Stom paard, ben je beu, ik ben niet meer onder de indruk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Re: Stom paard, ben je beu, ik ben niet meer onder de indruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:49

Dank je geerke. Jij slaat de spijker op zijn kop.

Ik had gisteren ook al gezien dat het geen 13 jarig meisje was.
Had in eerste instantie ook anders verwacht na he lezen van de openingspost.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:49

Oke, dit berichtje is voor Zoezi, want daar gaat het toch over. Meid blijf kalm en blijf genieten. Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is mijn tip al langs gekomen. Misschien met een weidemaatje een buitenrit maken en dan alles samen doen, ook uit de wei halen, dan begint het al ontspannen. Succes met alles. ;)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:51

ts mischien helpt het om eens te gaan wandelen,
dat hij zo weer een goede band met je gaat krijgen.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:55

Jeetje TS, ik schrik ervan als ik jouw verhaal lees!
Ik raad je aan om eens bij jezelf te raden te gaan wanneer het plezierig paardrijden voor jou is omgeslagen in een frustratie!?!
Zo zeg je zelf al dat het elke keer is zodra hij op het land staat, ga daar eens naar kijken of dat er misschien iets mee te maken heeft voordat je je beestje (onbewust) nog verder de put in helpt.
Zodra mijn paard het land op gaat is ze ook de eerste tijd schrikkeriger en onrustiger... bedenk wel dat ze de hele winter lang 'veilig' op stal hebben gestaan en nu ineens in een vrije ruimte waar ze zomaar aangevallen zouden kunnen worden (even terugdenkend aan het oer-instinct wat er nog in zit). Ik merk dit bij mijn paard altijd zeer sterk, die is dan continue op dr hoede en staat continue onder spanning!
Ik geef haar hier altijd wat tijd in en dan gaat het vanzelf weer over. Zoals hierboven gezegd, been eraan en opsluiten tussen 2 teugels, leiding nemen en gaan met die banaan... en belonen als het goed gaat niet te vergeten natuurlijk!!

Succes met je zoektocht!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:59

Ik ga met sammy1 mee, misschien is het een idee om te gaan wandelen o.i.d. ?? :)

Probeer het weer terug te vinden en niet boos te worden op je pony, houd je ons op de hoogte? Sterkte :(:)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:02

Volgens mij wil de TS niets meer zeggen dan dat ze zich niet meer laat leiden door haar paard maar zelf de leiding neemt.
Alleen de bewoordingen zijn helaas hier en daar ongelukkig gekozen waardoor mensen gelijk de aanval ingaan.....Denk dat de TS eerst eens de kans moet krijgen om te reageren.....

En ook ik kan me niet voorstellen dat niemand eens een keer een "goed gesprek" met zijn/haar paard heeft gehad.....soms moet je even doorduwen. En als opsluiten en been niet helpt, dan is een tik op de billen de volgende stap. Hierbij ga ik er wel van uit dat het paard echt loopt te etteren, dus overal om niets spoken ziet. Bij angst laat ik m eerst rustig kijken ed.
De tip is al eerder gegeven: Wat ik altijd doe als hij er dan toch langs gaat, is uitgebreid belonen....

Zoals de TS aangeeft is het paard is in de bak of buiten met anderen erbij heel braaf, dus of het paard durft niet alleen of is aan het zeuren..of een combinatie. Bij de eerdere tip om ook eens aan de hand te wandelen op dezelfde route, sluit ik me aan. Altijd vele voordeel aan.....

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:10

Een paard moet af en toe op z'n plek gezet worden. Een paard hoeft niet elke keer lopen mieren, dan mag je hem best een tik verkopen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:15

OP zijn plek zetten kan op andere manieren dan met 3 keer vol meppen en dat meerdere keren :)
Knijp hem met je benen fijn Dat hij weet, verdorie ik moet.
Reageert hij niet op je been, kun je hem een tikje achter de kuit geven, maar dat is wat anders dan meppen.
Je moppert op hem, is ook al op de plek zetten.
Achterwaarts er langs is al als tip voorbij gekomen, ook dat is niet zijn zin geven.
Maar geweld is zelden een oplossing.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:16

Blijf gewoon rustig. Wanneer je paard omdraait dan draai jij rustig weer terug en rijdt alsnog door. Je mag 'm best aanmoedigen met je stem en been en als ie niet reageert dan mag je ook best even bijtikken maar ga niet uit je dak, ga niet schreeuwen of meppen want dat heeft toch geen zin. Blijf gewoon rustig. Ik denk dat je het verst komt met het negeren van dit gedrag en ik raad je aan ook op de grond rustig maar consequent te blijven. Draait ie terwijl jij je zadel haalt? Dan ga je er naartoe en draait 'm weer terug zoals jij wil dat ie blijft staan. Niet de ene keer wel toelaten en de andere keer niet want dan snapt ie het niet meer. Een paard wil in de regel graag werken en een paard heeft vooral behoefte aan duidelijkheid. Die wil weten waar ie aan toe is, dus een consequente aanpak is nodig bij alles wat je met 'm doet.

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:19

kazary schreef:
OP zijn plek zetten kan op andere manieren dan met 3 keer vol meppen en dat meerdere keren :)
Knijp hem met je benen fijn Dat hij weet, verdorie ik moet.
Reageert hij niet op je been, kun je hem een tikje achter de kuit geven, maar dat is wat anders dan meppen.
Je moppert op hem, is ook al op de plek zetten.
Achterwaarts er langs is al als tip voorbij gekomen, ook dat is niet zijn zin geven.
Maar geweld is zelden een oplossing.

Je weet het geval van de TS natuurlijk niet, misschien was ze wel te overdreven, maar misschien had het paard het op dat moment ook wel nodig. Als ik zelf op mijn paard zit en hij doet lastig dan krijgt hij zeker een paar goede meppen, en nee dat is niet zielig, dat heeft hij op dat moment ook gewoon nodig anders blijft hij gewoon door gaan. En dat is natuurlijk niet wat we willen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:21

je paard doet niet voor niks zo. het zit niet in een paard om te klieren. denk eens na en ga opzoek naar de oorzaak.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:22

Ik los dat dan anders op. Want dat het niet is wat we willen dat klopt.
Maar het begint bij haar al voordat ze op haar paard zit.
Daar gaat het al fout. Dan kun je niet verwachten dat het met rijden wel goed gaat. De verhoudingen kloppen niet en dan is meppen niet de oplossing.
Het paard doet het op dat moment wel, maar er is niets opgelost.
Heeft ze een beetje paard met karakter gaat hij de volgende keer nog veel verder in zijn truucjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:23

Bij ons op stal zijn er ook 2 paarden die precies hetzelfde gedrag vertonen. Normaal kun je ze alleen mee naar buiten nemen, niks aan de hand, heel braaf en leuk. Maar als ze op het gras staan worden ze lastig. Ze draaien om, lopen te miepen over niks en zijn vervelend, ook met meerdere paarden erbij.
Conclusie:

Ze willen gewoon terug naar huis om gras te eten. En dat is niet om de ruiter te pesten maar meer om hun behoefte aan gras.

Dat TS het zo ongelukkig neerzet is jammer, maar ik begrijp ook dat wanneer jou paard het hele jaar braaf mee gaat en ineens vervelend wordt, jij het op zn flikker geeft.

En ga nou niet zielig lopen doen over wederzijds respect want dat werkt niet altijd, en anders hebben jullie toch echt een bord voor je kop als alles met een paard moet gebeuren met wederzijds respect.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:28

Met verbazing het hele topic door gelezen.
Ik neem aan dat de TS gewoon een boze bui heeft gehad tijdens het typen van dit topic, en ja daar valt heeeel bokt over. Wat heeft deze meid/vrouw er aan om haar aan alle mogelijke kanten aantevallen? Kan ze daar iets mee? is dat DE oplossing? Nee!
Waarschijnlijk zit ze al niet lekker op haar dier en deze reacties zullen het er echt niet beter op maken.

TS, neem je dier aan de hand mee, ga terug naar de basis.
Zorg dat het dier je kan vertrouwen en dus ook langs de "enge" dingen durft. Daar ben ik ook mee bezig en dat gaat met vallen en op staan.
Makkelijk is anders en geduld is een schonezaak.
Ik geloof niet dat een dier dit soort dingen gaat verzinnen om jou te pesten, ik denk eerder dat het een reactie is op jou handelen.
Die van mij springt ook wel eens weg, zucht 6 keer en pak het werk weer op.
Wel zal een paard heus wel eens iets proberen, zoals idd omdraaien of weg rennen maar niet constant zoals in jou verhaal denk ik.
En tja ze kunnen heus wel een tik op dr donder incasseren zonder dat ze door midden breken.

AdelineL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:29

kazary schreef:
Daar gaat het al fout. Dan kun je niet verwachten dat het met rijden wel goed gaat. De verhoudingen kloppen niet en dan is meppen niet de oplossing.
Heeft ze een beetje paard met karakter gaat hij de volgende keer nog veel verder in zijn truucjes.

Licht grotendeels ook aan het karakter van haar paard. Zoals mijn paard dat is een echte etterbak en die moet je gewoon even héél streng aan pakken, en daarna loop het de sterren van de hemel. Maar zoals jij al zegt meppen is niet áltijd de goede oplossing.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:30

@ Kazary, jou reacties zijn somsn net zo geformuleerd als de begin post van de TS, ondanks dat ben ik het wel met je eens.
Toch een tik of wat dan ook op zijn tijd kan echt geen kwaad, nu weet ik wel dat je doelt op de 3 meppen, brul en gevloek van de TS maar dat zal even een uiting van frustratie zijn tijdens het maken van haar topic, denk je niet?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:31

hahahaha briljant joo!!
Ik ben het er overigens wel mee eens... soms moet je even de baas zijn en dan werkt wederzijds respect gewoon absoluut even niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:32

Ja ik bedoel, wederzijds respect met een dier dat zo 500 kilo meer weegt dan jou? Dat gaat soms gewoon niet op. En begrijp me niet verkeerd, ook ik probeer eerst dingen rustig, maar als dat niet gaat, dan pak ik dat toch echt anders aan.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:34

jaa idd ik geef Jolien ook helemaal gelijk !

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:35

Lienn_ schreef:
kazary schreef:

Licht grotendeels ook aan het karakter van haar paard. Zoals mijn paard dat is een echte etterbak en die moet je gewoon even héél streng aan pakken, en daarna loop het de sterren van de hemel. Maar zoals jij al zegt meppen is niet áltijd de goede oplossing.

Mijn paard wordt ook betempeld als niet de gemakkelijkste. Dit word overigens gedaan door andere, niet door mij. Ik heb er een heerlijk paard aan.
Ook die heeft wel eens van die buien gehad dat hij omdraaide. Hij vond dan zogenaamd iets eng. En in zijn beleving zal dat vast ook wel zijn geweest.
Als ik zou gaan meppen (rij niet eens met zweep want dat dult hij niet) maar goed, stel. Dan weet ik zeker dat ik op het asfalt zou hebben gelegen. Dat zou hij niet hebben gepikt.
Daarom zei ik eerder ook al, wat een braaf paard. :)
Die soort paarden krijg je er niet door met meppen, maar door als ruiter altijd consequent te zijn.
Beginnend al met uit de weide halen en poetsen.
Geen gedraai en getrut.
Opstijgen, flauw doen is opnieuw tot braaf en tussen door nog eens een paar keer. En als je klaar bent ook nog 2 keer.
Rijden is gewoon (ja sorry) tussen hand en been. Als je paard er tegen kan een tikje als hij niet luisterd naar dat been. Maar het is meer je houding van dat moment. Ga zelf verzekerd zitten, kijk naar het punt waar je naartoe wilt. En je geeft niet op totdat je daar bent.
Uiteraard dan belonen.
Maar meppen, dat pikt juist alleen een paard dat braaf is. een ander straft je terug.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:37

tanjazaffira schreef:
@ Kazary, jou reacties zijn somsn net zo geformuleerd als de begin post van de TS, ondanks dat ben ik het wel met je eens.
Toch een tik of wat dan ook op zijn tijd kan echt geen kwaad, nu weet ik wel dat je doelt op de 3 meppen, brul en gevloek van de TS maar dat zal even een uiting van frustratie zijn tijdens het maken van haar topic, denk je niet?

ik denk het wel

gezien der eerdere topics en het eerst lief proberen
heeft ze duidelijk deze keer besloten zich niet meer in het ootje te laten nemen
en heeft de overhand genomen

kan me voorstellen dat als je in een moment van tjakka dit berichtje tikt dat de bewoording niet altijd
perfect is ..

gezien de eerdere topics en wat ze heeft geprobeerd kan ik me wel iets voorstellen bij deze aktie :o

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:38

...ik kan me de frustratie wel eens begrijpen, ik had vroeger een drol van een eigewijze fjord...mensenkinderen, wat kon die galbakken zeg..maar dat was echt een kwestie van mij niet respecteren en die heeft dus ook echt wel eens lel gekregen, niet hard maar ik was niet vriendelijk..aan de ene kant zeg ik tegen de TS, begin met de basis en dat is al dat je paard moet stil staan als je erop gaat..maar dan nog heb je van die lastpakken....neem het paard waar ik nu op rijd, 25 jaar en heeft wel duizenden eenden gezien en nog wil die schrikken van een eend!.ik noem maar wat, ik noem hem dan gewoon een ondeugende donder..en dat is die ook echt, hoe ouder hoe gekker...dus ik zal hem zeker niet rammen met een zweep..maar hem achterwaards er langs sturen(hij durft wel eens te gaan steigeren, een 10 cm!!..hoog..hahahaha)..maar hij is echt ondeugend en dat is wel een heel ander verhaal als een paard echt geen respect voor je heb...maar respect begint bij de basis en dat is op de grond

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:38

tanjazaffira schreef:

Met frustratie red je het niet bij een paard.
Dan ben je niet meer eerlijk. Dan neemt emotie de overhand.

Ja klopt, mijn emotie nam hier ook de overhand. En kijk eens hoeveel verzet er op komt door jullie?
Maar een paard dat dan verzet geeft krijgt nog een paar klappen erbij? Stomme knol moet maar luisteren.

Ik laat het tenminste bij woord, deed de ts dat ook maar.

silvia83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:40

ik denk dat het voor je paard beter is als je het verkoopt aan een goed tehuis en een eigenaar die wel met dieren om kan gaan en dat jij een sport zoekt waar je je frustraties op een andere manier kan uiten.

vertrouwen sla je er niet in _-:(

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:41

Ik heb geen acht pagina's gelezen, maar ik denk alleen bij mezelf.. Als mijn paard, de hele tijd weg zou vliegen enzo en alles eng vind buiten..

Zou ik er gewoon niet meer op naar buiten gaan.. ik ben als de dóód dat er iets gebeurt.

Maar misschien heb ik wat gemist ofzo..