manubres schreef:Ik zie nu combinaties die hoge percentages scoren met paarden met een onrustige mond, staart gezwiep, holle rug, geen takt en hoofd achter de loodlijn. Het technische gedeelte voert nu vaak de boventoon in mijn ogen. Ik zie veel fijne combinaties die in harmonie rijden, maar niet de punten halen die ze in mijn ogen verdienen.
Wat bedoel je precies met het technische gedeelte? Gedurende de hele proef wordt een paard op de technische aspecten beoordeeld en in de kur ook nog op het artistieke gedeelte.
Soms ziet het er heel harmonieus uit, maar worden de minimale eisen voor een hoog cijfer toch niet gehaald.
manubres schreef:En uit onderzoek komt dat de jury een algemeen plaatje niet kan jureren, maar wel aparte dingen: dus is het hoofd achter de loodlijn, zwiept de staart...Voor een juiste beoordeling zouden ze ook deeltaken moeten geven: jij kijkt hiernaar en ik daarnaar.
Uit welk onderzoek is dat gebleken en heb je een link naar de resultaten? Wat je benoemt is een hele negatieve benadering die puur gebaseerd is op het afstraffen van fouten en dat is niet hoe het systeem van jureren in elkaar steekt. Die deeltaken zijn er al bij proeven waar 5 juryleden om de baan zitten, de jury bij E ziet iets anders dan de jury bij B. Bijvoorbeeld als een paard de tong aan een kant laat zien, dan kan alleen de jury die het ziet dat verwerken in de score, de jury die dat niet kan zien, kan het ook niet laten meewegen in het cijfer. En dat is dus een vrij legitieme reden waarom de ene jury een 7 geeft en de ander een 5.
Uit nieuwsgierigheid: kom je wel eens op een wedstrijd?