Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:19

nickynicole schreef:
@ Wendy: Heb jij een voorbeeld dan hoe het wel goed is? Ik heb de foto getoond omdat ik de discussie juist interessant vind.

Ja, ik heb wel een paar voorbeelden waar ik heel blij van word :j

Deze bijvoorbeeld (sla de eerste minuut van het filmpje maar over) https://www.youtube.com/watch?v=bDjOFmWA3hk
Maar goed, dit is een totáál ander beeld dan hetgeen jij/jullie aan werken.
Wat ik prettig vind is een netjes ondertredend achterbeen (dat zie je bijvoorbeeld in de meer traditionele pleasure ook wel eens heel anders, lees dramatisch slecht), neusje er netjes uit, ondanks de losse teugel toch een heel aardig ruggebruik. Bovendien heel scherp op de gewichtshulpen, ruiter zet haar lichaam daarbij ook op de juiste manier in.
Maar laten we wel wezen, een beetje quarter toont ook al ruggebruik (als hij netjes wordt gereden) met slechts lichte verzameling. Mijn eigen paard zou waarschijnlijk op de voorhand kukelen.
Die kan ik wel verzamelen op de losse teugel, maar dat is meer het einddoel.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:21

Dat doe je heel goed TS :j. Helaas hebben nog steeds heel veel ruiters het idee dat je een paard volledig kunt opleiden (of heropleiden) in een jaartje, daar gaan jaren overheen voordat je ze correct aan het rijden hebt. Rome is ook niet in een dag gebouwd.

knollentuin

Re: Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:39

Dat een paard opleiden tijd kost is iedereen die hier reageert wel duidelijk, dat de weg die je aflegd paardafhankelijk, ruiterafhankelijk en combinatie afhankelijk is ook.
Blijf ik bij dat de weg die ts nu inslaat een slingerweg is die afdaalt van het uiteindelijke doel,
Eerst activiteit en aan je been kunnen rijden met contact, en houding en zit samen met paard in evenwicht en dan de rest.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:15

Maar binnen een jaar volledig opleiden kan niemand, dat lijkt me ook duidelijk

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:51

Dat klopt en zal niemand ontkennen. Waar het over gaat is het einddoel en welke route daar naar toe leidt.
De vraag of je 'achter begint' en vanuit een actief ondertredende achterhand je paard verder gaat trainen lijkt redelijk belangrijk. Ik kan niet begrijpen hoe je een paard anders kunt trainen. Wat mij betreft altijd van achter naar voren én actief (en dat is wat anders dan snel...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:16

Eens Knollentuin en Kendra. Maar ik ben echt heel erg benieuwd hoe dit paardje zich verder gaat ontwikkelen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 20:24

Ik heb mijn bijrijdster gevraagd om morgen even wat stukjes te filmen van de training. Die zal ik hier dan ook delen, dat geeft een beter beeld dan foto's denk ik.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 00:49

Ik lees van in het begin mee, want ik vind het een ontzettend interessante discussie.
Maar ik wou net zeggen, en dat haal je nu ook aan, dat ik niet het gevoel heb dat deze foto's tonen wat je eigenlijk aan het doen bent. Een filmpje gaat idd veel meer zeggen.
Maar ik kan wel snappen dat dit één van de vele tussenstadia is van hetgeen je wilt bereiken, daarom denk ik dat updates hier in het topic óók net zo interessant kunnen zijn.
Men kan hier tips en aandachtspunten opsommen, en dat is zeker goed, maar het wordt pas echt boeiend om te zien wat het resultaat geleidelijk aan gaat worden.
Ik heb helaas de kennis niet om je nog verdere tips te geven, maar je bent van goede wil en ik denk dat dat al een enorme stap is in de goeie richting. En die motor aa , daar ben ik het ook wel erg mee eens ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:27

Murosch schreef:
Ik heb mijn bijrijdster gevraagd om morgen even wat stukjes te filmen van de training. Die zal ik hier dan ook delen, dat geeft een beter beeld dan foto's denk ik.

Leuk! Ben heel benieuwd!

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:32

Ik ben benieuwd naar de filmpjes! Ik vind het heel knap van je dat je zelf inzag dat je niet op een goede manier bezig was en dat je hier wat aan verandert!

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:09

Ik wil toch ook even reageren. Ik volg deze topic en ook je vorige topic. Ik heb een paardje met een vergelijkbare bouw als jou paard, en heb bij dressuur rijden vaak aanleuningsproblemen. Zijn comfortzone is lage hoofdhouding, bij oprichting komt hij snel in verzet. Ik probeer hem eerst iets vanaf de grond (meestal aan de dubbele aan te leren) en pas daarna onder het zadel. Nu loopt hij aan de longe in een normale oprichting, maar onder het zadel is hij daar nog niet sterk genoeg voor, dus loopt hij iets lager. Werk jij soms aan de dubbele longe? Misschien is dat voor jou ook een goede afwisseling?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:32

Citaat:
Maar ik wou net zeggen, en dat haal je nu ook aan, dat ik niet het gevoel heb dat deze foto's tonen wat je eigenlijk aan het doen bent. Een filmpje gaat idd veel meer zeggen.
Maar ik kan wel snappen dat dit één van de vele tussenstadia is van hetgeen je wilt bereiken, daarom denk ik dat updates hier in het topic óók net zo interessant kunnen zijn.

IK denk dat een hoop van de kritiek ook van mensen komt die niet met deze wijze van trainen bezig zijn, en dus ook het proces in deze niet kennen. Het is een hele andere manier van rijden en de plaatjes zijn misschien niet altijd zoals men ze graag ziet (die trouwens meestal helemaal niet goed zijn), maar het geeft wel een fijn bewegend en ontspannen paard weer. Het beeld wat mensen in hun hoofd hebben van hoe het hoort, strookt niet echt meer met de werkelijkheid. Dat is ook precies waarom het bij zoveel ruiters verkeerd gaat, maar zolang ze een paard hebben wat meewerkt en ze puntjes scoren, wordt er verder niet naar gekeken.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:36

hyppolyte schreef:
Citaat:

IK denk dat een hoop van de kritiek ook van mensen komt die niet met deze wijze van trainen bezig zijn, en dus ook het proces in deze niet kennen. Het is een hele andere manier van rijden en de plaatjes zijn misschien niet altijd zoals men ze graag ziet (die trouwens meestal helemaal niet goed zijn), maar het geeft wel een fijn bewegend en ontspannen paard weer. Het beeld wat mensen in hun hoofd hebben van hoe het hoort, strookt niet echt meer met de werkelijkheid. Dat is ook precies waarom het bij zoveel ruiters verkeerd gaat, maar zolang ze een paard hebben wat meewerkt en ze puntjes scoren, wordt er verder niet naar gekeken.

Ik snap wat je bedoelt en deels geef ik je gelijk. Anderzijds zijn er genoeg mensen (overgrote deel) welke aangeven dat ze voornamelijk de activiteit van achter missen. Ook van mensen die dezelfde stroming bewandelen.

Zelf ben ik van mening dat als je niet vanuit de motor werkt, je dus ook niet van achter naar voren rijdt. En dan maakt het mij verder niet uit welke stroming je bewandelt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 13:46

Hierbij een filmpje. Ik moet nu even heel snel plaatsen, want ik moet naar mijn werk. :+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:52

Voor het zien van het filmpje: De titel is wat twijfelachtig. Er is namelijk nog geen kanteling van het bekken, geen correcte verbinding over de rug, geen aanspanning van de buikspieren en dus geen oprichting. Dat wekt wat een valse verwachting.
Persoonlijk zou ik de stretch nu toch meer begrenzen (steeds wel voelen dat het kan, maar het hoeft niet steeds) en werken aan de souplesse van het bekken door zijgangen mee te nemen en de activiteit van de achterhand door gecontroleerd tempowisselingen te rijden in alle gangen. Oprichting op de correcte manier is voorlopig nog niet aan de orde.
Ik vind het top dat je gekozen hebt voor een paardvriendelijkere manier van opleiden!

Filmpje staat op privé.
Laatst bijgewerkt door Lante op 18-08-16 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:52

Sorry hyppolite, maar wat een onzin en wat een nare manier om wedstrijdruiters zo weg te zetten. Ook jammer, want de discussie in dit topic gaat juist over de beste manier om goed te rijden, zodat je zo lang mogelijk plezier van je paard kunt hebben, ongeacht je doel.
Ik vind nog steeds dat een soepel en sterk paard de beste voorwaarde is voor een lang en gezond rijpaardbestaan. Daarvoor moet het paard actief ondertreden, waardoor de rug sterker wordt en er langzamerhand meer gewicht wordt overgenomen van de voorhand.
Wat ik mis bij hyppolite en bij TS, is de onderbouwing van hetgeen zij aan het doen zijn.

Het filmpje kan ik nog niet bekijken want staat 'privé'..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 14:02

Staat hij nu niet meer privé?

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:11

Ik heb je filmpjes gezien!

Ik vind het goed van je dat je op een andere manier bezig wilt! Ik volg het topic al vanaf het begin, en heb je andere topics ook gevolgd. Op het begin (en nu nog wel een beetje) had ik er mijn twijfels wat bij. Het filmpje vond ik er niet verkeerd uit zien! Wat me op viel was dat ze lekker voorwaarts was, maar haar achterbeen mag nog actiever meedoen. Zo kun je heel veel gaan schakelen. Drie passen naar voren, 5 passen verzamelen, arbeidstempo, versnellen, verzamelen etc. Ze is mooi voorwaarts, maar probeer dat soms misschien eens wat op te vangen van voor, zodat ze terugkomt en misschien wat meer op de achterbenen zakt. Ik vind dat jullie op de goede weg zijn! Het lang en laag is bevestigd, nu kun je misschien je methode combineren met een paar andere methodes, en wat uitvinden wat het beste werkt voor jullie!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:15

Ook ik heb gekeken en moet eerlijk bekennen.. Dit ziet er zo heel anders uit dan op je foto's, stukke beter.
Ze loopt een stuk actiever dan ik had verwacht, en je ziet ook haar buikspieren aanspannen. 2e deel van je filmpje vind ik haar wat loperig worden.

Je handen vinden ik wel onrustig, en dan bedoel ik niet het naar voren en terugnemen van je hand (om mee te gaan met je paard als ze omhoog/omlaag komt met haar hoofd). Maar wel het rommelen van je hand naar links en rechts. Is vooral goed te zien aan het begin van je filmpje. Je zou daar meer met been mogen werken i.p.v. met je handen. Handen zo hoog plaatsen is niet mijn smaak, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:21

Het valt mij ook 100% mee :) ik vind dr zelfs wat loperig dus ik zou kijken of je daarbij kan zorgen of je dr net wat terug kan nemen in het tempo zodat ze met de lage halshouding net iets meer op het achterbeen komt. Zal wel een lastig stukje zijn maar denk dat dat een goede volgende stap is :) dan kan je dat steeds verder uitbouwen. Verder vind ik dr minder op de voorhand lopen dan er op je foto's te zien is.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:25

Tot nu toe heb ik alleen mee gelezen, maar wil nu toch even reageren.

Ik ga geen tips geven omdat ik niet echt verstand heb van deze aanpak.
Maar ik wil wel zeggen dat ik het er op het filmpje (wat je net gepost hebt),
super vriendelijk en fijn uit vind zien! +:)+ +:)+ :D

Edit: en ik zie een vrolijk paard!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:37

Citaat:
Ik snap wat je bedoelt en deels geef ik je gelijk. Anderzijds zijn er genoeg mensen (overgrote deel) welke aangeven dat ze voornamelijk de activiteit van achter missen. Ook van mensen die dezelfde stroming bewandelen.

Zelf ben ik van mening dat als je niet vanuit de motor werkt, je dus ook niet van achter naar voren rijdt. En dan maakt het mij verder niet uit welke stroming je bewandelt.

Daar ben ik het ook mee eens, de beweging is nog wat teveel stuwend ook, de slingerbeweging van achteren is nog niet zoals die moet zijn, maar dat zijn gewoon dingen die bij het proces horen, maar je beweegt in stappen.

Citaat:
Sorry hyppolite, maar wat een onzin en wat een nare manier om wedstrijdruiters zo weg te zetten. Ook jammer, want de discussie in dit topic gaat juist over de beste manier om goed te rijden, zodat je zo lang mogelijk plezier van je paard kunt hebben, ongeacht je doel.
Ik vind nog steeds dat een soepel en sterk paard de beste voorwaarde is voor een lang en gezond rijpaardbestaan. Daarvoor moet het paard actief ondertreden, waardoor de rug sterker wordt en er langzamerhand meer gewicht wordt overgenomen van de voorhand.
Wat ik mis bij hyppolite en bij TS, is de onderbouwing van hetgeen zij aan het doen zijn.

Het filmpje kan ik nog niet bekijken want staat 'privé'..

Ho ho, ik zet helemaal niet wedstrijdruiters zo weg, ik heb het over ruiters in het algemeen en ja, daar zijn de wedstrijden ook een onderdeel van. Zolang paardlief alles accepteert en geen protest laat zien gaan ruiters door zoals ze gewend zijn, pas als er problemen om de hoek komen gaan ze verder kijken dan hun neus lang is, dat bedoelde ik ermee te zeggen. Je kunt ook dingen voor zijn, that's all.
En ja, ik ga ook voor een soepel en sterk paard, en dit is een hele fijne manier om dat te bereiken. Die achterhand moet er zeker ook meer bijkomen, maar ik heb op dit moment helemaal niet zoveel bezwaar tegen het op de voorhand lopen. Eerst moet namelijk die rug los, stretchen zoals ze dat ook doen, beestje moet rechtop lopen, de balans hebben. Pas daarna ga je naar de rest toe werken. Achterhand moet ook meedoen, maar soms begin je gewoon even ergens anders totdat je op het punt komt dat je van achteren naar voren kunt gaan werken. Vaak is het ook de wisselwerking, als het los is kan pas die achterhand eronder, een paard wat vasthoudt in zijn rug kan nooit correct ondertreden, en dat doen ze dan dus vaak ook niet :n. Of het dan al terecht is om nu oprichting te vragen is een tweede, daar valt absoluut over te discussiëren.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:45

Murosch, ik wil toch naar aanleiding van je filmpje een reactie
geven, en ik hoop dat dit goed overkomt, want ik wil absoluut niet onaardig
zijn :n

Volgens mij ben jij deze hele nieuwe weg ingeslagen, omdat jij dit
vriendelijker vindt, toch :) ? Waarom begin je niet met het nemen van een paar
zitlessen :) ? Ik vind echt dat jij haar in de weg zit, zowel met je zit als met je handen, nogmaals ik wil echt niet onaardig zijn, want ik vind dat je onwijs veel lef hebt door te blijven posten, en je keurige reacties terug.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:55

Volgens mij zit dit paard wel heel vlak? :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:56

Murosch wat dapper dat je het filmpje post en trouwens je hele topic hier geplaatst. Er zitten nu al mooie stukjes, pasjes tussen. Chapeau. Je filmpje oogt beter dan de foto's. Als het je lukt zou ik proberen het tempo nog nog lager te krijgen maar wel actief, want ze is soms wat loperig en dat is juist nu niet wat je wilt hebben.
Ik ben heel benieuwd naar over een jaar :)) . Ik kijk er naar uit.