[VOLG] Latino, mijn eerste eigen paard die ik kocht van een foto..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 09:48

Captain schreef:
Anna79 schreef:
Het is pas een stang als er scharen aan zitten en een kinketting (om te voorkomen dat de hefboomwerking te groot wordt). Een recht mondstuk is geen stang, gewoon een ongebroken mondstuk. Een stang kan net zo goed gebroken zijn maar dan met scharen.

Klopt, dus nog geen stang geprobeerd, enkel ongebroken. :j

Weet je ook wat hij in Spanje in had? Met of zonder scharen?

Captain

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 09:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 09:55

Ik zie een paard dat heerlijk op lange lijnen wandelt. ;)
Dan kan je ook wat oefeningen doen onderweg, halthouden, achteruit, begrenzen.
Wat betreft bitten. Dat is zo paardsoonlijk :D. Vaak hoe simpeler hoe beter. Zeker bij de sensibele rassen.

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 10:13

Wat een mooi verhaal en prachtig paard!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 11:25

Kwa bitten, wij hebben thuis een lusitano die vanaf jongs af aan met stang en trens gereden is (in Spanje), en hier dus totaal niet fijn liep op een simpel gebroken bitje. Nu hebben we een hele dikke dubbel gebroken bitje en daar doet hij het echt super op! Misschien is dat iets voor Latino? Wij hebben eerst ook veel gedoe gehad met de bitten voor hem, uiteindelijk zelfs nog even doorgereden op stang en trens zodat hij eerst aan onze manier van rijden kon wennen en daarna pas hoefde te wennen aan een bitje.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:03

Blijft toch bijzonder dat ze daar gewoon met stang (en trens) worden ingereden. Als iemand dat hier in NL zou doen, zou bokt de dierenbescherming erop af sturen _O- :P

De onrust van een bit kan ook nog vanuit onrust in de rest van het lichaam komen. Dus ik zou me nu nog niet heel veel zorgen maken over het kauwen. Pas als je bij wijze van over 1 of 2 jaar hem dressuurmatig verder voor elkaar hebt, en hij blijft zo onrustig, zou ik echt stappen gaan nemen om voor een goed bit te zorgen. Laat hem nu nog maar kauwen en doen, elke keer andere bitten in kan ik me voorstellen dat hij daar ook onrust van ervaart.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:32

Ik kwam dit topic toevallig tegen.

We hebben zelf meerdere lusitanos (en spanjaard) lopen. Allen jong aangekocht en zelf gestart onder het zadel. Inclusief de introductie van het bit. 1 van de hengsten is (was ?) heel moeilijk in de mond met veel spanning in de kaak. Tong zuigen, tong naar buiten steken, tong dubbelvouwen, tandenknarsen etc.

[edit] Hij heeft trouwens ook zijn trust en opvolgende winderen compleet gesloopt nog wel meer dan op jouw foto. Winderen kwam trouwens met een totaal kul argument waarom het niet onder garantie zou vallen.[/edit]

Ik start alles bitloos, zo ook deze. Al het bovenstaande deed hij ook bitloos zei het iets minder extreem. Ik heb er in alle paarden die ik gestart heb (en ik ben de tel kwijt) nog nooit 1 gehad die zo moeilijk was in de mond.

Door de spanning in de kaak liepen we tegen een hele reeks rijtechnische en daar uit voortvloeiend fysieke issues aan.

Ik heb een hele rits aan trens variaties geprobeerd, de een met nog een slechter resultaat dan de ander.. Ook tanden stijf op elkaar bij indoen etc. Mijn partner is Dierenarts en specifiek ook tandarts. Alle pasvorm issues of andere problemen met de mond en of tanden zijn volledig uitgesloten geweest.

Uiteindelijk begin dit jaar maar besloten om te experimenteren met een stang/pellham. Ook hier een aantal variaties geprobeerd. Conclusie na weken van testen: Beetje tongboog, enige pompfunctie en niet te zwaar. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een portugese pellham met een klein beetje pompfunctie.

Mijn partner omschreef dit paard qua rijden al 3 jaar als los zand Omdat hij alleen maar bezig was met zijn mond en de spanning daar... Met dit bit is het alsof alles in elkaar viel.. Hij is kalm in de mond, rustige en lichte aanleuning en super geconcentreerd in het werk. Hij prefereert zelfs het contact op de schaar boven de valse "trens" teugel..

Het voelt een beetje als valsspelen, in het begin zelfs een beetje alsof ik hem met een shotgun onder schot hield bijwijze van. Hij was immers zo slecht in een trens waarom zou ik uberhaubt naar zon "zwaarder" bit grijpen? Maar hij is er zo gelukkig mee dat ik dat inmiddels los gelaten heb.

tldr: De keuze om naar een stang te gaan was de beste keuze die ik had kunnen maken voor 1 van onze paarden
Laatst bijgewerkt door jannico op 27-07-22 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:41

Maar ja dan ga je naar een stang en wil je wedstrijden rijden heb je weer een probleem

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:46

YvonneV schreef:
Maar ja dan ga je naar een stang en wil je wedstrijden rijden heb je weer een probleem

Voor de knhs klopt dat zeker. Nu heb ik al weinig wedstrijd ambitie maar het comfort van mijn paard gaat boven alles :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:56

Anna79 schreef:
Het is pas een stang als er scharen aan zitten en een kinketting (om te voorkomen dat de hefboomwerking te groot wordt). Een recht mondstuk is geen stang, gewoon een ongebroken mondstuk. Een stang kan net zo goed gebroken zijn maar dan met scharen.

Dat weet ik Anna.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 15:11

YvonneV schreef:

Ik heb echt -10 wedstrijdambities dus niet belangrijk. Daarnaast zoals jannico aangeeft lijkt het me dat comfort van het paard boven je eigen plezier gaat? :) Misschien makkelijk zeggen vanuit mij omdat ik daar geen ambities in heb.

Wat bedoel je met een pompfunctie jannico?

Morganlefay schreef:
Ik zie een paard dat heerlijk op lange lijnen wandelt. ;)
Dan kan je ook wat oefeningen doen onderweg, halthouden, achteruit, begrenzen.

Dat doen we ook zeker. :D

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 15:48

Captain schreef:
YvonneV schreef:

Ik heb echt -10 wedstrijdambities dus niet belangrijk. Daarnaast zoals jannico aangeeft lijkt het me dat comfort van het paard boven je eigen plezier gaat? :) Misschien makkelijk zeggen vanuit mij omdat ik daar geen ambities in heb.

Wat bedoel je met een pompfunctie jannico?

Pompfunctie is de mogelijkheid voor het paard om enkel het mondstuk "op te tillen" om zo zelf de druk te bepalen.

https://www.agradi.nl/harrys-horse-dres ... erking.htm Hier zie je dat bijvoorbeeld goed.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 12:52

Oh wat grappig, dat kende ik helemaal niet!
Nodigt dat juist niet nog meer uit naar onrust omdat ze er mee kunnen spelen?

Ik ben blij, want ik heb een fijn zadel. :D *\o/*

Afbeelding

Zat echt heerlijk. <3
Latino was aan het begin nog wat rennerig, toen heeft ze de beugelophang veranderd, en wow wat een verschil. :oo Hij liep er echt super fijn onder. Dus helemaal blij! <3
Heb hem twee weken op proef, zodat mijn instructrice nog eens mee kan kijken, en ik er ook mee naar buiten kan. Weer helemaal zin in rijden nu. <3

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:16

Huh je had al een wintec toch?
En dan nu de wintec endurance, niet gedacht dat het zoveel verschil zo geven? En dan ook nog op de ronde rug van een Spanjaard!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 13:23

Klopt, een veelzijdigheidszadel, maar ik zat daar echt niet lekker in. Voor korte ritten geen probleem, maar als we naar buiten gaan moet ik echt iets hebben wat me meer stevigheid en comfort geeft.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:31

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 13:41

Mooi zadel hoor, ziet er fijn uit!
Veel plezier ermee :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:02

Wat een fijn nieuws. En nu lekker km gaan maken buiten. Je prins is er klaar voor en jij nu ook. Wat zullen jullie genieten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:07

jannico schreef:
Ik kwam dit topic toevallig tegen.

We hebben zelf meerdere lusitanos (en spanjaard) lopen. Allen jong aangekocht en zelf gestart onder het zadel. Inclusief de introductie van het bit. 1 van de hengsten is (was ?) heel moeilijk in de mond met veel spanning in de kaak. Tong zuigen, tong naar buiten steken, tong dubbelvouwen, tandenknarsen etc.

[edit] Hij heeft trouwens ook zijn trust en opvolgende winderen compleet gesloopt nog wel meer dan op jouw foto. Winderen kwam trouwens met een totaal kul argument waarom het niet onder garantie zou vallen.[/edit]

Ik start alles bitloos, zo ook deze. Al het bovenstaande deed hij ook bitloos zei het iets minder extreem. Ik heb er in alle paarden die ik gestart heb (en ik ben de tel kwijt) nog nooit 1 gehad die zo moeilijk was in de mond.

Door de spanning in de kaak liepen we tegen een hele reeks rijtechnische en daar uit voortvloeiend fysieke issues aan.

Ik heb een hele rits aan trens variaties geprobeerd, de een met nog een slechter resultaat dan de ander.. Ook tanden stijf op elkaar bij indoen etc. Mijn partner is Dierenarts en specifiek ook tandarts. Alle pasvorm issues of andere problemen met de mond en of tanden zijn volledig uitgesloten geweest.

Uiteindelijk begin dit jaar maar besloten om te experimenteren met een stang/pellham. Ook hier een aantal variaties geprobeerd. Conclusie na weken van testen: Beetje tongboog, enige pompfunctie en niet te zwaar. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een portugese pellham met een klein beetje pompfunctie.

Mijn partner omschreef dit paard qua rijden al 3 jaar als los zand Omdat hij alleen maar bezig was met zijn mond en de spanning daar... Met dit bit is het alsof alles in elkaar viel.. Hij is kalm in de mond, rustige en lichte aanleuning en super geconcentreerd in het werk. Hij prefereert zelfs het contact op de schaar boven de valse "trens" teugel..

Het voelt een beetje als valsspelen, in het begin zelfs een beetje alsof ik hem met een shotgun onder schot hield bijwijze van. Hij was immers zo slecht in een trens waarom zou ik uberhaubt naar zon "zwaarder" bit grijpen? Maar hij is er zo gelukkig mee dat ik dat inmiddels los gelaten heb.

tldr: De keuze om naar een stang te gaan was de beste keuze die ik had kunnen maken voor 1 van onze paarden

Heel herkenbaar. Ik heb ook een paard wat heel onstabiel voelde met eender welke trens op een pelham gereden, en ineens klopte alles.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 14:48

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:09

Mooi zadel! :D

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:36

Mooi zadel! Fijn dat je nu een zadel hebt waar jullie fijn mee kunnen rijden!

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:55

Ja dat is een heel fijn zadel! Heel veel plezier ermee!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 23:07

Oeh wat een mooi zadel! Hopelijk ga je daar heel veel plezier van hebben. :)

Ik vind al je filmpjes en foto's zo mooi om te zien, wat een prachtige band hebben jullie toch!
Ik kan je helaas niet helpen bij je zoektocht naar een geschikt bit maar hoop dat je gauw tot een fijne oplossing komt. :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 12:34

Dank jullie wel! :*

Vandaag na de hoefsmid voor het eerst met z'n 2en naar het bos geweest! :):) Hij deed het super, veel minder onzeker dan de vorige keer. Fijn een galopje gedaan en toen weer terug naar huis. Blijft zo bijzonder, m'n eigen paardje. <3
Afbeelding

Nou gaan we nog?
Afbeelding

<3
Afbeelding

Hierrrer die wortel! :9
Afbeelding