Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikysa90

Re: Een zeer bewogen jaar met Krisje B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:35

Wat super nieuws!! Hou je vast aan al die successen! Hopelijk geeft dat je genoeg zelfvertrouwen, want als zij dat ook bij jou voelt, sterkt jullie dat als team. Veel geluk samen!

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:24

Leuk om te lezen dat het zo goed gaat! Heel erg knap!!

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 15:42

Leuk te zien dat mensen het verhaal nog in de gaten houden :).

Zo goed als het leek te gaan. Zo 'mis' ging het vanaf maandag. 

Krisje heeft op zondag altijd vrij en is de dag daarna altijd was lastiger. Voornamelijk in de zin van dat ze dan sneller terug denkt. Helaas begon ze in haar terughoudendheid weer op de plaats te springen en te bokken en verstijf ik dan voordat ik eens reageer. Denk dan direct veel te veel na aan wat allemaal kan gebeuren ipv gewoon te reageren. Wat bij zo'n paard natuurlijk niet bepaald handig is. 
Krijg haar wel weer aan het lopen. Maar dat is dan ook omdat ze zelf bijv. ineens besluit dat ze dan wel weer vooruit gaat. Heb je eigenlijk gewoon helemaal niets aan :+.
Was ook niet allemaal slecht gelukkig maar ja, zulke dingen zijn gewoon niet handig.

Wel gevraagd of hij haar nu niet alsnog tussendoor wil gaan pakken. Omdat ik dit gewoon zelf moet oplossen. En als me dat daar niet lukt, dan lukt me dat thuis al zeker niet.

Dus wat dat betreft heel dubbel. Je wil niet dat het weer gebeurt. Maar denken dat het niet meer zou gebeuren is leven in een droomwereld. En beter dat het daar is dan thuis. Daar kan ik iig geholpen worden. En als het me niet lukt, het niet kan.. Dan is dat helaas zo.

Dinsdag weer verder. Toen begon ze in draf al, zat er net 3 min op. Ook weer door heen kunnen rijden en ik bevroor iets minder.

Woensdag 5 echt flinke bokkensprongen gehad. Dat ze voor omhoog springt, 4 benen de lucht in, bokt, neerkomt en zo verder gaat. Dat 5 x direct achter elkaar, bijna op de plaats, met bollen rug.
Wonderbaarlijk genoeg toch net genoeg evenwicht gehad om te blijven zitten en haar toch vooruit te kunnen zetten. Best lastig om goed te reageren als je alle kanten op vliegt.
Vervolgens in een oncontroleerbaar voorwaartse galop de bak door gegaan en als ze terug dacht in het opvangen daar van weer vooruit. Daarna ook nog redelijk fijn kunnen rijden.
Jammer genoeg heeft de Pivo die uitspattingen gemist. Heel leerzaam om ook die dingen terug te zien.

Gisteren merkte ik toch wel dat ik net wat spanning had voor het rijden. Mezelf even een goede peptalk gegeven voordat ik opstapte :Y).
Met wegstappen probeerde ze al iets, doordat ze niet tussen been en hand wou komen, maar haar daar vanaf kunnen halen.

Een tijdje later in draf sprong en bokte ze ineens een keer maar reageerde wel direct op mijn voorwaartse hulp zonder al te veel commentaar. En bleef ze in het gebeuren zelf ook veel voorwaartser.

Daarna heeft ze gelukkig best aardig gelopen.

We zijn er zéker niet. Maar dit had ik wel echt even nodig :o 

Vanavond zal het vast slechter gaan als vandaag maar ik heb toch wat hoop dat ik er misschien toch doorheen kom. Als ik hier mee leer om te gaan, en snel, dan ga ik er een heel fijn paard aan kunnen hebben. Anders gaat het gewoon simpelweg weer terug naar af :).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:12

Wat moeilijk. Maar wel realistisch. Knap hoe je in de filmpjes reageert op haar uitspattingen. Misschien dat het er wel snel uit gaat eens je ze er een paar maal zo doorheen krijgt?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:51

Ik moet zeggen, alleen maar respect voor hoe je er mee aan de slag gaat.

Wat me wel opvalt in de filmpjes, is dat in de onderste 2 filmpjes jouw hele rijhouding veel meer overtuiging uitstraalt als in de bovenste 2 filmpjes waar ze gaat lopen kloten. Probeer je eigen rijden vanaf het begin zoveel overtuiging uit te laten stralen zoals in de laatste filmpjes.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:03

Heeft ze hier nog steeds dat tongriempje om?

Want in het filmpje van vlak na het opstijgen lijkt ze heel erg met haar mond bezig, wordt daar helemaal naar van, en gaat vervolgens protesteren. Ook als ze het riempje niet om heeft lijkt in mijn ogen haar daar iets heel onprettigs en ze bouwt in rap tempo zoveel spanning op dat ze niet anders kan dan te gaan bokken, want die spanning moet ergens heen.

Heel eerlijk, als het zo moet gaan, zal het altijd een tikkende tijdbom blijven ben ik bang... En dat zeg ik niet omdat ik vervelend wil doen, of omdat ik het jou of het paard niet gun, maar ik ben er echt bang voor dat Krisje op een gegeven moment besluit dat ze het zat is en je een keer een hele nare smak gaat maken.

Zoek in de tussentijd eens op 'trigger stacking'.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:15

Ik zie hier ook wel heel veel verzet, vanuit het lichaam. Veel staart gezwiep, taktfouten. Dat vind ik dan wel interessant.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 18:38

Respect hoor dat je er op blijft stappen!

Doet ze zulke acties ook nog als hij er op zit of probeert ze het dan niet meer?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 19:12

Earth schreef:
Ik zie hier ook wel heel veel verzet, vanuit het lichaam. Veel staart gezwiep, taktfouten. Dat vind ik dan wel interessant.

De spanning van het paard viel mij ook op tijdens de goede filmpjes. Het is erg verdrietig voor het paard allemaal. Of ze het nu doet vanuit geestelijk (ze wil echt niet) of lichamelijk ongemak, of allebei, het is geen happy athlete. Een paard dat zó kort gehouden moet worden om aan het werk te gaan, is toch niet gelukkig met haar taak? Dan heb je de keus om er traditioneel mee om te gaan ("ze moet zich maar schikken") of wellicht een plek te zoeken waar ze niet mee hoeft te kunnen komen als rijpaard.

Ik ben heel benieuwd wat dit paard bijv zou doen in een R+ setting (clickertraining). Dat ze zou kunnen leren dat mensen leuk zijn en het fijn kan zijn om mee te werken. Nu is het zij tegen de mensen.

TS ik heb wel veel respect voor jouw doorzettingsvermogen. Je doet echt heel veel voor haar. En ook veel respect voor hoe open je hier bent (en je daardoor ook best wel kwetsbaar opstelt).

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:12

Heel veel respect voor jou, maar ik moet heel eerlijk zijn dat als ik zie hoe gemeen en bedachtzaam ze reageert dat ik het geen geschikt rijpaard vindt en dat ik denk dat ze het niet wordt. Ik denk wel dat het beter kan worden maar ergens op een punt denk ik dat het te gevaarlijk wordt voor jou ondanks dat je ontzettende doorzetter bent.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:43

Een paard reageert nooit 'gemeen' en 'bedachtzaam', dat zijn menselijke eigenschappen.

Ik denk dat je op de goede weg bent ts. Het lukt je al beter haar goed voorwaarts te houden en het op die manier op te lossen. Blijf wel lucht geven aan de voorkant. Juist als ze wil bokken ga jij zelf nog te veel.op de rem, zowel met je teugelcontact als qua intentie.
Het is denk ik bij zo'n paard heel belangrijk, en ook heel moeilijk, om het voorwaarts rijden als ruiter echt met 100% overtuiging over te brengen, op een assertief-positieve manier, zonder enige aarzeling. Dus direct voorwaarts rijden als ze zich opkropt, omhoog komt etc. Dat lijkt me wat dit paard nodig heeft (Maar dat is makkelijk praten als je er zelf niet opzit, geef ik onmiddellijk toe).

Daarnaast, vooral merries zijn erg gevoelig voor positieve bevestiging, dus vergeet haar niet uitgebreid te belonen voor de goede stukken (tijdens het rijden met stem, na afloop of tussendoor met een brokje oid). Daarmee creëer je een paard met een positieve mindset. Uiteraard is ook dat een proces.

Succes met het vervolg!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:49

Ik bedoel mijn opmerking overigens niet als kritiek hoor! Ik vind het super knap hoe je het doet en hoe je het toch probeert. Dat siert je! En knap hoe je die bokken uit zit, ze zijn wel heftig. Maar ik reageerde op wat ik zie. En dat is veel verzet. Zo zonde want het is zo'n leuk dier.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:56

Jeetje... oliebol situatie... knap dat je het nog aandurft... ik blijft echter bij mijn eerdere post.. prachtig paard... maar geen enkel paard is het waard om de nek te breken...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:45

Pattypaard schreef:
Als Feather Light niet zon ontiegelijk lange wachtlijst had gehad was ze waarschijnlijk daar heen gegaan. Als die kosten te dragen zouden zijn dan (geen idee wat ze vragen).

Als je geïnteresseerd bent in Featherlight, dan zou ik eens een maandje het kanaal van Warwick Shiller bekijken. Vooral de serie van de rearing eventer kan ik je aanraden. Dit is een samenvatting ervan. https://www.youtube.com/watch?v=-p9EAKbSUUc
Ik denk dat je zeker de skills hebt, om het zelf te kunnen. Duurt misschien langer dan haar ergens heen brengen, maar het voordeel is dat je zelf ruim de tijd kan nemen.

Als ik het filmpje zo zie, dan ben je nog heel erg aan het balanceren op de plek tussen waar ze het matig vind en de plek waar ze het écht niet meer ok vind. Ik zou met zo'n paard elk stapje afgaan en net zo veel tijd erin stoppen, tot dat stapje 100% geaccepteerd wordt. Niet getolereerd, maar echt 100% acceptatie, ontspanning en meewerken. Pas dan een stapje verder. En ja, dat klinkt alsof het heel erg veel tijd gaat kosten, maar dat valt heel erg mee ;) Plus dat het veel leuker is, want dat continue gevoel alsof je een discussie hebt is niet zo relaxed.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 12:37

Askja schreef:
Een paard reageert nooit 'gemeen' en 'bedachtzaam', dat zijn menselijke eigenschappen.

Ik denk dat je op de goede weg bent ts. Het lukt je al beter haar goed voorwaarts te houden en het op die manier op te lossen. Blijf wel lucht geven aan de voorkant. Juist als ze wil bokken ga jij zelf nog te veel.op de rem, zowel met je teugelcontact als qua intentie.
Het is denk ik bij zo'n paard heel belangrijk, en ook heel moeilijk, om het voorwaarts rijden als ruiter echt met 100% overtuiging over te brengen, op een assertief-positieve manier, zonder enige aarzeling. Dus direct voorwaarts rijden als ze zich opkropt, omhoog komt etc. Dat lijkt me wat dit paard nodig heeft (Maar dat is makkelijk praten als je er zelf niet opzit, geef ik onmiddellijk toe).

Daarnaast, vooral merries zijn erg gevoelig voor positieve bevestiging, dus vergeet haar niet uitgebreid te belonen voor de goede stukken (tijdens het rijden met stem, na afloop of tussendoor met een brokje oid). Daarmee creëer je een paard met een positieve mindset. Uiteraard is ook dat een proces.

Succes met het vervolg!

Los daar van, als het geen pijn is bij dit paard lijkt mij dit toch echt wel gemeen (of eventueel iets van paniek). Als het bewust door dit paard gedaan wordt is dit levensgevaarlijk en als het onbewust is ook. Ik vind het onwijs knap van TS dat ze zo'n doorzetter is en er zo positief in staat, maar hoe ver wil je gaan..

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:53

Ten eerste, knap dat je zo doorzet! Het lijkt mijn eigen verhaal wel wat ik hier lees. Helaas heeft dat geen happy ending, maar ik wil het wel delen. Ik ben bijna 2 jaar bezig geweest met mijn merrie om normaal een rondje te kunnen rijden, een goed paard met veel potentie maar enorm veel verzet en staken, om vervolgens weer eens een winstpunt op wedstrijd te rijden en weer enorm veel positieve energie opdoen om bij het volgende ritje er weer bijna onder te liggen. Paard is compleet door de molen geweest, konden niks vinden en uiteindelijk de beslissing genomen om te stoppen, wat mij enorm zwaar viel maar paardrijden hoort leuk te zijn en zoals ik hierboven ergens las, geen enkel paard is het waard om jezelf in gevaar te brengen. Je moet voor jezelf een keer een knoop doorhakken en bedenken of dit het allemaal waard is, het financiële, je plezier in je hobby, je zelfvertrouwen.. Ik ervaar een enorme opluchting nu ik de knoop heb doorgehakt. Dat wilde ik je even meegeven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:07

Ketly schreef:
Askja schreef:

Succes met het vervolg!

Los daar van, als het geen pijn is bij dit paard lijkt mij dit toch echt wel gemeen (of eventueel iets van paniek). Als het bewust door dit paard gedaan wordt is dit levensgevaarlijk en als het onbewust is ook. Ik vind het onwijs knap van TS dat ze zo'n doorzetter is en er zo positief in staat, maar hoe ver wil je gaan..

Daar ging het mij niet om, het ging mij om jouw woordkeuze. En als je gemeen en paniek in 1 zin noemt, dan vind ik dat opnieuw geen fijne woordkeuze, want een paard in paniek is bang en per definitie nooit gemeen. Dat staat geheel los van het feit dat het betreffende gedrag gevaarlijk is/kan zijn voor de ruiter. Gemeen veronderstelt berekening en daartoe is een paard niet in staat, dat is vermenselijking van paardengedrag. Een paard reageert slechts in het moment, niet met voorbedachten rade.

Warwick Schiller is inderdaad een goede tip, die heeft echt goede video's gemaakt. En zijn benadering van 'het gemakkelijke (wegvluchten van de moeilijke plek/opdracht, protest) moeilijk maken en het moeilijke (ontspanning, concentratie, meewerkendheid) gemakkelijk' is een voor paarden glashelder concept. Een mooie combi van negatieve en positieve bevestiging zonder straffen en correctie.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:15

@Askja: ik denk dat je paarden onderschat. Er zijn er echt wel enkelen die zeer gemeen kunnen reageren en zeker en vast wachten op het moment dat je even niet oplet of net iets minder harde grenzen stelt om je aan te vallen.
Vroeger dacht ik ook dat een paard dat nooit zou doen of denken, maar nu ken ik er zelf zo eentje. Prachtig dier, maar valt af en toe uit het niets zo aan in wei of stal als je even wegkijkt of je je rug durft draaien. Onder het zadel hetzelfde, maar paard vertoonde dit gedrag al ver voordat er een zadel in de buurt kwam. 100% zeker geen pijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:23

lennylenny schreef:
Ten eerste, knap dat je zo doorzet! Het lijkt mijn eigen verhaal wel wat ik hier lees. Helaas heeft dat geen happy ending, maar ik wil het wel delen. Ik ben bijna 2 jaar bezig geweest met mijn merrie om normaal een rondje te kunnen rijden, een goed paard met veel potentie maar enorm veel verzet en staken, om vervolgens weer eens een winstpunt op wedstrijd te rijden en weer enorm veel positieve energie opdoen om bij het volgende ritje er weer bijna onder te liggen. Paard is compleet door de molen geweest, konden niks vinden en uiteindelijk de beslissing genomen om te stoppen, wat mij enorm zwaar viel maar paardrijden hoort leuk te zijn en zoals ik hierboven ergens las, geen enkel paard is het waard om jezelf in gevaar te brengen. Je moet voor jezelf een keer een knoop doorhakken en bedenken of dit het allemaal waard is, het financiële, je plezier in je hobby, je zelfvertrouwen.. Ik ervaar een enorme opluchting nu ik de knoop heb doorgehakt. Dat wilde ik je even meegeven.

Ik ken iemand die het 7 jaar met goede en slechte momenten geprobeerd heeft en toen het zat was om altijd elke dag te moeten rijden (anders ging het zowieso niet) en altijd rekening te moeten houden met het onverwachte. Dier verkocht en de 2e eigenaar daarna een dwarsleasie.
Paard was overigens met hele verhaal verkocht, maar bij iemand terecht gekomen die dacht dat het gewoon een onbegrepen paard was die veel liefde nodig had.

Wat ik nog steeds erg moeilijk vind in deze casus is dat dit paard heel goed pijn kan hebben, zeker omdat dit soort pijnen fel opkomen en weer gaan en daar na vanwege de potentie doorheen gereden wordt. Wat zou dit paard nog kunnen doen om aan te geven dat het pijn heeft? Imo niets?
Je zit op een paard wat mogelijk bij momenten gewoon heftige pijn ervaart..en wat wordt geleerd dat hij gewoon ondanks alles moet lopen.
Ik houd daar toch een nare smaak van in mijn mond.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:39

@sunnda dat is ook enorm moeilijk want je krijgt nooit alle antwoorden. Op de filmpjes zie ik ook een paard wat zich zeker niet happy voelt.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:40

Wat een bijzonder paard. Ik volg graag mee, heel interessant!

In elk geval een diepe buiging voor wat jij allemaal al gedaan hebt voor haar!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:39

Earth schreef:

Bovendien zie ik weinig ontspanning, weinig geven en nemen paard toestaan.
En ook behoorlijk scheef gereden.

Mijn vraag is, wat wil je bereiken met dit paard wat is je doel.

aan iedereen die zegt paard naar voren te rijden als ze bokken is nog niet zo makkelijk.
Ik verstijfd ook elke keer als mijn paard bokt, schrikt of sprintje trekt en ondanks ik naar voren moet wil ik juist terug naar stap en stilstaan niks naar voren want lijkt of je controle hebt en iedereen zegt dat maar dat voelt dus helemaal niet zo

TS
Ik heb alle respect voor je en we bevinden samen in soort gelijke positie alleen mijn paard is wel normaler dan die van jou.
Ik ben paar keer goed gevallen en beetje bij beetje merk ik dat ik stuk ben zowel lichamelijk als geestelijk ......te lang doorgaan is niet goed en ik ben al 10 jaar bezig en kan je vertellen wordt niet makkelijker
Laatst bijgewerkt door tita op 20-03-21 16:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:41

Poekkie schreef:
@Askja: ik denk dat je paarden onderschat. Er zijn er echt wel enkelen die zeer gemeen kunnen reageren en zeker en vast wachten op het moment dat je even niet oplet of net iets minder harde grenzen stelt om je aan te vallen.
Vroeger dacht ik ook dat een paard dat nooit zou doen of denken, maar nu ken ik er zelf zo eentje. Prachtig dier, maar valt af en toe uit het niets zo aan in wei of stal als je even wegkijkt of je je rug durft draaien. Onder het zadel hetzelfde, maar paard vertoonde dit gedrag al ver voordat er een zadel in de buurt kwam. 100% zeker geen pijn.
Dan nog is het gedrag dat 'in het moment' plaatsvindt, niet meer en niet minder. Dat soort paarden is impulsief, snel overprikkeld, misschien dominant, misschien juist onzeker en van daaruit agressief (zoals angst-agressie bij honden). Het is vanwege de onvoorspelbaarheid zeer zeker gevaarlijk gedrag dat om een zeer alerte, zekere en consequente benadering vraagt, maar het is niet, ik herhaal niet, gemeen. Althans, het is niet bedoeld als gemeen. Het wordt door sommige mensen (waaronder jij) misschien zo ervaren en geïnterpreteerd , dat is wat anders.
Overigens zit er 9 van de 10 keer wel degelijk een fysiek probleem achter, maar dat is niet altijd even makkelijk te achterhalen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:55

Eerlijk gezegd zie ik helemaal geen gemeen paard. Ik zie een gefrustreerd paard. :)
Ja, "daar is ze weer" he. :) Maar dit paard is niet gemeen. Als dit dier gemeen was, was je inmiddels dood of iig nog aan het revalideren.

De bokken die ze geeft zijn hoog maar niet gemeen. De "goede momenten" zijn nog steeds enorm strak met enorm veel spanning. Terwijl juist een paard met een aandoening als de hare gebaat zou zijn bij ontspanning lijkt me. Ook het eerste filmpje. "ze wil niet tussen hand en been komen". Dus jouw oplossing is om haar er tussen te trekken? Vind je het gek dat dat dier dan gefrustreerd naar je been trapt en uiteindelijk, als die boodschap niet ontvangen wordt, zich er uit trekt?

Waarom krijgt dit dier niet de tijd om te zakken? Waarom moet ze meteen in die opgekropte houding?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:27

Ik zou er niet op willen zitten als ze meer ruimte en tijd moet krijgen om te zakken. Als ze dan een keer doorzetten in dat protest dan lig je er 100 x af.

Volgens mij is ts hier wel naartoe aan het werken, maar dit paard gaat echt toch wel nog een klik moeten maken voor je daar naartoe kan gaan. Iedereen ziet liever het langere zachtere en alles wat lief en leuk is. Maar als dat niet werkt, dan moet je soms toch echt even iets strenger gaan zijn.

Ik denk dat je goed bezig bent. Of je er ooit heel gewillig mee weg rijd, ik weet het niet. Maar ze is nog jong en sommige paarden maken echt nog wel die klik na een tijdje..