Met m'n paard aangereden!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:56

AnnetB schreef:
Met m'n paard gaat het ook aardig. Wondjes behandeld, benen zijn een klein beetje dik maar hij loopt niet kreupel. Ontlast zijn rechter achterbeen wel als hij op stal staat of graast.


gekke vraag misschien had er eerder niet opgelet, maar je bent aan re rechterkant geraakt door een tegemoedkomende auto. liep jij dan op zijn weghelft of je paard totaal omgedraaid?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:32

missje schreef:
Automobilist is fout, mensen moeten paarden met aangepaste snelheid passeren. Ze dienen te weten dat paarden vluchtdieren zijn en moeten daarop aanpassen in snelheid en ruimte met passeren.


volledig mee eens, en de leeftijd van het paard maakt helemaal niet uit. Mijn paard is ouder en super verkeersmak en toch kan er een situatie zijn waarin ze de weg op stapt. Ze schrikt dan niet van het verkeer, maar juist van iets langs de weg. Een paard 100 % onder controle hebben is een illusie.
TS, veel sterkte, ik vind dat je volkomen gelijk hebt en hoop dat de situatie zonder al te veel gedoe wordt opgelost. Ook hoop ik dat je paard niet extra bang is geworden.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:37

joyenbeau schreef:
Niet iedereen snapt dat een paard daarvan kan schrikken


Dit vind ik zo´n onzin, ze hebben toch allemaal hun rijbewijs gehaald mag ik aannemen?

LeandraTigro

Berichten: 226
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:50

Dat je een rijbewijs hebt, wil toch niet zeggen dat je weet hoe een paard is? Ik heb dat soort dingen niet geleerd hoor toen ik mijn rijbewijs haalde. Er werd toen verteld dat een paard met ruiter of begeleider eveneens onder bestuurders valt en dat ze dus ook gewoon voorrang hebben van rechts. En daarmee hield het op.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:56

Ik rij regelmatig op (met kar) en naast (zadel) op een 80 en 60km weg.
Deze zijn best druk.
Dan weet ik dat er veel auto's rijden en kan ik echt niet verwachten dat iedereen mij stapvoets passeert of inhaalt.
Zou ik ook niet willen hoor. Het is vaak rustiger voor een paard dat iedereen gewoon dezelfde tempo doorrijdt ipv afremt en weer optrekt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:53

Maar dan toch op zijn minst wel voldoende afstand houdt, zodat je kunt reageren indien nodig.

Tja ik vind dat als je auto rijdt je enige basis kennis moet hebben vsn je medeweggebruikers.Weten dat een paard een dier is, en dus oonvoorspelbaar, lijkt me niet echt overdreven.

Als ik in de berm loop met mijn hond aan de lijn moet een automobilist er ook van uit gaan dat mijn hond onverwacht een stap opzij kan doen. Lijkt me heel normaal, een beetje rekening houden met elkaar.

Gea99

Berichten: 1171
Geregistreerd: 26-09-13

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:00

Ik denk dat het tijd is voor een landelijke campagne om mensen bewust te maken dat paarden anders kunnen reageren.
Kan me best voorstellen als je niks met paarden of dieren hebt, dat je geen idee hebt wat voor reactie als er kan komen, en wat er kan gebeuren.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:05

Nikass schreef:
Als ik in de berm loop met mijn hond aan de lijn moet een automobilist er ook van uit gaan dat mijn hond onverwacht een stap opzij kan doen. Lijkt me heel normaal, een beetje rekening houden met elkaar.

Apart, als jij met je hond aan een lijn in de berm loopt ga ik ervan uit dat hij niet opeens de rijbaan op kan gaan...
Ik snap dit niet waarom moeten we uitgaan van verregaande incompetentie van medeweggebruikers?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:45

Nee daar heeft het niets mee te maken. Het gaat om een dier en als weggebruiker moet je er rekening mee houden dat je die niet 100 kunt controleren en dat ze onverwachte dingen kunnen doen. Een hond aan de lijn kan opeens uitvallen bijvoorbeeld. Er is een keer zo'n zaak geweest waarbij een fietser zo dicht langs de hond fietste, deze uitviel en de fietser daardoor ten val kwam. De eigenaar van de hond (die dus aan de lijn liep) was niet aansprakelijk. De fietser had meer afstand moeten houden.

Een hond aan de lijn heeft nog wel énige bewegingsruimte, kan niet de weg op rennen maar wel een stap opzij doen.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:52

Als ik met mijn auto op de weg rijd, hou ik er rekening mee dat de ruiter zijn dier in de hand kan houden. Misschien raakte de bestuurder in paniek?

J01andA

Berichten: 271
Geregistreerd: 11-09-09
Woonplaats: naast de paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:09

Brainless schreef:
Een paard valt onder gemotoriseerd wegverkeer.
Net zoals een snorfiets (ook geen zwakkere verkeersdeelnemer).


Artikel 1 RVV geeft aan wat als motorrijtuig moet worden beschouwd namelijk:
lid z. motorvoertuigen: alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met
trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden
voortbewogen.

Artikel 185 WVW(wettekst):
1. Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is.
2. De eigenaar of houder die het motorrijtuig niet zelf bestuurt, is aansprakelijk voor de gedragingen van degene door wie hij dat motorrijtuig doet of laat rijden.
3. Het eerste en het tweede lid vinden geen toepassing ten aanzien van schade, door een motorrijtuig toegebracht aan loslopende dieren, aan een ander motorrijtuig in beweging of aan personen en zaken die daarmee worden vervoerd.
4. Dit artikel laat onverkort de uit andere wettelijke bepalingen voortvloeiende aansprakelijkheid.

Nogmaals 'bescherm' artikel 185 WVW is dus wel van toepassing op ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen. Zij worden immers als weggebruiker beschouwd.
(maar niet voor loslopende paarden!!)

Wat is vervolgens je plek op de weg (wettelijk gezien; tenminste)
In artikel 8 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens is bepaald dat:
1. Ruiters gebruiken het ruiterpad.
2. Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Wettelijk is geregeld dat je gebruik moet maken van de rijbaan. Helaas met alle nadelige gevolgen van dien. Maak je als ruiter gebruik van het fietspad en/of voetpad dan riskeer je in principe een bekeuring!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:35

Nikass schreef:
Nee daar heeft het niets mee te maken. Het gaat om een dier en als weggebruiker moet je er rekening mee houden dat je die niet 100 kunt controleren en dat ze onverwachte dingen kunnen doen. Een hond aan de lijn kan opeens uitvallen bijvoorbeeld. Er is een keer zo'n zaak geweest waarbij een fietser zo dicht langs de hond fietste, deze uitviel en de fietser daardoor ten val kwam. De eigenaar van de hond (die dus aan de lijn liep) was niet aansprakelijk. De fietser had meer afstand moeten houden.

Een hond aan de lijn heeft nog wel énige bewegingsruimte, kan niet de weg op rennen maar wel een stap opzij doen.

Maar dit paard liep wel degelijk de weg op.
Je kan moeilijk met je auto de sloot in gaan of wel

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 23:47

Nikass schreef:
Een hond aan de lijn heeft nog wel énige bewegingsruimte, kan niet de weg op rennen maar wel een stap opzij doen.

Dan loopt de imbeciel aan het andere eind van de lijn te dicht bij de rijbaan, in hemelsnaam, waar gaat dit over? Moeten we dus zodra iemand met Fikkie aan de lijn langs de weg loopt stapvoets gaan rijden want: OH JEETJE een DIER!!! Die kan allerlei onverwachte dingen gaan doen!!!
Absurd.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2475
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 00:44

Als persoon die nog geen maand geleden haar theorie heeft gehaald:
Je wordt niet alleen verteld dat paarden, onder het zadel of aan de hand, bestuurders zijn, maar ook dat er minimaal 1,5 meter afstand tussen jou als automobilist en het paard moet zitten en heel duidelijk dat je er met aangepaste snelheid langs moet gaan. Daarnaast wordt je duidelijk geleerd dat met je arm van boven naar beneden bewegen, gebruikt wordt voor snelheid minderen. Dit is niet iets compleet nieuws. Tenzij deze man de laatste keer theorie behaald heeft heel lang geleden, vraag ik me af, hoe in godsnaam had deze man dit op kunnen vatten als snelheid meerderen? En met een beetje logisch nadenken weet je ook dat, ook al weet je weinig over een dier, een paard kan schrikken.

Maar goed, het klopt ook dat ze er vanuit gaan je alleen met een betrouwbaar paard de weg op gaat, hoe absurd dit ook is aangezien je een dier nooit 100% onder controle kunt hebben, zeker een vluchtdier niet. Aan de andere kant snap ik het ook wel, want weet ik dat mijn paard niet betrouwbaar is op de weg, ga ik hier of aan de hand over, of ik ga helemaal niet. Ik snap dat je paard het nog moet leren, maar je had ook eventjes aan de hand dat laatste stukje af kunnen leggen, zeker omdat je zegt dat hij al wat nerveus was :)

Juridisch weet ik niks, ik ben immers nog maar 17.

Overigens vind ik het ook tijd worden voor een campagne.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 07:42

Kuggur schreef:
Nikass schreef:
Een hond aan de lijn heeft nog wel énige bewegingsruimte, kan niet de weg op rennen maar wel een stap opzij doen.

Dan loopt de imbeciel aan het andere eind van de lijn te dicht bij de rijbaan, in hemelsnaam, waar gaat dit over? Moeten we dus zodra iemand met Fikkie aan de lijn langs de weg loopt stapvoets gaan rijden want: OH JEETJE een DIER!!! Die kan allerlei onverwachte dingen gaan doen!!!
Absurd.


Stapvoets zijn jouw woorden. AFSTAND niet zo moeilijk toch? Altijd handig in het verkeer.
Het paard van ts draaide de weg op, dat wil niet zeggen dat er geen afstand meer kon worden genomen door de automobilist. Dat hangt er vanaf hoe ver het paard de weg op kwam. En als die afstand niet meer mogelijk was had hij -op tijd- moeten stoppen ja.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 07:47

Oja en die "imbeciel aan het andere eind van de lijn" moet maar wel in de sloot lopen volgens jou? Als er alleen een brrm is loop je vanzelf dicht bij de rijbaan.
Maar goed, cross jij maar lekker asociaal dicht langs aangezien het blijkbaar teveel gevraagd is een beetje rekening te houden.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 07:49

Nikass schreef:
Oja en die "imbeciel aan het andere eind van de lijn" moet maar wel in de sloot lopen volgens jou? Als er alleen een brrm is loop je vanzelf dicht bij de rijbaan.
Maar goed, cross jij maar lekker asociaal dicht langs aangezien het blijkbaar teveel gevraagd is een beetje rekening te houden.



wat is de discussie nu eigenlijk. ts geeft zelf aan dat de bestuurder van de auto langsreed en dat het paard naar de auto toe stapte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 07:53

met mijn 60.00 Kilometer per jaar en een pittige auto en pittige rijstijl is er één ding dat ik altijd doe...
Rekening houden met kinderen en dieren ( ook vogels en katten) .

Die zijn en blijven nou eenmaal onvoorspelbaar .

Het gaat toch niet om schuld en aansprakelijkheid ( dat is voor de verzekering en de wetgever en die hebben dat vrij aardig geregeld ) Het gaat om medemenselijkheid en gezond verstand.

Iedereen maakt fouten in het verkeer dus ook dat is handig om te accepteren en niet te moeilijk over te doen.

Wat ik alleen mis is een bestuurder die als eerste vraagt hoe het gaat ,of je gewond bent, of je paard gewond is en andersom ..... Schuld bekennen hoeft niet ... daar laat je verzekeringen fijn over discussiëren.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:12

Goldwynn schreef:
Juridisch gezien denk ik dat je nog mazzel hebt als jij de schade aan de bestelbus niet hoeft te betalen. Als jou paard niet geschrokken was had de situatie nooit ontstaan..

Persoonlijk is dat niet wat ik denk, het was een ongeluk en jullie mogen blij zijn dat het zo goed is afgelopen, maar ja.. Wat wij als paarden mensen vinden hoeft voor anderen echt niet zo gewoon te zijn. Helaas


Dat ligt toch wel iets anders. Heb een soortgelijk geval meegemaakt. Alleen in een situatie dat ik met mijn paard stil stond bij het stoplicht. Het verkeer komt dan om je heen staan en idd ook te dichtbij. Ik was met nog een kennis. De paarden stonden rustig, maar er gebeurde iets achter ons. Het paard van mijn kennis schrok zodanig dat het (door rood) naar de overkant galoppeerde (gelukkig zonder verdere ongelukken). Ik hield de mijne bij mij, maar die voelde zich opgesloten de auto vlak naast zich en haalde vol uit, schrok zelf van de klap en ging toen vol in het achterportier van de auto zitten.
Gelukkig had mijn paard er weinig aan overgehouden (een schrammetje op zijn bil) maar de schade aan de auto was aanzienlijk.
Gelukkig had ik een aansprakelijkheidsverzekering, maar deze heeft uiteindelijk maar een deel van de schade aan de auto vergoed. De autobezitter had gewoon afstand moeten houden. Deze man heeft er wel van geleerd, die doet dat nooit meer.
In het geval van TS heeft de autobezitter al kunnen zien dat het paard onrustig was. Als je dan nog te kort bij passeert, neemt hij het risico dat er iets gebeurt. Alhoewel je je paard onder controle moet houden, zijn het geen motorvoertuigen. Als veilige afstand om te passeren, wordt 5 meter genoemd. Ik kan mij nog herinneren dat dit in de theorieboekjes van het autorijexamen stond. Ik weet niet of dat nog zo is, maar zo niet, mag dat er wel in terug.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:18

Wat is een stopteken? Hier is je hand opsteken juist een soort van groet, maar zou ook 'ja ik heb je gezien rijdt maar door hoor kunnen zijn'.

En die onrust, ik denk dat veel automobilisten het echt niet zien. Misschien denken ze juist wel: 'Wat loopt dat paard mooi!' en Anky haar paard luistert ook perfect, dus dan zal dit paard dat ook wel doen. :=

Matheno

Berichten: 7975
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:21

Balen TS, gelukkig zijn jullie er beide nog redelijk vanaf gekomen.
Wat zei de verzekering?

Hier gaan bestuurders gelukkig altijd voorzichtiger rijden als er ruiters zijn.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:36

Nikass schreef:
Stapvoets zijn jouw woorden. AFSTAND niet zo moeilijk toch? Altijd handig in het verkeer.
Het paard van ts draaide de weg op, dat wil niet zeggen dat er geen afstand meer kon worden genomen door de automobilist. Dat hangt er vanaf hoe ver het paard de weg op kwam. En als die afstand niet meer mogelijk was had hij -op tijd- moeten stoppen ja.

De auto reed aan de andere kant van zijn weg op zijn eigen weghelft.
Hij haalde niet in, maar passeerde (tegemoetkomend), op het moment dat hij bijna naast TS is, draait haar paard voor zijn auto op zijn weghelft.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:36

buiten de schuldvraag om, bestaat er toch ook nog iets van fatsoen?
je houdt als bestuurder toch rekening met je medeweggebruikers? dus als je iemand met een dier of een kind, of zelfs een dronken persoon op een fiets die de weg rondslingerd tegenkomt, dan neem je gas terug en hou je gepast afstand, lijkt mij?
een dier (wat voor dier dan ook) zal nooit 100% verkeersmak zijn, een kind zal altijd net de verkeerde kant op kunnen sturen enz., het is toch niet zo'n grote moeite om gewoon rekening met elkaar te houden? of je nou voorrang hebt of niet. maar ja, misschien ben ik anders opgevoed...

TS gelukkig is het allemaal een beetje meegevallen en ik hoop dat je gauw weer met je paardje veilig de weg opkunt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:48

bliver schreef:
Nikass schreef:
Oja en die "imbeciel aan het andere eind van de lijn" moet maar wel in de sloot lopen volgens jou? Als er alleen een brrm is loop je vanzelf dicht bij de rijbaan.
Maar goed, cross jij maar lekker asociaal dicht langs aangezien het blijkbaar teveel gevraagd is een beetje rekening te houden.



wat is de discussie nu eigenlijk. ts geeft zelf aan dat de bestuurder van de auto langsreed en dat het paard naar de auto toe stapte.


twee posts boven je geef ik het antwoord

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:54

Brainless schreef:
Nikass schreef:
Stapvoets zijn jouw woorden. AFSTAND niet zo moeilijk toch? Altijd handig in het verkeer.
Het paard van ts draaide de weg op, dat wil niet zeggen dat er geen afstand meer kon worden genomen door de automobilist. Dat hangt er vanaf hoe ver het paard de weg op kwam. En als die afstand niet meer mogelijk was had hij -op tijd- moeten stoppen ja.

De auto reed aan de andere kant van zijn weg op zijn eigen weghelft.
Hij haalde niet in, maar passeerde (tegemoetkomend), op het moment dat hij bijna naast TS is, draait haar paard voor zijn auto op zijn weghelft.


Als het echt op het allerlaatste moment is zonder enig teken vooraf, tja dan kun je er als automobilist niets aan doen denk ik (maar als ruiter ook niet!) Maar anders had hij moeten stoppen, en ik denk als de ruiters een stopteken geven dat je dus wel iets ziet. En gas bijgeven is natuurlijk sowieso nooit een optie.