Clinic - Gert van den Hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

Re: Clinic - Gert van den Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:52

naar mijn weten gebruikt monty(of een ander NH-goeroe) ook niet altijd even vriendelijke hulpmiddelen bij een stevige bokker hoor...heb ergens eens gelezen dat er een touw onder de bovenlip op het tandvlees werd gedaan,zodat het paard leerde dat hoofd naar voren/beneden en bokken pijn doet.

daarnaast,als je goed leest zie je dat mensen die hun paard naar gert hebben gebracht en hier reageren alleen maar positief kunnen zijn,en dat de paarden ook dagen na de clinic braaf zijn.
dus waar halen jullie t vandaan dat de paarden problemen met het zadel zouden krijgen??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:54

Degene op de grond zorgt er alleen voor dat het paard in beweging blijft. Zolang het paard voorwaarts gaat doet hij niets, pas als het paard in de ankers gaat en gevaarlijk wordt krijgt hij de zweep te voelen.
En imo is dat geheel terecht, volgens mij maakt iedereen zo zijn paarden zadelmak.

geennaam_; Leg eens uit waarom deze paarden nu bang zouden zijn voor het zadel?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:03

Daarom verschilt dat in mijn ogen niet zoveel met loswerken, grondwerken etc..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:12

Als je bedoelt dat het niet verschilt met Monty dan ben ik het niet met je eens, Monty breekt het paard, Gert blijft gewoon zitten tot ze erachter zijn dat het helemaal niet zo erg is.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:21

Nee ik ging er op in dat iemand de zweep zielig vond bij Gert, maar de NH methode niet.
Ik ben absoluut een voorstander van Gert. Het enige nadeel van zijn methode is dat alleen hij het kan doen, omdat hij zo oed zit.

Ik vind het een duidelijke methode: zo is het en zo gaan we het doen en niet elke week weer iets anders erbij verzinnen.
Gwewoon no-nonsense.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:23

@ anneliesdj: heb je het tegen mij?
ik heb het totaal niet over het breken van paarden,want dat kan imo niet in 1 keer,dan moet je stelselmatig zodanig met een paard aan de gang gaan dat hij niet anders meer weet dan gehoorzamen omdat het zo geconditioneerd is.
evenmin als dat je een band,een leiderschap,op kunt bouwen in 1 keer.
bij gert mogen ze gek doen,springen..zolang het maar voorwaarts is.
een paard beleren zoals gert doet,gewoon blijven zitten en het paard bewijzen dat ze niet opgevreten worden en er niet dood aan gaan is imo een heel redelijke manier,zeer zeker voor de lastigere paarden.
ikzelf doe het gert niet na,gewoonweg omdat ik er wel af zou knallen en ik zuinig ben op mezelf:D
als ik het wel kon,zou ik er ook m'n brood mee willen verdienen.
laat het paard eerst maar zien dat het niet zo dramatisch is,daarna komt die band wel.

edit: zie dat ik me aangesproken voelde maar niet degene was die aangesproken werd haha.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:46

raket schreef:
Nee ik ging er op in dat iemand de zweep zielig vond bij Gert, maar de NH methode niet.
Ik ben absoluut een voorstander van Gert. Het enige nadeel van zijn methode is dat alleen hij het kan doen, omdat hij zo oed zit.

Ik vind het een duidelijke methode: zo is het en zo gaan we het doen en niet elke week weer iets anders erbij verzinnen.
Gwewoon no-nonsense.

Ik denk dat er meer mensen zijn die dit kunnen maar het niet durven. Tenslotte zijn de echt gemene bokkers in de minderheid en het 'help-er-zit-een-zadel-op-mijn-rug' bokken is niet moeilijk uit te zitten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:55

Ik vind er eigenlijk niet zoveel durven aan, vind het meer vrij dom..
Om je lichaam zo in de waagschaal te gooien telkens..
Terwijl als je er meer tijd voor neemt, de kans veel kleiner is dat je zo'n boksalvo krijgt (uitzonderingen daar gelaten..)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:01

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:58

Ben ondertussen ruim een half uur filmpjes aan het kijken. Mijn concusie nav filmpjes:

Hij's een goede entertainer en kan goed zitten. Maar voor de rest heeft het mijn inziens nog steeds weinig met echt goed kunnen rijden te maken.... :(:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 00:41

Ik wil jou weleens zien op een wildvreemd en bokkend paard, dan denk je er echt niet aan of je wel correct zit ;)
Ik weet hoe het is en ik ga er gewoon vanuit dat hij op een meer ervaren paard gewoon netjes kan rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 00:42

Het gaat me er niet om of hij correct zit, ik zit zelfs op mijn eigen paard niet volledig correct. Het gaat me om zijn gehele stijl die ik op de filmpjes zie :) Zoals iemand hiervoor al zei: hij kan best een fantastische rodeoruiter zijn maar daar blijft het volgens mij ook bij.. Rijden gaat om meer dan netjes rechtop kunnen zitten ;) Heb overigens nog maar weinig mensen netjes recht zien zitten op een paard dat zulke gemene bokken geeft :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:16

Def schreef:
Ik vind er eigenlijk niet zoveel durven aan, vind het meer vrij dom..
Om je lichaam zo in de waagschaal te gooien telkens..
Terwijl als je er meer tijd voor neemt, de kans veel kleiner is dat je zo'n boksalvo krijgt (uitzonderingen daar gelaten..)

Hoezo dom? Ik ben dan wel benieuwd hoe jij het zou aanpakken. En ach, lichaam in de waagschaal, zo dramatisch is het ook weer niet, hoor ;)
Bovendien zijn er paarden waarbij je het met meer tijd er voor nemen, niet oplost. En bij die dieren is overdonderen de enige manier maar ik ben toch erg nieuwsgierig hoe jij het zou doen. Ik moet binnenkort weer een paar jonkies beleren, twee voor derden en een van mijn eigen, wie weet krijg ik van jou de gouden tip???

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:23

Die man zegt ook niet top te kunnen rijden, hij maakt paarden ruiter- en zadelmak, en dat is een héle andere kunst dan een paard kunnen doorrijden.
Edit: filmpje ook gekeken, en prachtig hoe rustig die man blijft, paard bokt ontzettend gemeen en krijgt geen enkele straf behalve de begrenzing van het touw dat hij tegenkomt en weer vooruit gevraagd worden. Das gewoon hele klare taal voor een paard, en als ik dit paard zie bokken, dan zou ik blij zijn als er zo iemand op zit... Sommige dingen kun je met alle grondwerk van de wereld niet oplossen, maar moet je ohz doen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:57

Als je goed had opgelet had je geweten dat het geluid van de klappen NIET kwam van iets wat op het paard neerkwam, Winia4ever. Verder loopt het paard er gewoon attent bij, oortjes naar voren, ik zie niks wat op stress en verzet duidt.
Maar ik ben wel nieuwsgierig hoe jij het zou doen, of rij je nooit paarden in?
O je hebt je post ondertussen veranderd, zie ik ;)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:58

Mijn paard is echt niet bang geworden voor het zadel hoor. Of betekend het ook als ik het zadel op deo en hij doet de oren naar voren en ze blijft rustig staan dat ze dan bang is hmmm paarden zijn ingewikkelde dieren :o

Adil18 schreef:
geennaam__ schreef:
gert heeft wel lef!
maar ik vind dit niet de goede manier van het zadelmak maken,
ik bedoel: paarden worden overdonderd de volgende keer wanneer je met het zadel aankomt krijg je het er niet eens meer op...
dus wat bereik je hiermee?

Hoezo dan? Waarom zou deze paarden moeite krijgen met het zadelen hierna?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:59

Wat een geneuzel dat paarden een volgende keer bang voor het zadel zouden worden, ze hebben er immers niks negatiefs van opgelopen op de manier waarop Gert het doet...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:18

:oo én blijven zitten, pffff mij lukt het maar 3 meter ;( :D

Ik heb een jonkie, als die zo zou gaan bokken gaat ze linea recta ( schrijf je dat zo? :P ) naar Gert,
Ik vind het heel knap wat die man kan :j

mooie foto's!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:54

Dat ze er bang voor zouden worden zou ik nu ook niet zeggen. Ben er ook zeker van dat dit voor sommige paarden heel goed werkt :j (en ja, nogmaals; die vent kan verdomt goed zitten!) Of het dom is of dapper... Ach uiteindelijk komen die twee op hetzelfde neer ;)

Maar om hem nu de hemel in te prijzen... Tja, goede entertainer, hij zal beslist weten wat het wezen "paard" in houd, beter dan meer dan 75% van bokt bij elkaar waarschijnlijk (mezelf inclusief) maar een "sterk staaltje rijkunst vind ik het niet. :) Kan er dus ook niet razend enthousiast om raken. Simpelweg omdat ik het liever allemaal rustig en ontspannen zie, daar valt mijn mond van open... Maar bij sommige paarden kan dat nu eenmaal niet (of omdat ze het er zelf naar maken, of omdat het mis gelopen is bij eerdere pogingen) en daarvoor zal deze meneer dé oplossing zijn!

Ja... Ik denk dat mijn conclusie daar wel op neer komt nav de filmpjes. Ik hoop hem ooit nog eens IRL aan het werk te zien. Maar voorlopig vind ik het gewoon een heule goede cowboy... :)

zicobont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:44

Als je hem nog nooit in het echt heb gesproken, heb gezien, wie ben jij dan om een oordeel tegeven van iemand.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:52

Ik hoef niemand te spreken om te zien hoe die rijd. :n Tientallen filmpjes geven een aardig beeld over hoe hij rijd ;) Ik oordeel ook niet, ik zeg alleen wat ik vind van de stijl. Dat is ieders goed recht, kan je daar niet tegen, heb je niets te zoeken op een forum.

Lezen helpt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:54

Je kunt de rijstijl van iemand die heel erg groene paarden onder de bips heeft niet vergelijken met iemand die geschoolde paarden rijdt, Pharagirlke. Zet je deze man op een paard wat enig nivo heeft dan zul je ook echt een heel ander plaatje krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:57

Maar hij zit op jonge paarden en draagt dat ook naar buiten. Dus dan lijkt het me niet meer dan normaal dat ik daar ook op oordeel?

Ik snap er echt niets meer van. :n Nevermind, heb het gehad nu. Have fun met een kerel de hemel in prijzen en ga vooral met zn allen tegen iedereen in die ook maar enigszins een afwijkende mening heeft. Stel je voor dat iemand zegt dat hij misschien toch niet zo goed is. :) Jullie feestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:00

Hm, dat zou kunnen dat iemand zegt dat ie niet zo goed is, maarrrrr Gert is een begrip in de paardenwereld en dat is ie zeer zeker NIET geworden door zijn onkunde ;)