wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:20

marjoleinft schreef:
klopt ik rij met een spoor.
de keer hiervoor reageerde hij helemaal niet op mijn been.
op advies van mijn lesgever heb ik een spoortje om gedaan zadat als hij niet reageert je hem ff meer kan laten reageeren.

Hij moet het nog helemaal leren om te reageren op je been! :+ Dan moet je het hem zeker niet aanleren met sporen!

Ik zou hem ook lekker zelf laten lopen, gooi die bijzet aan de kant en zorg eerst maar eens dat je lekker met een los teugeltje in stap en draf lekker in een gelijk tempo kan blijven lopen. Veel binnenhoefslag, geen kleine figuren, gewoon wat van hand veranderen en wat grote voltes. Verder de overgangen er lekker op zetten, dat naar beneden hoeft nu echt nog niet!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 17:22

DivaMiep schreef:
marjoleinft schreef:
klopt ik rij met een spoor.
de keer hiervoor reageerde hij helemaal niet op mijn been.
op advies van mijn lesgever heb ik een spoortje om gedaan zadat als hij niet reageert je hem ff meer kan laten reageeren.

Hij moet het nog helemaal leren om te reageren op je been! :+ Dan moet je het hem zeker niet aanleren met sporen!

Ik zou hem ook lekker zelf laten lopen, gooi die bijzet aan de kant en zorg eerst maar eens dat je lekker met een los teugeltje in stap en draf lekker in een gelijk tempo kan blijven lopen. Veel binnenhoefslag, geen kleine figuren, gewoon wat van hand veranderen en wat grote voltes. Verder de overgangen er lekker op zetten, dat naar beneden hoeft nu echt nog niet!

dank je hier heb ik wat aan.

KiWiKo

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:43

ik zie behalve de leeftijd niet echt een groot probleem hier :)

spoortje is niet een probleem, vaak juist wel goed om ze goed aan het been te krijgen mits ruiter netjes rijd.

Bijzet longeren.......... nah, vind ik ook niet echt een probleem......

Ik vind wel dat amazone het paard wat losser mag laten aan de voorkant....... laat het hem maar zelf uitzoeken, maar laat hem geen balans halen bij jou :) Balans moet hij zelf vinden, niet steun zoeken in jouw hand.....

Persoonlijk had ik nog even gewacht tot na dit weideseizoen om te beginnen met dit paard.........

maar das mijn bescheiden mening :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:00

Axel_Valerie schreef:
even off topic: Je mag ze dan nu volgens jou wel weer af gedaan hebben,die sporen, peelie maar ik zie wel dat je er flink mee liep te porren op je profiel, mee eens of niet je beenhouding was er gewoon niet naar.

Nu weer on topic.
Ik wil de TS toch aanraden om gewoon eens een proefles bij iemand anders te nemen. Dan kun je het in ieder geval even vergelijken?

dat geef ik ook toe, ik was 14 jaar oud en vond het stoer... ik ben ondertussen 17 en heel wat wijzer.

Lezen is ook een vak...

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:08

Wij gebruiken met het inrijden van de paarden heel veel stem.
Ho = stilstaan. Stappen = Stappen drrrrraf= draven Galllllop = Gallop.
zo hebben wij al 10 paarden onder zadel gekregen op een vriendelijke manier, Eerst veel gestapt en halt houden. Telkens die overgang weer maken. Het eerste drafje is altijd grappig. 1ne paard maakt het niks uit het doorzitten en de ander gaat er vandoor in een rengalop.

Spoor gebruikte wij veel later, ik heb nog nooit gereden met een spoor.
bang dat ik hem verkeerd gebruik.
Onze paarden waren allemaal goed op stem, ook wel eigenwijze bij zitten, maar dan gaven we net een duwtje meer met ons been.

Ik mag volgend jaar beginnen met mijn haflinger merrie . Is echt een hittepetit.
Verder vind ik het een mooi dier, En wees zelf wat zekerder met rijden dan weet het paard ook waar hij aan toe is!

Succes ermee! :) Wel goed van je dat je je instructeur om hulp hebt gevraagd!
ipv eerst zelf beginnen te klungelen.
Dit is zijn begin, zijn basis. Vanaf daar moet je verder werken.
Dus als je dit niet goed doet, dan is zijn rest van zijn leven daar aan vast.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:19

Je bouwt het rustig op dat is mooi, maar ik zou wel een andere instructeur nemen, vanaf M dressuur is een spoortje pas verplicht om je hulpen te verfijnen, bij het zadelmak maken gaat het er nu alleen maar om dat ie recht onder je op zijn eigen benen, voorwaarts leert lopen, dus zonder sporen en met een redelijk losse teugel, anders gaat ie straks op je handen hangen en kan ie wel eens teugelkreupel worden of erger, echt zoek iemand anders om je te helpen. Succes!

edit: mijn haflinger word 6 april 3 jaar en die word nu 2 keer per week los met een halstertje gelongeerd, haflingers zijn laat volgroeid en jij bent geen lichtgewicht, echt wacht nog even. Dan heb je straks nog jaren plezier van hem.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:43

Als je dan perse nu wilt beginnen (ik vind het te vroeg en te veel) kun je dan niet lekker buiten rechte stukken gaan rijden? Daarvan leert je paardje op eigen benen lopen en het is minder belastend.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:54

Calanddra schreef:
Dat merk je dan vanzelf wel. Zijn iig genoeg onderzoeken naar gedaan, wil je dat risico nemen???

Hoe verklaar je dan dat de jonge hengsten die voorgebracht worden op de hengstenkeuring al met 2,5 jaar ingereden worden? Die paarden moeten toch ook presteren en zo lang mogelijk in de sport meelopen...Neemt niet weg dat ik zelf ook geen voorstander ben van het beleren voor dat een dier 3,5 jaar is. ;)

Dat TS met een spoortje rijd vind ik geen punt, eerlijk gezegt ben ik een voorstander om een jong paard met spoor in te rijden...waarom..omdat je anders vaak van die trapzakken krijgt waardoor een ruiter het paard juist gaat storen in de beweging en in het vinden van die balans. Uiteraard is het rijden met een spoor op een paard wat beleerd wordt alleen weg gelegd voor mensen die weten hoe ze een spoor moeten gebruiken.

Het bijzetten aan de longe vind ik ook geen drama, wel zou ik het minder doen en bijzetten met een touwtje tussen de voorbenen en aan de zijkant van een longeerbeugel zodat hij idd voorwaarts neerwaarts en over de rug kan lopen. Deze bijzet vind ik wat strak staan en oogt niet prettig. Ook met bijzetten niet telang. Wat ik met jonge paarden doe is 15 minuten "los" longeren 10 minutjes bijzetten en daarna weer los.

Wat betrefd de balans, probeer niet teveel druk te pakken aan de voorkant, dit werkt averechts, licht contact houden is voldoende.

mijn advies...zet hem per morgen op het land en als dat nog niet kan, dan los en alleen een beetje licht longewerk en ga hem na de zomer een keer beleren. Hardlopers zijn doodlopers ;)
Laatst bijgewerkt door judithh op 18-03-09 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:03

Of het paard nu over 2 weken 3 word dat doet het hem ook niet meer als je perse op 3 jarige leeftijd wilt inrijden. Persoonlijk zou ik wachten tot 3,5 4 jarige leeftijd. Maar dit is persoonlijk en per paard afhankelijk.

Je zegt dat je met bijzet longeert omdat ze de rug moet ontspannen. Maar als een paard wat nog niks kent in een houding word gedwongen kan ik mij niet voorstellen dat ze de rug lekker loslaat. En opeens 20 minuten in 1 vreemde houding laten lopen is niet ideaal. Je paard krijgt hier ontzettend spierpijn van. Het is beter om om de dag even 15 minuten erop te gaan zitten dan 2 keer in de week longeren met de bijzet op deze manier. Dit gaat tenkoste van je paard. Je zult er nu nog niks van merken maar op latere leeftijd wel. Ik ben bang dat je teveel aan de manier van je lesgeefster vasthoudt. Wat niet de ideale manier is. Laat je paard de eerste weken lekker aan een langere teugel lopen en gelijdelijk vraag je hem iets naar beneden. Dat komt vanzelf dat ze zal gaan zakken. En dan krijgt ze er ook geen spierpijn van. Ik zou lekker rustig aan doen want dan heb je nog heel lang plezier van je paard. Inplaats van dat ze op jonge leeftijd al atrose heeft. Dat je haar deze zomer weer op het land gooit en volgend jaar verder gaat is heel goed voor je pony.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:44

oke bedankt voor de laatste reacties.
hier heb ik heel veel aan.
dank je wel.
er word ook geschreven lange rechte stukken buiten lopen.
vinden julie dit dan al verantwoord met z'n jong dier?
ik wandel wel veel met hem buiten verkeer is hij niet bang voor.
groetjes marjoleinft.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:46

ja, zo leerd hij zijn balans te vinden.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:49

oke,
ik zal van het weekend dan maar eens kijken of er iemand is die met mij mee wil gaan.
ik durf dit niet echt alleen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:49

Ik zou dat ook niet doen met een jong dier zo de weg op. Gewoon elke keer eventjes in de bak rijden en dan hoefslagen en af en toe een volte meepakken. En dan even paar overgangen rijden en beide kanten op en dan ben je na 15 minuten wel weer klaar. Dit is genoeg voor de eerste paar weken. Dan kunnen ze het ook nog een beetje verwerken.

Al wandelen met hem buiten en laten wennen aan het verkeer is heel goed. Zo leert hij al dat hij jouw kan vertrouwen en niet voor enge dingen hoeft te schrikken. Daar heb je later als je onder het zadel buiten gaat rijden veel plofijt van.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:52

je hoeft er niet gelijk op. misschien een keer wandelen met zadel er op. of met lange lijnen naar buiten zodat hij aan het idee van voor de kars staan kan wennen... dan zet je er ook gelijk een stuur op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:53

ik zou nog een half jaartje wachten met er op te gaan zitten...wel licht werk aan de longe...kwartiertje ofzo per dag en verder aan de hand wandelen....
over een half jaar is zijn rug toch wat sterker dan nu en kan hij je makkelijker dragen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:55

tjah maar dat kan niet want dat gaat hij zig vervelen zecht de ts...

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:55

ik zit er elke keer niet langer dan 10 min op. en dat 1x per week.
ik vind persoonlijk dat ik nog niet naar buiten moet gaan met hem en gaat ook tegen mijn zin in. dus ga ik het zeker nog niet doen.
en ik heb niemand die met mij mee naar buiten wil gaan.
ik sta midden in het dorp dus het is altijd druk .
misschien wel een keeer naar het strand maar dan moet ik weer iemand zien te vinden die met mijn grote paard mee wil..

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:59

Heb je helemaal gelijk in dat je nog niet naar buiten gaat. Eerst maar eens in de bak de rem en het gas erop zetten. (rem is buiten wel belangrijker) Zo uit je verhaal heb je er nog maar een paar keer opgezeten en is hij er nog lang niet doorheen. Wat nou als hij buiten het op een lopen en bokken zet. Omdat hij er dan pas achter komt dat er iemand op zijn rug zit. Laat hem dat dan liever maar eerst in de bak doen. Voor je eigen veiligheid en die van je paard.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 23:02

ja daarom.
misschien een keer vlak voor hij het land op gaat een keer naar het strand toe.
ff een 20 min stappen.maar moet ik wel even kijken of er iemand mee wil op mijn andere paard.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:10

En ik zou ook iemand meenemen op een fiets die jouw paard ook in de gaten kan houden en evt vasthouden aan een touw?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:38

marjoleinft schreef:
ja daarom.
misschien een keer vlak voor hij het land op gaat een keer naar het strand toe.
ff een 20 min stappen.maar moet ik wel even kijken of er iemand mee wil op mijn andere paard.

Ik heb een bijna 3 jarige shet. Hij is van jong af aan al mee naar buiten geweest. Alleen met mij of samen met mijn fjord. Hij is verkeersmak en ik kan uren met hem wandelen, kwestie geweest van opbouwen. Ik heb laatst geprobeerd om hem aan het werk te zetten, maar ik kwam erachter dat hij er nog niet klaar voor was. Dus voorlopig houden we het bij wandelen, spelen en kroelen.

Verder zijn er al heel wat tips voorbij gekomen.
Kijk eerlijk naar je haf en laat hem alsjeblieft bijkomen. Je hoeft nergens heen en je haf ook niet. Laat hem nog even lekker niksdoen, dat komt straks allemaal wel.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 23:47

verkeersmak is hij.
ik loop al 2 jaar 2 tot 3x per week met hem buiten.
we staan midden in het dorp met allerlij soorten verkeer.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:55

Ik heb mijn haf dus wel buiten ingereden, hij was alleen ruitermak en toen gingen we naar buiten. Hij was al wel veel gewend door het wandelen en mijn vriend hield hem altijd vast aan een touw. Het heeft hem enorm veel goed gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:53

Als je paard er nog niet klaar voor is, zou ik t zeker niet doen, nu al beleren. Maar als het 1 maand scheelt voor hij 3 is en jij denkt dat hij er klaar voor is kan het IMO wel :)
Maar dan alleen de basis, dan een poos op het land pleuren.
Beter dan als hij helemaal in de puber periode zit en je hebt hele gevechten waardoor je veel langer bezig bent en het dus zwaarder is voor je paard. als je het doet op de 1e manier staat hij juist in die periode lekker zn tandjes te spugen op het land :D

Buiten zadelmak maken... tja het kan.
Ik vind het redelijk gevaarlijk om dit in het bos te doen. Je hebt toch al een zeker risico, en een paard in paniek rent vlak langs bomen of zelfs tegen bomen. Ik ken een meisje die haar verzorgpony ook in het bos zadelmak maakte.. ging eigenlijk super!! maar hij schrok, bolde zijn rug, begon te bokken op het gewicht van de ruiter, en rende in blinde paniek tegen een boom. Hersenbloeding en hij was gelijk dood. Was echt zo sneu! Ik zou het iig nooit doen, het is net iets verhoogd risico.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:17

met mijn jonge hafje (4 jaar, ook nog niet zo lang onder het zadel),
rijd ik ook heerlijke stapritjes in het bos.
Gewoon lekker lange rechte stukken met hem stappen, aan een "los" teugeltje! Heerlijk!
Hij vind het geweldig om lekker buiten te lopen! (en ik ook!) :D
(ik rijd dan overigens niet langs de weg, mijn hafje staat midden in het bos gestalt, dus geen auto te bekennen! ;) )
Ik kan het je aanraden, ik merk dat mijn hafje het heerlijk vind, en zo geef je hem rustig de kans om z'n balans te vinden!
En nog een voordeel, mijn paardje is mede door de ritjes in het bos, nu al "bom-proof"!