'Ongeluk' met trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: 'Ongeluk' met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:09

@Jolliegirl

jij kan het er wel mee eens zijn ,maar het is gewoon weer een trap na Duivel

hier staat nl niets nieuws in, of denk je dat ze dit allemaal zelf ook niet heeft bedacht?

lees dan haar posts maar even door Sigaar
ze voelt zich al schuldig genoeg,daarom is zo`n post overbodig!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:15

Ik geef mijn mening, en daar heb ik recht op.

Ik zeg niet dat ze zich schuldiger hoeft te voelen, en als dingen herhaald worden ga je je niet meer schuldig voelen dan dat je je al voelt hoor.

En trap na had ik wel anders gedaan.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:18

Ik ga ook nog even hoor. Om na te trappen? Of om mensen duidelijk te maken dat paarden geen trucjes uithalen...

Ik vind het heel erg voor je wat er gebeurd is, maar vooral ook voor je paard. Hij is bang maar niemand luistert. Hoe moet je paard in godsnaam anders duidelijk maken dat hij het moeilijk vindt of eng vind?

Ik vind het ook erg raar om te stellen dat je paard trucjes uithaalt. Zo zijn paarden niet! En als er zo veel spats gemaakt wordt in de trailer dan ga je kijken. Ook al is het een keer te veel, beter een keer te veel dan niet! Denk e nu echt dat je paard het doen om aandacht te krijgen? Wat een onzin….

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:22

nog even duidelijkheid IK ben geen natural, maar dit paard gaf duidelijk wat aan.
Aangezien ene paar page terug direct weer geroepen werd met natural dit en dat.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:23

Jolliegirl schreef:
nog even duidelijkheid IK ben geen natural, maar dit paard gaf duidelijk wat aan.
Aangezien ene paar page terug direct weer geroepen werd met natural dit en dat.

Ik ben ook geen Natural Haha! Maar ik vind ook dat je gewoon moet luisteren naar je paard als hij wat aangeeft.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:28

Ik sluit me bij jullie aan Lachen.

Maar goed, zoals de TS het omschrijft, 'wat gestommel in de trailer' dat klinkt nog niet zo alarmerend. Die van mij hinnikt bijvoorbeeld bij wegrijden van huis of als we lang bij een stoplicht moeten wachten, hij stapt soms om in een bocht en soms gaat hij plassen (dan voel je wat gestommel als hij weer goed gaat staan).

Niets alarmerends en dergelijke dingen vallen bij mij onder 'wat gestommel'.

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 15:38

Het is fijn om te horen dat iedereen weet dat we niet getraint hebben.. Dit hebben we namelijk wel Clown..
Ook weten mensen hier precies dat wat er in de trailer gebeurd is, is voortgekomen uit angst. Dit is kant en klare onzin. Niemand weet dit namelijk. In de kliniek denken ze dat het kwam door de 2-paardstrailer, dat ze hierdoor niet makkelijk kon omstappen.. Wat er gebeurd is, is erg genoeg. De zin over haar trucjes was verkeerd geschreven, gek he, als je iets schrijft nog volledig in de stress?
Het is heel gemakkelijk om te zeggen wat we 'hadden moeten doen'.. Dat weten we zelf ook wel.. Maargoed, zoals gezegd.. het paard stommelde wat, wij besloten door te rijden naar voor haar bekend terrein.. Niet wetende dat ze daar zo lag..

Als jullie overigens mijn paard kenden, begrepen jullie wat onder trucjes verstaan wordt.. En stoppen op de snelweg dat zou iedereen hier doen.. Vast verstandig als DA én politie het afraden..

Het begint een beetje vervelend te worden dat sommigen weten hoe ze hadden gehandeld en wat we had moeten doen. Pas als je zelf in de situatie zit, kun je begrijpen wat we allemaal (mens én paard) hebben doorgemaakt.. Gelukkig hebben we nu contact met een professional die er ECHT verstand van heeft en ons kan helpen..

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:52

Dit is een situatie waar je als buitenstaander eigenlijk niet goed over kan oordelen. Het is een ongeluk, en het rotte van een ongeluk is dat het een ongeluk is! Het gebeurt en je kan er niets aan doen...en je kan het ook niet voorkomen. Het enige wat je kan doen is de risico's beperken, maar dan nog heb je geen garantie dat het nooit eens misgaat.

Zo heeft mijn vroegere pony zich een keer diep gesneden aan een strotouw dat ergens langs het land gespannen was. Kan je zeggen, welke lomperik heeft dat touw daar gespannen...maar daar heb je niks aan.

Ik ben ook weleens met twee paarden in een trailer naar Scheveningen gereden en voelde in de auto de trailer ook af en toe dat de paarden aan het bewegen waren. Had ik toen midden in Den Haag moeten gaan checken of het allemaal wel goed met ze was? Dat was niet zo'n veilig plan.

Tijdens het uitladen ging alles prima en de paarden stonden er prima bij...
Tuurlijk, voorkomen is beter dan genezen. Maar sommige dingen kun je niet voorkomen!

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:45

_Sigrid_ thanks, dit is dus precies wat ik bedoel.. Het is heel makkelijk om te zeggen dat dit voorkomen had kunnen worden, maar dat weet je nooit.. Als we allemaal die zekerheid hadden dat alles voorkomen kon worden, leefden we in een perfecte wereld..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:49

double schreef:
Het is fijn om te horen dat iedereen weet dat we niet getraint hebben.. Dit hebben we namelijk wel Clown..
Ook weten mensen hier precies dat wat er in de trailer gebeurd is, is voortgekomen uit angst. Dit is kant en klare onzin. Niemand weet dit namelijk. In de kliniek denken ze dat het kwam door de 2-paardstrailer, dat ze hierdoor niet makkelijk kon omstappen.. Wat er gebeurd is, is erg genoeg. De zin over haar trucjes was verkeerd geschreven, gek he, als je iets schrijft nog volledig in de stress?
Het is heel gemakkelijk om te zeggen wat we 'hadden moeten doen'.. Dat weten we zelf ook wel.. Maargoed, zoals gezegd.. het paard stommelde wat, wij besloten door te rijden naar voor haar bekend terrein.. Niet wetende dat ze daar zo lag..

Als jullie overigens mijn paard kenden, begrepen jullie wat onder trucjes verstaan wordt.. En stoppen op de snelweg dat zou iedereen hier doen.. Vast verstandig als DA én politie het afraden..

Het begint een beetje vervelend te worden dat sommigen weten hoe ze hadden gehandeld en wat we had moeten doen. Pas als je zelf in de situatie zit, kun je begrijpen wat we allemaal (mens én paard) hebben doorgemaakt.. Gelukkig hebben we nu contact met een professional die er ECHT verstand van heeft en ons kan helpen..

double onmogelijk dat je goed getraind heb, dan was je paard er namelijk gewoon in alles rust ingelopen, en had ze vertrouwen, ik zag ergens Petra Vlasblom staan, als je bij haar leert dan zal je zien dat het anders kan en moet wil je met minder risico je paard over de weg vervoeren. Ik heb heel erg met je te doen en zeker ook met je paard, maar kom niet met dit soort nonsens

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:56

Fijn dat je weet hoe we geoefend hebben.. Mijn vorige paard laadde ook heel slecht, en ging er uiteindelijk ook in 1x in.. Maar goed..
Het is nu heel makkelijk te zeggen dat het ongeluk door angst is gekomen.. Maar goed.. die discussie ga ik niet meer aan..
Petra Vlasblom heb ik inmiddels contact mee en daar gaan we gewoon mee aan de slag.
Dit paard is pas 5 maanden in mijn bezit en mij is verteld dat ze gewoon trailermak was. Stom dat ik er dan vanuit ga dat dit ongeluk niet kon gebeuren. Kom op zeg, wie verwacht er nou dat dit gebeurd als hij weggaat met de trailer.
Volgens de politie had dit elk paard kunnen overkomen, maar goed. Jullie waren er allemaal bij, vergeet ik steeds!

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:57

Ik beweer overigens nergens dat ik niet fout ben geweest. Ben er de hele week goed ziek van dat dit gebeurd is, stomme opmerkingen van 'je had dit moeten doen' komen op dit moment gewoon in het verkeerde keelgat.

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:09

Ik vind niet dat je jezelf de schuld moet geven. Ach gut
Het is een ongeluk, en dan neem je beslissingen die jij op dat moment de juiste vindt.

Ik heb het zelfde gehad 2 maanden terug met mijn merrie. Alles ging goed, tot 2 straten verderop.
Ze brak de hele trailer af en hing met haar benen over de voorstang en zat nog vast.
Toen ik haar uit schrik losmaakte ging ze met haar hoofd door het dak van de trailer. Ze viel en kwam met haar benen onder het schot door.
Een heeft haar hoofd op de grond gehouden zodat ze niet op zou staan en de ander snel de klep open gemaakt en het schot weggetild toen is ze
over eind gekomen en bleef de schade beperkt....

Iedereen zegt dat ik de klep dicht moest houden en terug moest rijden naar stal.
Sorry, ik was in paniek en heb gedaan wat mij het beste leek...
Knipoog

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 17:13

Denk dat het er gewoon vanaf hangt waar je staat met je trailer.. Aan de kant van de snelweg is het levensgevaarlijk je trailer te openen.. Als je paard eruit komt heb je er eentje die levensgevaarlijke situaties kan veroorzaken..
Gelukkig is het bij jou ook met een sisser afgelopen..
Mijn paard stond trouwens heel relaxed voor de trailer, pure rust stond gewoon aan halstertouwtje naar me te kijken. Is geen geweld aan te pas gekomen. Dat verbaasde de DA ook toen ze terug moest. Het is niet zo dat ze er angstig bij staat, achteruit loopt o.i.d. ze kijkt je gewoon heel relaxed aan en zet af en toe een stapje vooruit..

shanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:16

Ik hoop dat zwartje snel opknapt en alles goed afloopt.

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 17:17

Thnx!

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:33

Ten eerste: wat een verschrikkelijk verhaal en veel sterkte.

Ten tweede: Ik hoor hier meerdere mensen die zeggen dat ze op de vluchtstrook zouden gaan staan en zouden gaan kijken hoe het met hun paard is en zelfs mensen die dit zo nu en dan ook echt doen. Behalve dat het onverstandig is vanwege in dit topic eerder genoemde redenen, mag het niet eens!

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:39

bah, je moet zeker jezelf niet de schuld geven.
Zelf ken je je paard beter dan de mensen hier, en jij weet denk ik ook hoe ze zich gedraagt in de trailer.

Je hebt gedaan waarvan je op dat moment dacht een goede beslissing te nemen.
Ik ben benieuwd of de mensen hier ook anders bij elke beweging/stommeling die ze voelen of horen, gaan stoppen en kijken of het wel goed is Nagelbijten / Gniffelen

double

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 17:45

Bedankt,
en alette, verbaasd me idd niet dat het niet mag.
Het is gewoon een hele lastige situatie geweest. We hebben ook tegen elkaar gezegd: stoppen we wel, of niet. Het terrein waar we naar toe gingen was voor haar bekend. Ze komt daar vandaan. Vandaar dat wij bedachten dat we beter daar verder konden kijken (toen we nog niet wisten dat ze uberhaupt was gevallen).

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:57

jee wat een rot situatie. Het is een nachtmerrie.

Ik snap dat je bij wat gestommel niet direct stopt. Ik kan niet zeggen of ik eerder zal stoppen dan jij omdat ik er niet bij was. Daar zijn we het over eens.

Ook kan dit ongeluk bij mij gebeuren, bij mijn ubertrailermakke paardje.

Maar ik moet zeggen dat: Maar goed, we wilden ook weer niet de indruk geven, dat als ze dit soort trucjes vaker zou uithalen, ze gelijk weer lekker naar stal mocht. Even doorzetten dus. Ook bij mij niet helemaal ok overkwam. Ik denk ook niet dat paarden spelletjes spelen.

Ik vind dit geen trap na, het is iets om te overdenken. Daarbij vind ik dat sommige mensen van deze kritiek op een denkwijze veel te boos worden. Bokt is een forum waarop je je mening kan geven. Het staat niet in de categorie: uitsluitend medeleven tonen en anders je mond houden. Daarom reageren mensen ook op wat ze opvalt in je openingspost. De manier waarop, daar kunnen we altijd over debatteren, maar de kritiek op zich vind ik wel kunnen.

Ik weet hoe het is om een ziek paard te hebben met een onzekere toekomst. Je band met je paard zal door jouw aandacht in de ziekteperiode enorm versterken. ik wens jou alle energie die je nodig hebt om je paard weer op te laten knappen en ik hoop dat de schade beperkt blijkt te zijn.

Succes!

wat ik nog wil toevoegen: je handelt met het gereedschap dat je hebt. Ook kennis en inzichten horen daarbij. Wellicht zal je een volgende keer anders handelen omdat je gereedschap is uitgebreid. Maar of het te voorkomen was weet je niet. Probeer niet teveel in schuldgevoel te zitten, die energie is eigenlijk bedoeld voor je paard toch?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:01

rakni schreef:
Maar ik moet zeggen dat: Maar goed, we wilden ook weer niet de indruk geven, dat als ze dit soort trucjes vaker zou uithalen, ze gelijk weer lekker naar stal mocht. Even doorzetten dus. Ook bij mij niet helemaal ok overkwam. Ik denk ook niet dat paarden spelletjes spelen.

Ben ik het niet mee eens. Paarden onthouden heel goed. Als je een keer stopt omdat t paard niet wilt, zullen ze de volgende keer net zo hard staken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:04

Wat een vervelend en naar ongeluk! Heel veel sterkte ermee!
En idd, je handelt zoals je op dat moment denkt dat goed en het beste is. 'What-if' gedachten kunnen nuttig zijn omdat ze je inzicht verbreden maar je moet er niet in blijven hangen omdat iedere situatie weer anders is Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:05

Wat een vreselijk verhaal zeg. Ik hoop dat alles weer goed komt. Het zou me inderdaad niets verbazen als het komt door een nauwe 2-paards trailer. Ik had ook ee 2-p trailertje waar mijn mega brave merrie altijd in het midden stond zodat ik makkelijker kon opzadelen in de trailer bij aankomst. OP een keer moest er ook een fiets mee, dus ging het schot erin. Ze had dat al vaker gedaan, maar dan met een rubbere hangmat (beweegbaar) ertussen en dat was ook nooit een probleem geweest. Ik draaide een heel rustig bochtje de snelweg op en hoorde ineens een afschuwelijke klap en kraak. Ook ik was niet in de gelegenheid te stoppen ivm een weefvlak, daarna een smalle vluchtstrook naast mij en midden in het spitsuur. Bij een benzine station heb ik gechecked en stond ze gelukkig nog normaal te staan, maar er zaten krassen van haar hoefijzers tot halverwege de zijkant van mijn trailer!!!! Ik wist niet wat ik ervan moest denken en ben uiteraard naar huis verder gereden. Toen ik het erf opdraaide gebeurde het weer en nu zaten de krassen tot haast bovenaan het tussenschot. Wij kwamen erachter dat ze niet durft te leunen op de zijkanten en perse wijdbeens wil staan. Omdat dat niet ging met een houten tussenschot heeft ze zijwaards afgezet met haar achterbenen tegen de wanden. Dit had dus precies hetzelfde kunnen aflopen. Ik heb er nog rillingen van als ik denk wat er had kunnen gebeuren en ik leef dan ook tenzeerste met TS mee.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:57

Ik ken paarden die kreupel lopen om naar stal te mogen... Dat is geen spelletje met je spelen maar simpelweg bekrachtigd gedrag herhalen.
Dus als je voor de trailer staat en paard mag na wat ronddralen opnieuw de stal in, gaat hijd e volgende keer langer dralen. Hoeft niet eens met angst te maken hebben, mss initieel wel, maar na een tijd is het gewoon bevestigd gedrag. Dus zomaar lopen roepen dat TS hier volledig schuldig is en zo... Fijne houding naar elkaar dan..

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:05

Needje schreef:
rakni schreef:

Ben ik het niet mee eens. Paarden onthouden heel goed. Als je een keer stopt omdat t paard niet wilt, zullen ze de volgende keer net zo hard staken.

Ik zou mijn paard er dan ook niet uithalen als er niets is. En dan check je toch of het veilig is.