813de zuidlaardermarkt! 15 oktober 2013, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Papegara

Re: 813de zuidlaardermarkt! 15 oktober 2013, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:23

Ik ben er nog nooit geweest maar wil dit jaar wel graag gaan kijken.
Kopen doe ik in ieder geval niks, heb net een nieuw paard en 2 paarden vind ik wel genoeg :o .
Maar ik ben wel erg benieuwd wat er tussen staat! Vooral na al die verhalen :D

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:28

Amorosa schreef:
xDaantjxx schreef:
Hahaha dan speld je daar je boktnaam op? Of is er iemand die een kraampje heeft? Zet anders daar ook de BOKT meeting point neer? Hahaha lijkt me best een leuk idee

Ik sta met schoonfamilie aan de Brink met een kraampje, tegenover het beeld van dat paard, vlakbij de Chinees.
Kan wel een jas laten maken met Amorosa achterop :P

Hahaha doe maar :p

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:34

xDaantjxx schreef:

Jou herken ik wel als ik je tegen kom :j

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:37

Mira283 schreef:
xDaantjxx schreef:

Jou herken ik wel als ik je tegen kom :j

Ojaa en hoe herken je mij dan wel niet? Hahaha. We kunnen eventueel ook samen gaan?? If you want? Maar dan moet je via zuidlaren eerst naar hgz om vervolgens weer terug te gaan toch? Of ga je via waterhuizen?

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:39

Vind er een Boktmeeting plaats uberhaupt?

Ik kan wel mijn naam even opspelden, om nou Amorosa op mijn jas te laten zetten :')
Bijna geen mens weet wat je dan bedoelt!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:46

xDaantjxx schreef:
Ojaa en hoe herken je mij dan wel niet? Hahaha. We kunnen eventueel ook samen gaan?? If you want? Maar dan moet je via zuidlaren eerst naar hgz om vervolgens weer terug te gaan toch? Of ga je via waterhuizen?

Ja is goed gaan we wel samen. Zonder trailer O:)

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:11

Lijkt me super leuk. Hopelijk kan ik m'n tante oproggelen.
Alleen is zij geloof ik niet zo van middenin de nacht wakker blijven en rijden...

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:16

Misschien een heel rare vraag maar is er een gelegenheid om het paard uit te proberen daar?
Natuurlijk wel eigen zadel en hoofdstel mee?

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:30

Mira283 schreef:
xDaantjxx schreef:

Ja is goed gaan we wel samen. Zonder trailer O:)

Meh ik stuur eigenaresse wel met trailer. Of als we wat gezien hebben dat ik dr bel hihi. Kom jij me dan ophalen rond uur of 8?

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:31

ShirlMilou schreef:
Misschien een heel rare vraag maar is er een gelegenheid om het paard uit te proberen daar?

Ik durf niet te zeggen. Lijkt me van niet eigenlijk...

Jamiefris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 02:17

Wat ik heb gelezen is dat er alleen een plek achter hekken is waar je het paard aan de hand kunt zien lopen. Nog nooit iemand ohz gezien daar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 02:49

ShirlMilou schreef:

In 99,9% van de gevallen niet.
Er zijn enkele die je kan uitproberen in een mini bakje, maar de meeste is gewoon zo kopen.
Daar is de prijs ook naar.
En het is zo druk dat je moeilijk een paard uit kan proberen tussen de menigte.
Als je geluk hebt kun je een paard redelijk zien lopen, maar daar moet je wel op een plek zijn waar er de ruimte voor is.

edit:
Je gaat toch niet de hele markt over met je zadel/hoofdstel op zoek naar een rijpaard?
En dan hopen dat je zadel/bit (goed) past?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 04:00

Het is een fantastisch mooi stuk folklore, die boertjes op hun beste klompen, met pet en bamboestok. Het handjeklap bij de handel. Op de verkoop gaan drinken in een van de vele cafe's of tenten. Soms echt mooie paarden (al vraag ik me af wat zo'n paard op de markt doet en denk ik dat er vaak wat aan het beenwerk mankeert). De vele kraampjes met paardenspullen, hele dozen met wormspuiten die onder de toonbank zonder recept verkocht worden. Lekker neuzen op de warenmarkt van wel een kilometer lang.

Soms zijn de meest rare beesten als zebroids te zien, of dat veulen van (ik geloof) 2 jaar geleden dat zo klein was (30 cm?) dat hij in een winkelwagentje gehouden werd. Er mankeerde van alles aan (een echte teckel-shet) maar bijzonder was-ie. De allereerste keer dat ik er kwam stond er opeens een prachtige Andalusier hengst tussen, ik was er niet meer bij weg te slaan. Nog weken na de tijd kreeg ik mailtjes en sms-jes van bekenden en klanten die ons daar hebben zien staan: "en, heb je die mooie hengst nog gekocht?". Nou nee, maar hij was wel de aanleiding om eindelijk serieus op zoek te gaan naar mijn jarenlange droom en die is er gekomen, kort daarna.

Ik ga er elk jaar heen, maar het gaat me eigenlijk steeds meer aan het hart hoe die paarden daar de hele dag moeten staan.

Er zijn er bij die om 02-03.00 uur geladen worden ergens in Belgie, Zuid Limburg of Duitsland of zo voor een rit van een paar uur. Dan staan sommige daar de hele dag, vaak in slechte weersomstandigheden maar te staan. Midden tussen de herrie, mensen en pal naast andere vreemde paarden, voor een paard behoorlijk stressvol lijkt me. Er is stro en hooi, maar veel paarden staan zo kort aangebonden dat ze het toch niet kunnen eten. Er is water, maar dat moet dan wel aangeboden worden en ik heb nog nooit iemand dat zien doen (al zullen er zeker handelaren bij zijn die het wel doen).

Nou zijn er veel paarden bij die toch al niet goed in hun vel en hun vet zitten en als ze geen ruwvoer krijgen, zie je ze al gauw gaan bibberen. Met een beetje pech moeten ze er de hele dag staan omdat ze niet verkocht worden, om dan 's avonds weer een hele rit terug naar huis of Joost mag weten waar te maken.

Een ander punt zijn de mini-veulens. Vaak net voor de markt gespeend en dan ook nog geschoren, want dan lijkt het wat meer op een Falabella en levert het misschien wat meer op. Die zie je de hele dag staan bibberen. Soms met een stel onder een grote paardendeken, maar daar hebben ze na verkoop niets meer aan. Soms met een dekentje, maar of dat mee verkocht wordt? En soms onder een nat fleecedekentje...

En toch... ga ik er elk jaar weer heen, midden in de nacht.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:08

ik was ook niet van plan om mijn zoontje van 2.5 mee te nemen hoor :D
dat vind ik echt te gevaarlijk..

daarbij kan ik niet veel lopen en heb ik best veel pijn door zwangerschaps ischias en ik moet rustig aan doen wegens medische redenen!..
ook vind ik het risico op ongeluk te groot..

het is jammer.. maar volgend jaar nieuwe kansen :D

degene die allemaal wel gaan: heel veel plezier *\o/*

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:48

ShirlMilou schreef:

Soms zijn er wel monsterbanen, heb ze wel is erop zien rijden. Ja veel ruimte is het niet maar het word zeker gedaan. Geloof dat die monsterbaan waar je kan rijden achter de slagerij zit, daar staan vaak niet veel paarden maar vrachtwagens.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:17

oliebol ik zie net dat de markt net 4 dagen voor mijn vakantie is.. wat gemeen! :+

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:26

Balou: hier ook hoor en vrijwel de meeste uit dit topic. Ik zit op AOC terra en mn hele klas is wrs afwezig... Of iig het deel dat van de paarden is :+ dus ik ben ook ziek hihihi

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:16

Beau_Myrthe schreef:
ShirlMilou schreef:

Soms zijn er wel monsterbanen, heb ze wel is erop zien rijden. Ja veel ruimte is het niet maar het word zeker gedaan. Geloof dat die monsterbaan waar je kan rijden achter de slagerij zit, daar staan vaak niet veel paarden maar vrachtwagens.

Klopt, maar de meeste verkopers zitten daar niet op de wachten.
Degene die je mag proberen staan daar al vaak (onder het zadel) in de buurt.
En met je eigen zadel en hoofdstel... dan wordt de kans natuurlijk wel heel klein dat dat kan/mag.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:44

xDaantjxx schreef:
Balou: hier ook hoor en vrijwel de meeste uit dit topic. Ik zit op AOC terra en mn hele klas is wrs afwezig... Of iig het deel dat van de paarden is :+ dus ik ben ook ziek hihihi

Ik zit daar ook op school en ik ben dan ook "ziek". Denk dat er heel veel mensen ziek zijn die dag.

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:01

Ik ben waarschijnlijk ook van de partij! Ben er nog nooit geweest maar het lijkt me super leuk

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:09

Brainless schreef:
Beau_Myrthe schreef:

Klopt, maar de meeste verkopers zitten daar niet op de wachten.
Degene die je mag proberen staan daar al vaak (onder het zadel) in de buurt.
En met je eigen zadel en hoofdstel... dan wordt de kans natuurlijk wel heel klein dat dat kan/mag.

Klopt dat is zo, maar of je het moet vertrouwen als je het paard niet mag testen vind ik persoonlijk altijd eng!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:19

welmoed__ schreef:
xDaantjxx schreef:

Ik zit daar ook op school en ik ben dan ook "ziek". Denk dat er heel veel mensen ziek zijn die dag.

Welke opleiding doe je? Wij gaan meeten! Tenzij je niet in Groningen zit :+

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:25

Ik zit in Groningen, dierverzorging jaar 3.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:28

Ik paraveterinair groningen 1e jaar. Dus tijd voor meeting :')

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:31

Haha denk dat mijn vriend + vrienden het daar niet echt mee eens zijn. Die komen dan net uit de nacht en ik ook trouwens en willen dan even over de markt en weer naar huis, slapen :+