Eerste proefdraai bitloze dressuurwedstrijd knhs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:59

xxxNaatjuhxx schreef:
pfff wat een gezeur en comentaar weer hier :(

meiden ik vind het netjes van jullie dat jullie dit op deze manier kunnen !
het ziet er zeker niet allemaal even netjes en verzorgd uit, maar dit was
ook maar een proefwedstrijd en iedereen leert hiervan :)
veel succes iedereen met nog te komen wedstrijden :D

En dat was dus het probleem. Het was maar een proefwedstrijd, dus........
Maar van deze proefwedstrijd hangt het wel af of bitloos dressuur starten toegestaan wordt, dus ik had eerlijk gezegd verwacht dat sommige ruiters daar serieuzer mee om zouden gaan......

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:02

erg jammer dat ik niet meer kon komen starten in het Z denk dat ik iig wel beter bitloos had kunnen vertonen op mijn bloem dan de mevrouw met de neckrope... maar goed, leuke foto´s ben erg benieuwd wat de KNHS ermee doet, mss nog een keer een proefwedstrijd in het najaar en dan kijken hoe en of het te integreren is in het `normale`wedstrijd rijden :D

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:04

Ja en nou is er 1 bij wie dat niet zo was en dan zeuren we er tig pagina's over in 3 verschillende topics. Laten we het verder hebben over de wedstrijd. Het zal mij benieuwen of de KNHS er wat mee gaat doen. Of ze een aantal optomingen toe gaan staan.

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:07

Billy schreef:
xxxNaatjuhxx schreef:
pfff wat een gezeur en comentaar weer hier :(

meiden ik vind het netjes van jullie dat jullie dit op deze manier kunnen !
het ziet er zeker niet allemaal even netjes en verzorgd uit, maar dit was
ook maar een proefwedstrijd en iedereen leert hiervan :)
veel succes iedereen met nog te komen wedstrijden :D

En dat was dus het probleem. Het was maar een proefwedstrijd, dus........
Maar van deze proefwedstrijd hangt het wel af of bitloos dressuur starten toegestaan wordt, dus ik had eerlijk gezegd verwacht dat sommige ruiters daar serieuzer mee om zouden gaan......

zeker moet iedereen hiermee serieus mee omgaan, maar dit is natuurlijk een hele fijne manier voor mensen die bitloos rijden om te kijken of dit wel
wat voor hun is. waarschijnlijk hebben sommige mensen niet eens wedstrijd kleding maar willen wel graag weten of dit wat voor hun is of niet.
Neem aan als bitloos dressuur officeel toegestaan word dat mensen dan ook gewoon hun wedstrijd kleding aanschaffen.
(het ging mij alleen over dat mensen zeuren over dat de kleding niet geschikt was, maar er stond duidelijk dat wedstrijd kleding niet verplicht was ;) )

Billy

Re: Eerste proefdraai bitloze dressuurwedstrijd knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:09

In de kledingvoorsschriften stond wel een rijbroek en rijlaarzen of gladlederen chaps..
Dat zie ik op de betreffende foto ook niet.
We hadden dus al 1 deelnemer die zich niet aan de kledingvoorschriften hield en 1 die zich niet aan de optomingsregels hield. Getuigt dat van respect voor de organisatie denk je?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:09

Ja natuurlijk. Als bitloos wordt toegestaan en mensen gaan serieus wedstrijden rijden, dan zal er ook wedstrijdkleding komen. Maar ik kan me voorstellen dat iemand die 1 keer een wedstrijd rijd en dan ook nog eens een proefwedstrijd geen zin heeft om een rijkostuum aan te schaffen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:11

Dan leen je toch iets van een stalgenoot oid?
Je maakt mij niet wijs dat je als ruiter zo alleen op de wereld bent dat je niet van iemand een behoorliijke outfit kunt lenen...

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:12

Cookies schreef:
Ja en nou is er 1 bij wie dat niet zo was en dan zeuren we er tig pagina's over in 3 verschillende topics. Laten we het verder hebben over de wedstrijd. Het zal mij benieuwen of de KNHS er wat mee gaat doen. Of ze een aantal optomingen toe gaan staan.

idd hoop dat er het eea toegestaan zou worden :j zou leuk zijn, maar dan geen scheiding tussen bit en bitloos, gewoon dezelfde wedstrijden door elkaar.. hoop alleen dat juryleden dan ook niet letten op watvoor hoofdstel maar op de combinatie en hoe het geheel loopt..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:16

@billy, misschien was er niemand in haar maat? Misschien staat ze alleen met haar paarden bij een groep die hard naturals?? :D Is het nou werkelijk zo belangrijk wat ze aan had? Ik geloof niet dat de KNHS er problemen mee had anders hadden ze het wel gezegd.

@cheyentic, ja dat hoop ik ook. Zou echt leuk zijn.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:21

Billy schreef:
Ik denk maar zo dat, gezien de wedstrijd van gisteren, er een keuze gemaakt zal worden uit de optomingen.
Net als dat niet alle bitten zijn toegestaan denk ik dat ook niet alle bitloze optomingen toegestaan zullen worden..

Hele goede opmerking.

Daarbij lijkt het me een fabel dat bitloos niet vriendelijker is dan met bit.
Ook bij het bitloos rijden is de hand van de ruiter weer hetgene wat het verschil tussen paardvriendelijk en paardonvriendelijk.
Jammer dat veel mensen denken dat bitloos rijden gelijk is aan paardvriendelijk rijden..

Wel een leuk initiatief van het KNHS. Zo krijgen de bitloosrijders ook eens een kans om een wedstrijd te rijden..

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:35

Billy schreef:
Dan leen je toch iets van een stalgenoot oid?
Je maakt mij niet wijs dat je als ruiter zo alleen op de wereld bent dat je niet van iemand een behoorliijke outfit kunt lenen...

Jawel, hoor, dat kan. Er zijn mensen die op een stal staan waar niemand wedstrijd rijd bijvoorbeeld. Of gewoon geen (fijn) contact hebben met wedstrijdruiters. Ik heb ook niemand in mn omgeving waar ik een (enigzins passend) outfit kan lenen ;)

Wat CB betreft is denk ik het probleem dat er maar liefst 3 topics over dezelfde wedstrijd lopen, en waar dus op alle drie de topics 'de schimmel met de halsring' wordt benoemdt. Ik denk dat hierdoor CB niet overal even duidelijk was in haar verhaal, en haar geduld verloor. Mischien is quoten naar andere topic dan de oplossing? In 1 van de andere topics was je namelijk wél heel duidelijk, terwijl je hier verhalen neerzette die gegarandeerd reackties leveren die je liever niet ziet. (en zo van kwaad tot erger)
Verder even de moeite genomen om op de site het het TREC Aalten topic te kijken; het kan dus wel met ontspanning :j

Verder wacht ik geduldig het 'officiële verslag' van de knhs af :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:41

Cookies schreef:
Is het nou werkelijk zo belangrijk wat ze aan had?

Dat vind ik dus wel.
Als je ergens komt waar mensen een hoop moeite voor je hebben gedaan hoor je dat te waarderen en dat ook tot uitdrukking te laten komen in je presentatie.
Geen wedstrijdkleding hebben is niet het probleem maar trek dan iets aan dat er niet uit ziet alsof het zo uit de wasmand is gegraaid en houd je qua kleding en optoming gewoon aan de dingen die gewoon gevraagd.
Op een sollicitatie kun je ook een goed verhaal houden maar is je presentatie is minstens zo belangrijk...
Zo zie ik dit ook, je komt daar om je bitloosrijden te "verkopen" aan de KNHS zorg dan ook dat het geheel er goed uit ziet en voldoet aan de gestelde regels ;)

En zoals al eerder gezegd aan het rijden op deze vrijdagavond mankeerde gewoon ook een hoop, geen lengtebuiging, veel tactfouten en weinig losgelatenheid.
Ben er de hele avond geweest en heb er vanuit het positieve staan kijken, helaas heb ik er niet gezien wat ik gehoopt had te zien.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:51

Cookies schreef:
Is dat eigenlijk gebeurd vrijdag?? Paarden die ertussen uit wieberen en dan 3 ringen verder pas te stoppen zijn? Dit zie ik op een wedstrijd met bit nogal eens gebeuren.

Nee, want de meeste paarden waren gewoon geklasseerde wedstrijdpaarden die net zo waren als anders, alleen nu met een andere optoming.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:53

Nou, ik ben ook 1 vd ruiters, die heeft mee gereden. Ik word er best moe van dat de "kijkers" blijkbaar allemaal verwachtten dat alle paarden een foutloze proef liepen. Dus met lengtebuiging, ontspannen, rechtgericht, zonder tactfouten en de hele reutemeteut.

Hallo, dat zie je toch op geen enkele wedstrijd? Ja, als we Anky heette b.w.v.s. Het zijn allemaal mensen, die gewoon lekker met hun hobby bezig waren met paarden, die bij hun budget passen en dus geen salinero's. Doe eens realistisch......Waarom zou dat op zo'n wedstrijd anders zijn?

En ja, ik heb ook foto's van mezelf gezien waar ik heel "paard-onvriendelijk" op zit. Nooit bij stil gestaan dat mijn manier van losrijden, wat ik als spelen ervaar, zo kan overkomen. Maar ja, als we het over paard-onvriendelijk gaan hebben, zullen we ze dan niet gewoon lekker met zn allen op de wei laten staan? Want op het moment dat je een paard een halster omdoet, kan het al onvriendelijk / manipulatief zijn.

Ik meen dat het door een aantal rijdende bokkers als positief ervaren is, deze proefwedstrijd. Ikzelf heb het geweldig gevonden om bij zo'n accomodatie te rijden! En tja, dat de kijkers een fout verwachtingspatroon of beeld hadden .........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:01

Evelienepien schreef:
Dus met lengtebuiging, ontspannen, rechtgericht, zonder tactfouten en de hele reutemeteut.

Hallo, dat zie je toch op geen enkele wedstrijd? Ja, als we Anky heette b.w.v.s. Het zijn allemaal mensen, die gewoon lekker met hun hobby bezig waren met paarden, die bij hun budget passen en dus geen salinero's. Doe eens realistisch......Waarom zou dat op zo'n wedstrijd anders zijn?

Ook Anky rijdt wel eens een slechte lengtebuiging, ontspannen paarden zijn bij haar ook niet vanzelfsprekend en tactfouten zijn ook wel eens voorbij gekomen. Dat zijn hele normale, veel voorkomende foutjes die per moment bepaald worden. Dat heeft imo niets te maken of je met bit of zonder rijd :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:05

Evelienepien schreef:
Nou, ik ben ook 1 vd ruiters, die heeft mee gereden. Ik word er best moe van dat de "kijkers" blijkbaar allemaal verwachtten dat alle paarden een foutloze proef liepen. Dus met lengtebuiging, ontspannen, rechtgericht, zonder tactfouten en de hele reutemeteut.

En ja, ik heb ook foto's van mezelf gezien waar ik heel "paard-onvriendelijk" op zit. Nooit bij stil gestaan dat mijn manier van losrijden, wat ik als spelen ervaar, zo kan overkomen. Maar ja, als we het over paard-onvriendelijk gaan hebben, zullen we ze dan niet gewoon lekker met zn allen op de wei laten staan? Want op het moment dat je een paard een halster omdoet, kan het al onvriendelijk / manipulatief zijn.

Ik meen dat het door een aantal rijdende bokkers als positief ervaren is, deze proefwedstrijd. Ikzelf heb het geweldig gevonden om bij zo'n accomodatie te rijden! En tja, dat de kijkers een fout verwachtingspatroon of beeld hadden .........

Volgensmij heb ik over jou en je paard alleen maar goed commentaar gelezen :j

nichtjejury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:07

Geinig...
Leuk dat dat ook eens gedaan wordt...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:11

Ik denk toch niet dat je iemand kan beoordelen over zijn rijstijl op wat je op de foto's ziet. Je moet zo iemand in het echt zien rijden.

En CattleBitch, ook manegeruitertjes kunnen een hoop van paarden afweten hoor, alleen omdat ze het geld en de tijd niet hebben voor een eigen paardje weten ze niets van paarden en mogen ze ook niet meediscussieren? Beetje raar, vind je niet?
Ik wil niet zeggen dat ik zo'n paardenencyclopedie ben, maar ik weet wel veel van paarden af. Ik ben al sinds mijn 8e aan het rijden, en ik zit al veel eerder in de paarden, omdat mijn moeder en mijn zus het ook zo leuk vinden. Van mijn moeder heb ik veel geleerd. Die gaat al tig jaar met paarden om, en is eigenlijk ook maar een "manegeruitertje". Maar wel eentje die op net gecastreerde ruinen zat, en wel eentje die op de moeilijkste paarden het bos in ging.

Dus je vooroordeel over "manegeruitertjes" klopt voor geen kanten!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:14

crossmonster schreef:
Evelienepien schreef:

Kan ook niet anders want het was ook gewoon goed :) IK vond jullie een heel fijn beeld geven....

Ik denk ook dat dit de technisch lastigste combinatie was. De ponie bouwde heel snel makkelijk spanning op, waardoor deze gelijk de rug vastzette en taktfouten maakte. en de spanning kwam van verschillende dingen..... miscomminicatie, blaadje dat van een boom viel of weet ik veel wat.

Wat mijn bijzondere waardering had bij deze combinatie was de simpele eerlijke manier van de ruiter waardoor die spanning heel makkelijk wegvloeide en er toch een mooi stukje rijden te zien was.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:19

KiWiKo schreef:
crossmonster schreef:

Kan ook niet anders want het was ook gewoon goed :) IK vond jullie een heel fijn beeld geven....

Ik denk ook dat dit de technisch lastigste combinatie was. De ponie bouwde heel snel makkelijk spanning op, waardoor deze gelijk de rug vastzette en taktfouten maakte. en de spanning kwam van verschillende dingen..... miscomminicatie, blaadje dat van een boom viel of weet ik veel wat.

Wat mijn bijzondere waardering had bij deze combinatie was de simpele eerlijke manier van de ruiter waardoor die spanning heel makkelijk wegvloeide en er toch een mooi stukje rijden te zien was.

Nou, ik weet niet of jullie de goede voor jullie hebben... Ik was ook diegene, die op het losrij terrein rond crosste en bokte en in de ankers hing om hem terug te krijgen (ja, erg paardonvriendelijk; i know!) Ik reageer omdat ik het zo zonde vind dat bij zo'n wedstrijd schijnbaar elke ruiter en paard "alles perfect "mot kunnen. En dat vind ik gewoon niet realistisch. Ook gezien m'n eigen proef niet (ookal zou ik anders willen, hihi)> Snappen jullie?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:25

Perfect kan nooit :D

en het is helemaal niet erg dat er ongewenste situaties onstaan :) tis alleen maar net hoe je het oplost :)

en ik vond dat jij dat erg fijn oploste met jouw ponie, want ik denk echt dat jij van alle paarden die daar rondliepen technisch de lastigste onder de bips had. En ik vind dat jij gewoon een heel net stukje rijden hebt laten zien....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:25

De discussie is ook een beetje uit zijn verband gerukt.

Veel naturals/bitlozen hebben een enorm grote mond over hoe zielig een bit wel niet is.
Maar als je dan dat getrek aan sommige hackamores ziet... dan vraag ik me af wat erger is, datzelfde getrek aan een bit of aan een streng inwerkende hackamore.
Dat is eigenlijk waar de discussie aanvankelijk om gaat.

Bitloos vind ik niet per definitie paardvriendelijker.
De ruiter is degeen die het of goed doet, of fout doet. Wat voor optoming eraan zit doet er dan niet toe.

Plus dat ik erin mee ga dat ik vind dat zeker bij een proefwedstrijd om te kijken of ze het bitloos gaan toestaan.. er veel mensen de regels aan hun laars lappen en zonder hoofdstel rondrijden, of in kledij die niet aan de regels voldoet.

Je moet juist als bitloze ruiter willen laten zien dat bitloos niets anders is dan degenen die met bit wedstrijd rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:28

crossmonster schreef:
Je moet juist als bitloze ruiter willen laten zien dat bitloos niets anders is dan degenen die met bit wedstrijd rijden.

Is het hele punt niet dat er wél een verschil is :+ ?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:29

crossmonster schreef:
De discussie is ook een beetje uit zijn verband gerukt.

Veel naturals/bitlozen hebben een enorm grote mond over hoe zielig een bit wel niet is.
Maar als je dan dat getrek aan sommige hackamores ziet... dan vraag ik me af wat erger is, datzelfde getrek aan een bit of aan een streng inwerkende hackamore.
Dat is eigenlijk waar de discussie aanvankelijk om gaat.

Bitloos vind ik niet per definitie paardvriendelijker.
De ruiter is degeen die het of goed doet, of fout doet. Wat voor optoming eraan zit doet er dan niet toe.

Plus dat ik erin mee ga dat ik vind dat zeker bij een proefwedstrijd om te kijken of ze het bitloos gaan toestaan.. er veel mensen de regels aan hun laars lappen en zonder hoofdstel rondrijden, of in kledij die niet aan de regels voldoet.

Ben het helemaal met je eens.

Ik vind een Hackamore eigenlijk dan net zo erg als een bit-hoofdstel. Misschien wel erger.
Maar stond er dan dat je met een hoofdstel moest rijden?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:33

__Laura schreef:
crossmonster schreef:

Is het hele punt niet dat er wél een verschil is :+ ?

Waarom zou er zo'n stempel op moeten?

Er is maar een verschil, het ijzeren ding in de mond.
Neem aan dat het rijtechnische deel hetzelfde hoort te blijven ;)