Ik heb er genoeg van

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tuffi

Re: Ik heb er genoeg van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:41

Is hij onder het zadel echt wezenlijk anders in zijn gedrag dan als je met hem om gaat in de wei?

Trouwens leuk dat hij het zo naar zijn zin heeft als je met hem komt knuffelen. Dat moet je er in houden. Dan associeert hij jou tenminste niet alleen maar met werken! :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 08:45

tuffi schreef:
Is hij onder het zadel echt wezenlijk anders in zijn gedrag dan als je met hem om gaat in de wei?

Trouwens leuk dat hij het zo naar zijn zin heeft als je met hem komt knuffelen. Dat moet je er in houden. Dan associeert hij jou tenminste niet alleen maar met werken! :)

Ja hij is onder het zadel echt anders.
Ook als er iemand anders meeloopt en ik zit er op, ook dan hangt hij aan de persoon die meeloopt en is veel minder bang of totaal niet bang.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:51

Zoezi schreef:
tuffi schreef:

Ja hij is onder het zadel echt anders.
Ook als er iemand anders meeloopt en ik zit er op, ook dan hangt hij aan de persoon die meeloopt en is veel minder bang of totaal niet bang.

Dat is helemaal niet raar.
Een paard is een kuddedier en moet echt leren dat de ruiter ook te vertrouwen is als hij er bovenop zit, in enge situaties.
Kortom....het paard heeft onvoldoende vertrouwen in jou als ruiter. Je geeft dus niet duidelijk leiding als je er op zit.
Dat is deels met grondwerk wel op te lossen....dus eerst daar leiding nemen en vertrouwen geven.
Maar op een gegeven moment zal hetzelfde toch moeten gebeuren als jij er op zit, anders verhelp je het probleem nooit.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:22

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer/

Op deze link is een hoop te vinden over grondwerk. Er is ook een artikel gewijd aan leiderschap in het zadel. Ik zou dit allemaal eens doorlezen, dat is heel interessant!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:56

Goed dat je er aan probeert te werken!

Maar is het misschien een idee om een goede bijrijder te zoeken zodat hij wat vaker onder handen komt? Ik denk dat als je naast je paard ook veel andere zaken aan je hoofd en niet zoveel tijd hebt waarschijnlijk ook even niet de rust hebt om aan de problemen te werken. Als je iemand hebt die ook naar je paard om kijkt geeft dat voor jezelf ook een stukje rust en doordat er vaker met hem gewerkt wordt zal het waarsch. ook beter gaan! Vaak gaat het nml. om herhalen, herhalen en nog eens herhalen.

Succes iig!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 17:13

willeke_nijs schreef:
Sorry hoor, maar 'k voel me hierdoor echt een beetje aangevallen!

Moet je niet doen.
Misschien versta ik wat anders onder vriendschap als jij?
Ik denk als we elkaar vaker zouden zien dat je me best zou helpen. Maar je weet zelf ook wel dat er weinig tijd, noch plaats is voor Linda in jouw leven! Laatste tijd zit je hoofd bij ene Thomas en daarvoor was je alleen maar bezig met werk, en zo kan ik nog wel doorgaan hoor.
Ik heb wel vaker geprobeerd dit jaar iets af te spreken, maar telkens is er iets anders. Ik heb ook al eens gezegd dat we ook gewoon eens wat ergens kunnen gaan drinken of zo.
En als ik iets vraag is het alleen Parelli, Parelli, Parelli.
Ik heb daar in de praktijk niks aan. Dan weet ik nog niet wat ik moet doen als ik met Cisco in het bos rijd en hij doet weer eens zo maf.
Dat bedoel ik ermee te zeggen.
Nu is er iemand gekomen die het echt heeft voorgedaan op de straat. Nog vrij beperkt, maar ik snap al stukken meer.
Ik baal er anders ook van dat ik met niemand endurancewedstrijden kan rijden.
Vriendschap is nou eenmaal niet voor het oprapen.
Maar daar gaat het hier helemaal niet om.
Ik ben een mens die eerst moet zien voordat hij wat koopt.
Met andere woorden. Iemand moet het voordoen. Van een DVD leer ik gewoon niks.

~_Ellen_~

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:25

Wat een rotdag he!!
echt balen!
gelukkig ben je wel heelhuids terug gekomen
en ik hoop dat het snel wat beter word!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:38

Sorry, ik heb niet alle pagina's vooraf gelezen, dus misschien val ik in herhaling.........
maar als ik het goed begrijp ga je met je paard aan de gang in speeltuintjes. Die zijn voor kinderen, niet voor paarden en het lijkt me logisch dat een moeder (bimbo) van kinderen die daar spelen er bezwaar tegen hebben. En bind je het dier vervolgens met de teugels die aan het bit zitten ergens aan vast?? een van de basisregels: je paard niet vastzetten aan het bit. Mazzel dat je paard er geen schade aan heeft overgehouden.
Lijkt erop dat je meer nodig hebt dan wat les. Ga je eens verdiepen in het wezen paard, doe een cursus paarden houden of wat dan ook, ga stage lopen op een grote stal o.i.d.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 21:41

polly2 schreef:
Dat is helemaal niet raar.
Een paard is een kuddedier en moet echt leren dat de ruiter ook te vertrouwen is als hij er bovenop zit, in enge situaties.
Kortom....het paard heeft onvoldoende vertrouwen in jou als ruiter. Je geeft dus niet duidelijk leiding als je er op zit.
Dat is deels met grondwerk wel op te lossen....dus eerst daar leiding nemen en vertrouwen geven.
Maar op een gegeven moment zal hetzelfde toch moeten gebeuren als jij er op zit, anders verhelp je het probleem nooit.

Vandaag is mijn bijrijdster er mee bezig geweest.
Eerst uit de weide halen en wandelen. Geen enkel probleem. Toen in de wei gereden met volledige losse teugels. Hij was super braaf, stopte als je wou en er was een uur totaal niks aan de hand. Hij was relaxed, prima.
Ze stapt de wei uit en direct ellende!
Ze heeft tot aan het einde van de plaats 10x afgestapt. Hij is wel 5x omgedraaid. Er was niet mee te rijden.
We doen precies alles via het 'boekje'.
Weten jullie zeker dat het wel aan ons ligt of dat hij niet gewoon iets tussen zijn oren heeft zitten? Hij is tenslotte al 15. Ex koerspaard. Ik dacht misschien aan zijn rug of zo. Maar dat kan ook weer niet, want met endurancewedstrijden is er niks aan de hand.

Het leuke is, het vrouwtje wat hier geweest is om hem te 'bekijken' en ermee te wandelen zei letterlijk: "Ik begrijp niet wat ik hier kom doen, in zijn gedrag is het een droompaardje".
Nu heb ik zoiets: "Had er dan een keer opgezeten, dan had je wel anders gepiept".
Is het niet verstandig iemand te zoeken die er eens meer rijdt ipv wandelt aan de leadrope. Dat spelletje kent hij wel. Dan is hij nog heiliger dan de paus. En 100x afstappen over een afstand van 500 meter is toch ook niet echt goed?
Ik heb het idee, hoe meer hij zijn zin krijgt met aanstellen, hoe meer hij zich gaat aanstellen en tegen gaat sputteren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:57

En wat let je om hem dan eens een flink pak op z'n falie te geven? Hij stelt zich aan (ik ga er voor het gemak vanuit dat er niets anders aan de hand is en het dus aanstellerij is), hij haalt acties uit die ronduit link kunnen zijn, dus lijkt mij het logische gevolg dat ie een klets op z'n achterwerk krijgt zodat ie voorlopig weer even weet hoe de verhoudingen liggen.

Maar eerst zou ik toch eens een VA erbij halen om te kijken of ie echt niet ergens pijn heeft en zich voor zo'n endurance wedstrijd helemaal oppept zodat ie in feite knetterstoned is van de adrenaline. En er tot die tijd in elk geval niet meer opstappen.

En laat dat lesgeefmens eens achter hem lopen in plaats van naast hem of voor hem. In elk geval op een plek waar hij haar niet kan zien, en dus ook geen steun uit haar kan halen. Zet haar achter een boom of zo met een videocamera en laat haar maar zien wat er gebeurt zodra je het hek uitkomt.

Zowiezo kan het nooit kwaad te filmen wat er gebeurt, laat je partner van achter het raam eens filmen, of vraag je buren of voor mijn part een willekeurige voorbijganger zodat je ook kan laten zien wat er gebeurt als ie toevallig eens braaf is of doorheeft dat er iemand bij is bij wie hij het niet hoeft te proberen. Dan heeft je lesgeefmens ook iets concreets om mee aan de slag te gaan, zelfs als ie zich in haar bijzijn gedraagt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:59

Doet ie dat bij jou dan ook? Of alleen bij je bijrijder. En waarom in hemelsnaam afstappen...zou ik niet doen.
Mij hebben ze altijd geleerd problemen op te lossen door voorwaarts te rijden. (en inderdaad van de teugels af te blijven)
Wellicht zinvol dat je zelf meegaat, ernaast op de fiets, of zij op de fiets en jij op het paard.

Dan je had toch iemand die je goed kon helpen, dan vraag haar eens er buiten op te gaan, dan weet ze waarschijnlijk wel waar het probleem zit en waar jullie aan werken moeten. Doet hij dat ook als je met iemand samen gaat rijden vraag ik me af?
Als alle medische problemen zeker weten uitgesloten zijn, kan het natuurlijk ook dat hij je voor de gek houdt, maar daar ga ik nu eigenlijk eens niet van uit, een paard denkt niet als een mens, een paard wordt meestal geconditioneerd op iets...

Betekend dat jullie waarschijnlijk zelf ergens de fout in gegaan zijn, jij of je bijrijdster, en dat het paard daar nu gretig gebruik
(of misbruik, hoe je het ook noemen wilt ) van maakt.
Als je al onzeker op een paard stapt, dat voelen ze heus wel aan. Ik kan me wel voorstellen hoe dat gaat.
Oei nu gaan we de poort uit, de spanning bouwt op bij de ruiter en daar heb je al problemen voorgeprogrammeerd.

Daar kan niemand je raad over geven via internet, daar zul je weer die mevrouw die je had bij ten hulp moeten halen, en niet alleen om grondwerk te doen, of in de wei te rijden, maar het probleem daar aan te pakken waar het zich voordoet...buiten op straat dus.
En met enkele keren is dat ook niet gedaan, zo lang als het al fout gaat ben je daar wel een hele tijd mee bezig te corrigeren.

Succes ermee....

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 23:01

mick75 schreef:
En wat let je om hem dan eens een flink pak op z'n falie te geven? Hij stelt zich aan (ik ga er voor het gemak vanuit dat er niets anders aan de hand is en het dus aanstellerij is), hij haalt acties uit die ronduit link kunnen zijn, dus lijkt mij het logische gevolg dat ie een klets op z'n achterwerk krijgt zodat ie voorlopig weer even weet hoe de verhoudingen liggen.

Maar eerst zou ik toch eens een VA erbij halen om te kijken of ie echt niet ergens pijn heeft en zich voor zo'n endurance wedstrijd helemaal oppept zodat ie in feite knetterstoned is van de adrenaline. En er tot die tijd in elk geval niet meer opstappen.

En laat dat lesgeefmens eens achter hem lopen in plaats van naast hem of voor hem. In elk geval op een plek waar hij haar niet kan zien, en dus ook geen steun uit haar kan halen. Zet haar achter een boom of zo met een videocamera en laat haar maar zien wat er gebeurt zodra je het hek uitkomt.

Zowiezo kan het nooit kwaad te filmen wat er gebeurt, laat je partner van achter het raam eens filmen, of vraag je buren of voor mijn part een willekeurige voorbijganger zodat je ook kan laten zien wat er gebeurt als ie toevallig eens braaf is of doorheeft dat er iemand bij is bij wie hij het niet hoeft te proberen. Dan heeft je lesgeefmens ook iets concreets om mee aan de slag te gaan, zelfs als ie zich in haar bijzijn gedraagt.

Whahaha, lesgeefmens, ik moet om die titel wel erg lachen!
Filmen is een goed idee ja. Ik zal eens een nieuw bandje gaan halen. Dan loop ik achter Christel aan en zal het filmen.
Omdraaien bij een prullebak, goh wat een eng monster :P
Ze zei trouwens dat je bij het wandelen nooit achter zijn schouders moet gaan lopen. Inderdaad om wat jij zegt, dan heeft hij geen steun meer op je.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 23:06

Sassy schreef:
Doet ie dat bij jou dan ook? Of alleen bij je bijrijder. En waarom in hemelsnaam afstappen...zou ik niet doen.
Mij hebben ze altijd geleerd problemen op te lossen door voorwaarts te rijden. (en inderdaad van de teugels af te blijven)
Wellicht zinvol dat je zelf meegaat, ernaast op de fiets, of zij op de fiets en jij op het paard.

Dan je had toch iemand die je goed kon helpen, dan vraag haar eens er buiten op te gaan, dan weet ze waarschijnlijk wel waar het probleem zit en waar jullie aan werken moeten. Doet hij dat ook als je met iemand samen gaat rijden vraag ik me af?
Als alle medische problemen zeker weten uitgesloten zijn, kan het natuurlijk ook dat hij je voor de gek houdt, maar daar ga ik nu eigenlijk eens niet van uit, een paard denkt niet als een mens, een paard wordt meestal geconditioneerd op iets...

Betekend dat jullie waarschijnlijk zelf ergens de fout in gegaan zijn, jij of je bijrijdster, en dat het paard daar nu gretig gebruik
(of misbruik, hoe je het ook noemen wilt ) van maakt.
Als je al onzeker op een paard stapt, dat voelen ze heus wel aan. Ik kan me wel voorstellen hoe dat gaat.
Oei nu gaan we de poort uit, de spanning bouwt op bij de ruiter en daar heb je al problemen voorgeprogrammeerd.

Daar kan niemand je raad over geven via internet, daar zul je weer die mevrouw die je had bij ten hulp moeten halen, en niet alleen om grondwerk te doen, of in de wei te rijden, maar het probleem daar aan te pakken waar het zich voordoet...buiten op straat dus.
En met enkele keren is dat ook niet gedaan, zo lang als het al fout gaat ben je daar wel een hele tijd mee bezig te corrigeren.

Succes ermee....

Nee, hij doet het niet als er iemand meeloopt of meefietst of als er een ander paard mee gaat.
Puur en alleen 1 op 1 doet hij het. Ook bij mijn bijrijdster!
En die is toch echt een stuk minder bang dan ik. Ik ben er al 2x vanaf geflikkerd.
Tuurlijk voelt hij het als ik bang ben.
Soms ben ik hem zo beu, spring erop, neem de zweep mee, ik hoef hem maar 3x een tik te geven en meneer is opeens helemaal niet meer zo bang!
Dus het kan 2 kanten op. OF hij heeft de harde hand eens nodig van een man omdat hij zich aanstelt ;) OF ik moet engelen soft geduld hebben en zijn vertrouwen winnen stapje voor stapje.
Moeilijk hoor.
Iemand met temperament moet er maar eens op rijden. Wedden dat hij banger is voor de amazone dan voor die stomme prullebak?
Maar ook dat idee zit me niet helemaal lekker. Het is een ex koerspaard, daar is al veel uitgeslagen :( Dat verdient hij nou ook weer niet!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:20

Nee met slaan alleen los je ook zeker niets op, vooral ook op lange termijn gedacht.

Maar als jouw bijrijdster steviger in haar schoenen staat als jijzelf begrijp ik al zeker niet waarom ze afstapt, dat is in mijn ogen nl het meest foute wat je op dat moment kan doen...zoiets kun je alleen maar oplossen door voorwaarts te rijden, en als daar een keer een goeie tik met de zweep voor nodig is...dat moet dan maar een keer. Weet je dat ie dan begint te bokken, nu bereid je daar op voor! Zorg dat ie geen kans krijgt zijn hoofd tussen de voorbenen te steken en echt zijn rug rond te maken, pak gelijk de teugels kort en stevig vast, desnoods houd je met je andere hand het zadel vast, als je maar zorgt dat je er dan ook op blijft zitten, als je al besluit het op de hardhandige manier aan te pakken.
Anders ga je dus weer van kwaad tot erger mocht het hem lukken je eraf te bokken.
Maar ik sluit me absoluut bij bovenstaande mening aan dat je eerst zeker alle medische vragen moet kunnen uitsluiten.

Medelijden ermee hebben omdat het een ex koerspaard is, nu klinkt misschien heel hard, ik heb er meer medelijden mee als het straks van kwaad tot erger gaat, daar ben jij en het paard niet mee geholpen....je kunt nu twee kanten op, kies maar zelf 8-)

Het doet me een beetje denken aan het paard van een kennis jaren geleden, die had ze onder mijn begeleiding ingereden, dat ding liep netjes in stap, draf en galop, mooie aanleuning netjes aan de teugel. Nadat ik haar een hele tijd al niet meer gezien had belde ze mij op: hij gaat alleen nog maar in de achteruit en omhoog. Kun jij het alsjeblieft niet eens proberen kwam de vraag. Nouja, ging bij mij ook eerst alleen achteruit, ik hen gekeken waar de afrastering van de bak was, en heb haar toen achteruit laten gaan, maar wel tegen de stroomlinten aan, die heeft dus een keer een goeie oplawaai gehad, en heeft het niet meer inhaar hoofd gehaald, vanaf daar ging ze netjes voorwaarts, echt omhoog is ze na een paar keer ook niet meer gegaan. Je voelde precies aan wanneer ze ging vertragen, en dan had je echt nog een paar seconden de tijd om te reageren, en wat flinker voorwaarts te rijden, geen probleem meer...
Enige probleem, vanaf dat de kennis er zelf weer mee ging rijden, en het punt niet aanvoelde waar ze reageren moest, tja dat bleef dus foutgaan, paardlief had precies door bij wie ze wat kon doen. En zulke gevallen heb ik nogal eens gehad.
Misschien moet je er toch eens over gaan nadenken of jullie wel de juiste combinatie zijn...je wilt er toch ook wat plezier van hebben.

Er kan jou wel iemand vertellen wat je wanneer moet doen, je zult het toch zelf moeten leren aanvoelen wanneer je wat zou moeten doen, dat gaat anders niet werken.
Is een kwestie van je gezond verstand gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 23-06-09 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:23

Ohja erop meppen! Dat is inderdaad de oplossing... Zo gaat je paard zijn vertrouwen in jou als ruiter pas vergroten...
Ohja en gaan met die banaan! Vooral niet afstappen want dan heeft hij gewonnen!
Ohja en niet te vergeten! ALTIJD VOOR JE PAARD LOPEN!!!! Maareuh, vergeet dan niet ineens ogen in je rug te stoppen, want een paard in je nek is niet zo prettig!

Ik ken cisco een beetje, allé ben een paar keer met linda op endurance geweest en ben een paar keer mee gaan rijden. Cisco is een DOODBRAAF paard! Hij heeft volgens mij gewoon zijn vertrouwen in zijn ruiter verloren. Wat wil je als die alleen maar loopt te sakkeren bij het minste dat mis gaat...
Als je paard schrik heeft van iets is het juist de bedoeling hem vertrouwen te geven, wanneer je gaat zitten roepen en tieren omdat hij ergens bang van heeft, dan gaat je paard juist nog meer bang krijgen, want ruiter gaat opspannen, geeft hem over zijn donder dus moet dat ding toch wel echt ENG zijn want anders zou er niet zo'n scène gemaakt worden...
Dat is nou de reden waarom ik juist wel afstap! En geloof me, dat heeft me superveel geholpen! Wanneer mijn paard iets eng ziet, en ik kan haar karakter wel wat vergelijken met dat van cisco, dan probeerde ze ook om te draaien of ze ging gewoon kaarsrecht omhoog als ik probeerde haar te dwingen door te lopen. Nu stap 'k af en speel ik touch it... en geloof me, dat maakt je paard zo ongelooflijk moedig! Ik loop dan naast haar in zone 3 (ter hoogte van de schoft, dus eigenlijk de plaats waar je in het zadel zit, maar dan langs je paard). Je paard moet dus alles zelf doen, alleen ben jij er om, indien nodig een handje te helpen. Casandra is zo ongelooflijk moedig geworden.

In het begin wil ze nog graag omdraaien omdat ze naar de andere paarden wil. Dat is begrijpelijk, dat is haar kudde, haar safety zone... Een paard vind zijn veiligheid in de kudde. Het is de kunst om als mens zo interessant te zijn en zoveel vertrouwen te geven dat je paard al vlug de kudde makkelijk achter zich laat. Dat kost tijd, vééééééél tijd! Maar ik kan je zeggen: it's worth it!!!!

Waarom denk je dat dat lesgeefmens er niet opgekropen is of uberhaupt niet naar buiten gegaan is? Omdat je eerst moet werken aan de BASIS!!!! en dat doe je in een VEILIGE omgeving. Pas wanneer jij je roofdier reacties aan de kant kan zetten en je paard ervan overtuigd is dat je hem begrijpt, pas dan kan je veilig naar buiten en werken aan de dingen buiten.

Het is toch logisch dat je op 1 les dit alles nog niet gedaan hebt... Waarom moet het toch zo vlug? Waarom zit je uberhaupt al te rijden? Geef je paard toch eens te kans om jou te gaan vertrouwen...
Zolang wij als mens ons ego niet durven uitschakelen om plaats te maken voor begrip en vertrouwen zullen we nooit het gewenste resultaat halen...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 00:11

@willeke_nijs: nee zoals ik al eerder schreef, ik geloof ook niet dat slaan of hardhandig aanpakken alleen de oplossing is.
Ik schreef ook dat TS wellicht eens kan nadenken of zij en het paard wel bij elkaar passen.
Juist omdat ik het idee heb dat TS weinig geduld heeft.

Die dingen die jij ook al beschrijft heb ik eigenlijk nooit gehad met mijn paarden, ik heb zelf paarden vanaf dat ik 18 jaar was, ook mijn (toen) jonge paarden heb ik altijd zonder problemen ook mee naar buiten kunnen nemen, die hadden alle vertrouwen in mij.
Ook zonder bit, waarbij mensen dat eng vonden, want dan heb je toch geen controle....
Mijn oudste is nu 19 jaar, die heb ik van veulen af aan, die kun je bij wijze van spreken meenemen in de carnavalsoptocht, die schrikt gewoon echt bijna nergens van, en nee die hoef ik niet te slaan, ik vraag netjes wat, en ze doet het voor me. Zo kan het ook.
Ik hoef ook geen paarden te vangen op de wei, als ze me zien komen ze vanzelf aan, ze gaan ook graag met me mee. Zonder eten.

Mocht een van mijn paarden onderweg eens iets zien wat ze eng vinden, nu ze mogen gerust even op hun gemakje kijken, dan wordt er eens gezucht en verder gestapt, alles is dan ok, en we hebben geen stress gehad. Maar afstappen nee dat zie ik niet in.
Naar mijn idee versterk je daarmee de onzekerheid van het paard alleen maar. Mijn mening. Iedereen doet het maar zoals hij of zij het prettig vindt. En nogmaals dit los je inderdaad niet een twee drie op, probleem is er klaarblijkelijk al een tijdje.
Nu reken er maar op dat het nog veel langer duurt eer het opgelost is, als dat al gaat lukken bij TS, zonder iemand te willen aanvallen.

Als het inderdaad zo'n doodbraaf paard is, en geen vertrouwen heeft in zijn ruiter (en bijrijder) dan zou ie wellicht met een andere ruiter beter moeten gaan.
Of misschien mankeert het paard toch wel wat, als het mijn paard zou zijn zou ik hem eerst door de DA heel grondig laten nakijken, maar ik heb zoiets ook nog nooit aan de hand gehad bij mijn eigen paarden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 04:16

Ik stap trouwens ook af als mijn paard echt bang is, en als ze loopt te miepen krijgt ze een lel. Vind afstappen prima als ze echt bang zijn, dan zijn ze vaak heel blij met dat extra beetje steun en dat zorgt er juist voor dat je het enge iets later gewoon op de rug kan passeren. Ze moeten immers leren dat JIJ op hun rug zit, en dat ook volledig beseffen, door en door. Bovendien vertrouwen paarden die gericht zijn op hun baasje dingen veel eerder als ze het baasje ook zien, en vooral zien dat baasje er niet van onder de indruk is. Als baasje een hoop trammelant gaat maken omdat er in de verte een eng iets zit gaat paardlief met geen mogelijkheid meer mee, behalve mischien met grof geweld en dat willen we juist niet (hoop ik).

Natuurlijk moet TS terug naar de basis met haar paard, maar door te filmen wat er gebeurt kan het lesgeefmens ook een indruk krijgen van hoe dat aan te pakken. Terug naar de basis is een nogal breed begrip waarvoor talloze manieren mogelijk zijn immers, hoe meer zo iemand van het paard weet en ziet hoe beter ze daarop kan inspelen, en gerichte oefeningen kan laten doen die zowel de basis versterken als het probleem aanpakken, niet noodzakelijkerwijs gelijktijdig.

Wel lijkt het me verstandig om voorlopig gewoon in de wei te blijven, en daar aan jullie band te gaan werken. Ook voor je bijrijdster trouwens. Gewone dingen als komen, volgen, wijken voor druk, halt houden. Dingen die anderen als "grondwerk" bestempelen, die voor mij een vereiste zijn voordat ik zelfs maar overweeg om met een paard alleen de weg op te gaan. Ook in een bak of wei kan je heel veel leren als je ervoor open staat, dingen die eigenlijk noodzakelijk zijn om later veilig de weg op te kunnen. Niemand zit te wachten op het berichtje dat Linda (of bijrijdster) met Cisco is verongelukt doordat Cisco "grappen" aan het uithalen was!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 07:17

weet je, het probleem met linda en haar bijrijdster is dat ze beide weinig ervaring hebben met paarden. Ik zeg niet dat Linda slecht is voor der paard of gewoon niets weet en we zijn allemaal moeten beginnen... Maar de enige kennis die zij heeft is van op een manege. Zo ook haar bijrijdster... Ik denk gewoon dat ze beide moeten leren dat wanneer cisco onzeker is om vooral niet te gaan uitvliegen op het paard. In de eerste plaats is het nu juist belangrijk om te werken vanop de grond, zodat je paard je daar allesinds leert respecteren... Hiermee wil ik zeggen dat je paard jou niet met zijn schouder wegduwt of gaat omkeren op straat wanneer jij met hem wandelt aan de hand of dat je paard bijna je hielen van je voeten afloopt omdat hij zich achter je verstopt. Ik speel constant met mijn paard in verschillende zones. Soms heb ik mijn leadrope helemaal op het einde vast als ik over straat wandel (welliswaar in een veilige omgeving) en ligt mijn ene hand op haar staartwortel en in mijn andere heb 'k de leadrope vast en loop dan zelfs schuin achter haar. Op die manier moet m'n paard leren zelf ergens doorheen te gaan.

Afstappen is echt niet de onzekerheid van het paard bevestigen, want wanneer je afstapt ga je je juist je paard doen nadenken en juist dingen DOEN... terwijl je evengoed had kunnen blijven zitten en gewoon doorwandelen. De bedoeling van het hele afstappen idee is gewoon dat je eigenlijk je paard leert van: kijk je mag gerust even bang zijn, dat is jou natuur, maar weet dat ik er ben, dat ik jou begrijp en vertrouwen kan geven... Het is net als met kinderen, die geef je ook geen vertrouwen door hun 'over the edge' te duwen als ze ergens bang van zijn, die begeleid je over hun angsten heen...

Het is gewoon zo ongelooflijk belangrijk dat je je paard in de hand hebt, dat je in elke zone kan meelopen langs je paard zonder omver gelopen te worden... Wat is er nou leuker dan met je paard aan een lang touw rustig te gaan wandelen zonder dat je paard loopt te knorren of te trippelen, maar rustig met z'n hoofd naar beneden wandelt, loopt te zuchten en te likken terwijl je touw gewoon in een boogje doorhangt... DAT moet je eerst kunnen bereiken voor je kan gaan wandelen op straat en de dingen daar kunt aanpakken...

Ik heb zo vaak moeten horen van Linda dat ik bij wijze van spreken een watje ben da'k zoveel naast m'n paard bezig ben en er amper op rijd... En dat ik een paard toch heb om ermee te rijden... Bij mij heeft het héél lang geduurd voor ik weer durfde rijden. Mijn paard was nog erger dan cisco...Constant bokken, stijgeren, wegspringen en uiteindelijk heeft dat geleid tot een ongeval waarvan ik de schade m'n hele leven zal moeten meedragen...

Daarom dat nu bij mij veiligheid primeert! DON'T GET ON WHEN IT'S TOO RISKY!!!!

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:13

Na het deels lezen van het topic lijkt het mij dat
dit paard niet graag alleen op pad gaat.
Hij is lief als hij samen met andere paarden of mensenn is en dus
ook op endurancewedstrijden ;)

Des te meer reden om toch naar buiten te gaan. Hier in de
buurt loopt er ook zo een rond. een die bij mijn verzorgpaard stond en die ik ook een tijdje hebt gereden.
De ruiter vond het te gevaarlijk om er tegen in te gaan
als hij aan het einde van de straat omdraaide en liet haar
daarom weer naar huis gaan.
Het enige wat je dan kan doen is doorrijden, blijven proberen.
En goed uitzitten. Door toe te geven ontstaan nog gevaarlijkere
situaties als je er een keer wel tegen in gaat.
Toen ze toch doorgereden werd begon ze zo gevaarlijk te stijgeren dat ze achterover is gevallen.

In de maanden dat ik haar voorheen reed ging het steeds beter, door vertrouwen te geven, en steeds wat verder te gaan. Als hij wel braaf is met iemand met de fiets erbij, neem die persoon dan mee maar laat die achter je fietsen, zodat het paard de fietser niet ziet. Zo ben je voor zijn gevoel toch alleen, maar is er wel iemand die kan ingrijpen.
Bouw het stapje voor stapje op en zoek geen drukke plaatsen als wegen op, bij dit paard maakt het nu niet uit waar je oefend, als het maar buiten de wei is.

Overigens over dat schrikken van niets: Ik heb een pony van bijna 5 en die heeft hier nogal eens last van, vooral als hij
veel energie heeft.
Toch ga ik me dan niet druk maken en rijd ik hem er rustig voorbij. Paarden zien vaak toch wat anders dan de mens en kleine veranderingen kunnen al eng zijn. Ook proberen ze je
soms uit, maar dan kan je beter rustig blijven en hem er langs rijden, misschien wel streng toespreken, maar rustig.
Bij hem stap ik soms ook af, om vervolgens weer op te stappen, want dat is beter dan om te draaien. Maar afstappen alleen
bij het uiterste.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 08:57

Ik zit er over te denken om hem een half jaar bij iemand anders neer te zetten. Die mag dan al zijn geduld en tijd erin steken om zijn vertrouwen in de ruiter terug te winnen. Alleen gaat het me gewoon niet lukken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:23

@Zoezi
Dan heb je wel kans als hij terug komt, dat je weer in dezelfde situatie terecht komt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:29

Zoezi schreef:
Ik zit er over te denken om hem een half jaar bij iemand anders neer te zetten. Die mag dan al zijn geduld en tijd erin steken om zijn vertrouwen in de ruiter terug te winnen. Alleen gaat het me gewoon niet lukken.

Weet je wel zeker dat je met dit paard verder wil. Doorzetten is goed, maar het moet wel leuk blijven. Als elke dag naar je paard gaan een negatief gevoel oplevert is het misschien beter om een andere weg te kiezen. Misschien ben jij wel gelukkiger met een ander paard, en je paard gelukkiger bij een andere ruiter.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:36

@linda, je kan je paard nog 1000 keer wegbrengen, maar als je zelf niet bijleert heeft het gewoon geen zin. Want binnen de korste keren heb je hetzelfde paard terug... Het probleem ligt niet bij het paard alleen, het probleem ligt ook grotendeels bij jou en christel omdat jullie gewoon nog niet voldoende ervaring hebben. Wegbrengen voor een poosje is goed, mits jullie 2 ook begeleid worden... Anders heb je er niets aan.

Het zijn wij mensen die ons moeten verdiepen in het wezen paard, en niet het paard dat zich aan ons moet aanpassen... Ik weet dat het allemaal zo frustrerend is, maar enkel wanneer je zelf bereid bent om je te verdiepen in de psychologie van het paard ga je weer op het goede pad komen met hem.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:43

Ik krijg eerlijk gezegd het gevoel dat dit paard voor jou niet het juiste paard is.
Dit is voor jou een brug te ver. Jij moet nog zoveel leren over hoe paarden in elkaar steken en waarom ze doen, zoals ze doen. Dat is geen schande hoor, iedereen is ooit ergens begonnen....
Voor jou zou het beter zijn als je een doorgewinterd paard zou hebben dat niet telkens de grenzen van jouw leiderschap opzoekt, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik las even je reactie onder mijn quote....en ik denk dan: kom op...zorg dat je het omdraaien voor bent, helemaal met losse teugels rijden is ook geen leiding geven namelijk! Dan geef je te veel ruimte.
Goed leiding geven aan een paard, zowel op de grond als onder eht zadel is: begrenzen waar nodig, ruimte geven waar nodig en af en toe een keer flink doorpakken (en dan bedoel ik niet afranselen, maar het kan best een keer een flinke hak zijn, een schreeuw of een tik) waar nodig.
Ik heb zo vaak dit soort problemen gezien met paarden. Als ik er dan op stapte en ze op deze manier die ik beschrijf reed, dan waren er ineens geen problemen meer. Paard dacht: "oeps....die is me de baas" en klaar was het. Soms duurt dat wat langer, soms was het in drie minuten bekeken.
Maar ik heb ruim dertig jaar ervaring met paarden (ben er zowat op geboren) en heb op een africhtingsstal paarden gereden, waaronder ook paarden corrigeren die door fouten en onervarenheid van hun ruiters soortgelijk gedrag vertoonden als die van jou.
Dus je kunt mij niet vergelijken met jou....
Daarom zeg ik: misschien is het wijsheid dat je een paard kiest waar jij veel van kan leren, ipv dit paard wat jou duidelijk loopt te piepelen.....Let op...ik zeg niet dat je paard nu een vervelende donder is....je paard is gewoon paard....en toevallig wat initiatiefrijk (jij kunt beter een dommige, onderdanige volger hebben) en slim....heeft precies in de gaten waar de mazen in jouw wetten zitten....
Of...je zoekt een professionele stal, waarvan de ruiter jouw paard eens flink kan doorrijden en aanpakken op de manier zoals ik omschreef....maar ondertussen moet jij dan wel aan jezelf werken....want als jij niet leert hoe je dit op moet lossen, komt het gedrag na correctie door de professionele ruiter gewoon weer terug....

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:22

polly2 schreef:
Goed leiding geven aan een paard, zowel op de grond als onder eht zadel is: begrenzen waar nodig, ruimte geven waar nodig en af en toe een keer flink doorpakken (en dan bedoel ik niet afranselen, maar het kan best een keer een flinke hak zijn, een schreeuw of een tik) waar nodig.
Ik heb zo vaak dit soort problemen gezien met paarden. Als ik er dan op stapte en ze op deze manier die ik beschrijf reed, dan waren er ineens geen problemen meer. Paard dacht: "oeps....die is me de baas" en klaar was het. Soms duurt dat wat langer, soms was het in drie minuten bekeken.
Maar ik heb ruim dertig jaar ervaring met paarden (ben er zowat op geboren) en heb op een africhtingsstal paarden gereden, waaronder ook paarden corrigeren die door fouten en onervarenheid van hun ruiters soortgelijk gedrag vertoonden als die van jou.
Dus je kunt mij niet vergelijken met jou....

Inderdaad, bovenstaande geldt voor mij ook, ben het er helemaal mee eens!
Maar inderdaad heb ik ook genoeg paarden gezien die dan bij mij goed liepen, maar helaas ook precies wisten wie er opstapte, en als het eigen baasje opstapte dan weer precies dezelfde rottigheid uithaalden. Ik denk dus ook dat enkel het paard in training zetten hier niet het pasklare antwoord is.

Rijst de vraag: Zoezie ben jij bereid samen met jouw paard een lang leerproces door te gaan? Precies zoals Willeke het beschrijft?

Ook misschien een overweging het paard eens een tijdje op rust te zetten op een grote wei, beste in een redelijke kudde soortgenoten, en hem eerst weer eens helemaal tot rust te laten komen en paard te laten zijn....