Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (2/3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:51

Ik kwam op 190 punten uit. Vond het een nette proef die goed afgewerkt werd waardoor het vaak een 7 werdt ipv een 6, en 2x een 8 gegeven voor het halthouden. Paard mag nog iets mee stelling en buiging. Wijken kan nog beter een keer een 6 en een keer een 5 gegeven geloof ik, want ik vond het niet heel vloeiend en het leek of de acherhand soms iets voor gaat.

Dame23

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt (2/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 03:22

Ik kwam op 177 uit. Ik had deze combinatie ook geen winstpunt gegeven wat ik vind het paard taktmatig niet zuiver lopen!.
Ruiter heeft weinig balans. Het hele beeld vind ik erg onrustig.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:05

Hier kwam ik op 173.
Vooral in stap en draf liep het paard niet volledig correct en het geheel zag er erg moeizaam uit.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:30

ik kwam op 179 punten uit. Vond geen fijn beeld geven, paard verloor vaak de takt en ruiter zat erg veel met de benen en op sommige momenten met de handen te doen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 10:35

Ik vind de ruiter beslist geen onvriendelijke ruiterhand hebben. Wellicht treden er af en toe wat storingen in takt en aanleuning op, omdat de ruiter in bepaalde onderdelen wat in onbalans raakt. Maar ik vind juist dat de ruiterhand vriendelijk is. Dit zie je terug in de overgangen. Bijvoorbeeld de overgang naar stap bij A en de overgang naar het halthouden en het achterwaarts op de E-Blijn. Mooi voorbereid, mooi gereden, zacht in de hand.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:50

Jumpie schreef:
ik kwam op 179 punten uit. Vond geen fijn beeld geven, paard verloor vaak de takt en ruiter zat erg veel met de benen en op sommige momenten met de handen te doen.

In het kader van positief benaderen, kan je ook iets positiefs noemen?

Negatieve punten zijn er altijd te vinden.
Fouten kijken is makkelijker dan iets positief benoemen.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:28

ik kwam op 171 punten, vond het een onrustig beeld en paard liep niet altijd fijn ontspannen. ook regelmatige taktfouten

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:11

ik kwam op 181 punten, nog best veel vond ik zelf. in de middengalop en de stukjes draf dat ze rechtuit moet gaan zie ik een travers. ook is het paard continu contra gesteld.. recht richten dus en iets meer impuls.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:02

Ik kwam op 179, wel verdient lijkt me. Ik vond het inderdaad ook geen fijn beeld. Erg onrustig, zowel paard als ruiter en tegen kreupelheid aanlopende taktfouten. Ook vond ik dat de middengangen erg mager getoont werden en bij het hals strekken mag je meer ruimte geven.

Behalve de onrustigheid in je benen vond ik je verder wel netjes zitten. Ik vond de overgangen naar galop, beide kanten op, ook netjes gereden, niet gejaagd en dat zie je toch vaak helaas.

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:47

Ik heb nog niet per onderdeel gepunt, mijn laptop heeft wat last van haperingen waardoor ik steeds een stukje van een aantal onderdelen mis, maar ik zou denk ik tussen 185 en 190 punten uitkomen. Over het algemeen een nette proef zonder grote fouten, maar ik mis de gehele proef stelling, buiging en lossigheid.
De amazone heeft inderdaad een wat onrustig onderbeen, maar ik vind een 5 of zelfs een 4 voor de houding wel heel erg streng!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:14

Zo ik heb bewust de afgelopen dagen niet gereageerd zodat jullie eerst door konden discussiëren, maar ik denk dat ik nu wel om het hoekje kan komen kijken.
Ik ga gewoon wat quotes pakken en alles zo duidelijk mogelijk proberen te maken. :)

Citaat:
Ik vind persoonlijk haar zadel wat aan de kleine kant.

Dit klopt op zich wel, echter een maatje groter zadel is al weer te groot voor de zeer korte rug van mijn paard. En aangezien de paardenrug toch heel wat belangrijker is, dan maar zo. :)

Citaat:
Miste her en der wat stelling en buiging, ging soms een beetje plat een bocht door. Tevens sprong in de galop en inderdaad het meer verruimen. Bij de middenstap mocht het paard meer vwnw en werd even strak maar was verder netjes.

Dat er stelling een buiging mist ben ik het geheel mee eens. Nadat we een flinke dip hebben gehad en waarbij die alleen maar wou overbuigen zijn we overgestapt naar nieuwe instructrice. De eerste weken mochten we alleen nog maar rechtuit en tempobeheersing doen. Het buigen is iets wat we nu weer op aan het pakken zijn en wat inderdaad nog flink verbeterd moet worden.

Citaat:
De benen flapperde de hele tijd of het was om het paard voorwaardser te rijden maar dan reageerd het paard er slecht op.

Eerste waar ik het niet mee eens ben. :))
Uiteraard wel mee eens dat mijn benen flapperen, maar dit is niet om het paard voorwaartser te krijgen. Het paard reageert goed op kleine beenhulpen.

Citaat:
Citaat:

Ik vind het paard niet zuiver lopen. Hoe gaat dat in zijn werk als je jury bent??
----------------------------------------------------------------------------

Er zijn jury's die daar doorheen kijken ;(

Paard heeft tactfouten, hij loopt niet de hele tijd onregelmatig. Dit is de fout van de ruiter. :)

Inderdaad geheel mijn fout dat het paard soms achter niet genoeg mee komt of tactfouten maakt. Ik heb de neiging om mijn linkerhand open te houden, terwijl mijn rechterhand mooi gesloten is. Dit zorgt dus voor ongelijke teugelvoering waardoor het rechterachterbeen niet zo goed onder de massa kan komen als het linkerachterbeen.
Ook het wat over het tempo heen laten lopen is natuurlijk niet bevorderlijk voor de tactmatigheid van de draf.

Citaat:
Citaat:
De benen flapperde de hele tijd of het was om het paard voorwaardser te rijden maar dan reageerd het paard er slecht op. En het ziet er een beetje gehaast uit

Citaat:
Hoe zit dat eigenlijk met die onrustige benen? Het is een onderdeel van de houding want voor mijn gevoel geeft ze niet constant been maar heeft ze een balans probleem.

In het vorige topic heb ik een aantal redenen/oorzaken voor een onrustig onderbeen genoemd.
In dit geval zit de amazone met haar knie boven het breedste punt van haar paard waardoor haar onderbeen automatisch iets van het paard af komt te staan, hierdoor gaat het onderbeen mee bewegen in het ritme van de drafbeweging van het paard. Bovendien heeft de amazone een wat ronder bovenbeen, dat het maakt het ook wat moeilijker.
Voor deze amazone is het eigenlijk niet mogelijk om een mooi stil afhangend onderbeen te hebben.

+ dat de amazone (ik dus :+ ) het bovenbeen nog niet goed kan ontspannen. Hier krijg ik elke week ook een miljoen keer per les voor op mijn donder. Dus word aan gewerkt uiteraard.

Citaat:
ik kwam uit op 186 punten. Miste vooral de stelling en buiging en de algehele souplesse.
Ben erg benieuwd wat de 'echte' juryleden voor punt hebben gegeven voor het achterwaarts gaan.. daar twijfelde ik over. Kon overigens aan deze proef niet afzien dat de combinatie al Z geklasseerd is. Zou dan ook graag een Z proef zien!

Wij zijn inderdaad al Z geklasseerd (3 wp) maar moet zeggen dat we momenteel ook nog geen winstwaardige Z proef zouden kunnen laten zien. Zoals eerder gezegd hebben we een enorme dip gehad (paard volledig tegen de hand, tong er volledig uit, rug wegdrukken, hard-zacht niet in een tempo kunnen lopen etc. ) We hebben dan ook even een aantal maanden geen wedstrijden meer gehad, die we nu wel weer op gaan pakken om de wedstrijdspanning aan te kunnen pakken.

Citaat:
Het is eigenlijk best wel sneu voor de amazone. Ik begrijp dat zij in werkelijk in de Z rijdt. De beelden die getoond zijn laten heel wat anders zien en ik denk dan ook dat de amazone zich nu pas realiseert wat de gevolgen van zo'n openbaar optreden zijn. Ik vraag mij dan ook altijd af wat de ruiters denken wat zo'n optreden voor hen toevoegt want de eeuwige roem ga je er niet mee krijgen. Wel aandacht maar vaak is het met een negatieve ondertoon en dat zal niet echt de bedoeling zijn geweest.

Sneu? Om te waarheid te lezen, die ik donders goed weet en ook elke week weer te horen krijg? Eeuwige roem??? met een proefje op bokt? :')
Ben bang dat je toch heel wat meer moet doen om eeuwige roem te moeten krijgen. :D

Citaat:
Jij geeft deze combinatie 168.0 punten.
Edit: Net even gespiekt, combi is Z geklasseerd, maar zie dat mijn punten wel eens terug komen bij deze combi en zelfs lager.

Lager dan 168 heb ik in het L2 echt niet gereden hoor. Sterker nog het laagste was 183 punten.
Ja in het M1 hadden we af en toe eens een wat mindere proef (lees op de achterbenen door de proef gaan) waar de punten heel terecht in de 160 uit kwamen (laagste 163)

Zo ik denk dat ik meeste globale zo wel beantwoord heb? En ander lees ik het nog wel.

Punten varieerden op deze proef zo te lezen trouwens van 156 tot 213 punten!!! Wat een verschil is van 57 punten!

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:25

Wat neem jij de kritiek goed op zeg!! Compliment daarvoor.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 15:26

Ontzettend sportief hoe je dit oppakt en leuk dat je hier ook even reageert. Ontzettend realistisch en sportief. Vind het nog steeds super dat je hier aan mee hebt gewerkt en ook super hoe je hier nu weer een les uit trekt, mee om gaat. Complimenten! Duidelijk een ruiter met de goede instelling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:27

Top Mirjam dat je dit hebt gedaan. Volgens mij is t nog best leerzaam ook, voor jou maar eigenlijk voor iedereen :)
En 57 punten, tja t is bokt :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:28

haha de enige opmerking die echt in het verkeerde keelgat schoot was die van de eeuwige roem. Verder weet ik gewoon dat we er nog lang niet zijn en dat we een hoop (of we?? eigenlijk IK ) moeten verbeteren.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:32

En daar wil ik nog bij aanvullen dat ik me persoonlijk nogal schuldig voel bij alle kritiek over gebrek aan impuls. Ik heb de proef gefilmd en doordat ik flink verkeerd gereden heb met de auto (het is een gave :o) zat Mirjam al erg lang te paard voordat we konden beginnen met filmen. Ik denk dat het beeld op een aantal punten er anders uit gezien had, als ze eerder had kunnen beginnen met de proef. Waarvoor excuus!

En voor de rest sluit ik me volledig aan bij Sansje: super dat je mee hebt durven werken :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:34

mirjamalvaro schreef:
haha de enige opmerking die echt in het verkeerde keelgat schoot was die van de eeuwige roem. Verder weet ik gewoon dat we er nog lang niet zijn en dat we een hoop (of we?? eigenlijk IK ) moeten verbeteren.

Dat moeten we allemaal, in ieder geval het grootste gedeelte van bokt wel :)
Geeft helemaal niks, rijden is iedere dag leren leren en nog eens leren.

Vind dat je het soms ongenuanceerde commentaar goed oppakt! _/-\o_

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:34

haha ja na 1.5 uur was die het wel goed zat. _O-
Ach ja maakt niet uit toch :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:35

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Goed zo Mir!

En die 57 punten verschil is toch ook helemaal niet erg voor dit topic. Iedereen heeft naar eer en geweten die punten gegeven en neem ik aan dit als zeer leerzaam ervaren.
Sandra, wat gebeurt er nu verder? Ik neem aan dat er nog een gemiddelde/uitleg jury's op de site komt?
Wat is er dan leuker omdat te kunnen vergelijken en dan je eigen punten daar eens naast te leggen.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:38

Ik kom uit op 203.

Vind de ruiter een mooie zit en een fijne zachte ruiterhand hebben. Benen mogen inderdaad stiller.

Paard duikt weinig op de voorhand. De 15 m. rechtervolte, zou ik een beetje meer doorsluiten met de linkerhand (ophoudinkjes) en dan binnenbeen even bijdrukken zodat "ie niet op de voorhand duikt en het binnenachterbeen meer activeert. Zelfde geldt eigenlijk bij het hand veranderen dmv S.
Vooral het achterwaarts gaan en het hals laten strekken vond ik er mooi uitzien.

De middendraf mag iets meer, in de hoek even in draf een ophouding en dan vooruit. Zou blijven doorzitten in de hoek.

Veel succes, vind je een fijne ruiter!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:39

Het is trouwens niemand opgevallen dat de bak kleiner is dan 20*40 en dat er letters missen. Gelukkig _O-

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 15:39

jury schreef:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Goed zo Mir!

En die 57 punten verschil is toch ook helemaal niet erg voor dit topic. Iedereen heeft naar eer en geweten die punten gegeven en neem ik aan dit als zeer leerzaam ervaren.
Sandra, wat gebeurt er nu verder? Ik neem aan dat er nog een gemiddelde/uitleg jury's op de site komt?
Wat is er dan leuker omdat te kunnen vergelijken en dan je eigen punten daar eens naast te leggen.

We gaan op korte termijn (ik hoop dat ik dat morgen kan doen) even een overzichtje maken van de beoordelingen van de juryleden in ieder geval. :) Deze komen dus zeker ook online te staan. Als het goed is zijn de jurybesprekingen ook gefilmd. Dus wie weet...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:40

Wat leuk :)

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:55

Leuk dat de amazone zelf ook reageerd!
Top dat je hebt willen rijden! +:)+ +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:02

Leuk, ben erg nieuwsgierig naar de jury opmerkingen :)