PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:38

Ik denk dat je er goed aan doet om inderdaad eens zulke foto's te laten zien. Als wij moeten vergelijken met oudere foto's die op goede momenten worden geklikt, zullen wij het als een slechte vooruitgang zien.

Filmmateriaal is inderdaad niet erg duidelijk. Ik zou erg graag eens zien hoe je haar in de bak rijdt, op jouw manier en wat voor jou goed voelt. Ik denk dat mensen hierdoor een beter oordeel kunnen geven dan door deze momenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:43

Dat geeft ook een vertekend beeld inderdaad alhoewel ik daar voor toen echt al heel blij mee was.

We hadden alleen nog geen basis om op terug te pakken op momenten van spanning, die is er nu wel en nu is het tijd om haar wat meer op te gaan pakken, dat klopt ook helemaal. Maar dat lukt met dit dier, haar en onze geschiedenis en mijn lijf gewoon niet in 1 keer. En eerlijk gezegd zou ik dat ook wel een beetje saai vinden :')

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:45

Mag ik dan ook vragen waarom je met een paard die zo extreem sensibel is als jij zegt dan zo over het strand gaat galopperen met andere paarden? Lijkt me dat dat vragen is om ongelukken als ik het zo moet geloven.. Zou met mijn paard al tricky zijn, en die is erg braaf. Vind dat ze daar overigens netjes gaat, maar dat zijn ook wel erg kleine stukjes. Of gaat ze in het bos/strand hetzelfde als in de bak?

Denk ook dat foto's gemaakt door een fotograaf met een compleet opgetut paard niet te vergelijken zijn met kiekjes uit de binnenbak Ketly :D al ben ik het met je eens dat ik denk dat de bespiering van het paard wat achteruit is gegaan, maar dat kan meerdere oorzaken hebben.

TS ik heb trouwens laatst een flexchair clinic gevolgd, is erg leerzaam en zeker als je moeite hebt met het kantelen en het controleren van je bekken is dat ideaal. :) Was van Saskia Heijkants, geen idee of je ook een keer privé met haar af kan spreken, maar is het proberen zeker waard.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:48

terpentijn schreef:
Wat ontzettend jammer dat dit topic nu zo'n wending heeft genomen.

Was niet nodig geweest als men elkaar eens in diens waarde liet, en het paard er bij.

Op Bokt? Fat chance.....veel te veel mensen die er een dagtaak aan hebben om anderen te be- en veroordelen.

Overigens geweldig dapper van TS dat ze dan toch een topic start.....terwijl ze na 10.000 eigen berichten waarschijnlijk wel wist dat De Veroordelaars (weer) met het topic aan de haal zouden gaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:03

Ik denk dat TS hier heel goed weet wat ze aan het doen is (te paard, maar ook door het te plaatsen op Bokt), en sterk genoeg in haar schoenen staat om netjes te blijven reageren. Het leuke is dat er ook altijd weer punten uit zo'n topic naar voren komen waar je (wel) iets mee kunt. In paardenland zullen we het nooit met elkaar eens worden, en dat is ook niet nodig. Zolang de meningen verschillen blijven er mogelijkheden bestaan waar je nog niet vanaf wist en waar je dus van kunt leren, zelfs als je niet direct in je straatje passen kunnen ze op een later moment toch van pas komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:07

Essie: nu doe je een aanname.
Modesta is van karakter erg nuchter, echter door haar trauma's raakt ze snel overprikkeld, schiet dan in een soort van paniek aanval.

Ik ben erg kritisch op met wie ik buiten ga rijden, dit zijn mijn vaste buitenrijdmaatjes uit wie modesta veel vertrouwen put.
De haflinger aan de hand bijvoorbeeld; daar hoefde ik echt niet samen mee op pad te gaan, dat was vragen om ongelukken.

Alleen op buitenrit is veel moeilijker. Doe ik overigens ook niet meer.

Juist Angela :)

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:41

Jouw eigen houding op de slechtere momenten foto's van de vorige pagina's vind ik een stuk beter dan op de foto's van de OP. Spanning is duidelijk te zien, maar dat is in de OP ook. Op de foto's van de vorige pagina zit je wel rechtop en volgens mij op een betere plek in t zadel. Aan die houding zou minder gesleuteld hoeven worden, waarschijnlijk is een paar keer diep en rustig ademen genoeg om een groot gedeelte van de spanning te laten afvloeien. Op de recentere foto's is meer aan de hand. Alsof je niet durft te zitten. En alles onder spanning staat en dat voorover zitten.
Ook al zeg je nu minder bang te zijn, je houding en zit laat het tegenovergestelde zien. En ik denk dat Modesta daar ook op reageert.

Ik heb je hele topic doorgelezen en vind het knap dat je op alle posts zo netjes blijft reageren. Zou ik zelf niet kunnen denk ik. Maar ik zou door alle adviezen (en kritieken) wel gaan nadenken of de weg die je nu volgt met Modesta voor jullie allebei t beste is. Snap dat ontspannen voor nu je doel is en daarin is een stijgende lijn te ontdekken, maar zowel bij Modesta als bij jou zie ik geen stijgende lijn in correct lichaamsgebruik.

Ik heb een tijdje Centered Riding lessen gevolgd en gevoeld wat je eigen houding doet met de houding van je paard. Jij bent daarin de leider, als jij netjes en correct zit en dan je paard niet stoort in de beweging, gaat je paard (bijna) als vanzelf beter lopen.
Dus mijn advies zou zijn: Als Modesta zo loopt zoals in de OP, ga dan aan je eigen houding aan het werk. Van onder af aan beginnen, voeten juist in de beugel, onderbenen ontspannen en op de juiste plaats, knieen ontspannen, heupen los (voor zover mogelijk) op beide zitbeenknobbels zitten, schouders ontspannen naar achter (lachen met je sleutelbeen), bovenarmen losjes laten hangen en handen dragen en daarbij licht contact met de mond houden. Bewegingen van het hoofd worden opgevangen door ellebogen (en schouders als t er flink aan toe gaat). Ik zou het leuk vinden als je dit eens zou proberen en dan merk je misschien wat ik ook bij mijn paard merkte :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:44

Dat is al waar ik mee bezig ben inderdaad. Ik schiet uit automatisme terug in het naar voren hangen, soort van aangeleerde houding om onverwachte paniekaanvallen op te kunnen vangen en niet te verergeren :') maar nu mag dat er echt wel uit, klopt.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:52

Mijn zusje had dat ook, tot het kwartje viel van als ik een wegspurt actie verwacht en er al klaar voor zit, voelt mijn pony dit en maakt dan de verwachting waar en met iemand die voorover zit is het voor de pony ook nog makkelijker om er vandoor te gaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:55

Ja en nee. Tijdens een wegspurt actie hoef ik zo maar te gaan staan en ze kan onder me door. Als ik rechtop zit overvalt ze me wel eens zo erg dat ik achter kom in de beweging wat voorheen maakte dat ze dr zeg maar in bleef hangen. Dat is nu bijna niet meer aan de orde dus reden temeer om weer op mijn kont te gaan zitten :Y)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:00

Robijntjah schreef:
Essie: nu doe je een aanname.
Modesta is van karakter erg nuchter, echter door haar trauma's raakt ze snel overprikkeld, schiet dan in een soort van paniek aanval.

Ik ben erg kritisch op met wie ik buiten ga rijden, dit zijn mijn vaste buitenrijdmaatjes uit wie modesta veel vertrouwen put.
De haflinger aan de hand bijvoorbeeld; daar hoefde ik echt niet samen mee op pad te gaan, dat was vragen om ongelukken.

Alleen op buitenrit is veel moeilijker. Doe ik overigens ook niet meer.

Juist Angela :)

normaal gesproken bemoei ik me niet met dit soort topics, maar ik ken robijntjah en zie haar zeer veel rijden.
idd met eefje op pad was geen optie. hebben we geprobeerd, maar dat werkte duidelijk niet.
Ik zie veel vooruitgang bij Robijntjah. Ze zijn steeds meer een combi aan het worden en het vertrouwen komt steeds meer terug.
Ik ken ze nu 2 jaar en zie een hoop rust en ontspanning terug. Misschien voor het plaatje niet perfect.
Maar ik denk dat al met al ontspanning voorop staat en daar gaat het nu naar toe!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:19

Volgens mij zijn de laatste foto's(fotoshoot in t gras) gemaakt voordat robijntjah haar heup brak, dus is het sowieso logisch dat ze daar beter op haar paard zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:43

https://youtu.be/hMxO3wSKxUs

Je kent het vast wel; desensibiliseren. Misschien heb je wat aan deze trainingsvideo, paard was zeer gespannen en je ziet wat voor ongelukken er van kwamen. Clinton anderson pakt het probleem hier bij de wortel aan. Ik ben groot fan van zijn methoden, ook goed bruikbaar voor jou TS!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:52

Zie jou topics regelmatig voor bij komen Maar dat trauma duurt dan al wel lang zeg maar Ik weet dat de pre s eenkennig zijn en toch een beetje afwachtender maar ze geven je dan ook over het alemeen snel vertrouwen en proberen ze alles voor je te doen

Maar dat vlucht gedrag en de problemen onder het rijden de onderhals Klinkt mij meer als een rug probleem Heb je hier al eens foto s van laten maken ??? Ken 2 paarden met dezelfde trekjes de ene had artrose de ander kissing spines

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:14

Modesta geeft mij ook alles ;) een trauma is helaas niet zo FF over en in mo dr geval denk ik dat er situaties zijn waar ik altijd alert op moet blijven.

Mijn paard is helemaal nagekeken en onder jaarlijkse controle bij da, fysio, osteo en ga zo maar door.

Desensibiliseren is iets wat we in het verleden geprobeerd hebben. Misschien eens naar een andere manier kijken.

Thanks Tamara :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:49

Wat misschien beter is als dedingesen(onwoord), is haar leren wijken voor druk. Dat is zowel zijwaarts als neerwaarts. Vooral het neerwaartse is belangrijk. Je leert dan eerst een paard te ontspannen voor druk, maar vooral kennis te maken met die ontspanning. Door haar daarna bloot te stellen aan enge dingen, een doekje aan je zweep bijv(alles nog op de grond he) en die over haar lichaam laten gaan, kun je haar weer laten kiezen om te ontspannen. Zo leert ze dus een keuze te maken, ipv stress te krijgen, te ontspannen. Ik heb er nu een paar keer mee gewerkt en het werkt onwijs snel en goed. Je kunt een voorbeeld vinden in mijn onderschrift(Simple horseNL). Daar hebben wij ook gewerkt met een getraumatiseerde anda ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:53

Dat is een methode waar ik inderdaad mee werk joolien :)

Josienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:16

Ik wil eerst even zeggen dat ik echt heel veel respect heb voor je geduld en doorzettingsvermogen!
Ik ben een 'stille bokker' en reageer nauwelijks, ik vind het moeilijk om rij-technisch commentaar te geven omdat ik jullie niet eerder heb gezien en ook niet in het echt. Natuurlijk heb ik mijn ideeën maar ik laat het lekker aan anderen over :D

Wat me wel opviel is dat ik je profiel heb bekeken en toen dacht ik 'huh, hier zie ik geen probleem paard.' Toen bedacht ik me dat het natuurlijk logisch is dat je de beste plaatjes van je paard aan de buitenwereld wilt laten zien en niet degene die mislukt zijn op een shoot. Ik had als eigen paard ook een draak, de foto's dat er heel veel spanning was liet ik ook achterwegen op mijn profiel.

Jij kent je paard het beste, jij hebt er elke dag mee te maken dus het lijkt mij ook vanzelfsprekend dat je
weet wat je doet. Paarden blijven vreemde wezens, iedereen kan er wel eens naast zitten. Ook dat laat iedereen liever achterwegen. Nu heb ik inderdaad ook mijn mening, uit eigen ervaring, dat het niet mogelijk kan zijn dat er maar 1 iemand op een paard kan rijden. Ik zie het zo, maar wat ik al eerder zei ik ken jullie niet in het echt
en maak je paard niet dagelijks mee.

Wat ik wel uit mijn eigen ervaring heb geleerd is dat angst heel moeilijk weg gaat. Door nare ervaringen en
val partijen blijft die angst er altijd zitten omdat paarden onvoorspelbaar blijven. Zo heb ik heel lang geleden een trap tegen mijn hoofd gekregen doordat het paard niet om mij heen draaide maar rechtuit ging rennen, ik durf (en zet) nu amper paarden buiten te zetten die ik niet ken of die gek kunnen gaan doen omdat ik weet wat er kan gebeuren als het mis gaat. Zelfs met mijn eigen paarden en paarden die ik erbij had is die angst er altijd
geweest. Ook hier weet ik niet hoe het zit met jullie, maar zolang de angst blijft, is het voor jou nog wel leuk? Mentaal ook?

Geen idee of je er wat aan hebt, dit is wat mij opviel aan het hele verhaal.
Nogmaals veel respect dat je het volhoudt! Ik hoop dat je uiteindelijk je doel met haar bereikt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:39

Ook daarin blijf ik mezelf niet herhalen dus ik zeg het nu voor de laatste keer: ik ben niet meer bang!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:43

Als je zelf zegt niet meer bang te zijn dan zou ik toch daar aan gaan werken.. Want om eerlijk te zijn straalt je houding dat helemaal uit. En dan neemt het paard dat ook over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:46

Dat heb ik ook al 80 keer gezegd: daar zijn we mee bezig.

Nieuwe tips en vragen zijn nog steeds welkom, ook hierover ben ik nu wel uitgepraat.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:47

Ik wil niet vervelend zijn, maar in je vorige topic schrijf je dat je angst, stress en spanning hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:51

Klopt, in veel mindere mate dan voorheen al.

Op dit moment heb ik geen angst meer.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:59

Waarom haal je john Erb er niet een keer bij?
Hele rustige man. Zoek hem maar eens op, op facebook??

En het verhaal van, geen basis om er bij te pakken?
Niet helemaal waar.

Ik mis het stukje, dat je haar opnieuw beleerd?
Want waarom zou je dat niet doen?

Eerst alles op de grond voor 100% bevestigen onder begeleiding van een deskundige die probleempaarden weer opnieuw opleerd? Zoals john Erb?

Je rijd haar 3 keer in de week...
Ik vind dat best veel, voor een paard met een trauma. En hoe lang rijd je ?
Rijd je 10 minuten? Rijd je een uur?

Ik zou, op het oog van haar gewicht, en bespiering, minder rijden, en meer op de grond gaan doen.
Zoek daar eens wat grenzen mee op.
WEL samen met een deskundige.

Daarnaast brengt john erb ook getraumatiseerde paarden weer opnieuw onder het zadel.
Zo nu ook een engels volbloed....

https://www.facebook.com/erbjoh2?fref=ts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:01

Ik ken John erb ;) niet mijn methode en manier van rijden.