Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:28

Oja leuk weetje: die van mij ging ook staken en steigeren door een hals-hoofd probleem. Erg sneu, maar na een tijdje was ze nog niet nornmaal te rijden (schema gehad, opgebouwd etc) ze bleef staken.
Was echt niet leuk meer. Dus heb ik mn kiezen op elkaar gezet en heeft iemand anders met de longeerzweep haar voorwaarts gehouden. Dag er na kon ik zo opstappen en wegrijden, liet ze zich buigen etc. Mijn paard moest even weten dat het geen zeer zou doen.

Lara_silver: doe nou maar niet zo uit de hoogte, (precies de attitude die ik bedoel!! Op en top paardenmens) natuurlijk mag iedereen zelf weten hoe en wat. Maar zoals ik zei: sommige mensen hebben zelf de kunde niet (veel) en laten zich dan toch overhalen om dit nog te proberen, dat nog te proberen.... En dat is gewoon niet handig bij sommige paarden :)

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:30

Ik vind dit ook helemaal geen fijn beeld.
Nou ben ik toch al geen voorstander van deze meneer, maar het enige wat hij heeft is lef, want elk ander weet ook wel dat je een paard voorwaarts moet houden. Ik vind dat hij in veel filmpjes én trekt én been geeft.. Ook is het zo dat hij (of wie dan ook) dit paard nu kan gaan doortrainen, maar als jij er weer opgaat doet ie precies hetzelfde, het is 'm toch gelukt bij jou? dus waarom zou die ermee stoppen..
Zolang je zelf niet consequent bent, gaat dit paard er niet mee stoppen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:30

VivaLaVida schreef:
Oja leuk weetje: die van mij ging ook staken en steigeren door een hals-hoofd probleem. Erg sneu, maar na een tijdje was ze nog niet nornmaal te rijden (schema gehad, opgebouwd etc) ze bleef staken.
Was echt niet leuk meer. Dus heb ik mn kiezen op elkaar gezet en heeft iemand anders met de longeerzweep haar voorwaarts gehouden. Dag er na kon ik zo opstappen en wegrijden, liet ze zich buigen etc. Mijn paard moest even weten dat het geen zeer zou doen.

Lara_silver: doe nou maar niet zo uit de hoogte, (precies de attitude die ik bedoel!! Op en top paardenmens) natuurlijk mag iedereen zelf weten hoe en wat. Maar zoals ik zei: sommige mensen hebben zelf de kunde niet (veel) en laten zich dan toch overhalen om dit nog te proberen, dat nog te proberen.... En dat is gewoon niet handig bij sommige paarden :)

Nee precies, en dat soort paarden worden uiteindelijk verkocht of komen dan bij zo iemand als Gert terecht.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:34

Lara_Silver schreef:
Geen fan van deze methode. Het is snel en 'goedkoop' en als het spektakel niet snel genoeg komt (dwz het paard niet snel genoeg braaf is) dan de slof er maar om, in de krul, en dan is ie opeens heel braaf. Wat een tunnelvisie hier, menig ruiter had dit paard goed gekregen, maar dat kost natuurlijk veel meer tijd, dat is dan weer minder spectaculair en dus niet bewonderenswaardig volgens velen.

Dit paard had weer opnieuw doorgereden moeten worden, dzw weer beginnen met de basis, nageven op de hand, het hele riedeltje. Niet een cowboy erop die er even psychisch op in beukt waardoor het dier zich gedwongen ziet wel te gehoorzamen. Het paard had pijn, raakte het vertrouwen kwijt, durfde het lichaam niet meer te gebruiken, ook nadat de pijn er al lang niet meer is. Dat is geen ongehoorzaamheid en het is ongelooflijk sneu dat het daarvoor word aangezien. Nog sneuer is dat zodra het gaat om het een bekend iemand iedereen zich spontaan in een kudde schapen veranderd en maar 'oeee en aaah' roept. Iedereen die anders is van mening word met betreurenswaardig slecht onderbouwde posts verzocht hun mening voor zich te houden. Hoe typisch.

Nogmaals niet mijn stijl dus geen fan, maar uiteindelijk ieder zijn paard dus ieder bepaald wat ermee gebeurd en hoeveel tijd men het gunt.

Eens

Lara_Silver

VivaLaVida schreef:

Ik doe zeker niet uit de hoogte, ik beargumenteer mijn mening. En het enige waar ik op doel is dat er wel degelijk andere methodes bestaan die het paard ook gewoon gecorrigeerd hadden. Ik veroordeel de mensen ook niet omdat ze voor deze man kiezen, het is hun eigen keuze en daarover valt imo niet te twisten. Maar de methode, daar mag iedereen van vinden wat hij wil, en mag dat ook bediscussiëren daar bokt een discussieforum is. Diegenen die hier niet tegen kunnen (dat men hun geliefde methode bekritiseerd) hebben niets op bokt te zoeken.

littlegun

Leuk om te zien, het filmpje.
Het zou mooi zijn, als het paard hierdoor weer goed te rijden valt en je er weer plezier aan hebt.
Dan zijn een paar sessies met Gert wel de moeite waard.
Beter zo, dan dat het paard weer verkocht moet worden of bij de slager terecht komt wegens niet meer te rijden.

Anoniem

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:37

" Nog sneuer is dat zodra het gaat om het een bekend iemand iedereen zich spontaan in een kudde schapen veranderd en maar 'oeee en aaah' roept. "

Met andere woorden.... Omdat het niet jouw weg is, lopen 'wij' er achteraan omdat het een bekend iemand is.....?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:41

sanne83 schreef:
Knap hoor :j

Je weet nu in ieder geval zeker dat je paard gewoon doorloopt ook al heeft hij pijn :j

Niet zo zeuren zeg, een kleine ontsteking in de hals, gewoon hoppatee een slof eraan en buigen zal hij.
Wat is het argument: "paard is z-niveau en moet deze volte gewoon kunnen maken". Van revalidatie hebben we nog nooit gehoord, geloof ik.

Als dierenarts en chiropractor kan ik alleen maar denken |o

Sorry, maar als niet-dierenarts mag ik er toch op z'n minst vanuit gaan dat mijn dierenarts mij niets op de hals speld? Als mijn da zegt dat het probleem opgelost is en dat het paard weer pijnvrij is kan ik nog maanden blijven modderen met wedikwie en wedikwat allemaal, maar watvoor vertrouwen heb ik dan nog in mijn da? Waar blijven we dan. Die man of vrouw heeft er voor gestudeerd, dan vertrouw ik daar ook gewoon op. En dan ga ik dus verder kijken. Zou wat worden als we zelfs het oordeel van een da niet meer kunnen beoordelen.
Als mijn dokter tegen me zegt dat ik mijn been niet heb gebroken, laat ik het toch ook niet alsnog ingipsen?
Laatst bijgewerkt door secricible op 02-04-13 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:42

VivaLaVida:

Nog sneuer is dat zodra het gaat om het een bekend iemand iedereen zich spontaan in een kudde schapen veranderd en maar 'oeee en aaah' roept. Iedereen die anders is van mening word met betreurenswaardig slecht onderbouwde posts verzocht hun mening voor zich te houden. Hoe typisch.

Ik denk dat de nuance die ik erna schreef wel op zijn plaats is, ik sta overigens nog steeds achter mijn bovenstaande uitspraak.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:43

Ik had je eerdere topic ook gezien. Vervelend dat het uiteindelijk zo uit de hand is gelopen.
De eerste eigenaar zal ook wel met een brok in de keel zitten.
Ik hoop van harte dat jullie dadelijk de stijgende lijn te pakken hebben en je zus nog veel plezier van dit mooie paard gaat krijgen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:47

ts ik doe het maar zo maar jeetje wat kan jou paard razendsnel reageren zeg en draaien ik had er echt wel af gelegen denk ik zo vind het dan ook meer dan duidelijk dat je dit zelf uit handen heb gegeven aan gert omdat het paard gewoon even flink door gepakt moest worden.
en ik denk dat de slof er ook omheen ging om het paard te behoede voor het achter over klappen tijdens het steigeren...
ik vind het juist heel opmerkelijk dat het paard op een gegeven moment door heeft dat hij niet wint van gert en dat hij in t 2de filmpje netjes begint te ontspannen..
en t ook allemaal werk is van zo ontzettend veel voorwaarts rijden en toch sterk in je stijgbeugels te staan om t zo maar te zeggen..
het paard kan wel echt ontzettend mooi lopen en ruim in ze beweging...
toch ben ik wel heel benieuwd hoe hij straks als hij "thuis komt" weer onder het zadel gaat doen...of hij t dan gewoon weer opnieuw flikt om zo te gaan staken omdat hij nu toch op ander terrein is dan thuis.
krijg je trouwens ook thuis nog hulp van gert ??

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:56

secricible schreef:
sanne83 schreef:
Knap hoor :j

Je weet nu in ieder geval zeker dat je paard gewoon doorloopt ook al heeft hij pijn :j

Niet zo zeuren zeg, een kleine ontsteking in de hals, gewoon hoppatee een slof eraan en buigen zal hij.
Wat is het argument: "paard is z-niveau en moet deze volte gewoon kunnen maken". Van revalidatie hebben we nog nooit gehoord, geloof ik.

Als dierenarts en chiropractor kan ik alleen maar denken |o

Sorry, maar als niet-dierenarts mag ik er toch op z'n minst vanuit gaan dat mijn dierenarts mij niets op de hals speld? Als mijn da zegt dat het probleem opgelost is en dat het paard weer pijnvrij is kan ik nog maanden blijven modderen met wedikwie en wedikwat allemaal, maar watvoor vertrouwen heb ik dan nog in mijn da? Waar blijven we dan. Die man of vrouw heeft er voor gestudeerd, dan vertrouw ik daar ook gewoon op. En dan ga ik dus verder kijken. Zou wat worden als we zelfs het oordeel van een da niet meer kunnen beoordelen.
Als mijn dokter tegen me zegt dat ik mijn been niet heb gebroken, laat ik het toch ook niet alsnog ingipsen?

Als een DA zegt dat de ontsteking niet meer te vinden is, betekent dat niet dat je verder kan gaan waar je gestopt bent. Die fout zie ik bij zoveel mensen. De peesblessure is over, dus binnen twee weken loopt het paard weer Z. Heel veel mensen vergeten dat een paard, vooral bij langere problemen, ook langer moeten revalideren. Nee, paard is gezond verklaard, krijg hoogstens een maand de tijd en anders trekken we hem er even doorheen want hij zal wel vervelend zijn. In dit hele topic hangt een sfeer dat het allemaal aan het paard ligt. Jammer genoeg gaan de meeste paarden het allemaal nog doen ook voor hun ruiter als ze even goed pijn gedaan worden of er doorheen getrokken worden.
Persoonlijk vind ik het paard helemaal niet zulke rotstreken leveren. Zou ik ook doen als ik in een vreemde omgeving met allemaal camera's om mij heen wordt neergezet. Andere ruiter, slof er aan, goed vasttrekken en maar vooruit schoppen. Wáárom moet dit gedrag opgezocht worden, wáárom wil je een paard zover krijgen? Ik heb zojuist het laatste filmpje gekeken en daar is het paard op het eind nog steeds net zo neurotisch als aan het begin. Ja, hij is wat moe dus hij bokt niet meer zo erg, maar echt ontspannen? Totaal niet.

Ik heb veel meer bewondering voor iemand waar deze hele show gewoon niet plaatsvindt. Iemand die zo kundig is dat het paard netjes gecorrigeerd wordt en met veel rust gereden wordt. Die mensen zijn er ook, maar die krijgen meestal veel minder 'respect' want zij hebben zogenaamd geen moeilijke paarden onder hun kont.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:01

een leerzaam topic ben benieuwd hoe het verder gaat.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:02

Eens met montyrulez..

Paard is echt een rotzak zo om te rijden zo te zien, niet echt een gevalletje om even rustig en vriendelijk aan te pakken.
Bovendien moet je niet je nek willen breken, dan vind ik dit een prima oplossing.
Beest is helemaal door de mallemolen geweest met DA, chiropractors, fysio, tandarts, zadel etc. en daarna zich gaan misdragen.
Gok dat dit niet een heel goedkoop paard was en dat het dier recent ook helemaal op de foto is geweest.
Als het echt opgelost is en het zit inderdaad in het geheugen van het beest dat linksom zeer doet, wat niet meer zo is.. Wat is het probleem?
En tuurlijk zal hij wel eens te grof in komen, maar ga zelf eens op een paard zitten met die capriolen?
Knappe kop die dan bokt-proof kan rijden hoor.

2005, ik geloof niet dat het paard in twee weken weer Z hoeft te lopen bij deze mensen hoor.
Paard moet veilig zijn om weer op te stappen, dat is het begin om met rust te kunnen rijden.
Volgens mij is het doel hier ook om te zorgen dat het paard straks weer relaxed zijn rondje loopt hoor. :)

En nog even iets, ik zag dat er een DA gereageerd heeft.. Om als dierenarts de mening van je collega in twijfel te trekken vind ik vreemd.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 02-04-13 19:05, in het totaal 2 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:03

2005, als ik berichten van ts teruglees zijn er diverse mensen bij geweest, fysio, tandarts, hele rattaplan.
Soms moet je gewoon accepteren dat een paard harde hand nodig heeft en dat je er even doorheen moet. Beste manier om dan te revalideren is door weer aan het werk te kunnen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:12

moonfish13 schreef:
Eens met montyrulez..

2005, ik geloof niet dat het paard in twee weken weer Z hoeft te lopen bij deze mensen hoor.
Paard moet veilig zijn om weer op te stappen, dat is het begin om met rust te kunnen rijden.
Volgens mij is het doel hier ook om te zorgen dat het paard straks weer relaxed zijn rondje loopt hoor. :)

Was ook in het algemeen bedoeld.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:17

2005 schreef:
moonfish13 schreef:
Eens met montyrulez..

Was ook in het algemeen bedoeld.

Dat is nou altijd het geval.
Mensen zien het of compleet zwart, of compleet wit. De tussenweg zien mensen niet.
Zelfde als een topic laatst: Liever een vrolijke kassiere met blauw haar, dan een sjaggerijnige blondine.
Wáárom wordt die sjaggerijnige blondine er dan in godsnaam bij gehaald vraag ik me af..
Zelfde als jij het er over hebt dat het beest in twee weken weer Z moet lopen.. Al is het maar algemeen bedoeld.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:21

2005 schreef:
Persoonlijk vind ik het paard helemaal niet zulke rotstreken leveren. Zou ik ook doen als ik in een vreemde omgeving met allemaal camera's om mij heen wordt neergezet.

Dan hoef je ook nooit meer op wedstrijd te gaan met een paard, of überhaupt naar een vreemde omgeving toch?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:28

Ik heb zelf ook dit soort paarden gereden en weet dat het niet makkelijk is. En ik vind het goed dat er op een bepaald punt hulp van buitenaf bijgehaald wordt door iemand die daar zijn werk van heeft gemaakt.

Wat ik niet begrijp is, waarom wordt er zo'n punt van gemaakt dat hij er op een gegeven moment een slof aan hangt en het paard kort bij zich houdt.
Ik zie ook genoeg momenten dat als het paard zich ontspant hij ook ontspant en meer ruimte geeft van voren.
Verder zie ik geen geruk of gepluk, geen schoppen, niks, ik zie iemand die consequent is en goed zijn benen aangesloten houdt en op die manier in alle rust probeert om dat knopje bij dit paard om te krijgen.

Met dat geaai bereik je niet altijd iets. Ik zie hier duidelijk aangeleerd gedrag van dit paard waar een consequente ruiter opgezet moet worden die het op een goeie manier aanpakt. Als die zo even doorgereden wordt en de zus van ts gaat er dadelijk onder begeleiding van Gert mee aan de slag (wat neem ik aan wel het geval zal zijn) dan ken je het paard over een maandje of 2 niet meer terug.

Het gaat er hier om dat er een knopje omgezet wordt en dat lukt niet iedereen. Al helemaal niet met de trucjes die dit paard zich aangeleerd heeft, al dan niet omdat die pijn had. Ik begrijp ook helemaal het commentaar niet dat mensen dit niet aan kunnen zien :? .

Maar goed, ieder zijn eigen mening, en nee, ik ken Gert niet, had er tot voor kort nog nooit van gehoord.
Maar ik ben wel onder de indruk hoe hij met dit paard omgaat.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:30

moonfish13 schreef:
Eens met montyrulez..

Dat is nou altijd het geval.
Mensen zien het of compleet zwart, of compleet wit. De tussenweg zien mensen niet.
Zelfde als een topic laatst: Liever een vrolijke kassiere met blauw haar, dan een sjaggerijnige blondine.
Wáárom wordt die sjaggerijnige blondine er dan in godsnaam bij gehaald vraag ik me af..
Zelfde als jij het er over hebt dat het beest in twee weken weer Z moet lopen.. Al is het maar algemeen bedoeld.

Huh, ik reageer op het feit dat secricible zegt dat ze er op kan vertrouwen wat de dierenarts zegt en dan dus met het paard verder kan gaan (zo begrijp ik haar reactie in combinatie met de opmerking over het ingipsen van haar been). Ik zeg: Als een DA zegt dat de ontsteking niet meer te vinden is, betekent dat niet dat je verder kan gaan waar je gestopt bent. Die fout zie ik bij zoveel mensen. De peesblessure is over, dus binnen twee weken loopt het paard weer Z.

Ik zie dat heel veel om mij heen gebeuren. Er staat nergens in mijn reactie dat iedereen dit doet.

Ik denk dat jij met jouw reactie, 'Dat is nou altijd het geval', veel meer het tussenpad mist ;).

@mir: Waarom niet? Je moet wel de verdere reactie lezen. Mijn opmerking is gericht op dit 'probleem'paard waarvan het probleem even opgelost moet worden in een heel stressvolle situatie. Bij het paard worden de problemen express opgezocht en daarnaast gebeurt dit in een stressvolle situatie. Ja, dan zou ik ook gaan bokken :D . Ik zou het probleem liever in een rustige omgeving oplossen, maar dat gaat als het goed is ook gebeuren (paard gaat naar Gert).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:41

2005, ik bedoel helemaal niet te zeggen dat je gewoon verder kan gaan waar je gebleven bent, helemaal niet.
Ik bedoel alleen te zeggen dat als de da zegt dat het paard genezen is en dat de problemen opgelost zijn ik er vanuit ga dat ook weer er op kan klimmen en dus niet nog een fysiotherapeut, chiropractor, magnetiseur enz. Enz. Erbij ga halen.
Paard is genezen verklaart, dus daar vertrouw ik dan ook op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:45

tja,wat mij verbaast is dat de da er van overtuigd is dat het paard genezen is...misschien verrekt hij nog van de pijn?Wie zal het zeggen?
Niet het paard zelf in iedergeval die kan niets zeggen....

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:53

Wat een ontzettend gaaf dier zeg! Denk dat je in jullie geval zeker voor de juiste optie kiezen om Gert te laten rijden. Er wordt hier vaak de negatieve momenten benadrukt, maar ik zie ook hele goede stukken. Waarbij een getalenteerd paard los door het lijf en ontspannen in de bovenlijn door de baan heen gaat. Wel een ontzettende draak, maar dan liever zo oplossen dan zelf je nek breken. Ik heb Gert ook wel eens live aan het werk gezien en vind juist dat hij paarden in hun waarde laat. Hij vraagt simpelweg 1 ding van ze, voorwaarts gaan. Iets wat ieder paard snapt en dat zonder geschop of getrek. En paard wordt beloond zo snel het doet wat het vraagt.

Voor dierenartsen geldt ook: "Het zijn net mensen". Kan het weten, ben er zelf ook een. Ook daar verschillen de meningen over alles. Jij hebt een dierenarts gevonden waar jij vertrouwen in hebt, dus moet je diens advies volgen als jij je daar goed bijvoelt. Er is er altijd wel weer een ander te vinden die het er niet mee eens is. Persoonlijk denk ik niet dat deze op dit moment pijn heeft, daar beweegt hij te goed voor. Wel een flinke dosis karakter :')

Dus heel veel succes, ben benieuwd hoe dit verder ontwikkeld en hoop dat jullie er straks weer fijn mee aan het werk kunnen! Mooi is ie zeker!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:54

Nee, dat begrijp ik geerke, maar waar leg je dan de grens? Het paard kan het niet vertellen. De zadelmaker heeft aangegeven dat alles goed is, de fysiotherapeut vind dat er geen afwijking is. Op een gegeven moment moet je dan gewoon accepteren dat het een gedragsprobleem is geworden, dan ben je medisch klaar...

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 19:56

Als je je da nog niet eens kunt vertrouwen, maak je jezelf toch alleen maar gek??

Waarom wordt er vanuit gegaan dat als een paard dit gedrag vertoont het wel van de pijn zal komen?