Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:04

pharagirlke : oke de bijzet mag van jou ook wel losser, dat zeg je na na 7 pagina's, fijn te horen dat je het dus met mij eens bent dat deze een stuk losser kan!

Dit gaat wel goedkomen als dit ding losser gaat, zij zich kan ontspannen :j
aangezien de bijzet er na 15 minuten wél afkan, en eht paard dan dus niét meer met het hoofd gooit?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:04

Als die eerste vijftien minuten gevaarlijk zijn? Na vijftien minuten zal ze meer ontspannen (ook te zien op de foto's zonder bijzet) en dus niet meer gooien met het hoofd.
Nu geloof je ineens wel dat ze er na vijftien minuten af gaan? Waar doe je dan moeilijk om? :')

Jolliegirl: lees es effe terug... Naar mijn eerste bericht in dit topic.

Jolliegirl

Re: Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:05

als die 15 minuten gevaarlijk zijn, doe hem dan losser.
Gezeik opgelost, en kan de ts-er verder naar de ontspanning, en na 15 minuten dat ding er dus af.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:06

Maar je bent het met me eens dat dierenmishandeling hier wat ver gaat?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:07

Ik heb nooit gezegd dat ik dat niet geloofde hoor PG :+ Ik zei slechts dat ze dan beter een martingaal kan gebruiken omdat dat ding daar voor uitgevonden is. Vervolgens zeg jij dat dat niet werkt bij paarden die met hun hoofd blijven slaan. Maar uit het verhaal van TS blijkt dat dit paard dus niet constant met zijn hoofd slaat. :+

Berdien

Moderatoropmerking:
Bij deze het dríngende verzoek respectvol te blijven discussiëren, en een ieder in zijn/haar waarde te laten.

Jolliegirl

pharagirlke schreef:
Maar je bent het met me eens dat dierenmishandeling hier wat ver gaat?

Gedeeltelijk..
het bewust pijn doen van een dier is mishandeling..

dit is voor de nekwervels van een paard niet goed, zoals arabesk al uitgelegd heeft.
In de volksmond dus : dierenmishandeling

maar je hebt mij nooit horen zeggen dat de TS er een Mishandelaar is.

Alleen de handelingen kunnen zo opgevat worden.

ben het verder met je eens ja :) nu ik hoor dat deze er na 15 minuten af is.
al blijft mijn mening dat dit niet paardwaardig is :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:09

pharagirlke schreef:
bulck: neen, want eenmaal die momenten van ontspanning uitgebreid worden naar een kwartier, heb je (en nu bekijk ik het effe heel simpel he. Dus niet te letterlijk opvatten, je snapt me wel) bv maar 4x per uur dat ze gooit, en dan kan die bijzet vervangen worden door een martingaal. Frequentie daalt, risico voor de ruiter daalt: andere hulpteugel kan. :) Lijkt me dat dat ook de bedoeling van TS is, die bijzet afbouwen om zonder bijzet veilig te kunnen rijden, en vandaar uit te kunnen opbouwen naar ontspanning. Maar éérst moet het paard "veilig" zijn met betrekking tot eventuele kopstoten, dat noemt men zelfbehoud. Als je nog een tijdje mee wil gaan met herscholen van paarden is dat een verstandig iets om aan te denken. Soms gaat zelfbehoud effe voor.

En losser mag die bijzet van mij zeker hoor, maar ik vind dierenmishandeling ook weer veel te ver gaan.

PussInBoots: als je drie jaar geleden met die instelling op mijn merrie gekropen was liep ze zich dood.... Daar heb ik van tijd drie uur opgezeten met die instelling... "laat maar lopen". Beest stond te trillen op haar benen na drie uur... Dat heeft echt geen zin.... Overigens ging die galopperen en bokken ook nog :+ Nee, dat werkt niet bij alle dieren.

Meid nogmaals lees mijn eerdere berichten.. Ik wil altijd bijleren, maar jullie denken volg ik niet en zal ik zeker nooit toepassen of opnemen.
Ruitergevoel mis ik echt in je reactie. In de fout laten gaan, is een deel van het leerproces en ja bij omscholen betekent dat engelengeduld

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:10

Ik weet dat TS doet wat nodig is. Als het paard het eerste kwartier slaat, zou er bij mij het eerste kwartier ook wat anders om gaan dan een martingaal.

Martingaal is NIET uitgevonden voor hoofdgooiers. Informeer je nog maar een tweede keer, martingaal houd enkel het bit op zijn plek voor paarden die het hoofd in de lucht steken (dus niet gooien maar het hoofd hoog houden) waardoor je weinig of geen controle meer hebt. Met martingaal blijven je teugels in een correcte lijn naar het bit lopen zodat je alsnog controle blijft behouden. ;)

Bulck: dat het niet jouw manier is betekent niet dat ik ruitergevoel mis :') In de fout laten gaan is 1. Er zelf bij gewond raken voorkom ik liever. Ze mogen in de fout gaan, maar dan wel zo dat ik er controle over heb. ;)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-09-09 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:10

pharagirlke schreef:
bulck: neen, want eenmaal die momenten van ontspanning uitgebreid worden naar een kwartier, heb je (en nu bekijk ik het effe heel simpel he. Dus niet te letterlijk opvatten, je snapt me wel) bv maar 4x per uur dat ze gooit, en dan kan die bijzet vervangen worden door een martingaal. Frequentie daalt, risico voor de ruiter daalt: andere hulpteugel kan. :) Lijkt me dat dat ook de bedoeling van TS is, die bijzet afbouwen om zonder bijzet veilig te kunnen rijden, en vandaar uit te kunnen opbouwen naar ontspanning. Maar éérst moet het paard "veilig" zijn met betrekking tot eventuele kopstoten, dat noemt men zelfbehoud. Als je nog een tijdje mee wil gaan met herscholen van paarden is dat een verstandig iets om aan te denken. Soms gaat zelfbehoud effe voor.

En losser mag die bijzet van mij zeker hoor, maar ik vind dierenmishandeling ook weer veel te ver gaan.

PussInBoots: als je drie jaar geleden met die instelling op mijn merrie gekropen was liep ze zich dood.... Daar heb ik van tijd drie uur opgezeten met die instelling... "laat maar lopen". Beest stond te trillen op haar benen na drie uur... Dat heeft echt geen zin.... Overigens ging die galopperen en bokken ook nog :+ Nee, dat werkt niet bij alle dieren.

Dit zal vast niet werken bij alle dieren, maar als de TS dit nog niet geprobeerd heeft, lijkt het mij het proberen waard.. Als het niet werkt kan je weer verder op zoek naar andere oplossingen. Maar niet proberen omdat het misschien niet werkt klopt imo niet helemaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:11

Waar lees je dat TS het nog niet geprobeerd heeft?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:11

Nergens, maar ook niet dat ze het wel al geprobeerd heeft. Ik zeg ook, 'als de TS dit nog geprobeerd heeft'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:13

TS kennende heeft ze er niet meteen een hulpteugel om geknupt. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:13

pharagirlke schreef:
TS kennende heeft ze er niet meteen een hulpteugel om geknupt. :)

Dit wordt geloof ik ook niet gezegd gelukkig, hier kunnen wij niet over oordelen.

Wel blijf ik erbij dat die bijzet losser kan, als het alleen om het hoofdgooie gaat hoeft deze IMO niet zo strak :)
ze zei dat ze ook ging rennen e.d want ik moest maar eens komen rijden...
doet ze dit ook zonder Bijzet? lijkt er niet op op de foto's

dus waar is die bijzet nou voor, voor het hoofdgooien?
Dan kan deze namelijk stukken losser iig :)
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 06-09-09 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:14

Dat kan, jij kent de TS beter dan ik idd, maar dat zegt alsnog niet dat ze die optie niet geprobeerd heeft. Nogmaals, het lijkt mij wel het proberen waard..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:14

Ik kan daar wel over oordelen. Dat zeg ik nou al heel de tijd :+ Ik ken de TS, ik ken haar manier van rijden en ik weet zeker dat als de hulpteugel niet nodig was, hij er niet rond hing. Dat is NIET ts haar manier van rijden. Ze heeft nog een jong dier dat ook niet de makkelijkste was toen ze er mee begon... Moet je dat ding nu eens zien lopen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:15

Misschien ben ik wel heel blond, maar hoe heb je haar dan wel kunnen rijden toen je mocht proefrijden??

Echt een mooi paardje! En het veulen mag er ook wel zijn ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:16

PG wat kan jij netjes rijden zeg! zie net je topic! :)

ik ga nu uit deze discussie anagezien ik al 5x mijn ding gezegd heb, en de tser al een aardig prive berichtje heb gestuurd.

succes met alles!

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:16

oef Someteen knapt de bijzet!

er zijn veel verschillende soorten manieren om je paard rustig te leren lopen. Misschien kan je daar is wat meer informatie over zoeken en dan ook kijken wat het beste voor jou en bij het paard past. Want tjaa dit heeft niet veel effect alleen dat hij ook geld kan gaan tellen. :+ De bijzet iets meer naar boven doen dus bij je singelstoten daar horen meer deze bijzet om vast te zetten.

Nu creeër je ook dat hij op de voorhand gaat lopen jij meer been moet gaan geven om dit op te lossen en als jij been aanlegde deed hij toch juist zijn hoofd omhoog en ging crossen??

Ben je niet bang dat als die straks stijgerd of bokt hij omkieperd??

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:17

Was dat aan mij gericht Pharagirlke? Ja ik zie dat je al meerdere keren hebt gezegd dat je de TS kent, maar dat wil toch niet zeggen dat je precies weet wat zij al allemaal geprobeerd heeft met haar paard? En je hoort mij echt niet zeggen dat de TS niet kan rijden of wat dan ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:18

Dat hoort bij het stukje "weten hoe ze rijd" :+ Je hebt van die mensen, daarvan weet je dat die gewoon meteen de bijzet er rond hangen... En je hebt van die mensen waarvan je weet dat ze het enkel doen als het nodig is... TS behoort tot die laatste.

Jolliegirl: dankje. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-09-09 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara21

We kunnen nou wel mekaar blijven afzeiken maar kunnen beter met elkaar opzoek gaan naar een goede en veilige manier voor het rijden maar ook zeker voor het dier..
Blijf zeggen dit vind ik ook zielig en zoals ik het zie niet nodig..
Mijn advies:

Begin helemaal opnieuw oftewel longeren(met pessoa enz), wandelen, grondwerk enz..(band en vertrouwen opbouwen)
Daarna pas rijden (daarvoor nog even longeren misschien??) maar wel beginnen aan de longe..

Ik vind het een prachtig dier om te zien en jullie zullen er vast en zeker wel komen samen maar doe wel die bijzetteugels eraf!!!

Geloof mij niemand hier op bokt wil je afzeiken of de grond in trappen..
We willen je helpen en zien dat dit niet goed gaat..
Dus doe wat met deze adviezen en je hebt straks een topknol onder je kont..
Kost misschien tijd maar dan heb je ook wat!!!!! ;)
Heel veel succes ermee en ben benieuwd naar nieuwe foto's zonder bijzet..

bulck

UIt jouw reactie haal ik dat wel degelijk en bij ts zie ik ook weinig voeling in de zin van pianohanden, en handen die weinig meegeven om ruimte te geven.
Nogmaals blijf ik erbij dat er hier symtomatisch getraind wordt, en nogmaals moet je naar de echte oorzaak op zoek gaan en dat begint bij het uitsluiten van enig medisch ongemak.
En dan normaal opbouwen met geduld en inzicht. Maar alsnog mis is ik dat in heel het topic.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:19

edit: wauw... al zoveel opmerkingen schrap ik de mijne maar even ;) Ging gewoon antwoorden en lette even niet op de 8 pagina's die al waren vol geklad :+

mooi paard hoor ;)
Laatst bijgewerkt door Femke16 op 06-09-09 22:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:20

De oorzaak kent ze al, is ook al een paar keer gemeld in dit topic maar lezen schijnt niet makkelijk te zijn. Als je mij op basis van berichten verwijt geen ruitergevoel te hebben, sorry, maar dat zegt meer over jou dan over mij. ;)

Pianohanden zeggen niets over ruitergevoel. Ik zie ruiters zo krom zitten als maar kan, maar die hebben meer ruitergevoel in 1 teen dan wij met ons tweeën samen.