Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shalimar

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:20

Ik zou bij een clinic ook graag komen kijken. Helaas heeft mijn paardje niet meer de mogelijkheden en leeftijd om er op die manier mee aan de gang te gaan, maar alleen kijken en luisteren zou al heel leerzaam en inspirerend zijn.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:44

Prachtige transformatie. Max is een gelukkig paard, dat hij bij jou terecht mocht komen.

Wat betreft lessen/clinics: lijkt me fantastisch om ook een keer met mijn engels op geleide paard een clinic te volgen :o
Zou ik ook een PB mogen met de mogelijkheden in NL?

RaafSmits schreef:
Ik durf het bijna niet te zeggen hier, maar waarom zitten paardenmannen in de regel zo veel natuurlijker op hun paarden dan de dames?? :o

Bij het merendeel dat op bokt voorbij zie komen "zie "je van alles.
Vaak is het een goede poging, een enkel keer is het mooi gelukt.

Je hebt een prachtige zit, en dat zie je ook absoluut terug IN je paard.
Niet alleen áán je paard.

Ik maak een diepe buiging!! _/-\o_

Hier wil ik graag even op reageren... Omdat bijna alle zadels op de markt geschikt zijn voor de man en niet voor de vrouw. Je kan als vrouw nog zo goed je best doen en nog zoveel zitlessen volgen, maar het is veelal het zadel wat de echte balans verstoord.
Het mannelijke bekken is als je dat rechtop op een rechte ondergrond zet al in balans, het ruggenmerg komt recht naar boven uit het bekken van de man. Wij vrouwen hebben het ruggenmerg in een kromming als het het bekken uit komt. Het vrouwelijke bekken heeft onder het stuitje een steuntje nodig, dan kan je in balans zitten.

Enkele zadelmakers hebben zich hierin verdiept en dat maakt in balans zitten een stuk makkelijker (nog steeds is timing HEEL moeilijk, maar rechtop zitten een stuk makkelijker)

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:02

Echt een fantastische metamorfose !!!

Ik zou je eigenlijk ook graag op fb volgen :j

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:02

Kel2004 schreef:
Hier wil ik graag even op reageren... Omdat bijna alle zadels op de markt geschikt zijn voor de man en niet voor de vrouw. Je kan als vrouw nog zo goed je best doen en nog zoveel zitlessen volgen, maar het is veelal het zadel wat de echte balans verstoord.
Het mannelijke bekken is als je dat rechtop op een rechte ondergrond zet al in balans, het ruggenmerg komt recht naar boven uit het bekken van de man. Wij vrouwen hebben het ruggenmerg in een kromming als het het bekken uit komt. Het vrouwelijke bekken heeft onder het stuitje een steuntje nodig, dan kan je in balans zitten.

Enkele zadelmakers hebben zich hierin verdiept en dat maakt in balans zitten een stuk makkelijker (nog steeds is timing HEEL moeilijk, maar rechtop zitten een stuk makkelijker)

Even ontzettend offtopic, maar is het dan niet veel beter om een zadel naar de persoon te maken in plaats van het zadel naar het paard. Want als je als ruiter goed zit, ligt je zadel ook beter op het paard? Doen we het niet al jaren verkeerd door de zadels maar aan te passen aan de paardenrug? Vroegah hadden we 2 zadels voor een constant wisselende stal paarden en eigenlijk nooit dat een zadel niet goed lag, nu heeft elk paard twee zadels en nog problemen, zou dat kunnen komen omdat we minder focussen op onze eigen zit in zo een zadel?
Veel op verschillende zadels gereden en er zit een groot verschil in hoe ik op een paard zit, ik rij met alle zadels weg, maar ik zit niet in alle zadels even goed.

Zomaar een tussendoor overpeinzing.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:06

Heel knap, dat zullen je er niet veel nadoen!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 10:01

zadels zijn eigenlijk een heel raar gegeven, want zadels worden al jaren langzaam maar zeker meer voor vrouwen gemaakt!

alleen niet voor wat vrouwen beter doet rijden, maar voor wat vrouwen kopen. ('deze zit zo lekker')

aangezien de markt als decennia voornamelijk uit vrouwen bestaat.

de oude militairzadels, bijvoorbeeld, hebben een vrij scherpe zit, en een heel smalle twist, en middeleeuwse oorlogszadels al helemaal. hetgeen juist goed zou zijn.

ik zie vrouwen het beste zitten in de zadels waar ik ook het beste in zit, die van de oude stempel.
Je moet begrijpen dat een vrouwenheup een andere hoek heeft in de heupkommen, en dat deze ook uit een loopt. daardoor kan de heup minder makkelijk naar voren komen met de beweging van de paardenrug. (captain flashheart van Blackadder)

de kanteling vna het bekken is sterk afhankelijk van de draaing om de as van het bovenbeen, dus precies wat guérinière als (mannen) vooorschrijft: draai je knie naar de paardenmond.

dit wordt door de kussens voor de knie in een dressuurzadel ernstig ingeperkt, omdat die driehoekig zijn (over het algemeen) en de knieen van de ruiter naar buiten drukken.

Een paar van mijn klanten hebben peperdure zadels die 'speciaal voor vrouwen zijn' en dat hielp niet veel. (ik denk dat daar een paar producenten het echt goed hebben en een paar achteraan hobbelen)

op deze beide fotos zit ik eigenlijk nog helemaal niet zo goed door een linker heupprobleem, wat nu weer wat beter wordt.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:15

Naast een hele mooie en indrukwekkende openingspost heb ik veel leerzame dingen uit je reacties kunnen halen in dit topic. Bedankt dat je dit stukje kennis met ons wilt delen.
Kunnen wij ook weer wat mee in de komende trainingen. Lijkt me een geweldige ervaring om eens te komen lessen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:35

Mij valt het eigenlijk helemaal niet zo op dat mannen zoveel natuurlijker zitten. :) Airnt zit erg mooi maar zal daar ook hard aan gewerkt hebben. :) het merendeel van de ruiters (man en vrouw) leert gewoon niet meer zitten. Ze willen zadels waarin ze nog net niet vast gebonden worden want dan zitten ze zoveel "beter". En zodra die knol een keer naar links draait terwijl naar rechts gepland was liggen ze er langs. :)
IMO is het meer de schuld van ruiters die het zichzelf te makkelijk willen maken, zadels kopen die hen in een houding drukken waardoor ze niet meer "onafhankelijk" zitten. :)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:41

Ayasha schreef:
Mij valt het eigenlijk helemaal niet zo op dat mannen zoveel natuurlijker zitten. :) Airnt zit erg mooi maar zal daar ook hard aan gewerkt hebben. :) het merendeel van de ruiters (man en vrouw) leert gewoon niet meer zitten. Ze willen zadels waarin ze nog net niet vast gebonden worden want dan zitten ze zoveel "beter". En zodra die knol een keer naar links draait terwijl naar rechts gepland was liggen ze er langs. :)
IMO is het meer de schuld van ruiters die het zichzelf te makkelijk willen maken, zadels kopen die hen in een houding drukken waardoor ze niet meer "onafhankelijk" zitten. :)

Dat omschrijft wel hoe de opvatting in het algemeen is tegenwoordig. De volgende stap is het kopen van een volgend paard die beter rijdt dan de vorige. Hard werken als basis zie ik -werkzaam in het onderwijs- steeds minder vaak voorbij komen. Terwijl dat juist de meeste kennis en voldoening oplevert.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:53

Ik heb altijd moeite gehad met door-zitten.
Mijn bekken heeft ook nog een afwijking kwam ik bij de bevalling achter.
Ik zit nog het beste in een ruim westernzadel waar ik alle ruimte heb om mee te kunnen bewegen.
Nadeel van deze zadels is dan weer dat er veels teveel stug leer zit tussen ruiter en paard om een goede comunicatie te krijgen.
Mijn boomloze Bob Marshal western zadel lost dat probleem dan weer op.

Ik heb trouwens een westernzadel(met boom) wat speciaal gemaakt is voor vrouwen, helaas past het op geen enkel paard wat ik nu heb.
Heb ik wel 3 zwangerschappen mee gereden tot een paar weken tot de bevalling.

Mijn ervaring is trouwens dat de meeste mensen hun zadel niet op de juiste plek leggen, op de schouders inplaats van er achter.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:16

Airnt schreef:
...

de kanteling vna het bekken is sterk afhankelijk van de draaing om de as van het bovenbeen, dus precies wat guérinière als (mannen) vooorschrijft: draai je knie naar de paardenmond.

dit wordt door de kussens voor de knie in een dressuurzadel ernstig ingeperkt, omdat die driehoekig zijn (over het algemeen) en de knieen van de ruiter naar buiten drukken.
...

@Airnt, bovenstaande ben ik helemaal met je eens :)

Ik rijd al een aantal jaren met een type westernzadels waar ik vrij rechtop in zit.
Er zitten geen knie kussens aan dus als ik nu een keer op een engels zadel met kniekussens zit dan zit dat vreselijk in mijn gevoel en krijg ik het idee heel wijd te zitten :)

Maar ik heb nog een vraag aan je. Toen je net met Max begon onder het zadel, wat deed je toen met de draf? Vanaf het begin direct uitsluitend doorzitten of toch ook nog tussendoor het lichtrijden erbij?

Ik heb wel eens opmerkingen gelezen als zou het ongelooflijk slecht zijn om op een jong paard direct alleen doorzittend te gaan rijden, opmerkingen die aangaven dat het juist beter zou zijn voor de balans om ook in eerste instantie te gaan lichtrijden in draf.
Echter ook omgekeerde meningen gelezen dat lichtrijden puur een Engels idee is en doorzitten veel vriendelijker is voor een beginnend paard.

Arne, ik ben benieuwd wat jouw mening daarover is :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 11:41

Shalimar schreef:
Ik zou bij een clinic ook graag komen kijken.

TS mag de Amsterdam Arena wel gaan afhuren :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:32

@RR: ik heb voor België ook al 5 aanvragen binnen alleen door dit topic. Als ik een mogelijke clinic op FB aangeef vrees ik dat de boel ontploft :))

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:38

Dan moet hij maar een maandje naar belgie komen logeren XD

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:29

Aangezien mensen om een filmpje vragen...hopelijk vind je het niet erg als ik deze post, Arne!

Deze video heb ik vorig jaar gemaakt tijdens het Rossfechten Symposium, bij Arne thuis. Rijden op de riem (zonder handen). Ik vind dit echt typisch Max, machtig, trots en gedreven. <3

Max loopt tijdens 'gewoon' dressuurwerk ook prachtig, maar als Arne hem rijdt tijdens een gevecht, dan ontwaakt er in dit paard echt een vuur en passie dat geweldig is om te zien. Een geboren strijdros.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:31

Zooo wat een power!! Gaaf zeg!!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:39

Dat het geen kunstjes zijn zie je op de foto's al, waar de achterhand echt draagt en de voorkant ruimte krijgt.
Maar deze filmpjes laten zien dat power en krachtsinspanning nog steeds harmonieus en vriendelijk kan zijn.

Als je dan de piaffes in menig dressuurring ziet, kruis hoog, rug weg, hoofd achter de LL etc.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:01

ja, dat is wel leuk ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:36

danzzz schreef:
ja, dat is wel leuk ja!

Understatement van de dag :')

Tot nu toe uit dit topic alleen al 8 combinaties die interesse hebben in les in België.

@ Duhelo: We kunnen 'm dan evengoed vragen om hier te komen wonen, scheelt plannen :))

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 20:42

Mocht je door Noord Luxemburg rijden tijdens je tournee O:) . Lijkt me erg interessant. Klinkt wat zweverig, maar ik wil ook anders gaan rijden. Heb het idee, dat ik er op achteruit ben gegaan en wil weer leren...
Ook leren voelen. En door het lezen van dit topic, steek ik al wat op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:12

Varekaj schreef:
danzzz schreef:
ja, dat is wel leuk ja!

Understatement van de dag :')

Tot nu toe uit dit topic alleen al 8 combinaties die interesse hebben in les in België.

@ Duhelo: We kunnen 'm dan evengoed vragen om hier te komen wonen, scheelt plannen :))

Dat klinkt idd nog beter :D.
Nu kan hij er niet meer onderuit :D.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 23:44

Dat filmpje is ook echt geweldig zeg! Gaaf!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 23:53

@Airnt, bovenstaande ben ik helemaal met je eens :)

Ik rijd al een aantal jaren met een type westernzadels waar ik vrij rechtop in zit.
Er zitten geen knie kussens aan dus als ik nu een keer op een engels zadel met kniekussens zit dan zit dat vreselijk in mijn gevoel en krijg ik het idee heel wijd te zitten :)

Maar ik heb nog een vraag aan je. Toen je net met Max begon onder het zadel, wat deed je toen met de draf? Vanaf het begin direct uitsluitend doorzitten of toch ook nog tussendoor het lichtrijden erbij?

Ik heb wel eens opmerkingen gelezen als zou het ongelooflijk slecht zijn om op een jong paard direct alleen doorzittend te gaan rijden, opmerkingen die aangaven dat het juist beter zou zijn voor de balans om ook in eerste instantie te gaan lichtrijden in draf.
Echter ook omgekeerde meningen gelezen dat lichtrijden puur een Engels idee is en doorzitten veel vriendelijker is voor een beginnend paard.

Arne, ik ben benieuwd wat jouw mening daarover is :)[/quote]

goeie vraag
ik zit altijd door
goed lichtrijden is heel moeilijk, goed leren doorzitten is makkelijker.

als je het paard de overgang naar draf uit je zit rijdt en waar nodig al in een zijgang dan heeft vrijwel niemand problemen.

het issue is mensen met een zit die te onervaren is, daar is lichtrijden eigenlijk helemaal geen oplossing en een heel slecht doekje voor het bloeden.

ideaal is longelessen op een ervaren paard, dat is haalbaar.

(daarna in de pilaren terre-à-terre zitten zou mooi zijn maar zal nietvaak kunnen)

overgangen rijden uit een lichtrijden is extra moeilijk en overgangen zijn onontbeerlijk.

dus met wat sb instap leer je al snel een slangevolte rijden in draf, als de instructrice dan wijst op het ritme van het Binnenachterbeen, dan krijgen mensen heel snel het doorzitten door.

lichtrijden is uitgevonden voor postpaarden en forced marches: het paard dat je wéétdat je teveel vraagt mìnder kapot te rijden.

verbrachsreiterei, nicht Gebrauchsreiterei

tot 1750 bijna alleen maar voor post in gebruik afgezien van oost Europa wellicht.

in de practische stijlen nog steeds niet in gebruik (western etc)

ik gebruik het heel zelden, heeeeel zelden. vooral voor de ruiter, niet zo zeer voor het paard.

ende ontlasting vande rug... inpassage rijdtje ook niet licht.... think about it....

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 00:08

Als ik er over na denk, is lichtrijden eigenlijk alleen maar storender ja, je kan lijkt me hulpen ook minder goed doorgeven.

Ik werd overigens ook een keer heel raar aangekeken toen ik bij het losrijden aan het doorzitten was, werd er ook op aangesproken dat ik niet hoor door te zitten bij het losrijden omdat ik de rug moet 'ontlasten'

Maar in principe kan je natuurlijk niet echt 'lichter' zijn bij het lichtrijden, ik bedoel die 58 kilo van mij is nog steeds op zijn rug, of ik er nou bij sta of zit

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 00:13

DarkCupid schreef:
Als ik er over na denk, is lichtrijden eigenlijk alleen maar storender ja, je kan lijkt me hulpen ook minder goed doorgeven.

Ik werd overigens ook een keer heel raar aangekeken toen ik bij het losrijden aan het doorzitten was, werd er ook op aangesproken dat ik niet hoor door te zitten bij het losrijden omdat ik de rug moet 'ontlasten'

Maar in principe kan je natuurlijk niet echt 'lichter' zijn bij het lichtrijden, ik bedoel die 58 kilo van mij is nog steeds op zijn rug, of ik er nou bij sta of zit

naja er is altijd nog traagheid, dus je kunt wel op het kritieke moment lichter zijn in principe,

maar over het algemeen klappen we met een veelvoud van ons gewicht terug en voiral in een foute houding, dit maakt ons ook nog eens star in de heup, dushet gevoelde effekt is nog erger.

lang verhaal