Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ulaantje

Re: Wie nog meer debuut in de B in 2013 met hun jonkie ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:07

Patty gewoon startten inderdaad, je hebt niks te verliezen. Gewoons erheen gaan en rijden en het zien als een training en dus een goed leermoment.

Aukelizzy, mooie paarden en wat ziet het er fijn uit, vind dat je heel netjes en vriendelijk rijd.

Ik had vandaag mijn jonkie nog gereden en wat liep hij fijn zeg!
Kan gewoon verder waar ik gebleven was voordat hij kreupel liep.
Had niet lang gereden, in totaal 20 minuutjes en alleen stap en draf maar hij werkt zo graag voor je <3

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:27

Vind vooral de laatste erg fijn paard lijken.
Vandaag mijn jonge paard x mee les mee gehad. Instructrice vond der wel leuk geloof ik :) Kreeg puntjes om te trainen, welke ik zelf ook weet.. Dus we zijn goed bezig, over maand / anderhalf maand maar weer x les :)
Als ik morgen mijn nieuwe camera heb, gaan woensdag beide paardjes op de foto / film. Dan kan ik jullie ook even iets laten zien!

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:37

Gave paarden Aukelizzy, die eerste vind ik echt het leukste tonen! Je hebt ze fijn aan het lopen. En wat fijn Ulaantje inderdaad, dat je gewoon weer lekker verder kunt

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:40

Wauw Aukelizzy, mooie beestjes rijd jij!!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:45

Mooie paarden Aukelizzy!

Even afwachten of er bijgeschreven kan worden, ondertussen vriend overhalen en dan gaan we gewoon :). Niets te verliezen inderdaad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:21

Leuke dieren!
Ik denk dat die van mij iets langer nodig heeft. Planning was ook deze zomer L te gaan starten maar ik denk dat we een jaartje langer ervoor uit trekken. Ze is nog zo groen in alles.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:21

Wat een leuke jury, Patty! Gefeliciteerd met je winstpunt +:)+ Ik zou ook gewoon lekker die wedstrijd in de buurt meepakken als je die mogelijkheid hebt.

Gefeliciteerd, Liesen!

Leuke paarden, Aukelizzy! En weer een mooi resultaat behaald dus :)

Wat fijn, Ulaantje.

Wij zijn momenteel veel bezig met tempocontrole en rustiger galopperen (schakelen, wel afwisselen dus). Esta moet meer onder mij gaan galopperen en daarbij wel ritme behouden. Dit vinden wij beiden nog wel wat lastig :+

Afbeelding

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:29

Hebben jullie misschien tips voor mij?
Carrera vind het erg moeilijk om ontspannen over de rug te lopen. Ik probeer dit op te lossen met veel overgangen en figuren te rijden alleen dat werkt ook niet. Ik heb 2 keer per week een half uur les en elke keer is hij de laatste 2 rondjes ontspannen. En de volgende les moeten we weer helemaal opnieuw beginnen.
Ik weet ook dat het aan mezelf kan liggen aangezien ik mijn schouders niet zo goed kan ontspannen dus heeft iemand tips? :)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:41

Mag ik hier ook mee komen kletsen? :)
Ik rijd op het moment een 7 jarige merrie (niet jong dus), maar wel groen. Ik heb ons voor 8 maart opgegeven voor een impulsrubriek om te kijken hoever we op dit moment zijn. Lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:45

16 maart eerste officiele wedstrijd :)
Hij hangt alleen verschrikkelijk veel op de teugels, echt heel vervelend..
Moet ik hem dan gewoon acteiver maken?

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:19

Ik denk inderdaad dat dat het is. Been = reactie. Let er ook zelf op dat je je hand ook ontspant, je geeft hem iets om te hangen want anders zou hij niet hangen. Dus durf te ontspannen en los te laten terwijl je hem activeert. :)
Leuk dat je gaat starten!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:21

Ja maar als ik ontspan dan gaat ie juist met zn hoofd naar beneden,
moet ik dan been geven?
Ja ben al heel vaak impuls gestart maar heb dan toch eindelijk startpas aangevraagd :)

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:21

minouesmee schreef:
Hebben jullie misschien tips voor mij?
Carrera vind het erg moeilijk om ontspannen over de rug te lopen. Ik probeer dit op te lossen met veel overgangen en figuren te rijden alleen dat werkt ook niet. Ik heb 2 keer per week een half uur les en elke keer is hij de laatste 2 rondjes ontspannen. En de volgende les moeten we weer helemaal opnieuw beginnen.
Ik weet ook dat het aan mezelf kan liggen aangezien ik mijn schouders niet zo goed kan ontspannen dus heeft iemand tips? :)

Mijn paard is daar heel makkelijk mee geworden nadat ik net zo lang door stapte totdat hij zijn hals liet vallen, pas als hij ontspannen stapte begon ik met draven en zo verder. Ik denk dat je al goed bezig bent met de figuren! de overgangen vind mijn paard nog niet zo fijn dus die pakt hij nog niet zo lekker over de rug, maar slangenvoltes waarbij je in iedere boog een volte tien meter, of eventueel groter krijgt! En dat allemaal lang en laag! Je paard komt vanzelf wel iets omhoog, dat merk ik aan die van mij wanneer ik denk: 'goh mijn teugels zijn te lang' Uiteraard is het belangrijk dat je hem ook wat hoger over zijn rug krijgt, maar als hij dat nog niet aankan, laag beginnen.

Ik zeg nu natuurlijk hoe ik bezig ben, maar ik heb geen idee hoe jij precies rijdt! Hoe bouw je op bv?

edit: foto bijgevoegd, zo kreeg ik hem dan aan het lopen na een tijdje, en dan al van het begin af aan, direct als ik erop stapte! Daar heb ik nu enorm veel profijt van, het heeft lang geduurt!
Afbeelding

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:49

Mette1998 schreef:
moet ik dan been geven?
Ja ben al heel vaak impuls gestart maar heb dan toch eindelijk startpas aangevraagd :)

das toch juist wat je wilt?!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:50

Mooie foto Sharona!!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:58

Mette1998 schreef:
moet ik dan been geven?

Dat geeft juist aan hoe erg jij hem de kans geeft om te hangen. Het is een kwestie van timing en herhaling. Je moet eerst been geven, krijg je reactie, dan krijg je als het goed is automatisch meer druk van voren, dan kun je loslaten en mmet dat je ontspant geef je been. Met ontspannen bedoel ik knijpen en weer loslaten, dus niet de teugels losgooien. En dit is echt niet met een uurtje trainen opgelost, dus herhalen herhalen en nog eens herhalen. ;)

Sharona, mooie foto en wat een leuk paard! Wat betreft jouw antwoord op minouesmee ga ik met je mee. Jouw paard heeft blijkbaar meer tijd nodig om te ontspannen, geef hem die tijd ook. Dus ga pas iets anders doen als hij ontspannen is bij het ene.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:07

Bedankt Sharona!
In stap geeft hij wel na maar zodra je wilt gaan draven gaat zijn hoofd weer omhoog. Ik zal zo eens kijken of mijn moeder een stukje kan filmen tijdens de les.

Hoe ik opbouw? Hoe bedoel je? Kwa 10 minuten stappen, 10 minuten draven?

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:27

Wauw Sharona jouwn paardje loopt daar lekker!

Net terug van Keetje. Ditmaal in het binnenbakje gereden i.v.m veel wind en traktoren die bezig waren zo nu en dan. Om dan in een buitenbak zonder bakrand te rijden is minder plezierig met een jonge pony :+
Eerst een stukje samen gereden daarna ging de ander weg, waarbij ze normaal erg veel spanning opbouwt en behoorlijk onder me uit loopt, bleef ze vandaag mooi bij me! Weliswaar nog wel wat gespannen maar hea het begin is er dat ze bij mij blijft! En stiekem was ik daar best trots op :+ Daarna lekker gereden, gewerkt aan de ontspanning en het vasthouden van haar kaak. Ook dat gaat steeds beter! Mede doordat ik zelf bewuster wordt bij wat ik doe. Heb/had heel erg de neiging om als het paard vast pakt zelf ook vast te pakken wat natuurlijk helemaal fout is, nu begin is dat echt af te leren :D en nu pakt ze wel vast maar blijf ik ontspannen waardoor ze al vrij snel niet meer vast pakte!! Alleen wanneer ze spanning opbouwde daar moet ik nog even leren voor te komen. Dat ze niet die spanning op bouwt. Maar dat is weer een stukje gevoel wat ik moet opbouwen. Maar ik was erg trots dat ze onder allemaal enge dingen bij me bleef en ook nog ontspande :D (Enge dingen waren onder andere rennende kinderen die ze af en toe door het kiertje van de deur zag :+, de traktoren uiteraard en er was iets anders in de bak wat ook heel eng was :+)

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:36

Dat s niet wat ik wil, ik wil hem aan de tegel, tuurlijk maar hij gaat dan egwoon hals strekken. En als ik kneed en ontspan blokkeert ie helemaal..

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:41

Zo die foto ziet er goed uit zeg! Zo krijg ik 'mijn' jonkie tegenwoordig na ongeveer 5/10 minuten, eerst was dat een stuk langer dus we gaan goed vooruit! :)
Fijn dat het zo goed ging jes_sam!

Ik zal even mijn Facebook status kopiëren van hoe het vandaag ging met het jonkie:
'Mooie zweefduik van Esprit gemaakt net. Als het een turnoefening was geweest had ik vast en zeker een 9 gehad. Wat dat enige puntje van kritiek zou zijn geweest? Tja die landing hè, die blijft lastig!'
Wat er gebeurde? Geen idee, ze liep heerlijk over de rug te draven en begint uit het niets ontzettend te bokken, van A naar C. De bokken kon ik nog uitzitten maar haar tomtom zei linksaf en mijn tomtom zei rechtsaf. :+ en dat gaat niet goed he :')

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:51

Mette1998 schreef:
Dat s niet wat ik wil, ik wil hem aan de tegel, tuurlijk maar hij gaat dan egwoon hals strekken. En als ik kneed en ontspan blokkeert ie helemaal..

'Aan de teugel'? Je wil hem nagevelijk neem ik aan. De manier om dit te bereiken is door hem meer te activeren van achteren, en vooral lang en laag van voren te laten. Op zijn eigen benen laten lopen.
Je kan een jong paard niet in een keer opgericht nagevelijk laten lopen, dit kunnen ze gewoon nog niet qua balans en spierkracht.
Hoe meer kracht je nu gaat gebruiken hoe moeilijker het wordt.
Ik zou zeggen neem regelmatig les van een goede instructeur. ( weet niet of je dat al hebt)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:52

Haha geen schade opgelopen Olympus??

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:07

Ik sluit bij je aan madelein. Nog een kleine toevoeging: kneden en ontspannen is niet helemaal de manier om een paard te laten nageven :) moet dat van je instructeur? Dat hij daardoor blokkeert is niet zo raar, hij wordt als het ware geblokkeerd en constant geremd in zijn mond waardoor hij zijn bewegingen sowieso niet af kan maken.

De schade is een deuk in mijn ego _O- nee grapje, morgen spierpijn en een blauwe onderrug denk ik, maar niets noemenswaardigs gelukkig!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:10

Goeie aanvulling!

Oei, een blauwe onderrug klinkt niet echt aantrekkelijk... Succes met opstaan morgenochtend ;)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:19

Ugh olympus zo'n klinkt niet lekker een blauwe onderrug.
Je hebt het wel erg komisch opgeschreven :+