Mongol Derby 2019 (kletstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:27

Ben benieuwd of de 'racewinnaar' dit jaar Robert Long dus, ook tegelijk de winnaar kan zijn van de ereprijs.

Die prijs voor de rijder die het beste was voor de paarden.

Als ik het zo lees, heeft RL het namelijk ook op dat vlak bijzonder goed gedaan.

0 vet penalties, en de dieren ook meestal heel snel op adem enzo, als ik de berichten goed lees.

Ik kan me voorstellen dat hij ook voor die prijs in aanmerking komt.

(Ik vind die prijs bijna net zo belangrijk, of misschien zelfs wel belangrijker... dan de prijs voor snelste finish)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:28

Precies femke_tweety

Ik denk dat daar de race ook voor bedoeld is. Op een respectvolle manier met dier en mens omgaan. En dat is RL goed gelukt.

Maflinger_S

Re: Mongol Derby 2019 (kletstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:30

Volgens mij is deze winnaar en de manier waarop hij de race heeft volbracht de beste reclame die je maar kunt krijgen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:32

quera schreef:
Precies femke_tweety

Ik denk dat daar de race ook voor bedoeld is. Op een respectvolle manier met dier en mens omgaan. En dat is RL goed gelukt.

Het zou zo mooi zijn als dit de norm zou worden op alle gebieden :j

Vind dat respect voor mens en dier nogal ontbreekt op veel gebieden :=

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:35

Djilna schreef:
elnienjo schreef:
Kon er geen fatsoenlijke cameraman vanaf bij The Adventurist? Vond het filmpje van RL die binnenkwam nogal amateuristisch opgenomen door een of andere narcistische vlogger die de hele tijd z'n eigen kop ook in beeld zette en het geluid trok bij sommige interviews ook nergens op.
Dat is wel jammer.

Ik kreeg het verzoek van Hinke (finisher van vorig jaar) om deze reactie te plaatsen nav jouw post van narcistische vlogger (sowieso hele brute uitspraak als je iemand niet kent, maar vooruit). Ze weet de inlog van haar account niet meer anders had ze dit zelf geplaatst.

"Goed ik zag dat commentaar op het filmen en de narcistische vlogger. Die ‘narcistische’ vlogger is Erik Cooper en hij is de Chief samen met Louise. Zeer onrespectvol om hem zo te noemen want de leden van het mongol derby crew zijn ereburgers van Mongolië. Erik bijv. neemt mensen mee naar de Tsataan families en zorgt er zo voor dat zij kunnen blijven bestaan. De derby zorgt ervoor dat Mongolie in de picture komt, er meer aandacht komt voor de Mongoolse paarden en de nomaden families.

Het entree geld is om deze families het gehele jaar te voorzien van voedsel voor de dieren. Zoals je kon zien waren de dieren in perfecte conditie en dat is te danken aan support vanuit de adventurists die ook in de strenge winters voor voedsel zorgt zodat al het vee (niet alleen de paarden) niet omkomen van de honger waardoor ook de nomaden hun bestaan kunnen voortzetten. Daarnaast krijgen de families uiteraard een vergoeding voor de paarden die gebruikt worden en voor het eten dat de ruiters gebruiken.

De crew (dierenartsen) zijn bijna allemaal vrijwilligers die dit doel steunen en naast de wedstrijdpaarden ook families en ander vee behandelen wanneer dit nodig is. Mensen verdienen hier echt minimaal geld aan en doen dit allemaal om de wereld een stukje beter te maken. Ik lees soms echt mijn tranen in mijn ogen reacties van meelezers en ik wil gewoon oproepen tot iets meer respect voor deze prachtige organisatie en hun doel om de lokale bevolking te steunen."

Ter toelichting dus ;)

Het één heeft toch niets met het ander te maken? Het was gewoon belabberd filmwerk. Punt. Dat ze fantastische geweldig werk leveren en mensen en dieren onderhouden, top natuurlijk, maar daarom geen kritiek mogen uiten op iets wat duidelijk niet hun sterkste punt is vind ik wel heel bizar.
Die veren in hun reet krijgen ze wel van mensen die profijt van hun werk hebben. Ik ben slechts toeschouwer en wat documentatie betreft gaan mijn complimenten naar Sarah Farnsworth de fotografe die fantastische beelden heeft weten te schieten.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:36

Nou iemand een narcist noemen vanwege zijn manier van filmen gaat anders wel wat ver!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:39

Ik vind de opmerking ook bijzonder... iemand narcist noemen terwijl je diegene niet eens kent...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:40

Mooie reactie van Hinke, hopelijk heeft ze snel haar inlog weer om meer te kunnen reageren ;)
Hoe leuk het allemaal is om te volgen, het zou jammer zijn als het te commercieel wordt, er moet niet meer online gegooid worden.

Volg het elk jaar gefascineerd met veel bewondering voor de ruiters, crew, herders die hun paarden afgeven en die leuke paarden die met een wild vreemde op hun rug het af leggen ;)
Mijn vriend zei ook: waarom doe je zelf niet mee?
Toen ik de foto’s van de “wilde” acties liet zien, krabbelde hij al terug.
https://www.betterplaces.nl/paardrijden-mongolie/ Maar zo’n vakantie lijkt mij fantastisch. Niet het race element (ik zou juist denken 10 dagen genieten i.p.v. 8 dagen race :D ) maar wel iets bravere paarden en comfort.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:41

Juist omdat je 'slechts toeschouwer' bent, lijkt het me niet op z'n plaats om iemand daar een narcist te noemen :n

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:42

Djilna schreef:
Nou iemand een narcist noemen vanwege zijn manier van filmen gaat anders wel wat ver!

Ik stoor me gewoon aan vloggers in het algemeen die zelf de hele tijd in beeld gaan staan ipv hun camera op het onderwerp te houden tijdens het filmen. Die noem ik gerust allemaal narcist ongeacht hun status. Er zijn interessantere dingen op beeld te zetten dan je eigen kop tenslotte. Het komt zo puberaal youtuberig over en vind het daarom ook al niet passend bij zo'n evenement wat duidelijk niet de publiciteit groots opzoekt. Al was ie de koning zelf geweest, dit punt kan gewoon beter.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:45

elnienjo schreef:
Djilna schreef:

Ik stoor me gewoon aan vloggers in het algemeen die zelf de hele tijd in beeld gaan staan ipv hun camera op het onderwerp te houden tijdens het filmen. Die noem ik gerust allemaal narcist ongeacht hun status. Er zijn interessantere dingen op beeld te zetten dan je eigen kop tenslotte. Het komt zo puberaal youtuberig over en vind het daarom ook al niet passend bij zo'n evenement wat duidelijk niet de publiciteit groots opzoekt. Al was ie de koning zelf geweest, dit punt kan gewoon beter.

Ik stoor me aan het feit dat jij een label op iemand plakt..
en normaal waren er geen beelden.. dus wees blij met wat je krijgt... hij organiseert dit evenement voor de lokale bevolking en voor de deelnemers, niet voor het handjevol achterblijvers...

En anders had je er zelf heen moeten gaan, had je het live kunnen zien.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 13:47

Mooie reactie van Hinke, bedankt Djilna! :j
Zullen we die discussie nu laten rusten, en genieten van de stoere rijders die vandaag gefinished zijn, of dat hopelijk snel gaan doen? :)

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:48

Hulde aan Robert Long! Die leeftijd en dan zo'n zware race weten te winnen! Petje af! _/-\o_

En goede post van Hinke! Ze proberen allemaal hun best te doen zodat iedereen het goed kan volgen.

Zelf deelnemen zou ik nooit doen haha. Dan ga ik liever voor een stuk minder geld daar een rondreis ter paard maken :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:49

Het zou je gesierd hebben als je aangaf niet zo handig gereageerd te hebben.
Jammer dit.

Ik ga het laten voor wat het is, en verder genieten van de eenvoud en tegelijkertijd de complexiteit van dit geweldige evenement.

Vind het zonde om dit verder fijne topic te laten ontsporen op 1 of 2 mensen.

Terug naar de stipjes!

En de slang op HS 25.

En het succes dat gewenst is aan ieder die op HS 24 overnacht, bij de 'cozy vet' :') :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:50

Ik zag een filmpje van een slang :wow: extra gezelschap op HS haha

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:51

Jup, slaapzak even een keer extra uitkloppen voor je erin duikt.... :')
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 14-08-19 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:51

Maflinger_S schreef:
Ik heb helemaal niet de behoefte om mee te doen maar bewonder een ieder die dat wel doet en dan ook stug doorzet naar beste kunnen en vermogen, ondanks mentale en/of fysieke onvolkomenheden.

Voor mij geldt hetzelfde. Geef mij maar een plekje als 'dotwatcher' :))

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:53

Ik zag de slang ook langskomen. Fijn. Gelukkig leek hij niet zo agressief ;)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:54

Djilna schreef:
Ik zag de slang ook langskomen. Fijn. Gelukkig leek hij niet zo agressief ;)

Nee idd, eerder wat angstig :j

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:55

Zo, dat filmpje van RRO die op die pony probeert te stappen. Pony denkt: " Dat doen we dus niet, he". Wat een pit in een bont jasje.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:57

Zunzuncito schreef:
Zo, dat filmpje van RRO die op die pony probeert te stappen. Pony denkt: " Dat doen we dus niet, he". Wat een pit in een bont jasje.

Die zag ik ook idd, daar zit flink wat pit in :))

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:57

Ik hoop wel heel hard dat de stipjes morgen weer bewegen!

Die pony liep later prima onder HR. Toen ging het opstijgen wel goed :)
Zag filmpje op FB.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:00

Paard had eerder nog geen zin denk ik :+

Karakter hebben ze wel daar haha

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:08

Ze starten dus al eerder!
BM and LV have decided to camp between HS27 - 28. They wanted a head start to HS28 in the morning. They are in good spirits and looking forward to crossing the finish line. They will stat riding at 6.30am Mongolia time.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:12

Da's dus al om half een voor ons :j Benieuwd hoe het de overige deelnemers vergaat de komende dagen :)