afstanden in een behoorlijk tempo lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:50

Je kan ook uur pauze gaan houden bij de start/finish om voor je paard lichter te maken, en eventueel ook af toe af stappen en dan zelf stukje te gaan lopen.

JoyCiej007 schreef:
FitzChivalry schreef:

Als het heeft geregend; jazéker........ ik rijdt met enkelspan shet, dus voor zo'n pony is dat best zwaar. De meeste zandpaden zijn echter goed te doen.
Vorig jaar op de donderdag had het heel veel geregend en na de hei die zwaar was, kwam er dus een km. lang pad met blub waarbij die van mij tot haar knieeen in wegzakte, toen heb ik toch wel even lopen vloeken :o
maar heb ook laatste jaar wat meer zandpaden, blubber en zware ondergrond in de training opgenomen.

Dat smalle padje toch ?
Toen wij daar reden kwamen we oudje op een scootmobiel tegen en die moest persee ook over die weg :=

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:17

je kunt er ook altijd nog voor kiezen om maar 2 dagen te rijden.. en je kunt bij de rust net zo lang wachten als je zelf wilt.
ik wacht meestal tot hij droog is en op adem en dan gaan we weer rustig verder.
en stappen kan toch nooit kwaad?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:24

Sandrina schreef:
FitzChivalry schreef:

Daar is een formule voor:
1] ga je over de harde weg mag je koets+ personele bezetting 3x het gewicht van het paard wegen, dus haflinger van 500 kg mag koets+mensen maximaal 1500 kg trekken; is paard een shet van+/- 350kg mag 1050 kg trekken.
2] rijd je over grasland dus wat zachter dan mag het paard maar 2x zijn eigen gewicht trekken.
3] rijd je op zandwegen, je maakt diepe sporen in het zand, dan mag paard maar 1x zijn eigengewicht trekken. Is het zand nat dan heb ik graag een hoger tempo dan droog zand.
Ik ga dan uit van een goede conditie van het paard.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Normaal gesproken houd je 2x het gewicht aan voor verharde wegen of heel hard zandpad, en 1x eigen gewicht voor mul zand e.d.

3x eigen gewicht is niet te doen; zie jij een shet even 1000 kg. trekken?
Denk dat je je vergist hebt :)