Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sam

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 09:18

Dat is wel erg vervelend tita!

Eergister een beetje rustig aan gedaan met Keetje, lekker lang en laag gereden. Dit deed ze allemaal heel braaf, lekker ontspannen. Gister weer in het donker gereden, in het begin niks aan de hand, lekker ontspannen. Zo halverwege ging de knop om en bedacht ze zich dat haar schaduw toch wel erg eng is en dat die eenden op het veld ook eng zijn en de sloot, daar zitten monster in, zeker weten! Maar goed ze bouwde nogal wat spanning op, heb toen maar veel overgangen gemaakt dat ze op mij moest letten. Daarbij kon ik meteen trainen dat ze beter aan de hulpen komt en constant in de aanleuning tijdens de overgangen. Vooral van draf naar stap wil ze nog een beetje omhoog komen. Gister maar niet teveel galop gedaan omdat ze al zo gespannen was. Wel beide kanten even aangesprongen eventjes doorrijden en weer terug. Zat wel een heel net stukje tussen waar ze om mijn binnenbeen heen boog! Daar ben ik best trots op, omdat ze dat nog zo moeilijk vind. Vanavond weer in het donker rijden (wel met licht natuurlijk.) eens kijken of madam het vanavond allemaal iets minder eng vindt.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:02

Jantine_ schreef:
Wat een hoop goeie punten, gefeliciteerd!

Wat is jullie 'schema' een week of 2 weken voor de wedstrijd.
Eigenlijk wil ik hem deze week 5 keer rijden. En volgende week zondag heb ik wedstrijd. Maar is dit te veel?
Hij word bijna 4...

Ik rij Edje gemiddeld 3-4 of soms 5 ( als ie heel veel energie heeft, zoals zondag :o )dagen achter elkaar en dan weer 1-2 vrij, afhankelijk van zijn spierpijn. In die dagen zit ook vaak een buitenrit en een lesdag, dus 2 dagen intensief trainen, en 2-3 dagen rustig aan, soms alleen stapwerk.
Tijdens en na de dagen dat hij werk masseer ik zijn spieren dagelijks, als ik voel dat ze harder worden krijgt ie langer vrij, of ga ik lekker op de weg stappen met hem.
Hij heeft nu weer last van zijn heupen ( edje heeft een klein bouw foutje, zijn ene heup is lager ingeplant op zijn bekken dan de ander) dus Hans komt straks om hem even te kraken. Dan heeft ie 4 dagen vrij ( ga weekendje skieen), en pakken we hem volgende week weer op.

Ik rijd trouwens voor een wedstrijd niet anders dan anders.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:06

Jeetje Tita wat een gedoe zeg!! Misschien een idee om haar een tijdje door te laten rijden door een prof? Het moet wel leuk blijven natuurlijk!!

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:41

Nou ik heb gisteren met mijn merrie de eerste keer les gehad. Hierin werd pijnlijk duidelijk dat ze echt niet zo goed aan het been is. Nu heeft ze ook wegens sneeuw en vorst bijna 4 weken stil gestaan. Donderdag voor het eerst weer oefenen op een externe locatie. Maar voorlopig is het been-reactie, been-reactie en niks anders oefenen

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:48

Naja.. Heel raar dit haha, ik had een bijlees en hij staat er nu gewoon niet tussen? Dan maar opnieuw:

Tita dat is wel erg vervelend.. Doet ze het bij iedereen? Of alleen bij jou? En longeer je haar wel eens buiten? Zo niet, dan dat gewoon heeel veel oefenen totdat ze daarin ontspant! Maar ik denk dat je bij alles wel hebt geprobeerd!

Mijn rijschema verschilt per week, en ik rij ook nog geen wedstrijden! 6 april onderling, hebben we clubkampioenschappen en dan dressuur en springen, spannend!

Maar ik heb iedere maandag les, dinsdag zelf rijden, woensdag longeren of vrij, donderdag springen, vrijdag longeren of rijden, zaterdag en zondag rijden, longeren of vrij.
Zo lijkt het alsof ik heel veel rij, maar ik rij dan ook niet altijd lang. Ik rij meestal zo'n half uurtje, behalve in de lessen! Soms sta ik er na 10 minuten alweer naast omdat hij zo fijn loopt.

En Malou, ik moet dat nu ook weer veel gaan oefenen, alleen aan het eind van de les is hij dan zo fel dat hij naar voren schiet bij 1 keer aanraken, en de volgende keer kan ik weer opnieuw beginnen haha.

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:25

Ik rij 3x in de week, dinsdag les, vrijdag ene week voor mijzelf, andere week prive les dressuur en zondag vaak springen. Daarnaast longeer ik paard 1 tot 2x in de week aan de bijzet.

Vervelend Tita dat je paard zo vervelend is. Helaas heb ik hetzelfde probleem. Als iemand mee fietst springt ie zo op de fiets :') Maar als ik met hem ga wandelen is er niks aan het handje.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:36

madelein schreef:
Jantine_ schreef:
Wat een hoop goeie punten, gefeliciteerd!

Wat is jullie 'schema' een week of 2 weken voor de wedstrijd.
Eigenlijk wil ik hem deze week 5 keer rijden. En volgende week zondag heb ik wedstrijd. Maar is dit te veel?
Hij word bijna 4...

Ik rij Edje gemiddeld 3-4 of soms 5 ( als ie heel veel energie heeft, zoals zondag :o )dagen achter elkaar en dan weer 1-2 vrij, afhankelijk van zijn spierpijn. In die dagen zit ook vaak een buitenrit en een lesdag, dus 2 dagen intensief trainen, en 2-3 dagen rustig aan, soms alleen stapwerk.
Tijdens en na de dagen dat hij werk masseer ik zijn spieren dagelijks, als ik voel dat ze harder worden krijgt ie langer vrij, of ga ik lekker op de weg stappen met hem.
Hij heeft nu weer last van zijn heupen ( edje heeft een klein bouw foutje, zijn ene heup is lager ingeplant op zijn bekken dan de ander) dus Hans komt straks om hem even te kraken. Dan heeft ie 4 dagen vrij ( ga weekendje skieen), en pakken we hem volgende week weer op.

Oke, leuk om te lezen wat iedereen een beetje voor schema heeft.
Ligt er ook per paard aan denk. Met pup kan ik echt niet 4/5 dagen achter elkaar rijden daar word ie volgens mij niet vrolijk van. Maximaal 3 achter elkaar doe ik meestal.
Maar ben er uit nu :D

Moet ik Edje nog doen? Zou evt. zondag maandag dinsdag wel kunnen? Alleen morgen en zaterdag niet maar dan ben je al weg zeker....
Weet jij een goeie zadelmaker? Die van jou misschien? Moet mijn zadel laten opvullen, ligt iets scheef.

Ik rijd trouwens voor een wedstrijd niet anders dan anders.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:39

Mag ik vragen hoe jullie je jonkie longeren?
Met bijzet, pessoa of dubbele longe?

Ik heb zojuist een dubbele longe besteld, om te proberen :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:40

tita schreef:
Jawel we hebben buitenbak laag omheind.
Vandaag in gereden zat er zowat jankend op.... Geen succes.
Bokken steigeren, weg springen, vandoor galopperen.

Oja eenden... Kwakende eenden, ruzie zoekende eenden om wijfje... Geen succes.
Heb alleen voorwaarts neerwaarts gereden stap en draf, meer zat er niet in....heb overal pijn in lijf van haar idiote gedrag.
Zaterdag springles..... Mooi niet... Alleen als binnen is ben behoorlijk angstig.

Wat vervelend, hopelijk gaat de spanning er snel af :(

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:48

Wisselend met bijzet of dubbele longe

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:42

Mijn jonkie is altijd zo, ik weet niet of het spanning is of spannend.
Iig ze is niet bang ze wil alles zien als ik een volte rij en zij ziet iets achter de trailers, breekt ze op der gemakkie uit of bokkend ren naar de hoek snuift en loopt verder.

Ik ga haar niet weg brengen ik hoop het zelf op te kunnen lossen. Door gewoon te oefenen.
Tevens moet ik zelf leren ontspannen op een wedstrijd keek ze al minuten naar schaapjes terwijl ik de knotten eruit haalde en babbelde met mijn paps.

Opeens zie ik die schapen en schiet zowat in de stress..terwijl jonkie nog aan het kijken was..waren aparte schapjes met veel wollige wol.

Ik longeer haar nu alleen door middel van grondwerk was bezig met dubbele lijnen maar instructie werd zwanger.
Overigens longeerkraal exact hetzelfde eerste 10 min helemaal knetter ze wind zich op van alles, ze bouwt eigen feestje, iedereen kan haar dan opwinden van een hardloper tot hond of vliegende eend en als er niks is, dan is het zand in de kraal eng.

Ach ze is iig vrolijk en jolig mag wel bij 4 jaar

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:42

Klinkt lastig, Tita :( Toch heb je wel al mooie resultaten met haar geboekt :) Misschien is het buiten ook gewoon een kwestie van kilometers maken.

Ik heb bijzetteugels, de longeerhulp van de Epplejeck en touwtjes. Meestal longeer ik haar met de touwtjes. Ik longeer sowieso één keer per week. Verder rijd ik nog drie á vier keer per week, een half uurtje per keer. De overige dagen is ze vrij.

Ik heb mijn startpas inmiddels maar alvast aangevraagd. Denk dat ik haar over een tijdje gewoon lekker voor de ervaring mee ga nemen. Er valt nog genoeg te verbeteren en ik heb er qua punten dan ook geen hoge verwachtingen van, maar we hebben toch niets te verliezen :)

Gister liep ze ontzettend fijn, ze was uitzonderlijk goed aan de hulpen en erg braaf. Fijn :D Ik heb veel op de binnenhoefslag gereden, dit vindt ze nog wel wat lastig (met name de rechte lijnen op de binnenhoefslag in galop).

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:41

Wat vervelend Tita!

Ik kan vanaf morgen weer fijn rijden, vandaag voor een zadel weggeweest en meteen een meegenomen. Net eventjes gepast en t zit als gegoten =) Vanaf nu kan dus 't echte werk met dr beginnen :D

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 20:46

Ik longeer nooit.
Rijd nu nog maar twee keer in de week, soms drie keer. Gaat nog steeds goed, wil wel graag echt elke week drie keer maar dat lukt nog niet omdat het nog geen licht is in de avond. Eerder kan ik het niet redden.

Vind het trouwens echt leuk hier te lezen hoe het bij jullie gaat :j

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:35

Pff vandaag even pittig nieuws te verwerken gekregen...

Mijn lieve pup heeft een lichte vorm van ataxie... Hij heeft al langere tijd dat ie met kort draaien door zijn been 'zakt' en hij staat vaak raar, bijvoorbeeld met een achterbeen half gedraaid schuin onder zijn lijf.
Eerder dacht de dierenarts dat dit kwam door een lichte afwijking in zijn bekken kwam ( de rechterheup staat iets lager dan li). Het is een tijdje best goed gegaan.
Nu we wat fanatieker trainen komt het weer terug. Dus vandaag de dierenarts even laten komen om te kijken of ie gekraakt moet worden of zo. Niet dus... Hij is daarbij ook nog te slap in zijn spieren aan de zijkanten van zijn heupen. Omdat we wel fanatiek aan het trainen zijn, en de spieropbouw niet snel genoeg lijkt te gaan ( hij is zelfs wat afgevallen) heeft ie anabolen gekregen... Dit moet ie volgende maand nog een keer krijgen.
Nu moeten we volop aan de slag, veel cavalletti werk, veel galop werk, veel achterwaarts en veel overgangen. Dit om zijn spieren rondom die heupen zo goed mogelijk te krijgen, zodat ie de misstappen beter op kan vangen en er niet gelijk doorheen zakt. Kortom, pure krachttraining de komende tijd. Best pittig voor een jong ding die nog veel moet leren.
Volgens de dierenarts is de kans erg groot dat met goede spieren we er weinig van merken. Er is ook geen reden om op dit moment aan te nemen dat hij niet verder kan komen in de sport.
Er is echter ook een kleine kans dat het met tijd erger wordt. Dit laatste maakt dat ik me toch wel een beetje rot voel...

Nou goed een heel verhaal... Nu ga ik eerst een paar dagen op ski vakantie, en dan volop aan de bak.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:53

Hè bah madelein....
Wat een rotnieuws. Hopen dat de spieren snel komen en dat dat goed blijft gaan. Zoals ik je verhaal lees kun je er wel verder mee. Maar nooit leuk :n

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:03

Martine schreef:
Hè bah madelein....
Wat een rotnieuws. Hopen dat de spieren snel komen en dat dat goed blijft gaan. Zoals ik je verhaal lees kun je er wel verder mee. Maar nooit leuk :n

Ik ben er wel een beetje ziek van ...
Maar de dierenarts had er goed vertrouwen in dat het niet erger wordt. Hij heeft het al langer waarschijnlijk ( omdat ie dit altijd eigenlijk doet). Hij heeft trouwens ook een plekje van 2-4 cm rechts van zijn staart waar hij niks voelt, dus het is niet viraal of zo. Dat schijnt dan ook weer een betere prognose te hebben.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:25

Jeetje Madelijn, dat is schrikken!! Ken het gevoel een beetje, mijn merrie kreeg op 11 jarige leeftijd de diagnose spat. Kan nu alleen nog een beetje rondstappen buiten, terwijl we daarvoor op M niveau reden. Behoorlijke stap terug dus. En waarschijnlijk is het de erfelijke versie, dus de kans dat Saga het krijgt is ook aanwezig. Hij was toen ik het hoorde net een half jaar oud...

Hoop dat het met de juiste training goed te onderhouden is! En ga even lekker genieten van je wintersport :)

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:22

Dat is schrikken madelein! snap goed dat je er een beetje ziek van bent!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:55

Dat is zeker vervelend nieuws! Gelukkig kan je nu even lekker op wintersport en is er iets aan te doen!
Die van mij staat ook vaak wat raar met z'n achterbenen en sleept ook met beide.. Kan dit er ook mee te maken hebben? Ik ga het even opzoeken.

Verder ben ik al een week niet geweest omdat ik ziek ben. Gelukkig wilde de staleigenaar Edje voor mij longeren, dat is echt super! +:)+ Straks zelf maar weer is rijden. De vorige 2 keren was hij weer erg aan het klieren als ik een volte instuur (ineens de andere kant op galopperen met het hoofd in de lucht..) dus maar is kijken hoe het nu gaat. Ik ben in ieder geval nog niet toe aan wedstrijden maar we oefenen rustig door!

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:56

Jeetje madelein dat is echt vervelend nieuws, hopelijk blijft t met de juiste training goed gaan.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:32

Jeetje Madelein, dat is even schrikken.. Mijn vorige paard bleek dat uiteindelijk ook te hebben, alles viel opeens op zijn plaats.. Maar ik hoop dat het met de juiste training sterker wordt!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:20

wat een rotnieuws madelein :(:)

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:02

Ik longeer met bijzet en anders met niks.

Wat een vervelend nieuws Madelein!

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:29

Ik longeer met touwtjes.

Wat een vervelend nieuws madelein...