In 1 middagje 2 pony's "zadelmak" maken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:10

upendo schreef:
Dat gaat jou niks aan lijkt me. :)

Tuurlijk niet, maar dat neemt niet weg dat ik het niet mag vragen. Ben gewoon benieuwd. Dus snap niet waarom jij er telkens op reageerd :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:11

*zucht*

Zeiken over onverantwoord omdat alles alleen gedaan wordt of vertrouwen op je paard en iemand ernaast hebben staan zijn twee heel verschillende dingen.

Ik heb TS eerder een pony in zien rijden en ik heb daar naar opgekeken. Diertje mocht lekker het eigen tempo aangeven, er wordt rekening gehouden met waar de pony aan toe is en hij wordt niet meteen met zijn kop in de krul getrokken als er een beetje mee gereden wordt.
Dus ik ga er vanuit dat ook dit met een hele hoop rust zal gebeuren.

Dat gemierencopuleer altijd als het niet allemaal op de perfecte manier gebeurt.
Al die hengsten van de hengstenkeuring moeten met dezelfde leeftijd onderhand al een L proef lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:12

kyrkelover schreef:
dees_daan schreef:
Natuurlijk.. Een zadel niet op een veulen leggen staat gelijk aan het behandelen als porselein..
Er zijn genoeg dingen waar je een veulen aan kan leren wennen zonder dat er meteen iets op de rug moet liggen wat je dan ook nog aansingelt..
Ga in de weer met zeil, vlaggetjes enz daar kan je prima spelenderwijs mee beginnen, maar een zadel nu al op gooien en aansingelen maar dan weer niet strak zodat het zadel niet blijft liggen bij een jolig sprongetje vind ik gewoon dom.

Ik vind het dan weer typisch dat er zo belachelijk op een andere mening gereageerd moet worden, respect voor die mening is er niet in ieder geval.

Ja en als die vlaggetjes of ballonnen of zeiltjes of weet ik veel wat gaat schuiven heb je hetzelfde probleem.
En DAT is wat ik bedoel. Wat maakt het in godsvredesnaam uit wat er aan op onder hangt.

Wie zegt dat je dat over het veulen moet gooien of zelfs vast maakt (en nee dat zou ik sowieso niet doen)
Alleen al er bij houden en evt aanraken is al heel wat voor die ukjes, lekker spelenderwijs, ik snap niet waarom het nu al met een zadel zou moeten.
Plus dat een zeil er af glijd en daar blijft het bij, dit zadel zou blijven hangen en krijg je nooit zo snel los als het veulen wel een sprongetje maakt.
Aan dingen laten wennen is niks mis mee, maar een veulen opzadelen en aansingelen vind ik gewoon onverantwoord.
Een dekje vind ik al een ander verhaal, dat houd je vast en kan je er zo afhalen als ze wegdraaien, een zadel op deze manier niet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:12

Paardenbeul die je d'r bent ~~}>

Maar serieus, als ik een paardje vind die zo'n opvoeding gehad heeft geef ik daar meer voor dan één zonder hoor! Het ziet er top uit!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:13

liesenlizzy schreef:
Als (daar gaan we weer met ALS) hij wat rillig of gestrest was geweest had ik ook iemand hem vast laten houden of misschien zelfs er helemaal niet opgeklommen. Eerst rust en vertrouwen. Als 1, of beide van deze 2 puntjes er niet waren, had ik het niet eens gedaan. Hij was heel erg op mij gefoccussed, dat ik de keuze gemaakt heb om het nu wel te doen :) Gelukkig heeft het goed uitgepakt :P

En gelukkig is het niet de eerste die ik zadelmak maak :D

Als dat zo is weet je ook dat de schijnt bedriegt en dat ze heel anders kunnen reageren dan je had verwacht. Daarbij heb je ook niet altijd invloed op alle omgevingsfactoren. Je kunt nooit 100% zeker weten dat hij niets zal doen.
Daarbij is het tegenhangen ook gewoon beter voor de rug, dus dat zou je ook moeten doen als hij braaf is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:14

upendo schreef:
*zucht*

Zeiken over onverantwoord omdat alles alleen gedaan wordt of vertrouwen op je paard en iemand ernaast hebben staan zijn twee heel verschillende dingen.

Ik heb TS eerder een pony in zien rijden en ik heb daar naar opgekeken. Diertje mocht lekker het eigen tempo aangeven, er wordt rekening gehouden met waar de pony aan toe is en hij wordt niet meteen met zijn kop in de krul getrokken als er een beetje mee gereden wordt.

Dat gemierencopuleer altijd als het niet allemaal op de perfecte manier gebeurt.
Al die hengsten van de hengstenkeuring moeten met dezelfde leeftijd onderhand al een L proef lopen..

Dus het veulen gaf aan er al aan toe te zijn een zadel op te krijgen en aangesingeld te worden? Bijzonder..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:16

Ik zou het waarderen als je mijn post niet verdraait Dees_Daan.
Ik heb het nergens over het veulen, maar dat leek me vanzelfsprekend. ;)
Mocht dat niet het geval zijn: ik ga in op de ruim driejarige waar een keer op gezeten is.

Daarnaast heeft de TS aangegeven dat de singel niet aangesingeld was.

Is het geen leuk idee als alle moraalridders een huiliehuilietopic aanmaken en daar gaan zitten kniezen over wat er HAD kunnen gebeuren wat NIET gebeurd IS? :)
TS zal het ongetwijfeld niet opnieuw doen (met een vaste singel, want dat was het euvel, toch?), dus het punt is wel gemaakt.
Laatst bijgewerkt door upendo op 02-07-14 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:17

upendo schreef:
*zucht*

Ik heb toch nergens gezegd dat ze geen pony kan inrijden? Ik vind het alleen onverantwoord dat ze er zo los opstapt voor de eerste keer. Ik vind niet dat je in dit geval kunt zeggen: oh ik vertrouw mijn paard zo erg, komt vast goed. Zelfde als mensen die zeggen dat hun paard 100 % verkeersmak is. Dat bestaat niet. Dit is iets nieuws en kan heel spannend zijn voor zo'n jonge pony. Daarom vind ik het onverantwoord om er zo los op te stappen, puur voor eigen veiligheid. Niet omdat ze het niet kan.

upendo

Re: In 1 middagje 2 pony's "zadelmak" maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:18

En als er een longeertouw naar degene buiten beeld was gegaan? Had het dan wel verantwoord geweest?
Is toch ook kul. Puur voor je eigen vertrouwen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:19

upendo schreef:
En als er een longeertouw naar degene buiten beeld was gegaan? Had het dan wel verantwoord geweest?
Is toch ook kul. Puur voor je eigen vertrouwen.

Ja, dan zou ik het al een ander verhaal vinden. Als hij dan compleet explodeerd zit je nog vast. Ik heb genoeg gevallen gezien waarin dat echt hun redding is geweest. Tuurlijk geeft het geen garantie. Het brengt altijd risico's met zich mee, dat is gewoon zo. Maar waarom de risico's nog meer vergroten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:20

upendo schreef:
Ik zou het waarderen als je mijn post niet verdraait Dees_Daan.
Ik heb het nergens over het veulen, maar dat leek me vanzelfsprekend. ;)
Mocht dat niet het geval zijn: ik ga in op de ruim driejarige waar een keer op gezeten is.

Daarnaast heeft de TS aangegeven dat de singel niet aangesingeld was.

Is het geen leuk idee als alle moraalridders een huiliehuilietopic aanmaken en daar gaan zitten kniezen over wat er HAD kunnen gebeuren wat NIET gebeurd IS? :)
TS zal het ongetwijfeld niet opnieuw doen (met een vaste singel, want dat was het euvel, toch?), dus het punt is wel gemaakt.

De singel zit vast, dus het is wel degelijk aangesingeld.
Waarom zou iemand hier een ander topic aan moeten maken omdat de meningen niet allemaal oh wat leuk en oh wat grappig zijn?
Degene die hier respectloos reageren zijn toch de voorstanders die zich druk maken om de meningen die niet hetzelfde zijn, volgens mij mag iedereen hier een eigen mening hebben en hoef je daar niet meteen respectloos op te reageren.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:21

Nu is de fotograaf er met twee passen bij en kan ze ook invloed uitoefenen op de situatie.
Ik zie het extra risico niet. Sorry.

Dat een singel vast zit betekent niet dat er aangesingeld is.
Omdat dit topic nu al 7 pagina's telt Dees_Daan, punt is duidelijk. :)
Waarom dan doormiemelen?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:22

upendo schreef:
Nu is de fotograaf er met twee passen bij en kan ze ook invloed uitoefenen op de situatie.

Waarom dan doormiemelen?

Dan heb jij vast niet veel jonge paarden mee gemaakt ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:23

Jawel hoor, heb het vaak genoeg voorbij zien komen.
En de mensen die het meeste vertrouwen hadden in het dier hadden het meestal het makkelijkst.

Anyhow, jullie jullie mening, ik de mijne, ik ga iets nuttigs doen.
Fijne dag! :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:24

Grappig Jellebie om gelijk je oordeel daarover te geven omdat iemand er anders over denkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:24

upendo schreef:

Waarom dan doormiemelen?

Nou de singel zit vast, dat noem ik aangesingeld ook al zit hij niet strak.
Je gaat er zelf ook nog steeds op door, en je bent niet de enige die even moet zeggen dat er gezeurd word, dan is het logisch dat daar reactie op komt.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:25

Leuke paardjes TS :j
Je bonte vind k ook nog wat guppie ogen, maar zo te zien is die ook nog lekker in de groei :)
Ben heel benieuwd hoe die er over een jaar of 2 uitziet als er wat meer mee getraind wordt enzovoorts :j

Dat veulentje, mijn keus was t niet geweest (om t zadel vast te maken), maar ach denk dat er genoeg zijn die hier reageren uit schrikreactie, aangezien er iets mis zou kunnen gaan.
(wat altijd kan ongeacht de leeftijd).
Ik neem aan dat je het veulen voor het eind van het jaar Z klaar hebt? :D

Ik vind het trouwens wel grappig dat mensen zoveel steun blijken te zoeken bij bv een longeertouwtje...dan zit je iig vast..nou als een paard schrikt, dan doen dat touwtje en jouw gewicht weinig hoor tegen een paar honderd kg paard :')
Ach ieder zn eigen manier :)

Mn eigen gupsels van 3 jaar ga ik nu meer mee werken qua grondwerk, de ene kent nog helemaal niks, de ander al iets meer. -Shet heb ik al bijna 2 jaar, Arab staat pas 2 maandjes bij mij-
Mn shet heeft trouwens vorig jaar al eens een los zadel op zn rug gehad...foei ikke _O-
Nog eens een 17,5 inch dressuurzadel ook :=
Laatst bijgewerkt door YamaSaki op 02-07-14 13:31, in het totaal 2 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:26

dees_daan schreef:
upendo schreef:

Waarom dan doormiemelen?

Nou de singel zit vast, dat noem ik aangesingeld ook al zit hij niet strak.
Je gaat er zelf ook nog steeds op door, en je bent niet de enige die even moet zeggen dat er gezeurd word, dan is het logisch dat daar reactie op komt.

Er wordt ook gezeurd. :Y)

En tuurlijk, ik heb daar aandeel in, maar daarom geef ik aan dat ik iets nuttigers ga doen, mijn punt is duidelijk. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:27

BelleTessa schreef:
Toch raad ik je sterk af om een zadel op dat veulen te leggen, dit is echt veel te zwaar nu voor dat kleine ding!

_O- _O- _O-
Ja, want een veulen speelt nooit met andere veulens die ook op zijn rug springen en een keer een zadeltje van .. 7/10 kilo is gelijk zoooooo zwaar. Sielughhhhh!

:')

Ziet er relaxt uit TS, lekker spelenderwijs aan de gang gaan, daar krijg je straks alleen maar profijt van. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:30

DAMES!

Blijf ff on topic of ga met z'n allen in een kippenhok zitten, anders ga ik temmen ~~}>

Lekker gezellig voor ts al dat gemiep, ieder z'n eigen mening klaar!
Lijkt de kleuterklas wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:31

T'is volgens mij nogsteeds on-topic :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:40

Topic met veulens die zwembanden en andere meuk omkrijgen en dan meerdere keren en meerdere topics worden volop als leuk gezien, dol enthousiaste mensen en vragen om meer. Maar een zadel - omdat het een zadel is - is dan opeens weer to much en weer geen humor? Ik snap er niets van.... TS je had het zadel roze moeten verven. En een kroontje op het hoofd moeten zetten. Dan waren er niet zoveel mensen over gevallen blijkbaar :=

Leuke paardjes, vooral de bonte is erg leuk. Nog een lekker jeugdig koppie, maar al wat wegwijs maken zo rustig aan is niets mis mee.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:48

Tancreda4 schreef:
Topic met veulens die zwembanden en andere meuk omkrijgen en dan meerdere keren en meerdere topics worden volop als leuk gezien, dol enthousiaste mensen en vragen om meer. Maar een zadel - omdat het een zadel is - is dan opeens weer to much en weer geen humor? Ik snap er niets van.... TS je had het zadel roze moeten verven. En een kroontje op het hoofd moeten zetten. Dan waren er niet zoveel mensen over gevallen blijkbaar :=

Leuke paardjes, vooral de bonte is erg leuk. Nog een lekker jeugdig koppie, maar al wat wegwijs maken zo rustig aan is niets mis mee.

Inderdaad _/-\o_ .

Wát een gemier zeg! Het is redelijk duidelijk dat TS begrijpt dat je niet op een veulen moet zitten, en dat ook niet zal doen. Wat is dan verder nog het probleem? Als ik vertel dat de veulens hier regelmatig van hun moeder worden gescheiden voor 5 minuten om te showen,. en met een beetje pech hebben de jonge hengsten er met een jaar of 2 al een bit in hangen, is dat ook vast zielug, maar he, guess what, dat gebeurd overal dames!

Die Bonte ziet er imo gewoon uit als een slanke pony. Hij staat er relaxed bij (in stilstand dan) dus overduidelijk is er genoeg voorbereidend werk gedaan. jup, hij is nog een beetje puppy, maar wat wil je zonder werk?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:49

De meeste bespiering gaat toch echt pas komen zodra je er wat mee gaat doen ;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:50

Tancreda4 schreef:

Halleluja dat is nu precies wat ik bedoel!