Jubileum Fjordenpaarden stamboek met onverwachte wending...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolalidanda

Re: Jubileum Fjordenpaarden stamboek met onverwachte wending...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:01

zonde dat het deze kant op gaat. Ik denk dat de mensen die erbij waren goed weten wat er wel of niet gebeurd is. Het in stuk voor stuk ervaren mensen.

Het was een mooi dag. Kijk er nog steeds goed op terug.
Hoop dat de hengsten, Kelly en Dennis er niet te veel aan over hebben gehouden.

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:05

alcootje schreef:
Knap dat je dat kunt zeggen van een foto en al helemaal als je de hengsten niet eens kent.
Ik zie hem dagelijks en ik kan je zeggen , het is een jonge hengst met weinig ervaring met meerdere hengsten bij elkaar. Hij verschrok wel degelijk van een krakende box. Schiet naar binnen en komt te dicht bij de ander. Ik stond het bijna naast en weet echt wel wat ik heb gezien.

Ik heb het ook gezien en vond het geen normaal gedrag. Een paard wat schrikt en vervolgens beide zo reageert. Hengst of geen hengst onze zouden het niet hoeven flikken :n

Ik zeg niet dat er iets te verwijten valt maar wel dat er wel heel makkelijk over gepraat wordt en alles weg wordt gewuifd.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 07:17

Ben het wel met Tinkers4ever eens.....
maar waar het ook om ging: TS, leuke foto's, ook ik als niet-echte-fjordkenner vind het leuk om toch wat mee te krijgen van de evenementen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 07:31

Hele mooie foto's TS! Ik kan me voorstellen dat het een vreselijk moment was voor iedereen die er betrokken was bij de vechtende hengsten. Toch ben ik blij dat het gepubliceerd is, zo'n hengst zou dus nooit mijn merrie dekken. Wat een abnormaal gedrag.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 07:45

xMercury schreef:
Hele mooie foto's TS! Ik kan me voorstellen dat het een vreselijk moment was voor iedereen die er betrokken was bij de vechtende hengsten. Toch ben ik blij dat het gepubliceerd is, zo'n hengst zou dus nooit mijn merrie dekken. Wat een abnormaal gedrag.

Misschien kan je je merrie beter helemaal niet dekken, het zijn dieren namelijk :O :roll:

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 07:49

Dus jij vindt het normaal, Polly?
Maar goed, hiervoor moet men misschien een ander ( discussie) topic openen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:00

Ja. Dit is voor hengsten perfect normaal gedrag.
Dat wij als mensen dit liever niet willen en dmv opvoeden onze dieren leren hun instincten wat onder controle te houden (waar ze absurd genoeg meestal nog aan meewerken ook), maakt dit gedrag nog niet abnormaal!

Get real zeg!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:47

Dat zou mij inderdaad ook niet weerhouden om er mee te dekken, maar nou ben ik van karakter sowieso niet snel onder de indruk. Een hoop valt of staat met de opvoeding. Daar is die van mij dan ook gelijk een mooi voorbeeld van.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:09

Punz schreef:
Ja. Dit is voor hengsten perfect normaal gedrag.
Dat wij als mensen dit liever niet willen en dmv opvoeden onze dieren leren hun instincten wat onder controle te houden (waar ze absurd genoeg meestal nog aan meewerken ook), maakt dit gedrag nog niet abnormaal!

Get real zeg!

Precies zoals je het zegt.

Maar goed, ik ken mijn paard gelukkig.

Zoveel mense zoveel meningen. Ik wert wat er op stal staat.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:13

Dus als we deze twee hengsten samen in een wei zetten en dit gebeurt is het ook abnormaal? Hoe vaak gebeurt het wel niet dat wanneer het in een manege les fout gaat, ( paarden die tegen elkaar opbotsen etc ) dat er ook getrapt wordt? Dat is gewoon normaal gedrag, het zijn geen robots!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:18

Getup schreef:
Dus jij vindt het normaal, Polly?
Maar goed, hiervoor moet men misschien een ander ( discussie) topic openen.

Ja dit vind ik natuurlijk gedrag en ik vind het heel vreselijk voor de eigenaar en de betrokkenen (oa de mensen die erop zaten) maar dit is nou eenmaal hoe beesten werken. Als je geen natuurlijk gedrag wil zien moet je je paard niet laten dekken want wie weet wat voor monster eruit komt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:23

Als ze in de wei staan moeten ze lekker helemaal zelf weten wat ze doen. Dat is i.m.o. niet te vergelijken met wanneer ze aan het werk zijn met een ruiter.

Het vechten an sich is natuurlijk gedrag, wat ik wel vind is dat een paard,ook een hengst, dusdanig respect hoort te hebben voor zijn leider dat hij dit niet doet waar mensen tussen zitten.

Dus ja, het is natuurlijk gedrag. Maar is alle natuurlijk gedrag wenselijk?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:24

Ik vind ook dat een paar dusdanig respect hoort te hebben dat dit niet gebeurd maar het is nou eenmaal zo en om dan om die reden te gaan brullen dat je er maar niet mee gaat dekken vind ik wel een beetje slap.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:38

Mooie foto's TS +:)+ Mooi vastgelegd hoe veelzijdig het fjordenpaard is :-)

Over de vechtende hengsten: eigenlijk wel goed dat deze foto's er tussen staan. Behalve dat het gewoon hele mooie foto's zijn (je ziet goed de kracht van de dieren, het zijn geen sulletjes, maar echte sterke paarden) is het ook weer een goed moment om te laten zien dat hoe goed opgevoed ook, een paard is een paard en een hengst is een hengst.

Wat iemand anders ook al aangaf: weer even een reality check voor iedereen die een hengst maar hengst laat 'want dat is leuk' of 'hij doet niets'. Maar ook een reality check voor sowieso iedereen die iets met paarden doet.

Een paard is je beste vriend, maar ook je grootste vijand. Meeste paarden zijn 99% (sommige zelfs 99,9%) van de tijd safe, het is echter die 1% van de tijd waar het om gaat. Bij heel veel mensen is die ene procent ver weg gezakt in de gedachtegang, juist omdat het 99% van de tijd goed gaat en er niets aan de hand is.

Gelukkig is het nu goed afgelopen en zijn er geen persoonlijke ongelukken voorgevallen :-) Ik kan me wel voorstellen dat je als ruiter/amazone even flink schrikt en ook dat je als eigenaar deze beelden nog lang op je netvlies hebt staan :\

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:43

Polly schreef:
Ik vind ook dat een paar dusdanig respect hoort te hebben dat dit niet gebeurd maar het is nou eenmaal zo en om dan om die reden te gaan brullen dat je er maar niet mee gaat dekken vind ik wel een beetje slap.

daar ben ik het dus mee eens. Maar ik vindt het niet persé normaal " hengsten onder het zadel horen zich te gedragen" gedrag. Bedoel: er zijn er zat, die dit niet doen :+

maar genoeg keus, toch, qua dekken :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:30

Er zijn er dan ook zat die niet tegen elkaar opbotsen doordat er een schrikt. Zo'n paard denkt echt niet, er zit nu een ruiter op mijn rug dus zal mij netjes gedragen. Die dieren reageren instinctief op het moment dat er een ander dier te dichtbij komt.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:39

Polly schreef:
xMercury schreef:

Misschien kan je je merrie beter helemaal niet dekken, het zijn dieren namelijk :O :roll:

Hahaha, nou nou Polly. Rustig maar hoor. ;) Hengsten die zo durven te flippen met notabene ruiters op hun rug vind ik écht niet goed te praten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:01

Maar goed dat jouw merrie niet gedekt wordt, want daar ontbreekt het je blijkbaar aan inzicht aan. Dit zijn dieren, die reageren instinctief en staan er niet bij stil dat er ruiters op hun rug zitten.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:15

Amandavd schreef:
Maar goed dat jouw merrie niet gedekt wordt, want daar ontbreekt het je blijkbaar aan inzicht aan. Dit zijn dieren, die reageren instinctief en staan er niet bij stil dat er ruiters op hun rug zitten.

Hahaha, mijn merrie wordt zeker gedekt. Maar absoluut niet door een dikke ongehoorzame Fjord :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:20

xMercury schreef:
Amandavd schreef:

Hahaha, mijn merrie wordt zeker gedekt. Maar absoluut niet door een dikke ongehoorzame Fjord :D

Ik zou vooral blijven praten, je komt met de minuut dommer over.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:23

Wat is het toch heerlijk om mensen zoals jij te ontmoeten. Een makkie om eens lekker op de kast te jagen :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:29

xMercury schreef:
Wat is het toch heerlijk om mensen zoals jij te ontmoeten. Een makkie om eens lekker op de kast te jagen :D

Als jij daar gelukkig van wordt dan ben ik blij dat ik je dat genoegen heb mogen doen :D Ik neem je alleen niet serieus meer n.a.v je berichten en opmerkingen hier. Op welke manier je ze dan ook mag bedoelen, ik denk niet dat de betrokken mensen bij dit verhaal hier mee opschieten.

Aan de eigenaren en ruiters; Hopelijk gaat het nu weer oke met jullie en is de schrik een beetje gezakt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:30

Amandavd schreef:
xMercury schreef:

Ik zou vooral blijven praten, je komt met de minuut dommer over.

_/-\o_ _/-\o_
:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:33

Apple schreef:
Mooie foto's TS +:)+ Mooi vastgelegd hoe veelzijdig het fjordenpaard is :-)

Over de vechtende hengsten: eigenlijk wel goed dat deze foto's er tussen staan. Behalve dat het gewoon hele mooie foto's zijn (je ziet goed de kracht van de dieren, het zijn geen sulletjes, maar echte sterke paarden) is het ook weer een goed moment om te laten zien dat hoe goed opgevoed ook, een paard is een paard en een hengst is een hengst.

Wat iemand anders ook al aangaf: weer even een reality check voor iedereen die een hengst maar hengst laat 'want dat is leuk' of 'hij doet niets'. Maar ook een reality check voor sowieso iedereen die iets met paarden doet.

Een paard is je beste vriend, maar ook je grootste vijand. Meeste paarden zijn 99% (sommige zelfs 99,9%) van de tijd safe, het is echter die 1% van de tijd waar het om gaat. Bij heel veel mensen is die ene procent ver weg gezakt in de gedachtegang, juist omdat het 99% van de tijd goed gaat en er niets aan de hand is.

Gelukkig is het nu goed afgelopen en zijn er geen persoonlijke ongelukken voorgevallen :-) Ik kan me wel voorstellen dat je als ruiter/amazone even flink schrikt en ook dat je als eigenaar deze beelden nog lang op je netvlies hebt staan :\

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten, mooi samen gevat!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:24

xMercury schreef:
Amandavd schreef:

Kun je nog respectlozer verkomen?
Mijn hemel, wát een walgelijke, en idd, domme reactie :n