Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pien_2010 schreef:Jeetje dat is wel heel snel.
Captain alle 3 de paarden hier liepen geweldig op ergonoom sprenger bitje dubbel gebroken. Alle 3 op de pinken te rijden, zelfs Chico die nogal onrustig met eigen bitje liep, liep er met testen door mij zo mee weg. Die zijn onverslijtbaar en van speciaal materiaal gemaakt.
Captain schreef:pien_2010 schreef:Jeetje dat is wel heel snel.
Captain alle 3 de paarden hier liepen geweldig op ergonoom sprenger bitje dubbel gebroken. Alle 3 op de pinken te rijden, zelfs Chico die nogal onrustig met eigen bitje liep, liep er met testen door mij zo mee weg. Die zijn onverslijtbaar en van speciaal materiaal gemaakt.
Hebben we er gisteren in gehad.Ook onrustig, wel beter dan andere bitten die ik geprobeerd had maar niet zo rustig als hij op de kunststoffen was. Vind het ook heel gek, gisteren was hij er echt oké mee, en vandaag weer zo vreselijk kauwen terwijl we precies hetzelfde deden als gisteren.
Babootje schreef:Hoe oud is je paard nu Captain?
Captain schreef:Babootje schreef:Hoe oud is je paard nu Captain?
Hij is 4,5 jaar..
Goed om te horen dat de bitfitter het gewoon op moet lossen. Ik kreeg een kort antwoord dat een ander bit lastig wordt omdat hij op metaal zo onrustig is. En dat zou iets typisch Spaans zijn. Krijg een beetje een "ja jammer dan" idee er bij, maar wellicht bedoeld ze het niet zo.. dat is het nadeel van geschreven tekst.
Ik wacht een paar dagen af of ze met een oplossing komt, anders ga ik er weer achteraan..
Ik heb overigens nog niet betaald/geen factuur ontvangen maar het bit is zo'n 115 euro en dan nog de kosten van het fitten.. Wellicht dat ze hem niet eens rekent, ik wacht het even af. Heb het in ieder geval gemeld..
Captain schreef:Babootje schreef:Hoe oud is je paard nu Captain?
Hij is 4,5 jaar..
Goed om te horen dat de bitfitter het gewoon op moet lossen. Ik kreeg een kort antwoord dat een ander bit lastig wordt omdat hij op metaal zo onrustig is. En dat zou iets typisch Spaans zijn. Krijg een beetje een "ja jammer dan" idee er bij, maar wellicht bedoeld ze het niet zo.. dat is het nadeel van geschreven tekst.
Ik wacht een paar dagen af of ze met een oplossing komt, anders ga ik er weer achteraan..
Ik heb overigens nog niet betaald/geen factuur ontvangen maar het bit is zo'n 115 euro en dan nog de kosten van het fitten.. Wellicht dat ze hem niet eens rekent, ik wacht het even af. Heb het in ieder geval gemeld..
Babootje schreef:Heeft volgens mij ook echt niets te maken met het ras.
Ons jonge paard knarstte gewoon bij alles wat hij moeilijk vond. HIj is nu 5 en het is helemaal over gegaan. Bij sommige jongere paarden duurt het gewoon langer eer ze het bit goed aannemen.
Bij ons maakte het echt niet uit wat voor bit. We hebben er een sprenger dubbel gebroken bustrens in gehad en nu een enkel gebroken trust watertrens. Op de laatste loopt hij nu het fijnste. Bij de sprenger dubbelgebroken bustrens reden we hem soms open omdat het tussenstukje te groot was voor zn kleine bekkie.
Onze merrie is ook langere tijd onrustig geweest in de aanleuning. Omdat we een nieuw aangemeten zadel hadden, hadden we niet zo door dat dit uiteindelijk de oorzaak was. Het paard werd steeds vluchteriger, gooide dr tong over t bit, etc. Uiteindelijk is het zadel retour gegaan en hebben we een ander zadel. Het paard is weer veel "zachter", de tongproblemen verleden tijd en wordt de aanleuning ook steeds stiller.
Het is dus wel zaak om alle andere oorzaken uit te sluiten. Meestal is het bit niet de oorzaak van een onrustige aanleuning.
Captain schreef:Volgens mij is dat niet schadelijk. Honderden men/tuig paarden lopen met zeemleer om het bit. Mocht er een stukje naar binnen gaan verteerd dat wel of het komt wel weer naar buiten. Nat zeemleer is glad en glibberig en komt het spijsverteringskanaal wel door (makkelijker als een pluk hooi).Dat is nog wel een idee inderdaad!Maar is dat niet schadelijk als ze het binnen krijgen? Ik zit nog te denken aan een leren bit, daar kan hij niet op knagen.