Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:43

ReneeMonty schreef:
Joolien schreef:
Maar een 4 geeft aan onvoldoende. Het paard gaat verder netjes over de hoefslag, geen verzet of andere rare dingen. Dus daar kun je geen 1 voor geven vind ik dan maar een 4 vanwege onvoldoende getoond.
Natuurlijk geef je geen 4 een 4 betekend dat je het hebt getoond maar niet goed. Als je dat geeft voor een arbeidsgalop terwijl er middengalop getoond moet worden omdat er netjes de hoefslag gevolgd word ben ik het daar zeker niet mee eens. Want dat betekend heel simpel gezegd dat als er bijvoorbeeld halsstrekken gevraagd word en de ruiter doet niets maar rijd door op de lijn die er gereden moet worden je dat beloond met 4 punten? Beetje krom om iemand punten te geven voor vrolijk doorrijden naar het volgende gedeelte in de juiste gang. Niet getoond vind ik juister er was alleen geen 0 aanwezig op het formulier dus dan een 1. Ik vind het scala der africhting zeker het meewegen waard maar dan moet je wel de oefening uitvoeren die er gevraagd word.

Maar dan heb je denk ik niet goed gekeken want vooral de eerste keer wordt er wel verschil getoond, al is het minimaal. Daarom mijn 4. Alleen de 2e keer is het niet getoond, daar had ik achteraf een lager cijfer voor kunnen geven.

Jurroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:44

@cp112 Natuurlijk kan er een 0 gegeven worden als een onderdeel niet getoond wordt.... Als er bijvoorbeeld een wissel gevraagd wordt maar dat bijvoorbeeld via draf van galop wordt gewisseld

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:44

haaha ik heb wel een beetje hoog gejureerd... 210.0 hahaha ik moet denk ik geen jury worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:46

Jij geeft deze combinatie 171.0 punten.

Mij stoorde het teugel en beenwerk. Paard toonde hier meerdere keren weerstand tegen. De halt op X was trekwerk, niets voorbereid, paard werd stil getrokken. Ik heb punten geven tussen de 4 en de 7. Vooral het galop werk kreeg van mij af en toe een 7. Enkele keren 4. Vooral 5 en 6. Op de houding van de amazone heb ik een 8 geven. Deze is netjes.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:46

Ik heb het niet echt ingevuld, maar ik gok dat ik rond de 175 kom te zitten.
Vind het nog niet winstpuntwaardig, maar echt hele lage punten zou ik hier ook niet voor geven.
Voor mij was de hele proef een vrij logisch gevolg vanuit het aanleuningsprobleem.
Logisch dat halsstrekken niet lukt, de aanleuning is niet correct. In overgangen zie je daarom ook het paard fouten maken.
Ik denk dat deze ruiter veel winst kan behalen in het minder slordig rijden van een proef.
En basisdingen zoals aanleuning, tact en nagefelijkheid, lossigheid door het lijf.
Ik zou voor het halsstrekken ook een 4 geven. Geen verzet, maar niet getoond. Een 1 vind ik erg streng afgestraft.
Middendraf, middengalop vind ik echt nog te weinig. Hier kun je prima aan werken en ik vind dit ook te maken hebben met een zekere slordigheid van afwerken van je onderdelen.
De amazone heeft een been wat alle kanten op zwaait. Hierboven staat dat je voorzichtig moet zijn met dit op het protocol zetten, maar ik zou dit dus juist wel op het protocol zetten. Je kunt niet zomaar aannemen dat een amazone dit van zichzelf weet en jij bent er om een oordeel te geven en ik persoonlijk vind het altijd fijn als er zoiets op staat.
Inderdaad, hoogst waarschijnlijk weet de amazone dit zelf ook wel, maar het is voor mij wel zo storend in deze proef dat ik het er direct op zou zetten. En daarbij is het gewoon niet correct gereden.

Ik vind het altijd moeilijk om bij het jureren (ik ben geen jury maar schrijf wel veel) niet te vergelijken met mijn eigen paard. Ik ben een enorme mierenne*ker bij mijn eigen paard wat proefjes betreft en eigenlijk sowieso wat oefeningen betreft.
Maar ik vind dat je bij het jureren je eigen referentiekader wel los moet kunnen laten en in de momentopname moet kunnen beoordelen op de onderdelen en de punten die op het protocol staan.
Wat ik ook moeilijk vind, is dat ik zelf snel geneigd zou zijn om na een hele riedel wanhopig slechte ruiters een redelijke ruiter te zien en die dan uit blijdschap niet gelijk allemaal 7ens te geven :D
Kortom het is een moeilijk gebeuren dat jureren vind ik, maar wel erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:48

DeMolenhoek schreef:

Mij stoorde het teugel en beenwerk. Paard toonde hier meerdere keren weerstand tegen. De halt op X was trekwerk, niets voorbereid, paard werd stil getrokken. Ik heb punten geven tussen de 4 en de 7. Vooral het galop werk kreeg van mij af en toe een 7. Enkele keren 4. Vooral 5 en 6. Op de houding van de amazone heb ik een 8 geven. Deze is netjes.

Die 8 voor houding vind ik niet kloppen, bij de houding tellen ook haar benen en die zijn zeer storend. Ook hangt de amazone achterover en is daarbij sterk in de hand. Ik heb er een 6 voor gegeven...

ReneeMonty

KarinvdM schreef:
ReneeMonty schreef:
Ik vind het scala der africhting zeker het meewegen waard maar dan moet je wel de oefening uitvoeren die er gevraagd word.

Nee, dat is niet het meewegen waard, op de cursus leer je dat het je leidraad is.
Kan ik hieruit opmaken dat de 0 t/m 3 of in iedergeval de 0 dan een cijfer(s) is/zijn die er bijstaan voor de leuk in het rijtje? Aangezien jij hiermee zegt dat je op cursus leert dat je dat nooit mag geven als de oefening niet getoond word maar er wel de juiste lijn en gang aangehouden word. Zijn die cijfers er dan enkel voor als je half naast je paard hangt en hij al bokkend door de ring gaat? Vind het erg raar om zo goed als voldoende te krijgen puur op je scala der africhting bij een niet getoond onderdeel.

Somebody_

Suzanne F. schreef:
Iemand die voor deze proef 163 punten heeft gegeven moet wel een niet-jury zijn. Als je namelijk zo'n proef al zulke lage punten geeft dan zal je normaal gesproken op wedstrijden helemaal geen winst meer uit kunnen delen en naar de 2 of 3 verliespunten gaan. Zo slecht wordt er vaak gereden op de (kleinere) concoursen.

Ik vind zelf dat het een net wel-net niet proef is. Geen dikke winst maar ook niet zwaar onder de 180, het moet er omheen hangen en kan net wel en net niet op winst uitkomen.

Dikke winst is dit ook echt niet want dat mis je toch echt wel ergens wat rijtechnisch inzicht. Dan heb je de niet constante aanleuning/nageeflijkheid gemist en het gebrek aan impuls.

Ik, als KNHS jurylid, kan me volledig vinden in bovenstaand bericht.
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 08-09-12 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:49

Joolien schreef:
DeMolenhoek schreef:

Die 8 voor houding vind ik niet kloppen, bij de houding tellen ook haar benen en die zijn zeer storend. Ook hangt de amazone achterover en is daarbij sterk in de hand. Ik heb er een 6 voor gegeven...

Nou nee, bij mij heb ik dat bij hulpen, aanleuning etc gerekend. Ik baseer houding puur op hoe ze zit. Staat niet voor niets een vakje met hulpen ;)

Edit: Rijvaardigheid en het effect van de hulpen 2x

Rijvaardigheid van de amazone, dus de hulpen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-12 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:49

Bokt kennende zal er hier strenger en harder gejureerd worden als door de echte jury`s. <<)
Ik ben benieuwd naar het gemiddelde! Leuke test!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:53

Jij geeft deze combinatie 179.0 punten.

Ahh ik haat 179.. -O-

Nette proef, alleen ik miste toch een beetje "power". het drijven vond ik inderdaad ook wat storend, maar het is wel een vriendelijk beeld :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:01

Zie net dat deze combi M1+18 is. Spijtig, vind ze imo niet M waardig, en zeker niet startgerechtigd voor de M2.
Wel leuke combi, maar wederom is de basis te snel over geslaan.

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:04

DeMolenhoek schreef:
Zie net dat deze combi M1+18 is. Spijtig, vind ze imo niet M waardig, en zeker niet startgerechtigd voor de M2.
Wel leuke combi, maar wederom is de basis te snel over geslaan.

Klopt, zag ik ook. Ik vind het ook niet M waardig als ik dit filmje zie, maar ze heeft altijd in het L2 nette punten gehaalt. En ik ben ook zelf geen jury dus ik oordeel er verder ook niet over :D

FriesWytske

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:10

Er wordt hier gezegd dat je geen nul kunt geven. Maar ik heb deze zomer al een keer -1 gehad. Was een 1 en dan nog en -2.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:11

Ik las een paar posts geleden dat dit 'licht' was en dat je dus niet zo streng hoeft te jureren. Niet op alle punten, nee, maar toch zéker wel op de basis, lijkt me. En een nette houding van de ruiter, een constante, rustige aanleuning en een paard dat op eigen benen loopt vind ik de absolute basis. Ik kijk graag af en toe wat over andere dingen heen, zoals een beetje impulsverlies bij de overgangen terug, maar de bovenstaande dingen zou je in de B al moeten verwachten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:12

FriesWytske schreef:
Er wordt hier gezegd dat je geen nul kunt geven. Maar ik heb deze zomer al een keer -1 gehad. Was een 1 en dan nog en -2.

Maar dat kan wel hoor, je krijgt gewoon een 1 en die min 2 wordt pas aan het einde gecorrigeerd. Subtotaal en dan aftrek en dan totaal.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:20

ShauniBef schreef:
Gummie, jij vind dat ik te laag zit. Prima, dat vind ik niet. Het is en blijft een jurysport ja. Ik geef punten op wat IK zie, wat IK vind dat juist is, en wat niet juist is!

Dat vindt niet alleen gummie, maar ook SuzanneF (Z-jury), KarinvdM en mijn persoontje, ook al jaren jurylid. Deze proef met 163 waarderen betekent echt dat de term positief jureren wel heel veel bij jou verwijderd is.
Ik had overigens 183 punt.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 08-09-12 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:21

Deze combinatie al M2 startgerechtigd? Dan ben ik zéér benieuwd naar een filmpje daarvan. Misschien dat de Amazone die wil plaatsen? Al kan ik begrijpen dat ze dat niet wil O:) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:23

Fitzroy schreef:
ShauniBef schreef:
Gummie, jij vind dat ik te laag zit. Prima, dat vind ik niet. Het is en blijft een jurysport ja. Ik geef punten op wat IK zie, wat IK vind dat juist is, en wat niet juist is!

Dat vindt niet alleen gummie, maar ook SuzanneF (Z-jury) en mijn persoontje, ook al jaren jurylid. Deze proef met 163 waarderen betekent echt dat de term positief jureren wel heel veel bij jou verwijderd is.
Ik had overigens 183 punt.

Mijn idee is dat ShauniBef niet naar de maatstaven van de L2 jureert maar naar maatstaven van M1 of hoger. Maar dat is nu nog helemaal niet van toepassing. Een proef van rond de 165 wil zeggen dat alle oefeningen onvoldoende zijn, dat er regelmatig verzet is en dat zie ik hier niet. Natuurlijk is het geen perfecte proef, maar je moet kijken naar welk niveau er gevraagd wordt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:24

ReneeMonty schreef:
Kan ik hieruit opmaken dat de 0 t/m 3 of in iedergeval de 0 dan een cijfer(s) is/zijn die er bijstaan voor de leuk in het rijtje? Aangezien jij hiermee zegt dat je op cursus leert dat je dat nooit mag geven als de oefening niet getoond word maar er wel de juiste lijn en gang aangehouden word. Zijn die cijfers er dan enkel voor als je half naast je paard hangt en hij al bokkend door de ring gaat? Vind het erg raar om zo goed als voldoende te krijgen puur op je scala der africhting bij een niet getoond onderdeel.

Ik zeg nergens dat je die nooit mag geven. :n
De 0, 1, 2 en 3 geef je inderdaad niet heel erg vaak. Maar natuurlijk komt het wel voor, bijvoorbeeld als het achterwaarts een apart onderdeel is en het wordt niet getoond, dan geef ik een 1. Maar voor zo'n laag cijfer moet het wel erg slecht gaan.
Die lagere cijfers kom je in het M/Z vaker tegen dan in het B/L

ShauniBef

Re: Hoe zie jij het? Jureer mee op Bokt! (1/3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:26

Ik heb toch veel 7ens gegeven, dus had niet verwacht dat het totaal zo laag zou zijn. :) ! En lager dan een 4 heb ik ook niet gegeven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:26

NathalietjeB schreef:
Iris82 schreef:
Ik zou het leuk vinden als hier een topic van zou komen ja. We kunnen zeker van elkaar leren!

dan zou iedere week iemand een filmpje moeten maken :j en niet iedere dag zeg maar
ik ben toch wel benieuwd wat voor punten er door echte jury leden uiteindelijk gegeven worde

Of zegmaar voor elk niveau een bepaalde proef (bijv. elke week een proef) en dan elkaar beoordelen,lijkt mij heel leerzaam!

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:37

KarinvdM schreef:
ReneeMonty schreef:

Ik zeg nergens dat je die nooit mag geven. :n
De 0, 1, 2 en 3 geef je inderdaad niet heel erg vaak. Maar natuurlijk komt het wel voor, bijvoorbeeld als het achterwaarts een apart onderdeel is en het wordt niet getoond, dan geef ik een 1. Maar voor zo'n laag cijfer moet het wel erg slecht gaan.
Die lagere cijfers kom je in het M/Z vaker tegen dan in het B/L

Het vetgedrukte is nou precies wat ik bedoel. ;) Niet getoond moet voor mijn gevoel een 0 danwel 1 zijn. Slecht getoond moet zeker 'beloond' worden met een wat hoger cijfer.

Anoukk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:38

Ik kwam uit op 182 punten. amazone kan nog veel verbeteren op haar houding, en lossigheid van het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:10

175, mis vooral de rechtgerichtheid en actviteit. Ruiter stort beeld ook met eigen houding, vooral handinwerking duidelijk onrustig.

Overigens top initiatief! Wil me er ook wel voor aanmelden, altijd leerzaam!