Koudbloed Kim & ik ~ het wordt eens tijd om te vertellen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Koudbloed Kim & ik ~ het wordt eens tijd om te vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:30

Nee, of ja, ik heb volgens mij wel een account maar ik snap er niks van dus daar doe ik niks mee, net als met Hyves.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:32

Ik kijk altijd je topics even door! Jouw doorzettingsvermogen heb ik diep respect voor! Mooi om te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:49

tamary schreef:
Sorry Kim, maar als ik op deze foto's de geul tussen de billen zie (dakgoot in het midden zeg maar), dat zeg ik al te dik. Zie voor goede inschatting van gezond gewicht of niet dit filmpje van World Horse Welfare :
http://www.youtube.com/watch?v=u9dVeVNtFdQ

Veel koudbloeden hebben dit hoor.

Ik vind dat Kim er prachtig uitziet, en ik vind het super knap dat ook de amazone zo'n gigantische sprong voorwaarts heeft gemaakt wat gewicht betreft!
Alleen wat rijden betreft vind ik het beginstukje toch echt wel zagen in de mond, ook al is dat volgens TS niet zo en heeft ze hier een duidelijke uitleg voor. Als ik dit vroeger deed bij mijn instructrice, dan was het zagen en kreeg ik op m'n dak. Als je je paard op een mooie rechte lijn wil krijgen kan je eventuele scheefheden beter opvangen met je benen en je zit, in plaats van met je handen/armen. Dat is het enige wat ik wilde zeggen :) verder ziet het er erg leuk uit!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-07-12 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:05

Wauw, wat ziet het er goed uit zeg! Jullie zijn echt enorm vooruit gegaan en super om te zien hoe je bent afgevallen! Ga zo door +:)+

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:11

Ik moet het even kwijt: wat lijkt het me geweldig om zo'n paard te rijden! Een enorm verschil met mijn druktemaker-arabiertje, lijkt me. :D
Heb je niet het gevoel dat je de hele wereld aan kan, als jullie aan de wandel zijn?

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:44

Je paard is werkelijk geweldig!! Kim is uber knap <3 En jullie zijn een geweldig stel met beide enorm veel doorzettingsvermogen. Kim topics lees ik altijd als eerste :j Gelukkig dat ze er weer bovenop is gekomen.

Even over dat dik zijn: Ik snap het soms niet hoor. Mijn Fries stond op een dressuurstal waar iedereen dressuurpaarden had en die vonden der veeeeeeel te dik (ook mooie hartjes billen <3 ) Nu staat ze met pensioen bij de oude eigenaar die tevens fokker is en over de hele wereld paarden verkocht heeft en die kreeg bijna de tranen in der ogen. Die heeft nog maar 1 doel en dat is minimaal 50 kilo erbij :+

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken. Jullie zien er beide top uit, laat ons vooral nog meegenieten in de toekomst.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:55

Ben fan van Kim , had al veel respect voor jullie .. Even een koudbloed paard zo om te rijde.n.

De vooruitgang is werkelijk super ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:10

Madeliefjes; Dankjewel. :)

Robin_S; We zijn inderdaad beide erg veranderd, in het positieve.
Ook buiten het rijden om.
Ik zal vanavond even een stukje van één van de eerste lessen uploaden waarin uitleg wordt gegeven over het 'zagen'. :j
Hij is klaar.

Rianne_; Bedankt!

Nynke55; Als we aan de wandel zijn niet.
Kim is buiten hyper als een druktemaker-arabiertje. :D
Maar al vanaf de eerste keer dat ik op haar rug zat, voelde ik me veilig, dat gevoel zal ik nooit vergeten.

DaphneR93; Het zal inderdaad altijd een discussie blijven, helemaal met het vergelijken van rassen.
Ik denk dat je pas echt je paard in topvorm kan houden als je precies kunt regelen hoeveel en wat hij eet.
Gelukkig viel het mijn instructeur zondag op dat Kim weer wat afgevallen was. :):)

Zinzi_jewel; Haha, dankje!

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:19

Iedereen zegt het, dus ik ook nog maar een keer: Respect dat je 50 kilo bent afgevallen ! En wat heb je een mooi paard !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:27

Dankjewel, haha!
Het afvallen gaat nu gelukkig weer iets sneller. :j

Zulke momenten, van afgelopen vrijdag(?) zijn voor mij ook heel waardevol.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 09:22

Respect en ga vooral zo door!
Ik heb niets met koudbloeden, maar vind Kim zo'n machtig dier!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 09:48

Vind ik leeeeuuuuuukkk!! *\o/* Meid wat moet jij trots zijn!! Apetrots!! Op jezelf en op Kim!
Je zit jezelf echt een heel stuk minder in de weg met zoveel gewicht kwijt, je ziet het duidelijk in je rijden!! Super zeg!!
Genieten, jullie zijn een leuk stel! :j

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:40

Even voordat je verder leest: Ik heb enkel de openingspost en de laatste pagina gelezen. Sorry als ik dus met iets in herhaling val.

1. PROFICIAT met je gewichtsverlies!!!! Echt super wat een doorzettingsvermogen je hebt! Je hebt meer bewegingsvrijheid op je paard en dit komt uiteraard zowel jou als Kim ten goede. Top!!
2. Ik vind dat je er vriendelijker op zit dan de foto's van vorige jaren. Minder trek en sleurwerk, kan uiteraard alleen maar aangemoedigd worden.
3. Leuk dat je goed les hebt gevonden. Moet een geweldig gevoel zijn om meerdere stukken te kunnen draven en er dan ook nog eens bij galopperen!
4. Ik zou haar graag nog wat meer zien doorlopen. Wanneer ze het moeilijk heeft met iets (bv galop) mag dat wel wat rustiger, maar stappen moet ze ondertussen wel kunnen. Daar mag ze voor mij dus nog wat actiever worden, krijg soms het idee dat ze wat sloft ipv door te lopen.
5. Wanneer je haar terugneemt (zowel naar stilstand als van draf naar stap) zie ik je steeds achteruit gaan leunen. Stel je even voor (of test het maar uit) dat je op een zitbal zit. Maak dan de beweging die jij maakt om halt te houden (achteruit gaan leunen, buikspieren spannen op, bekken kantelt nog wat meer naar achter). Wat gebeurt er met de bal??? Hetzelfde als wat je paard als reactie doet, met als gevolg dat je meer teugeldruk gaat gebruiken. Probeer dus rechtop te blijven zitten en niet mee te gaan in haar beweging (bekken/onderrug blokkeren in de beweging).

Kort samengevat: blijf verder genieten van je lessen en van het rijden en doe zo verder!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:10

Karlijn1985; Leuk om te horen! :j

WolinLotte; Het is inderdaad een heel stuk makkelijker geworden nu ik mezelf niet meer in de weg zit. :j
Ik ben ook heel erg trots op Kim, ook zij werkt inderdaad hard! :))
Dankje!

Mylady_E; 1. Bedankt. :j
2. Eigenlijk heb ik in het begin dat ik Kim had nooit echt met trek en sleurwerk gereden.
We reden sowieso niet vaak, het liep ook helemaal niet lekker, vooral vanwege mijn gewicht.
3. Dat is inderdaad geweldig, ik had dat niet voor mogelijk gehouden voor we les namen.
4. Heb je helemaal gelijk in, dat is voor mij misschien nog wel het lastigste om aan te werken.
Ik kan haar wel een stuk fijn door laten stappen, maar ze valt uiteindelijk weer terug en dan moet ik weer aandrijven/bijtikken, wat alleen maar frustratie oplevert.
5. Mij is juist geleerd om van draf > halt wel achterover te zitten, zodat de achterhand er goed onder komt en dat werkt ook echt.
Heel erg bedankt voor de onderbouwende en vriendelijke reactie.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:12

wauw wat knap :))

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:40

KoudbloedKim schreef:
Mylady_E; 1. Bedankt. :j
2. Eigenlijk heb ik in het begin dat ik Kim had nooit echt met trek en sleurwerk gereden.
We reden sowieso niet vaak, het liep ook helemaal niet lekker, vooral vanwege mijn gewicht.
3. Dat is inderdaad geweldig, ik had dat niet voor mogelijk gehouden voor we les namen.
4. Heb je helemaal gelijk in, dat is voor mij misschien nog wel het lastigste om aan te werken.
Ik kan haar wel een stuk fijn door laten stappen, maar ze valt uiteindelijk weer terug en dan moet ik weer aandrijven/bijtikken, wat alleen maar frustratie oplevert.
5. Mij is juist geleerd om van draf > halt wel achterover te zitten, zodat de achterhand er goed onder komt en dat werkt ook echt.
Heel erg bedankt voor de onderbouwende en vriendelijke reactie.

2. Dan vertekenen de foto's het beeld een beetje. Vergeet die opmerking dan maar :)
4. Ik ken het probleem hoor, mijn pony kan daar ook wat van. Wat mij heeft geholpen is héél consequent zijn. Wanneer hij doorstapt, laat ik mijn benen gewoon aanliggen (niet elke stap gaan aandrijven!). Wanneer hij vertraagt, heeft hij 3 "kansen": eerste keer druk ik licht aan, geen reactie = tweede kans is een duidelijke druk/tik met mijn benen, nog geen reactie = druk/tik met benen + tik met zweep vlak achter mijn been. Ik hoef 1 à 2 keer tot kans 3 te komen en de rest van de les reageert hij op de lichte druk :P
Probeer ook een bepaald ritme in je hoofd te houden dat jij vindt klinken als doorstappen. Dat is dan ook het tempo waarin ze moet lopen elke keer opnieuw. Zo wordt het voor haar duidelijk wat doorstappen is, steeds datzelfde tempo. Als jij dat tempo vastlegt op 6, moet dat 6 zijn. Elke keer dat je rijdt opnieuw. 6,1 = terugnemen. 5,9 = aandrijven.
5. Dat wordt inderdaad meestal aangeleerd en zo deed ik het tot voor kort ook. Totdat iemand met deze uitleg kwam, ik het uitteste en het bij mijn pony ook echt beter ging. Uiteraard is elk paard anders en kan het zijn dat het voor Kim niet zo goed werkt. Probeer het achteruit leunen dan gewoon als kleinere hulp te geven want nu lijkt het steeds dat je wat uit balans komt. Zorg dus dat je "voor het oog" wat meer rechtop blijft zitten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:24

Tineke en Kim: al tijden "stille meelezer", ik ken jullie "stiekem" wel van Nieboer in Hoogezand, maar wat hier bereikt is, en bezig is zich tussen jou en Kim te ontwikkelen, vind ik een vreugde om te volgen!

Jij zo veel afgevallen, Kim zoveel beter lopen en reageren, jullie zijn beiden zichtbaar zelfverzekerder geworden; blijf vooral nog effe doorgaan met afvallen voor jezelf (gewoon NOG meer gaan rijden, hahaha, dat gaat je dus ook steeds makkelijker af!) en ook een beetje voor Kim.

Vind het een respectabele toewijding, als ooit mens en paard bij mekaar hoorden, zijn jullie tweetjes het wel.
Ga gewoon kalmpjes zo door, alles zal mettertijd makkelijker worden, voor beiden.

Enne... een geul tussen de billen = dus te vet? Da's wel heel kort door de bocht.
Dan kun je wel een hele categorie rassen, zelfs als veulen, al zo betitelen.
Ken ook genoeg Tinkers, Friezen, Haffen etc. die dit hebben.
Ja, ook op veulenfoto's al.
Op alleen DAT criterium kun je al of niet te dik bij een paard niet beoordelen.

Gewoon doortrainen en een "koudbloed" dieet (=sober) zal spier opbouwen, en spekjes afbouwen.
Voorlopig zie ik tussen jullie heel veel plezier en vertrouwen, GA ZO DOOR!

Heel veel verder (rij) plezier gewenst, hoop nog veel van jullie samen te zien.

"Die van Bonte Jaopie"(en vroeger bekend met Haflingers Pjotr en Heidi)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 00:02

Charlotte_L; Dankjewel. :)

Mylady_E; Ik denk nu achteraf dat je waarschijnlijk de foto's bedoeld die niet in een rijbak genomen zijn, maar op buitenrit, daar maakte ze zich sterk en moest ik haar inderdaad soms in haar mond trekken om ongelukken te voorkomen. :j
Dat ritme-idee klinkt erg goed! Daar heb ik niet aan gedacht, maar ga ik zeker uitproberen!
Ik ben nu al benieuwd hoe dat zal gaan.
Over punt 5, daar moet ik echt nog mee oefenen, al gaat het behoorlijk goed vergeleken bij het begin.
Waar ik zelf wat problemen mee heb, is het doorzitten (terugzitten) bij overgang draf naar halt.
Kim gooit vrij hoog op, waardoor doorzitten niet zo fijn is. Om niet te gaan 'stuiteren', klem ik dan onbewust mijn onderbenen aan haar buik en trek mijn benen dan ook op.
Mijn instructeur herhaalt ook vaak dat ik niet moet klemmen, daar ben ik wel blij mee!
Je moet ook zoveel dingen tegelijk doen en dat is soms best lastig.

Terpentijn, ten eerste bedankt voor je lieve reactie.
Ik heb echt lang nagedacht, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet weet wie je precies bent. :o
Met Kim sta ik nu sinds 2007 op de manege, daarvoor in 2005 met mijn Bonte ruin.
Nu moet ik toegeven dat ik eindelijk zelf ook begin te geloven dat de band die ik met Kim heb sterker wordt dan ik eerst had gewild en ik besef me nog altijd dat het niet zo vanzelfsprekend is om zo'n kans te krijgen. (klinkt arrogant, maar zo bedoel ik het echt niet!)
Het afvallen gaat echt weer lekker en we blijven daaraan werken.
Maar ik ben wel erg benieuwd wie je precies bent. :o

LotteToos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 09:57

Wat super goed van je dat je zoveel bent afgevallen! :j Echt petje af. Ik heb Kim altijd al een gaaf paard gevonden! Je mag echt een trotste eigenaar zijn!(Maar dat ben je waarschijnlijk al!). Met de lessen ziet alles er echt super uit! Ga zo door. :)

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:53

KoudbloedKim schreef:
Mylady_E; Ik denk nu achteraf dat je waarschijnlijk de foto's bedoeld die niet in een rijbak genomen zijn, maar op buitenrit, daar maakte ze zich sterk en moest ik haar inderdaad soms in haar mond trekken om ongelukken te voorkomen. :j
Dat ritme-idee klinkt erg goed! Daar heb ik niet aan gedacht, maar ga ik zeker uitproberen!
Ik ben nu al benieuwd hoe dat zal gaan.
Over punt 5, daar moet ik echt nog mee oefenen, al gaat het behoorlijk goed vergeleken bij het begin.
Waar ik zelf wat problemen mee heb, is het doorzitten (terugzitten) bij overgang draf naar halt.
Kim gooit vrij hoog op, waardoor doorzitten niet zo fijn is. Om niet te gaan 'stuiteren', klem ik dan onbewust mijn onderbenen aan haar buik en trek mijn benen dan ook op.
Mijn instructeur herhaalt ook vaak dat ik niet moet klemmen, daar ben ik wel blij mee!
Je moet ook zoveel dingen tegelijk doen en dat is soms best lastig.

Dat is volgens mij nog het moeilijkste van al bij paardrijden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 14:27

LotteToos; Dat ben ik zeker! :j Ik ben echt heel erg trots op Kim, na wat we allemaal meegemaakt hebben, komen we er alleen maar sterker uit. :o

Mylady_E; Haha, ik denk dat je daar gelijk in hebt.
Al merk ik wel dat wanneer Kim lekker doorloopt, ik veel meer aandacht aan mijn eigen houding kan besteden. :j
Die momenten komen steeds vaker, gelukkig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 14:49

Jawel, een tijdje terug stond tijdelijk bij Nieboer een Haflinger ruin "Pjotr" die gerehabiliteerd moest worden, dus die is een tijdje gereden door een meisje bij jullie op de stal. Haar Haf was recentelijk overleden, misschien was Pjotr iets voor haar? Uiteindelijk bleek Pjotr niks voor haar, het was ook een heel lastig paard.
Pjotr stond eerst bij fam. Hut in Zuidlaarderveen, hij is daar geboren, naderhand stond Sjimme van Sylvia W. daar ook enige tijd in oudererdomspensioen die heeft nog als perfecte pleegmoeder gefungeerd voor mijn jonge bonte merrietje Khavanna.
Toen Pjotr bij Nieboer stond ben ik hem nog wel eens op komen zoeken ben ook wel eens met Sylvia meegekomen,ik had hem zelf ook gereden, en ken hem goed. Nu staat hij bij Grasman (de menner) in tweespan, en dit gaat helemaal TOP goed!
Ook ging mijn aandacht uit naar APRIL, ook een bonte kruising, net als mijn Jaopie, Fries x Tinker, heb ik ook van dichtbij meegemaakt.

Verder ken ik HEIDI een Haflinger nu 24 jaar, die bij ons op de weide staat, maar jarenlang met Anniek Bragonje op Nieboer heeft gestaan.

Anniek studeert inmiddels al een paar jaar in Belgie, ze was hier uitgeloot voor diergeneeskunde,af en toe komt ze nog hierheen, haar Haf Heidi en mijn paard Jaopie waren en zijn nog dikke vrienden! Toen ik Jaopie na belering moest ophalen, kwam zij me niet met een trailer, maar MET HEIDI te paard, afhalen. TOP! We zijn samen naar huis in Zuidlaarderveen gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:46

Ooh, nu begint me inderdaad iets te dagen. :j
Gelukkig heeft ze nu ook al een tijdje weer een fijn paard waar het goed mee gaat.
En April van Sandra, jammer dat ze niet meer op de manege staat, maar voor hun beide wel fijn om nu lekker door de bossen te crossen. :)
Sommige dingen komen me bekend voor, maar ik was er in die tijd heel weinig.

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 07:30

ik gluur bijne elke dag even met me dochter naar je fotos die waar je tegen de achter benen zit vind ik zo gaaf volgends me dochter kun je hem ook gewoon in je woonkamer zetten en dan tegen aan gaan zitten als je tv kijkt :D die kan je nie zo goed uitleggen hoe hoog en groot ie is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:09

Dat zou wel heel gaaf zijn. :D
Helemaal als het buiten erg koud is, lekker warm tegen Kimmes aan.