Mongol Derby 2019 (kletstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Re: Mongol Derby 2019 (kletstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:16

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:20

Wat een leuke foto's!

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 14:21

De uitdrukking van de pony op de tweede foto in de update, heerlijk! :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:30

anitas1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:44

Hinke bedankt voor je reactie! Wat zonde dat je niet meer kan inloggen. Hoe heb jij het dit jaar als oud deelnemen beleeft?
Ik vind de wedstrijd geweldig, de manier waarop wij het kunnen volgen. Maar zeker ook het feit dat de dierenartsen tussendoor bij andere dieren gaan kijken. Het inkijken wat wij maar minimaal meekrijgen maar toch zien. Dat dit meebrengt meer dan alleen de race dat vind ik zo mooi idee waardoor het volgen ook ieder jaar een feestje is.
Geweldig! Ik zou het juist zonden vinden als hier de grote tv kwam.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:50

Ik weet iig dat Hinke héél graag nog een keer zou willen rijden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:54

Djilna schreef:
Ik weet iig dat Hinke héél graag nog een keer zou willen rijden.

Mocht ze dat doen, ben ik wel heel benieuwd naar de voorbereiding voor zo'n race. Vind dat altijd heel leuk om te volgen, als mensen dit op Facebook/Insta/Bokt zetten :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:56

Wat ik erg interessant zou vinden is de keuze voor zo'n race ipv bv zelfstandig zo'n tocht maken? Dat zou uiteindelijk mijn voorkeur hebben denk ik. Nog los van de kosten, maar het op eigen middelen terug geworpen zijn en de verlatenheid trekt me (nog) meer.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:57

elnienjo schreef:
Mooi artikel met wat meer achtergrondinfo over winnaar Bob:
https://everythinghorseuk.co.uk/70-year ... gol-derby/

Dank, leuk artikel. Denk dat dit de kern van z'n overwinning is:
'Local herders came from miles around to greet Bob; the horse is an integral part of Mongolian culture, and they recognised another truly instinctive horseman in Bob'.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:02

Heel mooi artikel ook weer ja!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:02

Lielle ik schat zo toch dat wedstrijd element. Voor de ene is dat een motivatie, de ander maakt idd liever zelf een trektocht.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:06

er daar kan ik me ook iets bij voorstellen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:09

Djilna schreef:
elnienjo schreef:
Kon er geen fatsoenlijke cameraman vanaf bij The Adventurist? Vond het filmpje van RL die binnenkwam nogal amateuristisch opgenomen door een of andere narcistische vlogger die de hele tijd z'n eigen kop ook in beeld zette en het geluid trok bij sommige interviews ook nergens op.
Dat is wel jammer.

Ik kreeg het verzoek van Hinke (finisher van vorig jaar) om deze reactie te plaatsen nav jouw post van narcistische vlogger (sowieso hele brute uitspraak als je iemand niet kent, maar vooruit). Ze weet de inlog van haar account niet meer anders had ze dit zelf geplaatst.

"Goed ik zag dat commentaar op het filmen en de narcistische vlogger. Die ‘narcistische’ vlogger is Erik Cooper en hij is de Chief samen met Louise. Zeer onrespectvol om hem zo te noemen want de leden van het mongol derby crew zijn ereburgers van Mongolië. Erik bijv. neemt mensen mee naar de Tsataan families en zorgt er zo voor dat zij kunnen blijven bestaan. De derby zorgt ervoor dat Mongolie in de picture komt, er meer aandacht komt voor de Mongoolse paarden en de nomaden families.

Het entree geld is om deze families het gehele jaar te voorzien van voedsel voor de dieren. Zoals je kon zien waren de dieren in perfecte conditie en dat is te danken aan support vanuit de adventurists die ook in de strenge winters voor voedsel zorgt zodat al het vee (niet alleen de paarden) niet omkomen van de honger waardoor ook de nomaden hun bestaan kunnen voortzetten. Daarnaast krijgen de families uiteraard een vergoeding voor de paarden die gebruikt worden en voor het eten dat de ruiters gebruiken.

De crew (dierenartsen) zijn bijna allemaal vrijwilligers die dit doel steunen en naast de wedstrijdpaarden ook families en ander vee behandelen wanneer dit nodig is. Mensen verdienen hier echt minimaal geld aan en doen dit allemaal om de wereld een stukje beter te maken. Ik lees soms echt mijn tranen in mijn ogen reacties van meelezers en ik wil gewoon oproepen tot iets meer respect voor deze prachtige organisatie en hun doel om de lokale bevolking te steunen."

Ter toelichting dus ;)

Perfect verwoord dankjewel !

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:15

hoewel ik de verwoording van elnienjo erg ongelukkig vind, herken ik de indruk wel. Ik vind de organisatie, tweets, foto's en algehele organisatie indrukwekkend, inclusief het achter de schermen werk door het jaar heen en de ondersteuning van de Mongolische gemeenschap. Het live camerawerk van vandaag komt beduidend minder professioneel over, en dat valt dan op. Ik kreeg de indruk dat het een redelijk last-minute actie was (iig pas vrij kort voor uitzending bekend gemaakt) dus wellicht verklaart dat eea.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:19

Ik vind het al bijzonder dat het mobiele internet daar zoveel tweets en andere updates mogelijk maakt, laat staan een live fb-verslag!

Ik heb vorig jaar geloof ik 1x kunnen sms-en...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:23

en dat herken ik uit Kirgizie, en dat is ook wat me het meest indrukwekkende aan de MD lijkt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:24

Eigenlijk zouden we er niks meer over zeggen :P
Ik snap de opmerking over de filmkwaliteit nog wel (al was de rest allemaal niet live en dit wel), maar dat iemand narcist genoemd wordt vond ik nogal storend. Narcisten zijn zo'n beetje de ergste mensen die er rond lopen dus om iemand zomaar die titel te geven :x

Maar goed, belangrijker vind ik het dat morgen alle trackers weer gewoon hun werk doen en we echt alles weer goed kunnen volgen.
Wat denken jullie, Komen AM, EL en MF morgen op het laatst binnen of toch vrijdag?
Ik denk vrijdag..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:26

Vrijdag :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:27

Lielle schreef:
Wat ik erg interessant zou vinden is de keuze voor zo'n race ipv bv zelfstandig zo'n tocht maken? Dat zou uiteindelijk mijn voorkeur hebben denk ik. Nog los van de kosten, maar het op eigen middelen terug geworpen zijn en de verlatenheid trekt me (nog) meer.

Ook de veiligheid van zo'n georganiseerde race lijkt me een niet te onderschatten rol spelen. Als je in je eentje gaat trekken heb je geen mobiele dokterspost die je toch dagelijks volgt en uit het veld kan plukken als je ongelukkig ten val bent gekomen en/of je paard er vandoor is gegaan.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:28

Ik denk dat ze vrijdag finishen. Moeten anders wel heel snel rijden morgen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:29

elnienjo schreef:
Lielle schreef:

Ook de veiligheid van zo'n georganiseerde race lijkt me een niet te onderschatten rol spelen. Als je in je eentje gaat trekken heb je geen mobiele dokterspost die je toch dagelijks volgt en uit het veld kan plukken als je ongelukkig ten val bent gekomen en/of je paard er vandoor is gegaan.

en precies dat lijkt me een waanzinnige uitdaging. Ik zou het overigens minder snel alleen doen, maar met iemand samen.

Ik ga ook voor vrijdag.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:32

Ze zitten nu inderdaad op HS23 dus morgen zou een wonder zijn. Hebben ze wel optimaal van alle dagen gebruik gemaakt :))

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:33

Djilna schreef:
Ze zitten nu inderdaad op HS23 dus morgen zou een wonder zijn. Hebben ze wel optimaal van alle dagen gebruik gemaakt :))

Over 'waar voor je geld' gesproken :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:35

Dát is het :))

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:35

En gelijk hebben ze!