Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 19:01

Ja, de hoefsmid vond ze niet echt nodig :+ . Ze is inderdaad best al een paard zo op de foto's he :o . Toen ik haar had gekocht dacht ik: volgens mij was ze wat klein. Maar eigenlijk is ze dat helemaal niet, ze is alleen niet zo 'grof' en dat soort paarden vielen op de veiling meer op :) .

Vandaag heeft ze voor het eerst een check op gehad, en oorproppen( die ze uitschudde toen ik met iemand stond te praten, om ze vervolgens stuk te knabbelen >;) ) . Dit weekend nog tussen de lange lijnen en dan voor de kar :)

saddledancer

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:03

Gaaf! Ben heel benieuwd wat ze daarvan vind :) beetje jammer van die proppen trouwens hahaha :')

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:14

ruitje schreef:
Ja, de hoefsmid vond ze niet echt nodig :+ . Ze is inderdaad best al een paard zo op de foto's he :o . Toen ik haar had gekocht dacht ik: volgens mij was ze wat klein. Maar eigenlijk is ze dat helemaal niet, ze is alleen niet zo 'grof' en dat soort paarden vielen op de veiling meer op :) .

Vandaag heeft ze voor het eerst een check op gehad, en oorproppen( die ze uitschudde toen ik met iemand stond te praten, om ze vervolgens stuk te knabbelen >;) ) . Dit weekend nog tussen de lange lijnen en dan voor de kar :)

Wat is een check? En hebben ze altijd proppen in?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 21:16

Een check is een stukje leer wat van onder haar kin, over haar neus, tussen haar oren, over de nek vast zit aan het tuig. Dit krijgt ze de eerste paar keer aan omdat ze dan minder goed kan bokken voor de kar. Daarna gaat het pas weer aan in de koers.

Proppen( doof maken) doen we ook alleen in het begin zodat ze niet schrikt van het geluid van de sulky :)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:35

Bedankt voor je uitleg!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 08:28

Ik heb zojuist begrepen dat mijn topic op Facebook gedeeld word, daar word ik zwart gemaakt en beschuldigd van dierenleed.

Ik ben dit topic begonnen, juist omdat ik open wilde zijn, omdat ik juist vragen wilde beantwoorden. Ik geef meerdere onderzoeken over het hoe en waarom en geef vanaf het begin aan dat ik open sta voor discussie.

Ik vind het dan ook enorm laf, dat ik in dit topic geen vraag krijg, of per PB, maar wel over Facebook heen ga.

Naast laf, vind ik het ook respectloos, ik verdien dit niet.

Geen idee wat jullie hier mee wilde bereiken?

Ik stel voor, en dat zal ik ook per Facebook doen, dat je bij mij op stal komt kijken. Het lijkt mij leuk om al je kritische vragen te beantwoorden, want ik neem aan dat je wel eerst iets gezien wil hebben voordat je je ergens over uitlaat. Zeker als coach wil je toch altijd bijleren? Je bent van harte welkom en met jou alle posters op je Facebook ook.

Edit, ik kan geen bericht op je tijdlijn zetten nu, dus ik heb je uitgenodigt als vriend, maar je kan zelf ook een oproepje plaatsten wie er mee wil? Dan kan iedereen die twijfels heeft komen kijken :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 08:46

Jeutje, dat is ook wat. Gaat het om de FB pagina van een bokker?
Ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen het niet eens zijn met zo vroeg beleren (dat is ieders goed recht), maar om iemand zwart te gaan maken is het andere uiterste.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 08:50

Ik kom ook onder mijn steen vandaan :)
Ben normaal niet zo van de draverij maar vind het wel heel interessant om te zien hoe het nou gaat! Volgens mij heb je een hele leuke merrie en ik hoop dat ze het heel goed gaat doen! Wat doen jullie met haar als ze uitgekoerst is?

Er is altijd wel kritiek, helemaal als het gaat om dingen waarvan mensen niet veel weten of anders is dan normaal. Gelukkig ga je daar goed mee om :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 08:56

Oh maar dat kan ik mij ook goed voorstellen, geef dat in mijn openingspost ook aan. Ik sta echt open voor discussie en probeer alles weloverwogen te doen :) . Dus eerlijk, had ik in dit topic best reactie verwacht.

Ik vind dat ook helemaal geen probleem, ik weet dat ik een risico neem door dit topic te maken.

Maar dat ik dan inderdaad door een bokker op FB gedeeld word, waar dan weer andere bokkers op reageren( waarvan enkelen trouwens ook realistisch, die wil ik ook noemen, bedankt daarvoor! ) terwijl van die personen er nooit iemand hier gereageerd heeft?

Dat snap ik gewoon echt niet! Zeker niet omdat ik alles wil uitleggen, ben ik nou zelf niet aanspreekbaar begrijp ik dat nog :o

Heb niet alles gelezen op FB trouwens, het is weer verwijderd namelijk ;)

Als ze geen koerspaard meer is word ze rijpaard of fokmerrie :)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:00

Ik zag je idd langs komen op facebook jammer en een heel minne zet om jou niet eerst te vragen om hoe of wat en in dit topic mee te praten.
Ik vind het heel interessant hoe je het allemaal oppakt en uitlegt. Je laat onderzoeken zien waarbij centraal staat dat jong belasten juist goed is. Toch zijn er minstens net zoveel (waarschijnlijk meer) onderzoeken die aangeven dat belasten van een jong paard wel erg schadelijk is.

Hoeveel paarden van 10 jaar en ouder lopen bij jullie nog aan de top mee in de koersen? Vaak zie je dravers aangeboden omdat ze als 4/5 jarige uitgekoerst zijn. Daar zit een groot deel bij die echt kapot zijn (peesblessures aan vaak meer dan 1 been) Ik heb een aantal jaar op een handelsstal gewerkt en daar werden ze vaak aangeboden voor 3 keer niets omdat ze dan omgeschoold zouden kunnen worden als rijpaard. Echter maar zelden 1 die door een klinische keuring heen kwam.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:04

He wat naar om dit te lezen!

Ik vind het juist top dat je iedereen met interesse en kijkje in jouw keuken (lees stal) laat nemen. Onbekend maakt onbemind, maar wat flauw om dan via een ander kanaal over je te gaan praten, waar je je niet kunt verduidelijken. Ik type expres verduidelijken en niet verdedigen; dat is namelijk nergens voor nodig!
Ik hoop dat deze mensen inderdaad het lef hebben om in levende lijve bij jou te gaan kijken hoe je bezig bent en niet op van horen zeggen afgaan. :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 09:23

Leuke reactie Nimber! Daar kan ik wat mee :) !

Bij ons is het wedstrijdwezen heel erg anders, als een paard bij de eerste 5 zit, verdiend hij winsom. Koersen worden uitgeschreven tot een bepaalde winsom( bijv tot 1000 euro, daar mogen dan paarden in die nog geen 1000 euro verdiend hebben) . Een paard kan op een gegeven moment 'op winsom staan' , dat wil zeggen dat zij niet sneller kunnen dan dat ze gaan terwijl ze in een winsom klasse staan waar snellere paarden in starten. Dan is het paard niet stuk, of op, hij heeft gewoon de top gehaald voor zijn kunnen.
Dat kan al op 4 jarige als hij als 4 jarige goed loopt. Wij hebben echter geen onderklasse, geen recreatieruiters voor de sulky zeg maar. Dus op dat moment is er binnen de drafsport geen toekomst meer voor een paard :)

Over het percentage wat stuk is en niet door een keuring komt, ik weet niet goed of dat bij dravers erger is dan bij kwpn'ers o.i.d. Ik maak gevoelsmatig ook heel veel afgekeurde paarden mee op stal en in het ' ik zoek een paard topic' , het is denk ik heel erg jammer dat dravers toen niet zijn meegenomen in het vergelijk van de KNHS. Dan hadden we echte cijfers gehad :)

Ik denk ook, dat iedereen moet bedenken dat het echt topsport is, zonder 'B' om het zo te omschrijven, dat betekend dat iedereen op topniveau bezig is waar ook meer van paarden gevraagd word. Ik denk dat bijv een vergelijking met de hengsten die op 3 jarige leeftijd meedoen aan een verrichtingsonderzoek een eerlijke vergelijking is.

Waarmee ik absoluut niet wil zeggen ' het gebeurd in andere sporten ook dat er veel van een paard gevraagd word, dus dan kan het hier ook' , maar meer om duidelijk te maken dat wij geen recreatielaag in onze sport hebben :)

Over het langs komen, ik verwacht niet dat men dan ineens voor het beleren is, maar ik denk dat iemand dan wel de goede argumenten heeft om tegen te zijn :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:29

Denk dat veel mensen ook vergeten dat dit een heel andere belasting is dan dat je er op gaat zitten. Verder is dit nu spelenderwijs toch? en gaat ze zo alsnog weer even de wei in?

Had ook gereageerd op de betreffende fb post. Vond de manier waarop zo laf! In plaats van eerst vragen gelijk oordelen. Je kan mensen hun mening niet aanpassen en de jouwe opleggen maar openstaan voor andere doelen manieren en meningen is toch wel een beetje handig :)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:43

Nou ja wat laf! Kom dan hier in het topic je vragen stellen! Je staat open voor alle vragen en overal geef je antwoord op als ik het tegen kom op fb ga ik er zeker commentaar op geven dat je vragen hier moet stellen!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:45

Er is geen hetze, er wordt niet gedeeld, het staat op MIJN facebookpagina, het staat niet openbaar en ja ik heb opgeroepen om te TEMMEN wegens dierenleed.
Wees niet bang, jee wordt nergens bij naam zwart gemaakt, want uit jouw posts komt naar voren dat je gek op haar bent. Maar dat maakt het trainen op zo'n jonge leeftijd nog niet ok. Dus als je het liever hier doet, prima, hier komt MIJN mening.

Ik hoef geen kijkje op jouw stal om mijn mening te vormen. Ik ben op zoveel draver stallen geweest dat ik mening genoeg heb gevormd. Is die gekleurd door mijn ervaringen in de laatste 20 jaar? Ja vast wel.

Opgegroeid in Bergen vlakbij de drafbaan in Alkmaar waren er altijd legio meisjes die een uitgekoerste draver hadden. Jammer voor die meiden waren ze met een jaar of 15 stuk, spat, artrose etc, dat leverde altijd een hoop tranen op. De stal naast de mijne had ook dravers. Die werden geboren en het jaar daarna voor de kar gezet en het jaar daarna ermee gekoerst. Ik heb ook wel erachter gezeten, wind door je haren en modder op je gezicht. Als ze konden draven gingen ze de koers in, zo niet gingen ze door naar de slacht, of naar een welwillend penny meisje als ze geluk hadden. Ik heb een hoop stallen opeens leeg zien staan. Veel van de paarden hadden gedragsproblemen, waren extreem zenuwachtig en staken om de haverklap hun tong eruit, bijna in trance.

Jaren later kwam ik weer met dravers in aanraking, nu voor een stal in Ierland waarvoor ik ze opkocht om mee te fokken. Gemiddelde prijs die ik betaalde: 300 euro. Telefoontjes van fokkers, nu ophalen of ze gaat mee met de slager, als de vrachtwagen al vol gepland was hadden ze pech. Als rechtgeaarde penny moest ik geregeld even slikken over de staat waarin de merries waren, de levenslust weg, hoofd naar beneden in een box of klein weitje, niet rendabel meer dus ze moesten zo gauw mogelijk weg.

Dus waarom vind ik het trainen en voor de kar zetten van een draverjaarling van 16 maanden zielig? Nou misschien omdat ik het eindtraject gezien heb. Maar misschien ook om de snelheid waarmee het gaat. Tussen je aankoop en het feit dat ze nu al tussen de lijnen loopt zitten 18 dagen. 18 dagen waarin een jong dier van stal is veranderd, verkocht is en alles moet leren.

Zet op bokt een willekeurig topic neer dat je een 2 jarige koopt, op een andere stal zet en begint te trainen en heel bokt zegt: geef het dier eerst eens tijd om te wennen. Überhaupt word het trainen van een 2 jarige dan ter discussie gesteld, en dit is nog niet eens een 2 jarige, dit is een jaarling.

Ik snap dat je hiermee opgegroeid bent, hart voor deze sport hebt en dit wilt delen.
Maar ik vind dat we kritisch moeten blijven kijken, juist omdat het iets is wat al zo lang gebeurt en zo ingebakken zit in die cultuur van de drafsport. Een draver is niet eerder klaar dan een ander ras. De groeischijven sluiten niet eerder en het mentale gedeelte is echt niet eerder ontwikkelt. Ze gaan om met de situatie waar ze in zitten, zijn knetterhard voor zichzelf en geven gewoon niet snel aan dat ze het tempo niet bij kunnen benen. Dat komt later, veel later, als hun carrière al lang en breed afgelopen is. Want het zijn geweldige paarden die dravers, werkwillig, vriendelijk, vreselijk grappig en juist daarom gaat dit me aan het hart. Zij kunnen het niet zeggen, wij wel...

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:55

En toch blijf ik erbij dat dit "leed" (ik ben het overigens niet mee eens dat het leed is wat TS doet) niet alleen speelt op Draversstallen! Neem een kijkje op een spring of dressuurstal.. In alle takken van sport heb je rotte appels, en paarden die op veel te jonge leeftijd kampen met blessureleed. Op je 4de ontelbare rondjes aan de longe is ook niet zo bevordelijk ;-)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:00

Ik heb ook gereageerd op fb. Vind het eveneens een laffe zet om Ruitje meteen zo te kakken te zetten en te beschuldigingen van dierenleed. Want dat is wat er gebeurt.

Caira kijk eens verder dan je neus lang is en toets je aanname alvorens iemand en public aan de schandpaal te nagelen ;)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:00

Ik snap je verhaal Caira, al vind ik de manier bespottelijk en verschrikkelijk laag. Geen goed woord voor over.. En ja ik denk dat wat jij gezien hebt gebeurt in de draverswereld. En nu terug naar ts, daar gebeurt dat dus niet. Wees een grote meid en neem de uitnodiging aan. Heb vorige week met eigen ogen gezien dat bovenstaand niet van toepassing is. Er wordt vanuit het paard gekeken, ze staan er allemaal buitengewoon goed bij met blije ogen. Dat jij twee ervaringen hebt wil niet zeggen dat je mag oordelen over een derde stal. Ga kijken!

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:01

Het gaat eenmaal anders op draverstallen en dat probeert TS te laten zien. Ik denk dat ze heel goed weet wat ze doet als je haar ervaringen ziet. Je kan best een discussie aan gaan in dit topic of vragen stellen, maar een FB post met dierenleed inzetten vind ik wel heel raar.

Ik vimd het nog altijd heel inressant om te lezen hoe het bij andere sporten er aan toe gaat.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:09

Erg sneu dat je dit op Facebook hebt gezet. En ja het is JOU Facebook. Maar WIJ hebben dit gisteren ook allemaal gelezen.
Dit hoort niet en je beschuldigd nu iemand. Terwijl je niet eens goed weet waar je het over hebt.
Misschien moet je je ogen eens open doen en kijken na de rest van de wereld en zet je facebook vol met echte rotte appels.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:14

Natuurlijk wil ik bij TS gaan kijken, ik ben al op tientallen draversstallen geweest, dus een erbij is altijd leuk. Maar serieus? Gaat dat de leeftijd van het dier, 16 maanden veranderen? Gaat dat de snelheid waarmee er nu getraind wordt, binnen 18 dagen van aankoop tot tussen de lijnen, veranderen? Als dat zo is, dan sta ik vanmiddag nog op de stoep...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:16

Ik kan het standpunt van Caira best begrijpen. Ik snap zelf ook niet waarom dit allemaal zo vroeg gebeuren moet en waarom het niet tot een jaar of 4 kan wachten. Dat zal dan wel met geld te maken hebben (op grote schaal in de sport) en dat is niet alleen in de drafsport het geval.
Zelf heb ik de kapotte dravers ook wel gezien, maar ik snap alleen niet waarom mensen die zo'n draver opkopen automatisch pennymeisjes zijn :?

En tja, wat iemand op zijn eigen FB zet moet hij of zij natuurlijk zelf weten. Ik weet niet wat Caira erop heeft gezet, maar als TS met naam en toenaam genoemd is en in verband gebracht is met dierenleed, vind ik dat wel te ver gaan idd.

Edit: Ik dacht te hebben gelezen dat het paard van TS een twenter was. Ik zie nu dat het nog slechts een jaarling is.
Nee, dan kan ik daar ook niet achter staan.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 15-11-14 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:18

Ik kom nu pas binnenvallen, maar ik ga het zeker blijven volgen.
0,0 verstand van drafsport. Heel interessant.
Maar even terug naar je openingspost: ze heeft zichzelf dus eigenlijk aan jou verkocht door in je kont te bijten? :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:19

Natuurlijk heb ik dat niet gedaan Cayenne, enkel een link naar dit topic. Tot vanmorgen wist ik de echte naam van TS niet eens. Nogmaals, het gaat me niet persoonlijk om TS. Het gaat mij erom dat mensen het trainen van een jaarling opeens wel ok en toelaatbaar vinden, terwijl bij elke 2,5 jarige waar iemand op zit moord en brand geschreeuwd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:26

De belasting voor de sulky lijkt me veel minder, hij loopt niet gelijk in de krul en moet doorcde bak rondjes lopen . Dravers gaan over de baan die veel groter is , neuh zie liever dit. .