Harley eerste keer bitloos *trots*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:30

Dit hoort er gewoon bij. Een paard is een kuddedier en in een kudde gebeurt dit. Als er geen plek is ergens anders en je geen enkel advies aanneemt, kan je beter je pony verkopen. Wat jij nu doet met je pony is een grotere schade dan een schram.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:36

Art_Ificious schreef:
Dit is een litteken door in een kudde te staan waar er van de 6 andere maar 2 hem accepteerden. Niet bepaald prettig.
Dit heeft langer dan een maand geduurd voor je er niks meer van zag dus was niet maar een schrammetje. De kleinere C pony stampte enorm vaak vol kracht tegen Harley zijn borst of beet venijnig in zijn benen.
Geen Wonder dat Harley niet naar me toe durfde als die kleine bij me stond.
En niet alleen die kleine was zo venijnig. 3 anderen ook.
Ik mag van geluk spreken dat hier gewoon bruine haren zijn op gekomen. Hij heeft namelijk op de bil ook littekens van bijtwonden maar hier zijn witte haren op gekomen.
[ [url=m/yXreRa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daarnaast ga zelf even op zoek in mijn omgeving. De grotere Stalle vallen af. En als ik verder weg moet zoeken moet ik op volpension en dat kost al snel 250-350€/maand en dat kan ik momenteel niet hebben door onregelmatige uren en dus maandelijks onregelmatig Loon.

Ma bon als jullie mij de dieperik inwillen (financieel zodat ik niks opzij kan zetten voor onvoorziene kosten) ga je gang!!

Echt, ook ik wilde niet reageren maar ik kan het echt niet laten.
Meid waar denk je in godsnaam waar je mee bezig bent? "Mijn paard krijgt bijtwondjes, dit vind hij niet prettig". WAT denk je dat hij niet prettig vind? Het sociale contact? Mijn 18 jarige merrie heeft nu in de kudde ook een stuk of drie bijtwonden maar dat deert mij niet. Het bloed nooit, het doet haar geen pijn. Ik ben juist van stal verhuisd vanwege de kudde. Ze is hier nog nooit zo gelukkig geweest. Als ik haar terug breng naar het land hinnikt ze zachtjes, niet meer haar schelle gehinnik op haar vorige stal naar een paard in de verte. Blijkbaar heb jij geen mensen kennis als je steeds een verkeerde stal zoekt voor je paard. Misschien eerst even op bokt zoeken? Kijk eens hoe de paarden erbij staan op de stal.
Ik kan echt zo kwaad worden van jouw Posts, bah. Mijn paard kan in de sloot vallen? Ja mijn huis kan ook instorten! Als je jouw paard geen sociaal leven gunt zal je nog een hele kluif eraan hebben om je paard gelukkig te krijgen. Mijn merrie dronk ook eerst uit een emmer. Had ook zoiets van, oh, als ze het maar wel snapt. Nooit problemen mee gehad. Ze drinkt nu dus uit de sloot. Paarden zijn niet dom he!! Als jij dorst hebt en je ziet een kraan weet je toch ook dat je daar kan drinken? Paarden zien gauw genoeg hoe ze moeten drinken van andere paarden. En ze letten zelf ook op. Denk je dat een paard in de sloot wilt vallen?? Lijkt me niet.
Ik ga verder niet in op je rij foto's want daar is genoeg over gezegd. Wil je alleen even meegeven dat hoe je nu bezig bent je een hele ongelukkige pony krijgt, die straks helemaal gek word mocht ze ooit bij andere paarden komen te staan en die niet weet hoe ze paard moet zijn en die daardoor veel meer ongelukken aantrekt dan een ander paard met kudde ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:39

God TS waar jij over zit te zeuren, over een litteken op de borst van misschien een paar cm lang. Het is genezen, er staat haar op, hij ondervindt er geen hinder van. De enige die er hinder van heeft ben jij omdat dat "niet mooi" is.
Is dat zo'n ramp als er op een litteken witte haren komen? Nee toch? De mijne heeft op de schoft een witte, ronde plek. Zijn regendeken als jaarling was te ruim aan de borst en heeft een litteken veroorzaakt ja, waar nu wit haar op staat. Paard heeft er absoluut geen last van en ik ook niet.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:42

Ts wat vindt je van het idee wat door meerdere bokkers en mij geopperd is om voor Harley een ander baasje te zoeken en zelf een pony/paard te zoeken die net wat groter is en al helemaal klaar waar je gewoon mee aan de slag kan?

Harley een jaar met rust laten ga je toch nooit kunnen en een andere stal is ben ik bang ook niet zomaar geregeld door je.
Je zegt dat je in de opfok niet goed in de gaten kan houden hoe er voor hem gezorgd wordt. Maar dat kan je hier wel en je doet er weinig mee. Ze krijgen volgens jou niet altijd goed hooi, niet voldoende want je hebt het over bijvoeren. En de helft van de tijd staan ze hele dagen op stal omdat er weer iets is. Een (jong ) paard hoort gewoon naar buiten of het regent, sneeuwt of niet.

Ben bang dat je ook echt een verkeerd beeld heb hoe het er in een kudde aan toe gaat. Dat gespeel en geren en ook gejaag hoort er gewoon bij dat is nou kudde gedrag. En dat ze hierbij beschadigingen op lopen heel sneu maar zo is het. Je hebt dan wel een happy paard. Je zou voor de lol eens een dag bij ons de jonge paarden kudde moeten komen bestuderen wat daar de hele dag gebeurt zo mooi om te zien. En ze groeien allemaal op tot stevige stabiele paarden.

zebra89

Re: Harley eerste keer bitloos *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:45

Ik opende je topic omdat ik ook bitloos rijd en dacht, leuk weer iemand die bewust met zijn paard omgaat.

Maar...OMG....wat ben JIJ aan het DOEN??? Sorry dat ik het zeg maar je zit dicht tegen mishandeling aan als je het mij vraagt....een niet passend zadel, een veel en veel te schrale pony qua bespiering met een blessure die blijkbaar niet goed behandeld/opgebouwd wordt, die alleen gehouden wordt...

Jij verdiend geen pony, sorry, echt.

En dan je bericht over het litteken....dat zie je nauwelijks...en OEI straks krijgt ie witte haren...nou nou pas maar op....dan liever een kapotte ruggenwervel van het rijden zoals je nu doet...snap ik helemaal (niet dus!)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:45

Mijn pony heeft ook regelmatig bijt wondjes, en hij leeft nog :))
Ts je overdrijft echt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 21:48

10cm was het, noem ik niet zomaar een schrammetje. Een Schram geneest veel sneller dan dit.
En Harley past gewoon niet in elke kudde omdat hij eenmaal onderdanig is en zich gewoon laat bijten en stampen en verjagen zonder zich te verdedigen. En heb hem inmiddels al in drie kuddes gehad.
Veel gespeeld heb ik nooit gezien, zelfs niet als ik de hele dag aanwezig was.

Als ik over een sloot spreek heb ik het over ene van 2m doorsnee en net zo diep. Als Harley dan opgejaagd wordt en niet tijdig stopt of doorglijdt ligt hij er gegarandeerd in. Daar al aan gedacht?
Nee dus denk ook eerst eens na!! Voor je iets zegt.

Besides zadel past mij wel gewoon, foto in stap:
En ik ben me bewust dat ik mijn bekken meer moet kantelen en de rug minder hol moet maken.
Afbeelding

Verkopen? Nooit dat écht nooit!!!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:50

Art_Ificious schreef:
Ik mag van geluk spreken dat hier gewoon bruine haren zijn op gekomen. Hij heeft namelijk op de bil ook littekens van bijtwonden maar hier zijn witte haren op gekomen.

Daarnaast ga zelf even op zoek in mijn omgeving. De grotere Stalle vallen af. En als ik verder weg moet zoeken moet ik op volpension en dat kost al snel 250-350€/maand en dat kan ik momenteel niet hebben door onregelmatige uren en dus maandelijks onregelmatig Loon.

Je wilt niet dat hij witte haren krijgt?!?!

Dat het in die ene kudde niet zo goed ging, wil niet zeggen dat dat in elke kudde zo zal gebeuren. En hoe lang heeft hij gestaan in die kudde met de 6 anderen? Lang genoeg om te worden geaccepteerd of heb jij hem bij de eerste tekenen van rangorde bepalen al er uit gehaald? Dit heeft tijd nodig!
Hoe langer jij hem echter sociale contacten onthoudt, hoe moeilijker het zal worden om hem ooit nog in een kudde in te scharen...

En wederom prioriteiten: wie zegt dat die grotere stallen niet goed zijn? Hebben die geen weidegang? Of wil je daar niet naartoe omdat jij niet van grote stallen houdt?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:50

AmyJamess schreef:
Mijn pony heeft ook regelmatig bijt wondjes, en hij leeft nog :))
Ts je overdrijft echt.

Mijn ruin wordt niet voor niks klungel genoemd. Hij stond in het verleden regelmatig net op de verkeerde plek op het verkeerde moment. Inmiddels is hij wat zekerder van zichzelf geworden (door in een kudde te leven), en wat beter in z'n bespiering en coördinatie (door in de kudde te leven, 24/7 buiten met schuilstal).

Van een niet passend zadel krijgt een paard ook witte haren. Dit zadel past niet. Xyzutu, wil je nog een keer tekenen, of heb je het al opgegeven?

Ik blijf me inmiddels verbazen dat TS me nog steeds kan verbazen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:51

Afbeelding

Sorry voor de foto!

@ TS: dit is een wonde die deze jaarling indertijd heeft opgelopen toen die alleen stond in een weiland. Wou schuren ivm vliegen, is vastgeraakt en heeft het halster door zijn huid getrokken (de andere wondes zijn viezer dus die plaats ik niet). Paard heeft littekens maar is prima hersteld en loopt nu 6 jaar later succesvol in de sport.

Je kantelt je bekken omdat je anders niet op je zitbeenknobbels in het diepste punt kan zitten. Nu lijk je net een muisrijder zoals iemand dat ooit zo mooi omschreef :')

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:53

Om nog een voorbeeld te geven; mijn merrie stond ook een week of wat in een minder passende kudde met een ruin die niet ophield met jagen. Dat hebben ik em de stalhiuder een tijdje aangekeken, maartoen er na 2 weken en meerdere introducties nog geen berbetring was besloten we haar in de rustigere buur-groep te doen, en deze groep paste perfect :) Kortom; zlfs al is er extreem gedrag in een kudde, daar zijn oplossi gen voor en 99% van de keren gaateen kuddedier in een kudde wel prima :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:54

Zadel past jou? Moet jij hem op je rug dragen dan? Kijk nou eens goed naar die foto en wijs mij eens aan waar de schouder/schoft van jouw pony zit. Je gaat mij niet vertellen dat het zadel op de goede plek ligt. Of wel?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:55

Art_Ificious schreef:
Pff ...

Wat het groeien betreft heeft de kliniek zelf gezegd dat hij nog 5cm zou groeien in de hoogte. En de touwtjes test bewijst dit ook.

Daarnaast is er een medebokker op stal geweest voor grondwerkles in rechtrichten maar Harley is helemaal niet scheef zo is gebleken.
En zij vond hem ook niet te iel om op te rijden. Anders had ze mij dat écht wel gezegd want Ik had namelijk vermeld dat ik er al op rijd en vooral op wandelritjes graag doe.

ben benieuwd of die bokker misschien zelf ook even wil reageren,
wij kennen de pony natuurlijk niet persoonlijk en hebben geen handen op hem gelegd,
dus wie weet kan hij/zij toelichten wat wij vanaf foto's en filmpjes dan verkeerd beoordelen?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:55

TS, je wuift alleen maar alle reacties constant weg.. Terwijl iedereen hier het goed bedoeld! Misschien zeggen sommige mensen het wat ongelukkig, maar ze willen allemaal het beste voor jouw ! Jij toch ook?
Kies er dan voor om je naar een andere stal te brengen, waar hij lekker lange dagen in een kudde kan staan met vriendjes. En laat hem nog even lekker doorgroeien en uitzwaren voor je er weer op klimt. Wanneer je het longeren en rijden dan na een jaartje weer opnieuw op gaat pakken, laat dan de zadelmaker aub komen en regel een nieuw zadel, deze is veel te groot! Zo ga je alleen maar meer problemen krijgen op den duur.

zijn kuddedieren. Het is geestelijke mishandeling als je een het ontneemt om met vriendjes te staan. Natuurlijk, elk krijgt wel eens een trap of wordt wel eens gebeten. Maar dit doen ze heus niet non-stop. En ja, soms worden ze een keer goed geraakt. Maar ook dat gebeurd zélden!

Alsjeblieft, TS, wordt wakker...

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:56

Je zadel past ook op deze foto niet hoor!
En ik weet niet of toon in je bericht naar mij bedoeld was...maar ik vind je een ondankbare eigenwijze ...laat ik mn zin maar niet afmaken....jij post een foto hier, jij behandeld je paard op (naar vele paardenmensen's mening niet oke) jou manier....maar mogen wij dan gewoon reageren? Dankjewel

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:57

Art_Ificious schreef:
Besides zadel past mij wel gewoon

Maar zadel past pony niet... :(

En verkopen hoeft je niet: maar kies aub wel voor je pony! En dat betekent op dit moment: pony sterker laten worden en laten groeien. En daarna nog eens kijken hoe je erop past; met passend zadel voor jullie allebei, maar in eerste instantie voor de pony! Past het dan nog niet en wil je nog steeds niet aan verkopen denken? Prima. Maar wordt dan realistisch en ga mennen met hem! En zoek voor het rijden eventueel een passende, kleine ruiter.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 22:00

Harley krijgt wel genoeg Hooi alleen lust hij niet elke baal Holi even graag en eet dan liever zijn stro. En bijvoeren in de winter is echt niet veel. Puur om zijn vitamine behoefte op pijl te houden Geef ik dan vitalbix.
Wat voerbeleid betreft ben ik zeer tevreden.
Stalbaas is ook erg begaan want toen ik zei over de scheur in het tandvlees ging hij meteen mee kijken en controleerde de voerbak en gehele stal op eventuele scherpe delen.
Hij is ook opgelucht dat het enkel kwam door wisselen van de tand.

Die andere stallen zijn:
1: te commercieel en discriminerend en geen omkijk naar stamboomlozen heb ik van horen zeggen. (Paard had een winkelhaakwonde maar werd niet gemeld aan eigenaar)
2: hebben geen weidegang en erg donkere stallen.
3: te duur zelfs voor halfpension

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:01

Ts niemand zegt dat je financieel de oliebol in moet voor je paard.

Sterker nog, in mijn ogen, als je je paard in de buurt/mindere/egoistische omstandigheden houdt omdat jíj het anders niet kan betalen, jíj er anders niet mee kan rijden en jíj er anders geen lol aan kan beleven moet je je in mijn optiek toch eens gaan afvragen wat voor toegevoegde waarde jíj bent voor het paard. De toegevoegde waarde voor jou is wel duidelijk. Maar wat wint Harley met een eigenaar die niet bereid is te investeren in de huisvesting, training én in zichzelf?

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:03

TS ga je nog reageren op alle andere kritiek. Of blijf je op je eigen wolkje zitten?
Je zadel past NIET op Harley, je doet hem pijn!
Oja, en hij staat alleen....en er is vast ergens een wei die groot genoeg is met een rustige (onderdanige) kudde waar hij groot mag worden...En dan kun je alles doen wat je wilt.

En als je nu al wilt rijden...had dan een 6 jarige gekocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:04

Art_Ificious schreef:
En ik ben me bewust dat ik mijn bekken meer moet kantelen en de rug minder hol moet maken.

Afbeelding

OMG - sorry dat ik het vraag: maar ben je blind?
Vergelijk het met de tekeningetjes die ik hiervoor op je andere foto's heb gemaakt: jij rijdt hier met het slechtst passendste zadel dat ik ooit op Bokt heb gezien - echt waar!
1. Het zadel ligt met de voorkant bovenop de schoft: moet hierachter liggen
2. Het zadel ligt bovenop de schouderbladen: moet hier 2-3 vingers achter liggen
3. Jouw knie drukt tegen de schouderbladen: zou hierachter moeten liggen
4. Doordat het zadel naarvoren schuift schuift de singel tegen de voorbenen: zou hier een hand achter moeten liggen
5. De boom is aan de voorkant te breed, daarom schuift het zadel naar voren
6. Aangezien het zadel in galop aan de voorkant helemaal omhoog kiept en los komt van de rug (in jouw geval schoft) is het zadel aan de onderkant ook hoogstwaarschijnlijk te bol voor je paard.

Als je Harley niet wil verkopen, verkoop dan in godsnaam dit zadel want je maakt zijn lijf nu echt kapot.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:06

@xyzutu2
Naast het feit dat je gelijk hebt over het zadel vind ik wel dat er door sommigen hier wat netter gesproken mag worden. TS weet nu waarschijnlijk wel dat er een hoop moet veranderen (stalling, pony jaar laten opgroeien, ander zadel, soortgenoten) maar sommige mensen reageren echt heel kwetsend, als zoiets tegen mij zou worden gezegd zou ik niet blij zijn

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:07

Art_Ificious schreef:
10cm was het, noem ik niet zomaar een schrammetje. Een Schram geneest veel sneller dan dit.
En Harley past gewoon niet in elke kudde omdat hij eenmaal onderdanig is en zich gewoon laat bijten en stampen en verjagen zonder zich te verdedigen. En heb hem inmiddels al in drie kuddes gehad.
Veel gespeeld heb ik nooit gezien, zelfs niet als ik de hele dag aanwezig was.

Als ik over een sloot spreek heb ik het over ene van 2m doorsnee en net zo diep. Als Harley dan opgejaagd wordt en niet tijdig stopt of doorglijdt ligt hij er gegarandeerd in. Daar al aan gedacht?
Nee dus denk ook eerst eens na!! Voor je iets zegt.

[ [url=m/ipCMBi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verkopen? Nooit dat écht nooit!!!

Meisje, zeg jij nu serieus dat wij na moeten denken voor we wat zeggen? Hoe groot en diep denk je dat onze sloten zijn? Mijn merrie staat in een kudde van 20 merries!! Dus onze sloten zijn groot en diep zat, bedankt voor je bezorgdheid.

En leuk dat je alle reacties wegwuift en je er geen ZAK van aantrekt, maar ZOEK dan ook eens een GOEDE stal!! Je staat er ook niet voor open of wel? Ik koop een dagkaart bij de Blokker en kom je helpen om een goede stal te zoeken. En ja, dat wil ik echt wel doen :) dat je paard niet in elke kudde past kan natuurlijk. Ik kan ook niet met elke mensen. Nogmaals, zoek dan een goede stal voor je paard.
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 31-08-16 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:07

Heb je wel het hele topic gelezen Lonneke? Ik blijf normaal heel lief en aardig ;) maar in dit geval...is het een struisvogel met een bord voor zijn kop...pardon hoofd

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:09

Storm2009 schreef:
Heb je wel het hele topic gelezen Lonneke? Ik blijf normaal heel lief en aardig ;) maar in dit geval...is het een struisvogel met een bord voor zijn kop...pardon hoofd

Ik volg vanaf pagina 1 en heb alles gelezen ja, maar het blijft internet en sommige mensen lijken zichzelf wel van woede op te branden en als TS daar niets mee doet heeft het niet erg veel zin om 10 pagina's en 200 berichten daaraan te spenderen. Alles is goedbedoeld maar misschien doet TS wel wat met de tips als ze op een normale manier gebracht worden

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:10

Storm2009 schreef:

Niet alleen het hele topic, maar TS heeft wel meer van dit soort topics op haar naam staan. Niet om nou expres dingen uit het verleden erbij te halen, maar ik denk dat er wel meer bokkers zijn die haar topics hebben gevolgd? :)

Wat ik wél positief vind aan TS, is dat ze met Harley naar de kliniek is geweest voor de patella fixatie. Ik geloof dus best wel dat ze ergens diep van binnen goed wil en kan zijn voor de pony.