Rijden met Belmera (in de buitenbak)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Re: Rijden met Belmera (in de buitenbak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:39

Of een kopie zoeken van ruiters en rechters van E. Van Loon kan ik ook aanraden. Die gaat dieper in op het corrigeren van verkeerd verreden paarden en legt uit hoe je uiteindelijk een correcte aanleuning kan krijgen van je paard.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:30

Het lijkt mij ook dat een paard dat (al 10 jaar lang) zo loopt, toch rugpijn gaat krijgen?
Ik neem aan dat als je zelf even met holle rug hebt gestaan, omdat je bv iets boven je hoofd aan het doen bent, je toch ook rugpijn hebt?

De ontspanning van de rugspier is het resultaat van de aanspanning van de buikspieren. Ook als je de motor van je paard niet aanzet heeft vwnw inderdaad geen zin..

Maar dat is met alles lijkt mij, je kunt een paard grondig verpesten als je gaat aanmodderen zonder goede instructie.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:40

Het heet ook VOORWAARDS neerwaards.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:49

Ik heb met verbazing dit topic gelezen. De goede adviezen worden echt door de strot van TS geduwd. Door de aanvallende manier van posten kan TS alleen maar in de verdediging schieten.

Ja de adviezen zijn goed. Maar de manier waarop sommige geschreven worden verdienen in mijn ogen geen schoonheidsprijs. Ik snap dat TS zich aangevallen voelt.

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:52

Heike schreef:
Ik heb met verbazing dit topic gelezen. De goede adviezen worden echt door de strot van TS geduwd. Door de aanvallende manier van posten kan TS alleen maar in de verdediging schieten.

Ja de adviezen zijn goed. Maar de manier waarop sommige geschreven worden verdienen in mijn ogen geen schoonheidsprijs. Ik snap dat TS zich aangevallen voelt.

Ik ga hier in mee :roll: ik heb het hele topic doorgelezen en ben met alle tips eens. Maar de toon waar op het verteld wordt zou ik zelf ook van schrikken. Echter neemt het niet weg hoe belangrijk het is om deze tips in praktijk te brengen!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:54

Sorry ik ga her en der temmen.

Het taalgebruik en ondertoon van enkelen gaat echt te ver. Terwijl ts juist lijkt bij te draaien en het op een normale manier uitgelegd wil krijgen.

Dus alle kapiteins aan wal... Geef nu maar weer normaal advies..en wellicht dragen wij wat positiefs bij!

En te zoals ik eerder zei er dit nog zat potentie in! Maar begin wel met begeleiding en begin ernaast met fysio oefeningen. Zal jullie vast veel goed doen.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:55

Heike schreef:

Ik denk het, jij zegt het. De verwijtende toon door sommige bokkers is heel vervelend en ik kan me voorstellen dat ze zo reageert. Om nog maar niet te spreken over het 'over het hoofd van ts heenpraten' door sommigen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:58

Mensen focussen te veel op het hoofd en de hals, ja. Maar waar ze zeker te veel op focussen is de achterhand. Op de voorhand hangen, motor niet aan, niet ondertreden en al die onzin is nog NIET VAN TOEPASSING. We willen nu ontspanning en gelijkmatigheid van beweging. Zit de spanning onder het zadel bij zowel paard als ruiter te veel ingeprent, ga je enkel aan de longe werken op techniek en verder aan lange teugel ohz enkel SPELEN. Dwz wandelen, sprongetje, ... allemaal zonder dwang. Denk niet aan houding of techniek bij jezelf of je paard. Je streeft ohz nu even naar plezier en ontspanning.

Laat dat paard eerst over zijn rug wat doorlopen (dus liefst aan de longe als je zelf nog niet zo kundig bent in het vw nw) totdat hij hierin een ontspannen beeld geeft. Die achterhand volgt de voorhand. Als je het juist doet zie je dat er vanzelf 'schwung' komt in heel het paardenlichaam naar het einde van de sessie toe, dat is het doel. Na een tijd komt die schwung er steeds sneller en zoekt je paard dit beeld zelf ook op. (enkele weken, misschien iets langer met die onderhals, gewoon doorzetten! Je kan dit echt wel)

Wanneer hij deze beweging zelf opzoekt kan jij dit ook onder het zadel 'ervaren' en dan pas weet jij waar je naar wil streven. (ideaal is instructie die deze ontspanning herkent en je kan laten weten wanneer je goed zit). DAN kan je eventueel beginnen nadenken over aanleuning VRAGEN. Je paard, als hij helemaal ontspannen is, gaat jouw vragende hand dan positief beantwoorden door nageeflijk te zijn en jou een aanleuning te schenken. Vanaf dit moment heb je zeker instructie nodig; hij heeft je vertrouwen gegeven dat je niet mag schaden. In heel deze uitleg moet je die onderhals en de bouw vergeten. Ga ervanuit dat je paard eruitziet als jonge Toot ;). Laat hem ontspanning 'zelf ontdekken' zonder dwang van jouw kant. Dat komt echt wel! Niet denken dat jij dat niet kan en al zeker dat je paard dat niet kan :). Alle spieren van dit dier werken hetzelfde als die van dressuurtoppers: ze gaan ook rekken, daarna recuperen en dus sterker worden. Die onderhals gaat bijna 'vanzelf verdwijnen'. Doordat je je paard vraagt minder te doen, gaat het probleem verdwijnen.

Als je meer concrete uitleg wil, staan ik en wss meerdere bokkers klaar je die te verschaffen. Als je liever in pb verder gaat om aan negativiteit te ontsnappen, ga je gang, maar zet het comfort van je paard bovenaan. Vw nw is ook maar een term, die door veel (verkeerd) gebruik een geladenheid gekregen heeft. Wat wij zeggen is: laat je paard die onderhals ontspannen (en logischerwijs de bovenlijn uitrekken en buikspieren wat aanspannen) en zet hem hierbij zo voorwaarts als nodig. In het begin kan je in een slenterstap belonen als ze de hals laat zakken, dat is fysisch niet zo interessant, maar wel belangrijk in het leerproces. Dan in een jogdrafje.. als hij het snapt vraag je meer door te lopen (dit kan al 2 weken verder zijn bv). Als hij met stretchende bovenlijn doorloopt en een schwungerig drafje toont, is dat jouw ultieme beloning :) en ook die voor het paard.

Ik zou zeggen: Longeer 3x per week 20min (in het begin mss zelf korter door als beloning voor onstspanning te stoppen) en ga op 2 andere dagen, voor jouw plezier iets leuks doen samen. Zie je dat zitten?
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 17-06-15 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:04

Nou de verbazing zou niet moeten zitten in de toon van de genen die advies offereren
Maar eerder in de weigering er van door TS/zus. Om daar voor open te staan.

Er wordt niemand iets door de strot geduwd, er worden mogelijkheden aangedragen en er wordt gewezen op het belang er van voor de gezondheid en het welzijn van het paard waar het over gaat.

Was dat niet waar TS zelf dit topic over opende?

Het is dan een beetje zinloos om adviezen te gaan geven aan iemand die de niet-welgevallige (dus niet in het eigen persoonlijke straatje passende) raadgevingen meteen al van de tafel veegt als onaardig, achterhaald, niet van toepassing of aanvallend. Zo lust ik ook nog peultjes... de realiteit is, dat je dan niet WIL leren . Maar alleen wil horen wat net in je eigen straatje past. Zo iemand moet eerst eens naar zichzélf kijken in plaats van anderen af te rekenen op raadgevingen en die dan als opdringerig of hatelijk af te doen.

Goed paardrijden stopt op het moment dat je niet meer voor een andere invalshoek openstaat.

En daarmee laat ik het er in dit topic ook bij.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:19

TS is in de laatste reacties al veel redelijker en het is moeilijk na zo'n discussie op een waardige manier je 'ongelijk' toe te geven. Ik heb nu een mooie tekst geschreven en TS mag me nog steeds gewoon vragen stellen als ze dat wil. Ze staat er nu precies toch wat voor open. Dat is mooi.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:45

Moderatoropmerking:
Hierbij het vriendelijke verzoek om op jullie taalgebruik te letten. Adviezen geven is prima, maar doe dit wel op een respectvolle manier naar je medebokkers. Alvast bedankt!

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 21:05

Omdat dit de laatste post zal zijn die ik op bokt plaats, zal ik mn best doen om iedereen te beantwoorden.
@ Ailill. over de tendens, dat snap ik. Je laat je paard de ontspanning naar beneden zoeken en activeert dan de achterhand. Om op deze manier de buikspieren aan te laten spannen en de rugspier te ontspannen. Als ik dit bij Belmera doe, is ze alleen maar druk met haar hoofd/halshouding en een manier te zoeken om maar niet die buikspieren aan te spannen. Ze gaat dan duiken, hoofdgooien en onder me vandaan rennen. Stukjes gaan dan in de goede richting, maar dan geeft ze met dr hoofd zon zwaai, dat dat niet goed voor haar rug en hals kan zijn. Daarom heb ik de prioriteit gelegd bij het rustig aan sterker maken van haar buikspieren en achterhand. Rijd veel rechte wendingen, een hoekige slangevolte zegmaar, veel stap draf stap, schijnovergangen. Om de rechte wendingen af te wisselen en er niet alleen krachttraining te doen, rijd ik gewone voltes en dan af en toe een stukje schoudervoor/binnenwaarts. Wat ik ook al eerder schreef, aan het begin, beetje in t midden en aan het einde, laat ik haar de ruimte naar beneden zoeken, dat gaat dan even en zodra het te zwaar wordt, mag ze weer hoger lopen. Bedankt voor alle tijd die je in alle reacties hebt gestopt. Als ik eerder had doorgevraagd over het voorwaarts/neerwaarts of als er eerder iemand zou zijn geweest die vroeg hoe ik ervoor probeer te zorgen dat Belmera leert om haar lichaam beter te gebruiken, was er misschien niet zon rel ontstaan.
Op je post op pagina 7: Ik vind juist een van de moeilijkheden dat Belmera al zulke lange spieren heeft (als in een lange afstandsloper versus een bodybuilder). Dus daarom ben ik meer van de krachttraining dan van lang en soepel maken, dat doe ik als afwisseling/ontspanning.

@ different1 Belmera denkt altijd te voorwaarts ;) zodra ze iets moeilijk vindt of niet snapt, gaat ze in race stand, dat is dan de halve draver die naar boven komt. Dus ik hoefde niet aan t voorwaarts te werken, juist dat ze bij me blijft als t lastig wordt. ik snap denk ik wat je probeert uit te leggen, maar dat is voor Belmera te hoog gegrepen. En haar slappe buikspier aanspreken en haar slappe bovenlijn. Verder wel fijn visueel uitgelegd!

@ Damian23 linkjes van youtube filmpjes kijk ik eigenlijk niet (was al druk genoeg met alle posts lezen). Sorry daarvoor. Ik heb van voorgangers al fijne duidelijke uitleg gekregen waar ik iets mee kan.

@Myrthe44 Over de buikspieren ben ik helemaal eens, maar in de commotie helemaal niets over gezegd. Bij Belmera probeer ik deze ook te trainen, alleen niet in combinatie met de bovenlijn, dat trekt ze niet. Tempocontrole is iets waar ik mee bezig ben sinds ik haar heb, en de controle is nu denk 80% bij mij ipv 20% toen ik haar net reed. (Ik ga je nog pben over een datum :) ) En volgens mij ben jij de eerste die naar een filmpje vraagt. Heb k helaas geen recente van (alleen fotografen met zon superdeluxe camera gehad die alleen fotos maken). Denk wel dat een filmpje een heel ander beeld zal geven (reallife en zelf een stukje erop natuurlijk nog meer).

@Adrienne, dank voor de excuses, ik was ook feller dan normaal... Verder is Belmera een tuigerxdraver (25% tuig 25% kwpn 50% draver), is denk ik toch anders dan een volle tuiger.

@ Lante, ik sta open voor les (gister CR op een ander paard) maar op stal mag geen les van buitenaf komen en ik heb helaas geen trailer en in de buurt (flevoland) is voor mij niets te vinden.

@ Ess Romana dat het rot is voor dr liet ze erg duidelijk merken, vandaar dat ik me richt op de buikspier ipv een combinatie van alle lastige punten.

@ smurfje idd handige tips gekregen, maar miste het hoe en waarom en wat er in een paardenlichaam gebeurt als ik die tips volg. En zomaar iets doen omdat iedereen dat zegt, doe ik niet (juist niet..) Ik zie op de foto ook verschil in de bovenlijn (hoopte dat iemand anders dat ook zou zien). En in dr hele houding als ze los beweegt is veel meer rust gekomen, hoofdhals houding lager.

@ Kahawa Flevoland (niet de beste plek kwa pensionstalling vandaar dat ik het minpuntje van geen eigen instructie op deze stal geen probleem vind, verder super. Ruime lichte stallen, open aan de voorkant, contact met buren. Zomer dagelijks in de groep op de wei, winter op de paddock met vriendje en eten en drinken en nog betaalbaar ook.)
Op je volgend post: wil ook niet dat ze rennerig is met springen, maar ze vindt t zo leuk dat ze super enthousiast wordt. Werk met springen aan de rust erin houden en dat ze op mij moet wachten. Vroeger lifte ik gewoon mee, nu bepaal ik. Als ze te hard gaat draai ik een volte voor de sprong, tot de rust terug is en dan mag ze. Was wennen voor dr, maar werkt wel. Je hebt dus helemaal gelijk.
Huiswerk was mijn hamstrings training. In verlichte zit, hakken naar achter, knieschijven richting de grond en dan vering zoeken. Dit helpt ook om uit mn stoelzit te komen en nog wat andere tips voor mn houding (onderrug (zwaartepunt) wat naar achter, borstbeen iets laten zakken en lang maken vanuit middelpunt hoofd, klinkt vaag maar werkt voor mij wel)

@ Sympie dankjewel *\o/* precies waar ik mee bezig ben (buikspieren aanspannen en motor op juiste manier aan), maar wat ik helemaal niet verteld heb.

@Terpentijn, ik schrok van de aanvallende en pusherige manier waarop tips gegeven werden zonder uitleg en onderbouwing. Ik ben nu op het punt dat Belmera mijn hand naar beneden zoekt ipv het te negeren en het contact te verbreken door achter de teugel te kruipen of haar hoofd omhoog te gooien. En hoe ik verder bezig ben staat aan het begin van deze post.

@ Lieve proco dank je voor je post *\o/* aan jouw mening Hecht ik veel meer waarde omdat jij Belmera in het echt hebt gezien en weet dat ze een speciale is, wel een hele lieve <3

@ Dynamite, nog geen rugpijn bij Belmera. Wel probleempjes met rib en si gewricht gehad. Osteo is toen geweest en zij checkt dan t hele paard. Rug prima, zachte soepele spieren. Kan ik zelf ook voelen, doe dat regelmatig.

@ Heike, dankje dat is precies hoe de 'rel'is ontstaan.. De manier waarop de tips gebracht worden..De laatste paginas gaan al beter.

@ Snowball ook dankje, ik schrok er idd van en ging in de verdediging en dan komen de tips ook niet aan.

@ knert, dankjewel ook voor het vertrouwen in dat t goed komt!

@Uhnee ook bedankt, door die verwijtende toon komen de tips bij mij ook niet aan :o

@Sinnej longeren met dubbele lijn bedoel je? Aan enkele lijn heb ik namelijk weinig tempocontrole en doe ik dus wel maar dan meer voor beweging, niet voor training. Ik hoop dat je mn hele post hebt gelezen en dus ook snapt waar ik mee bezig met Belmera. En je je hier ook een beetje in kan vinden. Met rijden lukt het me beter om haar ontspannen te laten lopen dan aan de longeerlijnen, dus die stukjes gaan dan ook steeds makkelijker.

@ terpentijn, ik weet niet precies wat je met je laatste post wil bereiken, maar je hebt wel precies de toon te pakken waar ik niet tegen kan. Ik sta open om dingen te leren en wil best nieuwe dingen proberen, als mij duidelijk is wat er gebeurt als ik die nieuwe dingen ga doen. Via allerlei instructeurs ben ik terecht gekomen bij CR en dat is iets wat precies bij mij past. Bij elke handeling is duidelijk wat het met de ruiter en daardoor met het paar doet.
Het klinkt voor mij alsof jij de voor jouw perfecte manier van rijden (en de daarbij behorende instructie) heb gevonden en dat is heel fijn. MAAR dat wil niet zeggen dat dat voor iedere ruiter en ieder paard perfect is.

@ Sinnej, ik sta er idd meer voor open omdat ik nu reacties krijg waar ik wat aan heb :D

Ik hoop dat jullie nu beter snappen waar mijn frustratie en de daarbij behorende reacties vandaan komen en ook waarom ik Belmera op deze manier rijd en waarom ik blij ben met de fotos. Jullie zien op de foto dat ik op mn zit terug rij een paard dat haar kaak vastzet, ik zie een aangespannen buikspier.

The truth is in the eye of the beholder

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:27

Sorry dat ik het zeg, maar volgens mij heb je niks opgestoken van de goed bedoelde adviezen. Buikspieren trainen zonder de bovenlijn trainen betekent dat je de buikspieren traint met een holle rug. Weet je hoeveel spiermassa de buikspieren zijn in verhouding tot de rugspieren? Tempowisselingen met een holle rug. Dan maak je echt je paard stuk. Als je paard het trainen van de bovenlijn niet trekt is juist een reden om de bovenlijn wel te trainen.
Hoe wil je dat zij je gaat dragen als ze niet eens de kracht in haar rug heeft om die te gebruiken en over de rug te lopen. Overigens krijgen de meeste paarden eerst last van hun si gewricht waarna rug en hals vast gaan zitten. En in het ergste geval leidt dit tot kissingspines als jij zo door blijft rijden met een holle rug. Ik hoop wel dat je dit beseft. Ik hoop toch echt dat je je eens verdiept in het correct trainen van een paard en waarom je dit doet.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:41

Jammer dat de rollen hier nu omgedraaid worden. Ik vind -op een paar reacties na- dat er steeds op een normale manier is gereageerd, echter schieten de eerste reacties bij TS al meteen het verkeerde keelgat in en stelt ze een redelijk agressief verdedigende houding op. Ik snap wel dat de gemoederen daarvan gaan oplopen.

Mijn laatste post was inderdaad niet zo netjes, mijn verontschuldigingen daarvoor, maar de frustratie werd me even te veel.

Fijn dat je je nu wel al wat meer openstelt voor advies TS, hopelijk komen jullie er verder uit, ik verlaat hierbij het topic ;)

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 21:54

Jammer damian, je schrijft je reactie op basis van n aanname. Haar si gewricht zat vast na een zijwaartse uitglijder met 1 achterbeen en nog een keer nadat ze aan haar bloedneus is geopereerd onder volledige narcose en dus op haar rug lag.. buikspieren trainen zonder de bovenlijn te stretchen kan, aangezien de rugspier niet tot de oren van een n paard door loopt.

Door me proberen bang te maken met KS ga je niets bereiken bij mij. Ik heb vertrouwen in de professionals juist mijn angst voor KS weg hebben genomen.

Snollygoster, bij mij is de frustratie begonnen toen de meesten maar bleven hameren op vwnw. Ik vond daar voor dat ik best netjes reageerde, niet erger dan de reacties waarop ik reageerde.
Daarna heb ik best wat reacties gezien die in mijn ogen te ver gingen. Maar uiteindelijk toch nog wat fijne duidelijke posts!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:07

Spieren zijn antagonisten, ze werken samen. Als de een spant, ontspant de ander. Vergelijk het maar met je biceps/triceps. Zo werkt het met de buik en rugspieren van een paard ook.
Je kunt dus niet de buikspier trainen (aanspannen), zonder dat de rugspier ontspant. Als de rugspier aanspant (wanneer het paard zijn kop in de lucht heeft) dan is de buikspier ontspannen en train je die dus niet. De rugspier moet dus ontspannen en dit kun je onder andere bereiken door het hoofd van het paard naar beneden te brengen en het voorwaarts/neerwaarts te trainen.
Hieronder een linkje naar een oefening om de buikspier te laten aanspannen, zonder dat je op het paard zit en het paard ook niet aan de longe is. Aangezien je zo negatief reageert op het voorwaarts/neerwaarts, is dit misschien iets waar je wat aan hebt?

http://www.bitmagazine.nl/media/videoblog-train-de-buik-en-rugspieren-van-je-paard/

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:34

Ik begrijp de reacties wel. Jij reageert wel erg aanvallend. Heb ik geschreven dat jouw paard last heeft van zijn si doordat hij met een holle rug loopt? Overigens kwam er bij mijn paard uit dat zijn si scheef stond na een ongeluk met een hekwerk. Maar van zijn si had hij al veel langer last.

Met adviezen bereik je bij jou ook niks. Ondanks alle filmpjes, uitleg en artikeltjes.

ik snap ook niet dat je dit topic hebt geopend als je toch niet openstaat voor wat anders.

veel succes met je paardje. Ik verlaat dit topoc.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 07:42

damian23 schreef:
Overigens krijgen de meeste paarden eerst last van hun si gewricht waarna rug en hals vast gaan zitten. En in het ergste geval leidt dit tot kissingspines als jij zo door blijft rijden met een holle rug. Ik hoop wel dat je dit beseft. Ik hoop toch echt dat je je eens verdiept in het correct trainen van een paard en waarom je dit doet.

Je zegt niet direct dat Belmera last heeft van si maar de meeste paarden. Je bent goed met woorden. Voor de uitglijder en operatie had belmera geen last van si..

Mn allerlaatste post. Jammer dat er op mn lange post maar zo weinig reacties zijn. Maar so be it.
Nog wel even een opmerking voor iemand die zeer waarschijnlijk meeleest:
Heer simpelmans, u heeft uw volgers goed getraind. Zij verspreiden nu het woord van het vwnw en u kunt relaxed mee lezen zonder uzelf in de strijd te mengen. Een diepe buiging voor u!! Helaas ben ik niet bekeerd wat betreft vwnw rijden met Belmera.
Dit was het. Voor mij is t blauwe forum verleden tijd.
Sinnej. Als ik vanmiddag wat meer tijd heb, zal ik je pben. Al zou ik het fijner vinden om het per gewone mail te doen. Ik stuur je mn email adres en zie wat er gebeurd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:02

terpentijn schreef:
Nou de verbazing zou niet moeten zitten in de toon van de genen die advies offereren
Maar eerder in de weigering er van door TS/zus. Om daar voor open te staan.

Er wordt niemand iets door de strot geduwd, er worden mogelijkheden aangedragen en er wordt gewezen op het belang er van voor de gezondheid en het welzijn van het paard waar het over gaat.

Was dat niet waar TS zelf dit topic over opende?

Het is dan een beetje zinloos om adviezen te gaan geven aan iemand die de niet-welgevallige (dus niet in het eigen persoonlijke straatje passende) raadgevingen meteen al van de tafel veegt als onaardig, achterhaald, niet van toepassing of aanvallend. Zo lust ik ook nog peultjes... de realiteit is, dat je dan niet WIL leren . Maar alleen wil horen wat net in je eigen straatje past. Zo iemand moet eerst eens naar zichzélf kijken in plaats van anderen af te rekenen op raadgevingen en die dan als opdringerig of hatelijk af te doen.

Goed paardrijden stopt op het moment dat je niet meer voor een andere invalshoek openstaat.

En daarmee laat ik het er in dit topic ook bij.

Advies is advies, het is de TS volkomen vrij om er iets mee te doen of niet. Ik verbaas me er meer over hoe boos mensen worden als hun goed bedoelde, doch hard geformuleerde advies niet per direct voor waar wordt aangenomen en mensen niet meteen hun complete manier van doen omgooien omdat een forum vol onbekende mensen die de combinatie niet kennen dat zegt. Mensen trekken op basis van een aantal foto's behoorlijk harde conclusies. Als de ts er voor kiest het advies niet op te volgen, jammer joh. Er wordt echt ongelofelijk gedramd hier.

In combinatie met de leeftijd (19?) en huidige conditie (qua bespiering ook) kan je je afvragen hoe veel je hier nog aan kan doen. Je hebt haar kennelijk al langer, en de eerdere manier van rijden heeft geleid tot de huidige bespiering en conditie. Daar kan je je conclusies uit trekken. Wat ik wel zou doen als je serieus aan de slag wil is goede instructie zoeken. Dat ze nu niet fijn zit en je uit balans haalt heeft er ws ook mee te malen dat ze niet lekker over de rug loopt. Vwnw werkt voor ieder paard, ook voor deze indien correct gereden. dat het eerder niet werkte heeft waarschijnlijk ermee te maken dat je het op dat moment niet correct kon rijden en waarschijnlijk, en dat is veel belangrijker, niet de juiste begeleiding heb gehad. Veel succes!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:09

Net wakker TS, ben van plan later vandaag te posten, pb mag ook. Nu een paar paarden te rijden :)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:56

Belmera schreef:
Mn allerlaatste post. Jammer dat er op mn lange post maar zo weinig reacties zijn. Maar so be it.
Nog wel even een opmerking voor iemand die zeer waarschijnlijk meeleest:
Heer simpelmans, u heeft uw volgers goed getraind. Zij verspreiden nu het woord van het vwnw en u kunt relaxed mee lezen zonder uzelf in de strijd te mengen. Een diepe buiging voor u!! Helaas ben ik niet bekeerd wat betreft vwnw rijden met Belmera.
Dit was het. Voor mij is t blauwe forum verleden tijd.
Sinnej. Als ik vanmiddag wat meer tijd heb, zal ik je pben. Al zou ik het fijner vinden om het per gewone mail te doen. Ik stuur je mn email adres en zie wat er gebeurd.

Pardon? Wie is heer simpelmans?

Ik heb het gewoon over de basis van het rijden. Geloof dat ik daar zelf voor geleerd heb. En ik geen achter volger ben van iemand hier op bokt.

Maar ik weet nu waarom je je zo afzet tegen de basis. Of de richtlijnen ervan

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:59

bekeerd tot het vwnw? Het is gewoon een hele normale en logische oefening hoor :')

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:02

Ik verbaas me over dit topic..
En misschien is alle kritiek niet even genuanceerd gebracht, maar TS roept dat toch ook over zichzelf af door hoe zij gelijk reageert?
Heel jammer want ik geloof dat iedereen toch het beste voor heeft met TS en haar paarden.
Naar mijn inziens moet je gewoon geen topic openen hier als je niet tegen kritiek kan.
Want de kritieken/tips zijn echt niet onredelijk vind ik.

Ergens hoop ik dat TS wel wat met de tips doet en onder andere op zoek gaat naar een goed instructrice.
De rest is allemaal ook wel gezegd.

TS veel succes en ik wens jullie en de paarden het allerbeste.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:05

In Veel berichten is het de toon die de muziek maakt . De laatste reacties zijn gelukkig al wat aardiger. Maar ik begrijp ts wel. Je oogst tenslotte wat je zaait. ;)

@ ts ik heb je een paar dagen geleden een pb gestuurd aangezien ik evt bereid ben om je te helpen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:45

Belmera schreef:
Als iemand mij duidelijk kan uitleggen wat er met de bespiering van de bovenlijn gebeurd als je een paard lang en laag/vwnw rijdt ipv alleen maar met zn allen te roepen dat dat DE oplossing is voor elk probleem en voor ieder paard, zou ik het misschien serieus nemen. Nu is het elkaar alleen maar napraten zonder onderbouwing.
Ik heb uitgelegd waarom ik denk dat het niet de oplossing is, bespiering bovenlijn wordt op die manier uitgerekt. Voor zover ik weet is uitrekken niet hetzelfde als sterker maken. Juist eerder het tegenovergestelde.

Ik snap best waarom je in de war raakt. Dit soort teksten worden inderdaad heel vaak geschreven, maar dat is absoluut niet hoe een paard biomechanisch werkt. De rugspieren kunnen niet "opgerekt" worden door vwnw, dat is onmogelijk. De anatomie van de rugspieren is een stuk ingewikkelder dan dat.

Ik wil best meer informatie geven, maar na je laatste post weet ik niet zeker of je daar daadwerkelijk in geïnteresseerd bent. vwnw is namelijk niet een verzinsel van één persoon :=

Als ik naar de foto's kijk, dan zie ik een paard wat in ieder geval mentaal ontspannen lijkt en niet in een houding gedwongen lijkt +:)+ Aan de ander kant zie ik een vrij groot probleem in de hals. Activiteit, buikspieren en kracht trainen is bij dit paard helemaal niet aan de orde, ik zou focussen op ontspanning.

Een gespannen spier proberen te trainen, is vragen om problemen.