jannico schreef:Ik kwam dit topic toevallig tegen.
We hebben zelf meerdere lusitanos (en spanjaard) lopen. Allen jong aangekocht en zelf gestart onder het zadel. Inclusief de introductie van het bit. 1 van de hengsten is (was ?) heel moeilijk in de mond met veel spanning in de kaak. Tong zuigen, tong naar buiten steken, tong dubbelvouwen, tandenknarsen etc.
[edit] Hij heeft trouwens ook zijn trust en opvolgende winderen compleet gesloopt nog wel meer dan op jouw foto. Winderen kwam trouwens met een totaal kul argument waarom het niet onder garantie zou vallen.[/edit]
Ik start alles bitloos, zo ook deze. Al het bovenstaande deed hij ook bitloos zei het iets minder extreem. Ik heb er in alle paarden die ik gestart heb (en ik ben de tel kwijt) nog nooit 1 gehad die zo moeilijk was in de mond.
Door de spanning in de kaak liepen we tegen een hele reeks rijtechnische en daar uit voortvloeiend fysieke issues aan.
Ik heb een hele rits aan trens variaties geprobeerd, de een met nog een slechter resultaat dan de ander.. Ook tanden stijf op elkaar bij indoen etc. Mijn partner is Dierenarts en specifiek ook tandarts. Alle pasvorm issues of andere problemen met de mond en of tanden zijn volledig uitgesloten geweest.
Uiteindelijk begin dit jaar maar besloten om te experimenteren met een stang/pellham. Ook hier een aantal variaties geprobeerd. Conclusie na weken van testen: Beetje tongboog, enige pompfunctie en niet te zwaar. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een portugese pellham met een klein beetje pompfunctie.
Mijn partner omschreef dit paard qua rijden al 3 jaar als los zand Omdat hij alleen maar bezig was met zijn mond en de spanning daar... Met dit bit is het alsof alles in elkaar viel.. Hij is kalm in de mond, rustige en lichte aanleuning en super geconcentreerd in het werk. Hij prefereert zelfs het contact op de schaar boven de valse "trens" teugel..
Het voelt een beetje als valsspelen, in het begin zelfs een beetje alsof ik hem met een shotgun onder schot hield bijwijze van. Hij was immers zo slecht in een trens waarom zou ik uberhaubt naar zon "zwaarder" bit grijpen? Maar hij is er zo gelukkig mee dat ik dat inmiddels los gelaten heb.
tldr: De keuze om naar een stang te gaan was de beste keuze die ik had kunnen maken voor 1 van onze paarden
Heel herkenbaar. Ik heb ook een paard wat heel onstabiel voelde met eender welke trens op een pelham gereden, en ineens klopte alles.