Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
RaafSmits schreef:Ik durf het bijna niet te zeggen hier, maar waarom zitten paardenmannen in de regel zo veel natuurlijker op hun paarden dan de dames??![]()
Bij het merendeel dat op bokt voorbij zie komen "zie "je van alles.
Vaak is het een goede poging, een enkel keer is het mooi gelukt.
Je hebt een prachtige zit, en dat zie je ook absoluut terug IN je paard.
Niet alleen áán je paard.
Ik maak een diepe buiging!!
Kel2004 schreef:Hier wil ik graag even op reageren... Omdat bijna alle zadels op de markt geschikt zijn voor de man en niet voor de vrouw. Je kan als vrouw nog zo goed je best doen en nog zoveel zitlessen volgen, maar het is veelal het zadel wat de echte balans verstoord.
Het mannelijke bekken is als je dat rechtop op een rechte ondergrond zet al in balans, het ruggenmerg komt recht naar boven uit het bekken van de man. Wij vrouwen hebben het ruggenmerg in een kromming als het het bekken uit komt. Het vrouwelijke bekken heeft onder het stuitje een steuntje nodig, dan kan je in balans zitten.
Enkele zadelmakers hebben zich hierin verdiept en dat maakt in balans zitten een stuk makkelijker (nog steeds is timing HEEL moeilijk, maar rechtop zitten een stuk makkelijker)
Ayasha schreef:Mij valt het eigenlijk helemaal niet zo op dat mannen zoveel natuurlijker zitten.Airnt zit erg mooi maar zal daar ook hard aan gewerkt hebben.
het merendeel van de ruiters (man en vrouw) leert gewoon niet meer zitten. Ze willen zadels waarin ze nog net niet vast gebonden worden want dan zitten ze zoveel "beter". En zodra die knol een keer naar links draait terwijl naar rechts gepland was liggen ze er langs.
![]()
IMO is het meer de schuld van ruiters die het zichzelf te makkelijk willen maken, zadels kopen die hen in een houding drukken waardoor ze niet meer "onafhankelijk" zitten.
Airnt schreef:...
de kanteling vna het bekken is sterk afhankelijk van de draaing om de as van het bovenbeen, dus precies wat guérinière als (mannen) vooorschrijft: draai je knie naar de paardenmond.
dit wordt door de kussens voor de knie in een dressuurzadel ernstig ingeperkt, omdat die driehoekig zijn (over het algemeen) en de knieen van de ruiter naar buiten drukken.
...
Varekaj schreef:danzzz schreef:ja, dat is wel leuk ja!
Understatement van de dag![]()
Tot nu toe uit dit topic alleen al 8 combinaties die interesse hebben in les in België.
@ Duhelo: We kunnen 'm dan evengoed vragen om hier te komen wonen, scheelt plannen
DarkCupid schreef:Als ik er over na denk, is lichtrijden eigenlijk alleen maar storender ja, je kan lijkt me hulpen ook minder goed doorgeven.
Ik werd overigens ook een keer heel raar aangekeken toen ik bij het losrijden aan het doorzitten was, werd er ook op aangesproken dat ik niet hoor door te zitten bij het losrijden omdat ik de rug moet 'ontlasten'
Maar in principe kan je natuurlijk niet echt 'lichter' zijn bij het lichtrijden, ik bedoel die 58 kilo van mij is nog steeds op zijn rug, of ik er nou bij sta of zit