Rijden met neck-rope.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Re: Rijden met neck-rope.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 20:00

Over mijn cap heb ik al uitgelegd, hier ga ik verder niet over in. Verder bedankt voor je tips.
En voor de andere reactie's, bedankt!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:03

Paintlinger schreef:
Keel dicht knijpen met een neckrope _O-

Ja....dán doe je het echt helemaal verkeerd...(en ben je heel sterk... :j)
Kortom,wat een onzin.....je doet een neckrope niet om z'n strot..... 8)7

heb je het nou tegen mij ?! ALS ZE ERVANDOOR GAAN KAN JE DE NECKROPE OM ZN STROT DOEN EN DR AAN GAAN HANGEN.. Dat is tegen mij verteld.. want dan krijgen ze geen lucht ofzo.
ennee niet gaan huilen, ik rijd dr niet mee en anders zal ik het NOOIT DOEN!. Eigen fout toch als paard niet stopt?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:07

Ik heb persoonlijk niet het idee dat als je heel hard aan die neckrope zou trekken, het paard dan geen adem meer kan krijgen of zo. Dus dat helpt sowieso niet als je paard er vandoor gaat.

Ik heb weleens gehad dat m´n paard schrok toen ik in de bak aan het oefenen was en in galop wegsprintte. Toen heb ik het touwtje wat hoger geslagen en hem op de volte geleid. Dus dat kan evt nog wel. Maar nek dichtknijpen, .... welnee!

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:24

ik vind dit er niet slecht uit zien, maar ik wil inderdaad wel zeggen dat het niet echt verantwoord is..

ik heb met mijn merrie dik een jaar getraind, puur op de neckrobe (cordeo) dit ging super, het sturen, stoppen alles ging super, ze kon zelfs wijken en netjes vanuit draf over in stap.. maar eenmaal op ander terrein ging het mis, ze was onrustig, ze reageerde niet, ze raakte in paniek, etc, ze bokte en daar ging ik, ik lag eraf. jaa zonder cap.. omdat mijn paardje nog nog geprobeerd had om me eraf te gooien ik vertrouwde haar de volle 110%..

nu zou ik dit dus nooit meer doen ik zal altijd mijn bitloos hoofstel omhouden, niet dat dat al te veel helpt bij mijn merrie want ze heeft een hekel aan druk om haar hoofd maar dan heb je misschien nog iets van controle.. ook de cap altijd opdoen! ik ben hem sindsdien ook noooit meer vergeten al rij ik mijn merrie nog steeds op neckrobe maar wel met het bitloos hoofdstel om en ook al gebruik je hem niet het is gewoon veiliger!

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:34

Als we nou eens niet beter wisten dan dat je een paard rijd in vrijheid met alleen een neckrope....wat zouden we dan nu zeggen als deze foto's met een zadel en bit waren geweest?
Ik vind de reactie hier echt zwaar overtrokken. Paardrijden is een samenspel en dat als hij op hol slaat of wat dan je met een bit dan toevallig hem zoveel pijn kan doen dat hij wel moet stoppen noemen wij dus veilig... Ik zal nu wel een berg commentaar over me heen krijgen, maar ik vind zoals de TS hier rijd een geweldige manier van communicatie en samenwerking tussen haar en haar paard.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:40

Shauni schreef:
Paintlinger schreef:
Keel dicht knijpen met een neckrope _O-

Ja....dán doe je het echt helemaal verkeerd...(en ben je heel sterk... :j)
Kortom,wat een onzin.....je doet een neckrope niet om z'n strot..... 8)7

heb je het nou tegen mij ?! ALS ZE ERVANDOOR GAAN KAN JE DE NECKROPE OM ZN STROT DOEN EN DR AAN GAAN HANGEN.. Dat is tegen mij verteld.. want dan krijgen ze geen lucht ofzo.
ennee niet gaan huilen, ik rijd dr niet mee en anders zal ik het NOOIT DOEN!. Eigen fout toch als paard niet stopt?

_O-
Sorry hoor....maar misschien moet je eens gaan praten met diegene die je dat wijs gemaakt heeft.
Mocht het zo zijn dat je paard ervandoor gaat....dan heb je een probleem....want die neckrope kan je dan niet meer helpen.

Als mijn paard besluit tot een moment van ongehoorzaamheid moet ik haar even streng toespreken....met die neckrope kan je niet meer doen dan, aangeven wat je wil....
Maar je kan er niks mee dwingen...

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:17

Ja en dat kan met bit ook niet, dus wat is het probleem ?
TS Heeft vertrouwen in haar paard, kan er geweldig veel mee, dit zie ik toch liever dan een jong kind met bit endergelijke in het bos.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:19

Berdien schreef:
Moderatoropmerking:
Ik wil jullie erop wijzen dat als je rijtechnisch commentaar wil geven op RIJ-ITP, de regels van RT-HAW in werking treden. Dit houdt in dat je commentaar onderbouwd moet zijn, en geen herhaling mag zijn van eerder gegeven commentaar.
Daarnaast is het niet de bedoeling om mensen zeikerds te noemen. Bokt is een openbaar forum waar iedereen, mits gefundeerd, zijn mening mag geven. Niet iedereen staat achter het rijden met een neck-rope. Dit mag gewoon gezegd worden, mits je het onderbouwd.
Wanneer je een topic plaatst op Bokt, ga je daarmee akkoord met de voorwaarden van Bokt. Hierin staat dat je commentaar op je foto's/vraag/verhaal kunt krijgen. Wil je dit niet? Dan moet je geen topic openen.
Ik wil dus met klem verzoeken om bovenstaande in acht te nemen. Wil je dus nog wat zeggen over de neckrope, zorg dan dat dat volgens de regels van RT-HAW gebeurd, heb respect voor de mening van een ander en besef je dat als je een topic met foto's opent je ook reacties krijgt die kritisch zijn.

Ik quote mezelf nog maar even, dit blijft van toepassing.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:23

[quote="Poohbeer"]Als we nou eens niet beter wisten dan dat je een paard rijd in vrijheid met alleen een neckrope....wat zouden we dan nu zeggen als deze foto's met een zadel en bit waren geweest?
quote]

Jammer genoeg voor jou commentaar, weten we wel wat een zadel en of bit is, dus ik vindt dat je het er niet mee kunt vergelijken.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:37

Nee, maar het houdt ook niet in dat iedereen zo bekrompen hoeft te reageren op iemand die wat nieuws/ anders laat zien hier !!

Ik vind het jammer dat we hierdoor haar vorderingen niet hier op bokt zullen zien.

Het is mooi te zien of haar paard dalijk beter op haar hulpen reageerd als ze haar zit gaat verbeteren, daar was ik erg benieuwd naar geweest.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:55

Het is zeker mooi wat ze doet ik doe het zelf ook die band met je paard is mooier dan wat dan ook..
maar na ik zelf heb ervaren dat zelfs je maatje met wie je zo lang hebt getraind op hol kan slaan wil ik iedereen wel 'wíjzen' op de veiligheid van haar en haar paard,
en ik denk dat veel mensen dat hier willen, want ze kunnen zelfs schrikken van een stom papiertje dat op de grond ligt als het ware ;)

en ik zou dit zeer zeker wel vaker willen tegen komen hoor ik vind het super wat ze doet 8-)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:14

meid; respect!! Als jij zo met je paard over de weg kan en hem zo vertrouwt: RESPECT!!

daar kunnen veel mensen nog wat van leren :)

ik vind het er heel goed en vriendelijk uitzien.
Bokt kan heel erg zeuren ;)
veel plezier met je paardje, jullie zijn duidelijk een team!

even een reactie op jullie "killer-neckrope" verhaal: Ik geloof dat een bit eerder zorgt voor ademhalingsproblemen dan een neckrope. Als je paard ervandoor gaat, grijp je ook naar de manen, en ga je niet voorover hangen. Buiten dat, heb ik (helaas) op animal planet gezien wat een ingegroeid halster aan kan richten, geen pretje. Daar zie je het vlees gewoon weeg, je moet wel heel sterk zijn, wil je dit met een neckrope bereiken.

Ikzelf zou ook een cap op doen, maar ik heb geen eigen paard waar ik geen ervaring mee heb. Als jij zó in je paard vertrouwt dat je de weg opgaat, dat je hier geen toeters en bellen* voor nodig hebt, heb ik duidelijk respect voor je!

*lees: dikke bitten, thiedemans, martingalen, sporen...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:48

Marjoow schreef:
even een reactie op jullie "killer-neckrope" verhaal: Ik geloof dat een bit eerder zorgt voor ademhalingsproblemen dan een neckrope. Als je paard ervandoor gaat, grijp je ook naar de manen, en ga je niet voorover hangen. Buiten dat, heb ik (helaas) op animal planet gezien wat een ingegroeid halster aan kan richten, geen pretje. Daar zie je het vlees gewoon weeg, je moet wel heel sterk zijn, wil je dit met een neckrope bereiken.

Phoe, ik moet wel even opgelucht reageren, ik had al zoiets van: Kan dit acht....aan de andere kant dacht ik van: 'Misschien als je hem op de juiste plek legt...' Blij dat mensen toch ook hier aangeven dat het onmogelijk is :o

De vergelijking met het ingegroeide halster snap ik echter niet helemaal :?

Marjoow schreef:

Wat is er mis met een thiedeman of martingaal? Ik rij er niet mee, maar vertel me eens wat er verkeerd aan is? En wat is er mis met sporen? Mits ze goed gebruikt worden is er niks aan de hand...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:49

Marjoow schreef:
daar kunnen veel mensen nog wat van leren :)

Qua band ja, qau doen, denken en laten met je paard op straat: nee :n

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:50

nou, als ik eerlijk mag zijn vind ik het nix zo.
je pony kan dan nog zo braaf zijn, hij kan altijd schrikken. paarden zijn nooit te vertrouwen.
doe hem dan op z'n minst een halster of zo om, dat je nog een beetje kan sturen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:58

Adil18 schreef:
Marjoow schreef:

Phoe, ik moet wel even opgelucht reageren, ik had al zoiets van: Kan dit acht....aan de andere kant dacht ik van: 'Misschien als je hem op de juiste plek legt...' Blij dat mensen toch ook hier aangeven dat het onmogelijk is :o

De vergelijking met het ingegroeide halster snap ik echter niet helemaal :?

Marjoow schreef:

Wat is er mis met een thiedeman of martingaal? Ik rij er niet mee, maar vertel me eens wat er verkeerd aan is? En wat is er mis met sporen? Mits ze goed gebruikt worden is er niks aan de hand...

Vergelijking met het halster: Dit zit bij de keel, en als dat al geen verstikking veroorzaakt, zal een neckrope daar niets doen denk ik, iig niet stikken ;)

Thiedeman word meestal strak gezet, en daarop in de krul getrokken. Helaas worden sporen meestal niet goed gebruikt, ik zie ze bij veel mensen vaker IN de buik dan waarvoor ze gebruikt worden, ze prikken het paard alleen maar buiten dat ze soms gebruikt worden voor paarden die het niet nodig hebben.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:02

Marjoow schreef:
Vergelijking met het halster: Dit zit bij de keel, en als dat al geen verstikking veroorzaakt, zal een neckrope daar niets doen denk ik, iig niet stikken ;)

Maar het halster komt niet aan de luchtpijp.....niet als je hem goed instelt tenminste.....

Marjoow schreef:
Thiedeman word meestal strak gezet, en daarop in de krul getrokken. Helaas worden sporen meestal niet goed gebruikt, ik zie ze bij veel mensen vaker IN de buik dan waarvoor ze gebruikt worden, ze prikken het paard alleen maar buiten dat ze soms gebruikt worden voor paarden die het niet nodig hebben.

Dat weet ik, maar dat ligt niet aan de middelen maar aan de gebruikers ervan! Met de middelen op zich is niks mis, ze worden alleen helaas vaak verkeerd gebruikt!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:09

maar als je een halster goed instelt, groeit hij ook niet in. Ik snap ook niet hoe een halster kan ingroeien, maar tis nou eenmaal zo.

Het punt is, dat we met middelen proberen het paard naar onze hand te zetten. Zoals de TS doet, is perfect! Zonder hulpmiddelen.
Net als de indianen. Ik heb respect hiervoor.

Wij kunnen een paard niet aan zonder een zadel, hoofdstel met een bit. Meestal moet er zelfs nóg iets bij omdat we anders het paard niet aan kunnen.

En zelfs met een slof, grote sporen, grotere bitten lukt het ons niet het paard naar de hand te zetten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:14

Marjoow schreef:
maar als je een halster goed instelt, groeit hij ook niet in. Ik snap ook niet hoe een halster kan ingroeien, maar tis nou eenmaal zo.

Hoezo, een veulen een halster om doen, beestje lekker laten groeien maar halster niet groter stellen of een ander halster halen doet 't 'm hoor. Heeft niks te maken met de instelling maar met het formaat

Marjoow schreef:
Het punt is, dat we met middelen proberen het paard naar onze hand te zetten. Zoals de TS doet, is perfect! Zonder hulpmiddelen.
Net als de indianen. Ik heb respect hiervoor.

Waarom is het perfect dan?

Marjoow schreef:
Wij kunnen een paard niet aan zonder een zadel, hoofdstel met een bit. Meestal moet er zelfs nóg iets bij omdat we anders het paard niet aan kunnen.

Dan ben je gewoon onwijs fout bezig als ruiter, dom genoeg wordt dat alles afgeschoven op de middelen, net zoals fouten vaak af worden geschoven op het paard, maar eigenlijk weten we allemaal bij wie de fouten liggen...en die liggen niet bij het paard of het bit...

Marjoow schreef:
En zelfs met een slof, grote sporen, grotere bitten lukt het ons niet het paard naar de hand te zetten.

Nou, als je met het doel: "Een paard naar de hand zetten" die attributen eraan knoopt ben je fout bezig want daar zijn ze niet voor gedacht!

Dus nogmaals: Blame de ruiters en niet het materiaal!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:21

ja maar de meeste doen het wel zo, denken wel zo en daarom ben ik blij dat er mensen zijn die nog aan het paard denken ipv de prijs en de roem.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:23

Marjoow schreef:
ja maar de meeste doen het wel zo, denken wel zo en daarom ben ik blij dat er mensen zijn die nog aan het paard denken ipv de prijs en de roem.

Waar baseer je dat op dat de meeste mensen dat doen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:24

omdat ik het vaak genoeg heb gezien. Helaas te vaak

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:32

Marjoow schreef:
omdat ik het vaak genoeg heb gezien. Helaas te vaak

Misschien omdat dit iets is waar je vaker heenkijkt en je daardoor de goede combinaties mist? Mensen zien graag alleen maar foute zaken. Ik heb het ook genoeg gezien, maar ik heb gelukkig nog veel meer ruiters gezien die leuk met een paard omgaan.

Let dus een beetje op je uitspraken. Deze manier als de perfectie (en dus misschien enige?) manier te promoten is fout, net zoals uitspraken over het materiaal. Het materiaal is niet erg, heb wonderen zien gebeuren bij paarden met ruiters die ze wisten hoe ze met een slof om moesten gaan. Kom dus niet met ongefundeerde uitspraken, dat is wat ik wil zeggen...

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 18:36

Even tussen door op die reactie's,;

Hulpteugels zijn zeker niet verkeerd. Maar helaas worden ze vaak verkeerd gebruikt, waardoor hulpteugels verkeerd worden ingezien. Maar als ik eerlijk mag zijn, zie ik toch iemand liever zo als 'mij' (en nog meer mensen natuurlijk) rijden, wat je op deze foto's ziet. Dan iemand met hulpteugels (ook al worden ze goed gebruikt).

Maar goed, dat ben ik. Ik vind idd dat soms de reactie's té zijn. Mensen vinden het alleen veilig als je een zadel en/of hoofdstel op hebt, want dan heb je beter evenwicht en/of controle. Dat vind ik nogal raar. Het licht eraan hóe je jou paard inrijd. Hadden we het op de indianen manier gedaan, vonden jullie het maar wat onveilig als ik ineens kom aanzetten met een zadel en/of hoofdstel. Kan goed zijn van niet, maar zoals er gepraat word..

Verder .. Adil, jij geeft veel reactie's in het topic. Stoor jij je dan zó erg aan mij? Omdat je nogal aanwezig bent? Ik bedoel het niet aanvallend, maar het viel me gewoon op. ;)

Zoals ik al zei, reageren blijft gewoon vrij. En jullie mogen me op mijn fouten wijzen, maar geef er dan óok tips bij! En niet in herhaling blijven vallen, daar schiet ik natuurlijk niet veel mee op :) .

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:38

Ik heb niet alle 8 de pagina's doorgelezen :+ maar wilde toch graag even reageren.
Echt respect +:)+ !! Heerlijk dat je zo lekker rond kunt hobbelen zonder enige optoming (ja ik weet wat het is ;) ) echt super!