Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:33

DuoPenotti schreef:
BMI heeft niets met het welzijn te maken.
Ik kan een perfect bmi hebben en op een te smal klein paardje stappen en dan is het welzijn aardig in het geding.
Ik kan een te zwaar BMI hebben, wat ik ook heb. Toch denk ik dat mijn tankje geen last van me heeft.

Xliez
Meer bitten toestaan?
Er is al zoveel toegestaan. Vroeger kon je uit 5 bitten kiezen geloof ik. Nu uit honderd of zo. :D
Bijna alles is al toegestaan, behalve hefboom in de lagere klasses.
Wat voor speciaal bit heb je dan wel niet?

Ik heb inderdaad een speciaal bit haha. Was een hele lange zoektocht en volgens mij mag je hier niet mee starten. Zit ook een kinketting aan met beschermer. Heb echt zoveel bitjes geprobeerd bij hem :') Heb natuurlijk begeleiding gehad bij het rijden met dit bit.
Afbeelding
Afbeelding

0000

Re: Wat zou jij willen veranderen aan wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:43

Lijkt me logisch dat je hiermee niet mag starten, wat een enorm zware hefboom zo.... Dit is een stuk pittiger bit dan wat er gemiddeld als stang in hangt bij een stang en trens combinatie. Er zijn echt wel opties met een vergelijkbaar mondstuk zonder hefboomwerking waarmee je wel mag starten.

Wat van mij mag veranderen is de huidige cultuur waarin alles maar vriendelijker en makkelijker en leuker moet en alles en iedereen koste wat kost moet kunnen starten. Ik vind het paarden welzijn daarmee echt in het gedrang komen ondanks dat de knhs beweert daar juist mee bezig te zijn. Als iets niet goed is, is het niet goed, punt. Dat moet wat mij betreft, zeker in een sport waar dieren bij betrokken zijn eens gewoon gezegd kunnen en mogen worden.

Ik heb maar heel incidenteel een verliespunt uitgedeeld (B en L dressuur jury) en in ieder geval was dat niet omdat het gewoon niet zo goed ging maar omdat de wijze waarop betreffende ruiter daarmee omging mij de haren overeind deed staan. En dan vind ik een verliespunt een goed en duidelijk signaal wat hopelijk een eye opener is. Uiteraard met duidelijk onderbouwd commentaar maar ik steek dan echt niet onder stoelen of banken dat ik de wijze van rijden echt niet correct vind. In de hoop dat iemand daar wat mee doet maar dan heb ik het in ieder geval aangegeven. Is het simpelweg nog niet zo goed maar rijd je verder wel vriendelijk en probeer je het correct op te lossen dan kom je echt niet op verlies uit. Grofheid daarentegen en lompigheid mag echt wel wat van gevonden worden en combinaties waarbij letterlijk alle basisvoorwaarden voor correct rijden ontbreken ook. Niet alles moet maar kunnen onder het mom van we houden het leuk en laagdrempelig. Tot zover mijn frustraties haha.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 18:54

Het feit dat de knhs vindt dat de 'hogere' niveaus toegankelijker moeten worden voor iedereen. Kijk bijvoorbeeld naar het invoeren van lichtrijden in uitgestrekte draf t/m het ZZL. Mag toch hopen dat als jij ZZL komt rijden dat je toch die diagonaal uit kan zitten? Of het niet meer uit je hoofd rijden van de ZZ-zwaar proeven. Zo'n proef moet je haast uit je hoofd kennen anders lukt het je niet eens waarschijnlijk.

Het feit dat verliespunten verdwijnen ben ik ook geen fan van. Zelfs bij een proef waar mijn paard er alleen maar vandoor ging had ik nog geen verliespunt. Dus als je zo laag scoort vind ik het niet raar dat daar dan een verliespunt bij komt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:02

Je beseft dat dressuur om gehoorzaamheid en harmonie gaat en niet om wie met het grootste bit kan afdwingen he?
Gelukkig mogen dit soort bitten niet in de dressuur en hopelijk blijft dat ook zo. :\
xLiez schreef:
DuoPenotti schreef:
BMI heeft niets met het welzijn te maken.
Ik kan een perfect bmi hebben en op een te smal klein paardje stappen en dan is het welzijn aardig in het geding.
Ik kan een te zwaar BMI hebben, wat ik ook heb. Toch denk ik dat mijn tankje geen last van me heeft.

Xliez
Meer bitten toestaan?
Er is al zoveel toegestaan. Vroeger kon je uit 5 bitten kiezen geloof ik. Nu uit honderd of zo. :D
Bijna alles is al toegestaan, behalve hefboom in de lagere klasses.
Wat voor speciaal bit heb je dan wel niet?

Ik heb inderdaad een speciaal bit haha. Was een hele lange zoektocht en volgens mij mag je hier niet mee starten. Zit ook een kinketting aan met beschermer. Heb echt zoveel bitjes geprobeerd bij hem :') Heb natuurlijk begeleiding gehad bij het rijden met dit bit.
[ [url=m/JzSzS4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YpIDUd.jpg]Afbeelding[/url] ]

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:21

Wat ik dan wel weer apart vind is dat een (dubbel) gebroken bit mag, een ongebroken bit mag, maar een gebroken bit dat met weerstand niet doorbuigt maar een ongebroken bit wordt qua inwerking mag dan weer niet.

Sprenger heeft danger bitjes en trust de locked bitten die zo werken.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:24

Fijn dat je daar niet mee mag starten idd.. Ik rijd alles hier op een simpel dubbelgebroken trensje, ook in de westernsport. Heb ook moeilijke paarden gehad, maar nooit de behoefte aan zo'n bit met kinketting gehad. Nu 1 die de mond opent, daar zijn we nog naar aan het kijken hoe we dat kunnen verbeteren, maar dan bedoel ik eigenlijk richting iets wat nog vriendelijker is, ipv de andere kant op. Kinderpony opent de mond veel, vanaf moment dat bit in gaat, dus al voor het opstappen, tandarts kon niets vinden, ligt niet aan de rijstijl, maar hard aansnoeren van de neusriem of zwaar bit is zeker de oplossing niet. Ik stem dan ook zeker niet voor meer bitten, van mij mag er best naar correcte, paarvriendelijke optoming goed gekeken worden op wedstrijden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:33

Thuis kunnen starten met een hengst als je zelf nog geen L2 met winst gereden hebt.

Op wedstrijdterrein snap ik dat ze dit wel willen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:37

Oef ja, dat bit. Het kan zijn dat het voor een enkele uitzondering nodig is om dergelijk gevaarte (sorry) in de mond te hangen, maar lijkt mij inderdaad niet dat we dat op wedstrijdterreinen moeten tegenkomen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:48

Wow. Wat een bit... Gelukkig dat dat niet mag. Tijd voor andere manier van rijden. Hier gaat de oplossing niet zijn. Puur schijn.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:06

Hmm ik heb het niet over een bit met hefboomwerking. Het is een gewone gebroken trens die niet door kan buigen. Volgens mij zijn er scherpere bitjes wel toegestaan.

Maar goed. Voor de duidelijkheid, ik rij met een eenvoudig dubbelgebroken bitje zonder extra inwerking.
Het is niet dat ik nu een probleem heb dus.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:09

Mijn bit is niet omdat hij onhandelbaar is ofzo hoor! Hij is prima bitloos te rijden mocht dat nodig zijn. Alleen gebruikt hij bitloos zijn lichaam minder. Mijn pony heeft helaas een trauma aan een normaal bit vanwege de druk. Maargoed daar gaat dit topic niet over, is een lang verhaal. Ik weet wat ik doe en heb juiste begeleiding. Had hem liever ook op een trens gehad maar trust me we hebben bijna alles geprobeerd. Wil hem binnenkort wel weer eens op een normaal trensje rijden en kijken wat hij dan nu doet op een trens.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:11

ingvdh schreef:
Wat ik dan wel weer apart vind is dat een (dubbel) gebroken bit mag, een ongebroken bit mag, maar een gebroken bit dat met weerstand niet doorbuigt maar een ongebroken bit wordt qua inwerking mag dan weer niet.

Die locked bitten staan sinds september 2018 op de lijst met toegestane bitten.

Dat het bit hier boven aan de pagina niet is toegestaan kan ik alleen maar toejuichen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:13

LiselotZorro schreef:
ingvdh schreef:

Die locked bitten staan sinds september 2018 op de lijst met toegestane bitten.

Dat het bit hier boven aan de pagina niet is toegestaan kan ik alleen maar toejuichen.

Is alweer veranderd hoor. In nieuwe gids van knhs staat onderstaande tekst.

MyWishMax schreef:
Mochten die bitten die bij druk vergrendelen eerst wel? Ik lees dat veel mensen daarmee rijden, maar als ik de gids goed begrijp zijn ze dus verboden?

Citaat:
Vergrendelingen zijn niet toegestaan. Onder vergrendelingen verstaan we een dubbel
gebroken bit welke zich vergrendelt onder een bepaalde hoek waardoor het een stang
vormt. Wanneer het paard zich verzet tegen de hand van de ruiter, zal de vergrendeling
effectiever optreden

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:17

Een trens kan nooit een stang worden, want er zit geen hefboom aan :D

Maar suf zeg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:29

Tja, ik vind dat er juist meer controle op moet komen. Het mag niet, dus gewoon niet starten als je niet door controle komt. Je doet mee aan wedstrijden, dus moet je je gewoon houden aan de reglementen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:32

Waarom dan niet rijden met een Ongebroken trens?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:45

Ik kan me voorstellen dat een trens met twee werkingen als extra hulpmiddel wordt gezien. Een zacht trensje in goede omstandigheden en wanneer het paard tegen de hand komt of iets dergelijks, wordt het strenger doordat het blokkeert. Ergens zou je dat gelijk kunnen trekken met een "hulpteugel" (treedt niet in werking tenzij nodig).

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 22:25

Zeepsop schreef:
Het feit dat de knhs vindt dat de 'hogere' niveaus toegankelijker moeten worden voor iedereen. Kijk bijvoorbeeld naar het invoeren van lichtrijden in uitgestrekte draf t/m het ZZL. Mag toch hopen dat als jij ZZL komt rijden dat je toch die diagonaal uit kan zitten? Of het niet meer uit je hoofd rijden van de ZZ-zwaar proeven. Zo'n proef moet je haast uit je hoofd kennen anders lukt het je niet eens waarschijnlijk.

Het feit dat verliespunten verdwijnen ben ik ook geen fan van. Zelfs bij een proef waar mijn paard er alleen maar vandoor ging had ik nog geen verliespunt. Dus als je zo laag scoort vind ik het niet raar dat daar dan een verliespunt bij komt.

Nou, ik snap zelf wel waarom verliespunten verdwijnen. Ik zou het zeker begrijpen als een verliespunt demotiverend werkt. Steeds meer mensen stoppen met wedstrijdrijden. En dan waren ze bijvoorbeeld bijna met genoeg punten klaar voor het volgende niveau, gaat er iets helemaal mis en daar gaan je punten. :evaw:

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:02

Is dat echt zo dat er minder mensen starten? En ligt dat dan aan de verliespunten of iets anders?

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:30

Ik vind dat ze longeren in de inrijdpiste moeten verbieden. Levensgevaarlijk vind ik het.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:30

98xsophiex98 schreef:
Ik vind dat ze longeren in de inrijdpiste moeten verbieden. Levensgevaarlijk vind ik het.

Dat is allang verboden.

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:38

0000 schreef:
98xsophiex98 schreef:

Dat is allang verboden.

Blijkbaar niet. Zie het nog heel vaak gebeuren

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:46

Dat wil niet zeggen dat het mag. Er staan gewoon voorwaarden in het wedstrijd regelement waaraan moet worden voldaan mbt longeren. Gewoon wat van zeggen dus of de organisatie inseinen, je staat volledig in je recht als je er niet mee akkoord gaat. Ik vind het persoonlijk ook levensgevaarlijk namelijk.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:48

Texas02 schreef:
Marijkeeee schreef:
In het noorden heb je voor het springen impuls rubrieken. Dat is ongeveer 50/60 cm en mag zonder dubbel sprong. Daarnaast BB laag en BB hoog. Ook hebben we wel een keer een instap rubriek georganiseerd. Dat is een rubriek met drafbalkjes lage hindernissen maar ook dat je laat zien dat je een overgang kunt rijden van draf naar galop en terug. Dat je de dressuurmatige basis op orde hebt om te springen. Na je eigen oefen rondje rij je ronde 2 onder begeleiding. Overal krijg je punten en kun je nog een leuke prijs winnen.
Enige nadeel neem veel tijd in beslag! Dus als je het organiseert doe het niet als tussen rubriek oid maar trek er een dag voor uit en als organisatie hou er rekening mee dat het waarschijnlijk meer geld kost dan dat het geld oplevert. Maar voor de deelnemers is het wel leuk en leerzaam.

Deze heb ik hier helaas nog nooit gezien (provincie Groningen), waar heb je deze?

Was toen tijdens indoor Zwaagwesteinde en Jumping Franeker.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 09:50

FleurSandro schreef:
Volwassen pony rubrieken, voornamelijk springen

Ja helemaal mee eens.