Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
IMJ schreef:Maar op deze foto zie ik een blije pony hoor!
mooney schreef:TS je doet het super.
Maar inderdaad, de schade die Daan heeft opgelopen ga je nooit volledig herstellen. Dat is nu precies waarom die eerste fase van groei en ontwikkeling zo ontzettend cruciaal is. En jij kon daar niets aan doen dat het daar mis is gegaan. Waar je jezelf en Daan wel bij kan helpen is jezelf mentaal gezond houden.
Ik heb zelf ook een pechvogel die bij wijze van spreke met ductape aan elkaar hangt. Slechte darmen, slechte gewrichten en ook nog eens een kluns eerste klas. Je kan jezelf helemaal gek maken als je zo'n beestje gaat vergelijken met een dier dat 100% is. Niet doen. Stel realistische richtlijnen, wat kan je voor hem doen en wat is voor hem een kwalitatief ok leven. Dagen dat hij misschien 95-100% is zijn super en die moet je koesteren. Maar misschien is een gemiddelde van 80% ook nog een goed leven waar jij je niet continue druk hoeft te maken en hij het goed genoeg heeft.
Ik zeg natuurlijk niet dat je alles moet laten vallen. Maar als voorbeeldje: mijn paard heeft altijd moeilijke darmen gehad, vooral de dikke darm. Met als resultaat dat hij dus aan de diarree gaat door de kleinste dingen. Op gras gaat het het best, voordroog verdraagt hij helemaal niet. Dan geef ik hem dus geen voordroog, op hooi heeft hij redelijke mestballen maar laat hij daarnaast ook wat vocht los. Is dat ideaal? Nee. Maar hij heeft er niet echt last van en ik doe mijn best om het te beperken. Doe wat je kan, laat los wat niet in jouw macht ligt.