Onze vechtende kanjer balanceert op t randje van de dood

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 14:48

damian23 schreef:
pien_2010 schreef:
Beterschap met je paard. Weet je zeker dat hij geen darm afsluiting heeft? Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar hoop zo voor je dat hij dat niet heeft.

Daar dacht ik ook aan. De spijsvertering van een paard duurt ongeveer max 48 uur. Dus dan zou de parafine en de mest er nu wel zo'n beetje uit moeten komen.

Hij heeft natuurlijk ook nog niets gegeten he dus veel mest zal er ook niet zijn
Hooi en gras trekt m nog niet
Hij mocht beetjes eten heb m op aanrade een handje slobber gemaakt met veel water waar hij normaal op aanvalt maar dat liet hij staan...

Is nu ook geen ramp hij hoeft niet te eten hij mag wel beetjes eten maar alleen als hij wilt
Wij bieden hem kleine beetjes aan (echt kleine plukjes hooi) zo wat 15x per dag/nacht
Maar laten het niet liggen max n half uur anders zien we niet wat hij eet hij loopt het heel snel door z'n stal heen dus dan hebben we geen indicatie
In z'n voerbak leggen heeft geen zin dat gooit hij ook eruit

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:50

Maar dat waren alleen een paar mestballen? Dat slijm is waarschijnlijk slijm van de darmwand. Heb dit helaas zelf meegemaakt en dat is na 48 uur uiteindelijk toch in een koliekoperatie geëindigd. Ik weet niet of je hem wilt laten opereren als het niet los wil komen. Bij mij was het ook begonnen met gaskoliek en doordat de mest door dje gasbel te lang in de darm was blijven zitten was het ingedroogd en verstopt geraakt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Onze vechtende kanjer balanceert op t randje van de dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:54

Heel veel sterkte TS. Ben je niet bang voor een slag in de darmen?
Wij hebben ook een paard gehad met dezelfde symptomen en problemen en die bleek idd een slag te hebben. Is uiteindelijk gelukkig dmv een operatie er bovenop gekomen. Er moest wel een flink stuk darm verwijderd worden ivm afsterving.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 15:12

Zoals gezegd gaat hij niet na de kliniek dus ook geen operatie

Tuurlijk ben ik bang ook al heb ik hoop ben ik heel erg bang op comlicaties we blijven tenslotte in de cruciale 48uur en ook daarna zijn we er nog niet

Het waren idd slechts een paar mestballen
Zometeen weer temperaturen en daarna kan ik even na familie en is er iemand anders die op stal is bij m of in de buurt
Word gelijk gebelt als d'r iets veranderd en ben dan ook zo thuis voor Total

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:29

De hartslag zegt vaak ook iets over de toestand. Die van mij heeft nog een halve dag op de kliniek gestaan maar toen zijn hartslag omhoog ging was daar het moment om hem te opereren.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:34

Gentlegiant schreef:

Tuurlijk ben ik bang ook al heb ik hoop ben ik heel erg bang op comlicaties we blijven tenslotte in de cruciale 48uur en ook daarna zijn we er nog niet

Zometeen weer temperaturen en daarna kan ik even na familie en is er iemand anders die op stal is bij m of in de buurt

Maar neem aan als je moet kiezen tussen de dood en operatie dat je voor t laatste gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:44

biscaya schreef:
Gentlegiant schreef:

Maar neem aan als je moet kiezen tussen de dood en operatie dat je voor t laatste gaat?

Waarom daarvan uitgaan?
Als je een paard hebt dat niet op de trailer wil en zich niet laat behandelen of verdoven door dierenartsen, dan zorgt die laatste rit naar de kliniek plus verdoving waarschijnlijk voor zoveel extra stress dat hij er waarschijnlijk toch niet meer bovenop komt. Helemaal aangezien hij nu al kreupel is door alle verkeerde belasting op zijn benen - hoe gaat hij dan het gevecht tegen de narcose in, en op hoeveel benen komt hij er (als hij er uberhaupt uitkomt) weer uit?

Ik snap het heel goed als TS ervoor kiest om in dit geval het paard op stal te houden en gewoon te kijken wat er in deze situatie nog mogelijk is, en als er geen opties meer zijn er ook geen kunstmatige trailer/kliniekopties meer bij te verzinnen. Natuurlijk wil je als mens je paard helpen, maar in sommige gevallen help je je paard het beste door er gewoon voor hem te zijn en hem niet meer lastig te vallen met allerlei steeds wanhopiger noodgrepen om hem maar in leven te houden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:49

Vreselijk spannend .....

Uit eigen ervaring, het kan goed komen ... Je kunt enorm veel geluk hebben .... Wonderen gebeuren echt nog! :j

Wij kozen gezien de leeftijd van mijn merrie (22) en omstandigheden ook om niet naar de kliniek te gaan.
Maak je eigen keuzes en blijf daar ook bij. Jij kent je paard het beste!
Ik duim voor je!!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 15:53

Keuze tussen dood en opereren daar wil ik niet overna denken eigenlijk
Zeker als de kans 100% was op overleven en een gezond paard had ik het misschien wel gedaan

Maar zoals ik al meerdere keren aangeef gaat hij niet de trailer op als ik pech heb sta ik d'r 4 uur voor (het gaat ook wel eens sneller daar niet van ook mede om dit start ik niet meer met hem)
Wij kiezen ervoor om m deze stress niet aan te doen
Daarbij staat hij niet stevig genoeg en is hij daar bovenop ook nog eens kreupel
En is hij gevoelig voor peesblesures daarom is t nu extra oppassen met z'n pezen
Dus dat is weer n punt wat "gevaarlijk" is om op de trailer te gaan met alle gevolgen van dien
Voor zichzelf maar ook voor weg gebruikers mocht hij om kiepen enz dan zijn de gevolgen niet te overzien
Het hoeft niet te gebeuren maar de kans is groot als we nu gaan laden door stress onbalans kreupel enz dat hij t helemaal niet trekt

Dit is onze keuze en daarmee klaar
Heel veel paarden zouden al blij mogen zijn met wat we nu allemaal voor dit paard gedaan hebben wat de dierenarts ook bevestigd vele hadden al lang en breed opgegeven

Wij gaan door zover er mogelijkheden zijn thuis en zolang het dier waardig blijft zullen we blijven knokken
Wij kiezen voor het beste voor ons paard en iedereen die hem goed kent en die ik gesproken heb vind dat we het super doen en beamen dat het geen verstandig idee is om na de kliniek te reizen
Wij doen alles er voor om hem er boven op te helpen
Tuurlijk is t voor ons zelf ook "prettiger" als hij op de kliniek te staan dat zou ons heel veel stres en ellende en slapeloze nachten besparen
Wij doen het niets voor niets thuis
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 25-12-15 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:55

Suc6 en sterkte!!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:00

Je hoeft je niet te verdedigen hoor! Het was niet als een aanval bedoeld. Maar het zijn wel zaken waar je bij stil moet staan. Nu kan je nog laden en naar de kliniek gaan. Straks als zijn toestand eventueel verslechtert niet meer. Die van mij was ook slecht te laden maar die hebben we er wel ingekregen (zag wel roze olifantjes door een zware pijnstiller)
Maar of ik ooit weer een paard zou laten opereren? Ik weet het niet. Uiteindelijk is die van mij toch ingeslapen na een tweede entrapment.

Maar als jij de keuze hebt gemaakt om niet te opereren dan kan je er alleen maar voor hem zijn. En hopen op een mooie kerstdrol.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 16:03

Ik verdedig me ook niet hoor wil best uitleggen waarom dit onze keuze is :)

Hij is al vanaf t begin te slecht om veilig te laden hij staat vanaf t begin al niet stevig op z'n benen vandaar ook peeskappen om omdat hij gewoon over z'n eigen benen struikeld
Het is niet meer zo erg dat hij niet meer kan staan

Maar als je de weg op gaat met een paard met z'n slechte balans vind ik dat onverantwoordelijk ten opzichte van mede weg gebruikers enz

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:07

Heel veel sterkte.. ik lees mee en duim dat hij erbovenop komt. Hij staat er ook echt heel sipjes bij.. ;(

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:13

Ik hoop dat hij opknapt. Veel sterkte.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 16:14

37,9 getemperatuurd
Niet gemest wel mest aan m'n thermometer dus denk dat ik vanavond nog wel een drolletje ga vinden :j

Ga nu even na familie en de buurman houd m in de gaten en temperatuurt om de 2 uur en let op mest
Verder issie lekker allert en was ik vergeten een knuffel te geven toen ik binnenkwam en ging temperaturen en bleef hij achter me aan lopen toen ik wou temperaturen :+
Na n knuffel en n hallo kon ik m temperaturen
M'n vriend natuurlijk helemaal in n deuk want ik dacht dat hij weg liep voor me want als ik keek keek die niet blij
Maar zodra ik weer na z'n kont ging kijken scheen hij als n blije achter me aan te lopen
De clown

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:16

Goede keuze kan het zijn om niet naar de kliniek te gaan. Zou ik voor onze jongste waarschijnlijk ook maken. Is zo paard afhankelijk en je kent je eigen paard het beste. We duimen hier voor je TS.

Goed nieuws je clown.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 17:28

Ik kan me helemaal vinden in je keuze. Die van mij zijn prima te laden maar koliek word thuis behandeld en opereren begin ik niet aan.

Sterkte

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 17:53

biscaya schreef:
Gentlegiant schreef:

Zelf zou ik bij koliek ook nooit voor een operatie kiezen. Paard zou wel naar kliniek gaan omdat hij verder geen stress van vervoer heeft. Maar operatie doe ik niet dit omdat ik zelden positieve verhalen hierover tegenkom. Veel paarden overlijden uiteindelijk toch nog aan koliek.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:09

Hoeveel van de 48 uur heb je er nu opzitten TS?

En de rest met andere oplossingen en kritiek lekker laten banketstaaf. Zo te horen weet jij en je team precies wat ze aan het doen zijn!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 18:19

Geteld vanaf gister middag 1 uur

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:24

Gentlegiant schreef:
damian23 schreef:
Is er al wat parafine uit gekomen?

Hoe is zijn urine?

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen de mest ballen waren mooi vast en zat slijm/olie tussen dus ik denk t wel

Urine das n goede! Hij plast wel gewoon en ziet er normaal uit en ruikt normaal

Als eerste: onwijs veel sterkte, ik duim mee voor herstel.

Of paraffine eruit is gekomen, kun je zien aan de mest als je t in een emmer water gooit. Dan komt er een laagje olie op te liggen, zo heb ik het van mijn DA geleerd en vooral ook als eerste tip meegekregen na toediening paraffine. Duurt meestal minimaal 24 uur.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 18:30

Als ik mest vind zal ik dat doen
Is logische maar helemaal niet aan gedacht
Dankje

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:46

Wat bij mijn hengst erg goed hielp om de mest op gang te krijgen,was hem in een paddock zetten waar andere 'mannen' in gestaan hadden. De wens zijn territoium te markeren was zo sterk dat alles gelijk weer op gang kwam :P
Sterkte!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 19:16

jodi schreef:
Wat bij mijn hengst erg goed hielp om de mest op gang te krijgen,was hem in een paddock zetten waar andere 'mannen' in gestaan hadden. De wens zijn territoium te markeren was zo sterk dat alles gelijk weer op gang kwam :P
Sterkte!

De enigste mannen dat zijn z'n maatjes die normaal met m samen staan
Hij loopt tussen de weides/stallen/oprit/bak wat te lopen als we d'r zijn
En liep idd de mesthoop op en ging ruiken en m over hoop trekken/schrapen
Normaal gezien wil ik dat niet maar heb m idd laten gaan in de hoop hij ging mesten
Maar hij deed helaas niets

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 19:26

misschien in de merrie paddock proberen (?)