[VOLG] Latino, mijn eerste eigen paard die ik kocht van een foto..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:51

Ja is goed hoor, ik heb jaren consumenten service gedaan

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:04

Sintara schreef:
Ja is goed hoor, ik heb jaren consumenten service gedaan

Dat vind ik nu zo fijn van Bokt. Want Captain ik kan je niet helpen. Geen flauw idee hoe je hiermee op moet gaan.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:08

Ah wat een strop, Captain!
Hopelijk kan je met de hulp van Sintara toch je geld terugkrijgen. :(:)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:25

Mijn paard had ook een duidelijke voorkeur voor een ongebroken bit (stang of trens), en had ook moeite met metaal. Ik heb toen op de ouderwetse manier zeemleer eromheen gewikkeld. Bit blijft heel en zeemleer is goed te vervangen en niet koud.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 11:28

Dat is nog wel een idee inderdaad! :j Maar is dat niet schadelijk als ze het binnen krijgen? Ik zit nog te denken aan een leren bit, daar kan hij niet op knagen.

Heb even gekeken naar garantie:
Afbeelding

Nou lekker dan..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 11:34

pien_2010 schreef:
Jeetje dat is wel heel snel.
Captain alle 3 de paarden hier liepen geweldig op ergonoom sprenger bitje dubbel gebroken. Alle 3 op de pinken te rijden, zelfs Chico die nogal onrustig met eigen bitje liep, liep er met testen door mij zo mee weg. Die zijn onverslijtbaar en van speciaal materiaal gemaakt.

Hebben we er gisteren in gehad. :j Ook onrustig, wel beter dan andere bitten die ik geprobeerd had maar niet zo rustig als hij op de kunststoffen was. Vind het ook heel gek, gisteren was hij er echt oké mee, en vandaag weer zo vreselijk kauwen terwijl we precies hetzelfde deden als gisteren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:48

Captain schreef:
pien_2010 schreef:
Jeetje dat is wel heel snel.
Captain alle 3 de paarden hier liepen geweldig op ergonoom sprenger bitje dubbel gebroken. Alle 3 op de pinken te rijden, zelfs Chico die nogal onrustig met eigen bitje liep, liep er met testen door mij zo mee weg. Die zijn onverslijtbaar en van speciaal materiaal gemaakt.

Hebben we er gisteren in gehad. :j Ook onrustig, wel beter dan andere bitten die ik geprobeerd had maar niet zo rustig als hij op de kunststoffen was. Vind het ook heel gek, gisteren was hij er echt oké mee, en vandaag weer zo vreselijk kauwen terwijl we precies hetzelfde deden als gisteren.

OK, pfff ik vind het zo balen voor je!!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:50

Nou, er is een verschil tussen wat je van de verkoper mag verwachten en de garantie van de fabrikant.

De garantie van de fabrikant is vooral leuk voor de verkoper, aangezien die defecte producten dan kan declareren bij de fabrikant..

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:53

Captain is jouw paard recent naar de tandarts geweest? Want dan gaan tandproblemen niet op... ik mag er ook vanuit gaan dat het bit op de juiste plek in de mond hing gezien het feit dat het door een bitfittwr gepast is... ik zou hier niet mee akkoord gaan...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 11:55

Ja uiteraard! Tandarts is in april geweest en wolfstand verwijderd en minimale haken weggehaald. Hoofdstel hangt goed, gisteren ook nog laten checken.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:01

Ik wil best mee kijken naar de reactie die je hebt ontvangen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:07

Ik heb overigens wel mijn geld terug gekregen. Ik had het bit bij Epplejeck gekocht.
Het lijkt dan nu dat ze hun beleid hebben aangepast. Dan gebeurt het blijkbaar veel vaker. Nou dat is lekker zeg!
Ze maken zich er wel makkelijk vanaf zeg. Bij hing het bit ook gewoon op de goede hoogte.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:17

Hoe oud is je paard nu Captain?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:21

Bizar!

Je hebt het bit niet vanaf internet per postorder besteld. Je paard is door de bitfitter zelf bekeken en dit was haar/zijn advies.

Als zo iemand achter haar/zijn beroep, vakkennis en assortiment staat dan is dit een uiterst vreemde reactie. Dom ook.

Dit moet gewoon netjes opgelost worden, het aankoopbedrag moet niet foetsie zijn, maar opnieuw besteedbaar voor iets goeds. De bitfitter regelt het vervolgens zelf met de fabrikant. Of niet, maar dat is dan niet jouw probleem. Jij hebt met de bitfitter te maken.

Die vast wel heel graag wil voorkomen dat de (goede) naam wordt aangetast op een groot paardenmedium als bokt. En andere sociale media waar mensen jou en je paard volgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:26

O dat had ik even gemist. Dat het bit door een bitfitter is aangemeten. Zoals Boras al zegt: Dan moet je inderdaad bij de bitfitter zijn. Daar heb je de koop gedaan. Je hebt een ondeugdelijk product gekocht (of het nu het advies betreft of het product zelf). De bitfitter moet het met de fabrikant oplossen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 12:41

Babootje schreef:

Hij is 4,5 jaar..

Goed om te horen dat de bitfitter het gewoon op moet lossen. Ik kreeg een kort antwoord dat een ander bit lastig wordt omdat hij op metaal zo onrustig is. En dat zou iets typisch Spaans zijn. Krijg een beetje een "ja jammer dan" idee er bij, maar wellicht bedoeld ze het niet zo.. dat is het nadeel van geschreven tekst.

Ik wacht een paar dagen af of ze met een oplossing komt, anders ga ik er weer achteraan..

Ik heb overigens nog niet betaald/geen factuur ontvangen maar het bit is zo'n 115 euro en dan nog de kosten van het fitten.. Wellicht dat ze hem niet eens rekent, ik wacht het even af. Heb het in ieder geval gemeld..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:14

Geloof me, dat is niet iets typisch Spaans hoor. Mijn merrie loopt prima op metaal en is niet onrustig. Het ligt aan het paard, niet aan het ras. En ik vind het eigenlijk ook best raar dat een bit fitter dit zo meldt :o

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:33

Captain schreef:
Babootje schreef:

Hij is 4,5 jaar..

Goed om te horen dat de bitfitter het gewoon op moet lossen. Ik kreeg een kort antwoord dat een ander bit lastig wordt omdat hij op metaal zo onrustig is. En dat zou iets typisch Spaans zijn. Krijg een beetje een "ja jammer dan" idee er bij, maar wellicht bedoeld ze het niet zo.. dat is het nadeel van geschreven tekst.

Ik wacht een paar dagen af of ze met een oplossing komt, anders ga ik er weer achteraan..

Ik heb overigens nog niet betaald/geen factuur ontvangen maar het bit is zo'n 115 euro en dan nog de kosten van het fitten.. Wellicht dat ze hem niet eens rekent, ik wacht het even af. Heb het in ieder geval gemeld..

Vind het ook erg kort door de bocht om dan maar te zeggen is typisch Spaans…

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:35

Oef wat onwijs balen dit zeg! Juist omdat je er een hap geld aan uit hebt gegeven!!

lisannek91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:46

Captain schreef:
Babootje schreef:

Hij is 4,5 jaar..

Even afwachten inderdaad! Wel vervelend dit allemaal! Maar misschien word je positief verrast:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:48

Heeft volgens mij ook echt niets te maken met het ras.

Ons jonge paard knarstte gewoon bij alles wat hij moeilijk vond. HIj is nu 5 en het is helemaal over gegaan. Bij sommige jongere paarden duurt het gewoon langer eer ze het bit goed aannemen.
Bij ons maakte het echt niet uit wat voor bit. We hebben er een sprenger dubbel gebroken bustrens in gehad en nu een enkel gebroken trust watertrens. Op de laatste loopt hij nu het fijnste. Bij de sprenger dubbelgebroken bustrens reden we hem soms open omdat het tussenstukje te groot was voor zn kleine bekkie.

Onze merrie is ook langere tijd onrustig geweest in de aanleuning. Omdat we een nieuw aangemeten zadel hadden, hadden we niet zo door dat dit uiteindelijk de oorzaak was. Het paard werd steeds vluchteriger, gooide dr tong over t bit, etc. Uiteindelijk is het zadel retour gegaan en hebben we een ander zadel. Het paard is weer veel "zachter", de tongproblemen verleden tijd en wordt de aanleuning ook steeds stiller.

Het is dus wel zaak om alle andere oorzaken uit te sluiten. Meestal is het bit niet de oorzaak van een onrustige aanleuning.

lisannek91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:52

Babootje schreef:
Heeft volgens mij ook echt niets te maken met het ras.

Ons jonge paard knarstte gewoon bij alles wat hij moeilijk vond. HIj is nu 5 en het is helemaal over gegaan. Bij sommige jongere paarden duurt het gewoon langer eer ze het bit goed aannemen.
Bij ons maakte het echt niet uit wat voor bit. We hebben er een sprenger dubbel gebroken bustrens in gehad en nu een enkel gebroken trust watertrens. Op de laatste loopt hij nu het fijnste. Bij de sprenger dubbelgebroken bustrens reden we hem soms open omdat het tussenstukje te groot was voor zn kleine bekkie.

Onze merrie is ook langere tijd onrustig geweest in de aanleuning. Omdat we een nieuw aangemeten zadel hadden, hadden we niet zo door dat dit uiteindelijk de oorzaak was. Het paard werd steeds vluchteriger, gooide dr tong over t bit, etc. Uiteindelijk is het zadel retour gegaan en hebben we een ander zadel. Het paard is weer veel "zachter", de tongproblemen verleden tijd en wordt de aanleuning ook steeds stiller.

Het is dus wel zaak om alle andere oorzaken uit te sluiten. Meestal is het bit niet de oorzaak van een onrustige aanleuning.

Heb 't zelf nog nooit meegemaakt. Maar hoor inderdaad wel eens van anderen dat het bij jonge paarden wat langer duurt om een bit goed aan te nemen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 15:07

Captain schreef:
Dat is nog wel een idee inderdaad! :j Maar is dat niet schadelijk als ze het binnen krijgen? Ik zit nog te denken aan een leren bit, daar kan hij niet op knagen.
Volgens mij is dat niet schadelijk. Honderden men/tuig paarden lopen met zeemleer om het bit. Mocht er een stukje naar binnen gaan verteerd dat wel of het komt wel weer naar buiten. Nat zeemleer is glad en glibberig en komt het spijsverteringskanaal wel door (makkelijker als een pluk hooi).

Als je dat meer vertrouwd kun je ook voor zoiets gaan https://www.divoza.com/nl/paard/hoofdst ... it-bandage

Wat betreft je huidige bit. Een bit wat de eerste keer al kapot gebeten kan worden is in mijn ogen een ondeugdelijk product.

De bitfitter had je op dit risico moeten wijzen. Ik zou even een paar dagen afwachten, je hebt het immers al gemeld, en bij geen verder/afwijzende reactie de koopovereenkomst schriftelijk ongedaan maken.

De bitfitter is de aangewezen partij. Met de fabrikant heb je niets te maken.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:35

Ik heb hetzelfde probleem bij de zachte en hardere bitten van trust.
Ik ben er overigens wel tevreden van want mijn paard loopt daar het beste op maar na een tijdje zijn er altijd stukjes van het bit gebeten of staat er een tandafdruk in en is het daardoor niet meer glad is.
Omdat het dure bitten zijn en ik ze misschien nog voor een ander paard kan gebruiken heb ik een mail naar trust gestuurd of ze die niet konden herstellen.
Ik heb een mail terug gekregen dat ze dit kunnen maar dat ik het bit dan wel via de winkel waar ik het gekocht heb terug moet sturen.
Ik had ze allemaal online gekocht in verschillende winkels dus ik wist niet meer goed welk bit uit welke winkel kwam.
Maar misschien is dit voor jou een oplossing?
Ik vind het persoonlijk ook wat zever dat ze het op de tanden steken, bij mij komt ook jaarlijks de tandarts.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:55

Pff, wat een tegenvaller van het bit.

We hebben een tijdje terug eens gepb't over bitten. Mijn merrie rijd ik nog steeds op een ongebroken bustrens en ze is alleen nog onrustig met het bit als ze iets spannend vindt. Verder is ze al veel rustiger met haar mond. Ik denk ook gewoon een kwestie van km's maken, bij ons in ieder geval wel.