Hoofdstelloze buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:45

Marjoow schreef:
Ow haha, ik dacht serieus dat dat Cesar was _O-

Nee die zou NOOIT een hond langs de weg uitlaten zonder riem. Hij is een stoere vent, hoeft niks te bewijzen en is zich bewust van de voorbeeldfunctie die hij heeft.

En verder vind ik het ook echt niet zo knap wat de TS doet. Mijn buurmeisje van tien kon dat ook, in de wei natuurlijk anders zou buurvrouw razend worden, maar eigenlijk is dat nog moeilijker want daar staat heel veel lekker gras en het is de plek waar hij normaal mag eten.

Als iemand zonder optoming een piaffe rijdt kom ik vast en zeker wel kijken (maar niet als het optreden langs de openbare weg is).
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 08-04-12 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Re: Hoofdstelloze buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:46

Nouja, kan toch zijn dat het een oud filmpje is, van voor zijn beroemdheid xD

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:55

Marjoow schreef:
Nouja, kan toch zijn dat het een oud filmpje is, van voor zijn beroemdheid xD

Haha ik snap wat je bedoeld, het had gekund natuurlijk dat hij toen nog wel onaangelijnde filmpjes plaatste. :+

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:13

Gaat lekker offtopic hier :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:35

en als je dit doet met je hond?
'ik kan hem prima los laten lopen hoor,hij luistert zo goed naar mij...nee,hij zal echt nooit zomaar er vandoor gaan'.

en tóch gaat hij een keer,rent het verkeer in,geen halsband om of lijn,niemand kan de hond dus grijpen en de hond veroorzaakt een ongeluk waarin 2 mensen overlijden?
is het dan ook nog "zo stoer en gaaf dat je zo'n band met je dier hebt"....??

begrijp me niet verkeerd,ik vind het fantastisch als iemand dit kan en het ziet er erg leuk en goed uit.
maar zadel andere mensen niet op met een potentieel gevaar,wat als jij er af valt,en je paard rent weg?
wie pakt een loslopend paard zonder hoofdstel??

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:15

:roll: Ik kan me nog een oud topic van mijzelf herinneren waarin ik hoofdstelloos op een "vreemd" paard ging zitten en er werden door bokt de meest bizarre opties genoemd; kinderwagens die de weg op rolden, straaljagers die laag overvlogen,luchtballonnen die neerstortten, zwangere vrouwen die voor het paard neervielen etcetc (ok nu overdrijf ik wellicht enigzins,maar jullie begrijpen mijn punt :+ ).
Nu deed ik dit in mijn mini dorpje in noord frankrijk op een weg waar alleen bestemmingsverkeer rijdt, maar maak dat maar duidelijk aan je mede-forum genoten.
Ik ken de weg waar TS op rijdt niet en het ziet er naar mijn idee uit als een rustige weg waar TS ook nog zat uitwijkmogelijkheden heeft mocht er iets spannends gebeuren.
Als ik naar het profiel van TS kijk ziet het ernaar uit dat ze dit vaker gedaan heeft en ervaring heeft in VD dus om heel eerlijk te zijn zie ik het probleem niet echt.
Oke, een cap was verstandig geweest,maar dat is nu wel duidelijk gemaakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:08

magda_90 schreef:
Ook in de bedoelde andere landen is het verkeer geen rozengeur en maneschijn. Natuurlijk zit er een risico aan vast, maar zolang jij je paard onder controle hebt en goed kunt anticiperen zie ik met deze situatie niet in waarom er 6 pagina's aandacht aan besteedt moet worden.

De vergelijking zonder lichten en zonder hoofdstel is appels met peren vergelijken.

En wat je zegt, als je altijd gaat 'stel-datten' dan is er niets meer veilig. Zelfs je huis kan in elkaar storten.

Degene die beweerd zijn of haar paard ten alle tijden 100% onder controle te hebben, heeft in mijn ogen gewoon niet genoeg ervaring met paarden.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:09

WhySoWhite schreef:
Erg knap maar dit kan je beter voor in de bak bewaren geen cap geen hoofdstel geen noodrem helemaal niets, er hoeft maar een eend op te vliegen en je paard kan opzij springen voor die auto die langs komt..En ja, met hoofdstel heb je dan meer veiligheid. Zonder Ben jij dan verzekerd? Waarschijnlijk niet ;) Dat je jezelf zo in gevaar wilt kunnen brengen dat is tot daar aan toe.. Maar om daar mede weg gebruikers mee in gevaar te brengen daar de kans groter is op een ongeval vind ik érg slecht.
Nogmaals hardstikke knap, maar denk na en bewaar dit soort fratsen alsjeblieft voor in het land of in de bak.. Maar zeker niet op de openbare weg ;)

Als je goed verzekerd bent is er geen probleem.

Als je iets tegen komt en je komt in het ziekenhuis terecht met een goede hospitalisatie verzekering is er geen prob.
Heb je nog een verzekering voor schade aan derden dan is er ook geen probleem dus ik snap je punt niet goed?
Bovendien als een paard schrikt met een hoofdstel aan zal hij ook opzij springen tegen een auto :-)
Een paard is sneller dan ons, als ze schrikken dan schrikken ze en met een hoofdstel ga je die sprong opzij niet tegen houden hoor.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:15

Kadankovitch schreef:
En aangezien je gewaarschuwd bent, kun je tegen de rechter (waar je natuurlijk nooit voor komt, want jou paard doet dat niet) ook niet meer zeggen ik heb het niet geweten, ik heb er niet over nagedacht, ik ben een onnozel meisje. Nee want het is hier gezongen en gefloten. En de rechter zal dan zeggen:"Jongedame, U wist het en u hebt bewust het risico toch genomen. U bent schuldig en daarvoor 100% aansprakelijk." En wat doe je dan als je in de ogen moet kijken van iemand die door je toedoen voor zijn/haar leven lang ongelukkig is. Zeggen :"Het spijt me, ik had het niet zo bedoeld. ". Ik persoonlijk denk dat dat wat weinig is.

Deze herhalingen komen ook iedere keer als iemand met terechte bewondering schrijft:"Oh wat gaaf." En blijkbaar de gevaren ervan niet onder ogen wil zien. Omwille van de meelezers die door dit "gezeik" wel twee keer nadenken.
Overigens, een forum en een topic is geen privé-bezit. Eenmaal geplaats, wordt over een topic gedicussieerd.

Dus met zen alles een cape op, een hoofdstel met een straf bit dat je goed kan trekken en pijnprikkels kan geven zodat alle paarden luisteren! :D
In mijn ogen ook niet de manier... veel paarden lopen weg uit pijn van het trekken aan een bit... een bit is goed voor dressuur maar het is geen macht middel om een paard te laten stoppen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:19

muiske07 schreef:
WhySoWhite schreef:
Erg knap maar dit kan je beter voor in de bak bewaren geen cap geen hoofdstel geen noodrem helemaal niets, er hoeft maar een eend op te vliegen en je paard kan opzij springen voor die auto die langs komt..En ja, met hoofdstel heb je dan meer veiligheid. Zonder Ben jij dan verzekerd? Waarschijnlijk niet ;) Dat je jezelf zo in gevaar wilt kunnen brengen dat is tot daar aan toe.. Maar om daar mede weg gebruikers mee in gevaar te brengen daar de kans groter is op een ongeval vind ik érg slecht.
Nogmaals hardstikke knap, maar denk na en bewaar dit soort fratsen alsjeblieft voor in het land of in de bak.. Maar zeker niet op de openbare weg ;)

Als je goed verzekerd bent is er geen probleem.

Als je iets tegen komt en je komt in het ziekenhuis terecht met een goede hospitalisatie verzekering is er geen prob.
Heb je nog een verzekering voor schade aan derden dan is er ook geen probleem dus ik snap je punt niet goed?
Bovendien als een paard schrikt met een hoofdstel aan zal hij ook opzij springen tegen een auto :-)
Een paard is sneller dan ons, als ze schrikken dan schrikken ze en met een hoofdstel ga je die sprong opzij niet tegen houden hoor.

Dat geen hoofdstel aan hebben onder niet goed opgetuigd valt en met wat pech dus onder nalatigheid wat in houdt dat jij zo goed verzekerd mag zijn als je wil, als die zich allemaal terug trekken...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:22

muiske07 schreef:
Dus met zen alles een cape op, een hoofdstel met een straf bit dat je goed kan trekken en pijnprikkels kan geven zodat alle paarden luisteren! :D
In mijn ogen ook niet de manier... veel paarden lopen weg uit pijn van het trekken aan een bit... een bit is goed voor dressuur maar het is geen macht middel om een paard te laten stoppen.

Gelukkig zit er nogal wat tussen géén hoofstel en in paniek rukken aan een bit. :+ Een (bitloos) hoofdstel is een duidelijker communicatiemiddel dan géén hoofdstel. :) Zéker in stresssituaties waar je met een verhoogde prikkeldrempel hebt. Als ik verward bijna oversteek terwijl er een auto aankomt en iemand zegt op conversatietoon tegen mij: "hee Fleur, pas op die auto of je wordt platgereden", dan loop ik waarschijnlijk gewoon door omdat niet op tijd tot me doordringt wat er tegen me wordt gezegd. Als iemand echter brult "FLEUR PAS OP STA STIL!!!"dan sta ik diréct stil. Heeft niets met machtsmiddelen of pijnprikkels te maken, wel met verhoogde prikkeldrempel bij stress. Een paard dat in een kalme situatie uitstekend luistert naar de halsring, kan in een stresssituatie mogelijk niet reageren omdat hij het door een verhoogde prikkeldrempel gewoon niet hóórt. Met een hoofdstel kun je dan gewoon even de "brul" geven. Overigens zónder dat dat meteen neerkomt op woest in een mond zitten te rukken: even de teugels aannemen van je sidepull hoofdstelletje is -als het goed is- voldoende. Omdat er geen enkele reden is om van dat communicatiemiddel af te zien én je door ervan af te zien je medeweggebruikers in gevaar kunt brengen: op de openbare weg gewoon communicatiemiddel aanhouden.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 09-04-12 10:31, in het totaal 7 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:24

Ayasha schreef:
Degene die beweerd zijn of haar paard ten alle tijden 100% onder controle te hebben, heeft in mijn ogen gewoon niet genoeg ervaring met paarden.

Ik zeg ook niet 100% want dat lukt je niet met een dergelijk dier. Wel kun je het dier leren om jou te gehoorzamen, zodat het paard jouw als leider ziet en volgens mij heeft de TS dat mooi voor elkaar. Dus dat is ook een groot stuk controle.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:32

desalniettemin brengt ze zichzelf en haar omgeving onnodig in gevaar. Tenzij ze er van overtuigd is dat ie 100% te controleren is moet ze er alles aan doen om te voorkomen dat er dingen mis gaan. hoofdstelloos de baan op gaan valt daar niet onder.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:51

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik kom me er toch even mee bemoeien ;)

Ik vind het er heel fijn en ontspannen uit zien, super dat je alle overgangen zo goed op je zit kan rijden +:)+ daar kan menigeen nog wat van leren. Verder wil ik iedereen die zegt dat je meer controle hebt met een hoofdstel of bit in er even op wijzen dat er enorm veel paarden zijn die bij het voelen van een pijnprikkel alleen nog maar meer in paniek raken, dat meer controle hebben met bit in gaat echt lang niet altijd op. Erg leuk paard ook trouwens :)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:56

Het hangt, naar mijn idee, enorm af van het type paard waar je op zit.
Mijn oude draver reed ik zonder zadel en hoofdstel door het dorp.
Mijn huidige paard zou dan een gevaar op de weg zijn.

Ik zou zelfs durven zeggen dat mijn paard met hoofdstel een groter risico op de weg is dan de hoofdstelloze van TS (dit komt voornamelijk omdat het nog een jong dier is welke ik bezig ben verkeersmak te maken).

Elk paard is in theorie een gevaar voor zichzelf en anderen op openbare wegen/bossen dus moeten we dan allemaal maar niet meer de weg op gaan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:24

nobel1 schreef:
Het hangt, naar mijn idee, enorm af van het type paard waar je op zit.
Mijn oude draver reed ik zonder zadel en hoofdstel door het dorp.
Mijn huidige paard zou dan een gevaar op de weg zijn.

Ik zou zelfs durven zeggen dat mijn paard met hoofdstel een groter risico op de weg is dan de hoofdstelloze van TS (dit komt voornamelijk omdat het nog een jong dier is welke ik bezig ben verkeersmak te maken).

Elk paard is in theorie een gevaar voor zichzelf en anderen op openbare wegen/bossen dus moeten we dan allemaal maar niet meer de weg op gaan?

Het gaat er niet omdat er geen idioten zijn die met gevaarlijke paarden op de baan komen. Het gaat er om dat als met TS en/of paard wat gebeurt, de kans groot is dat het op nalatigheid gegooid word en verzekering zegt "veel plezier dermee he". Zit je dan met je prima te controleren paard he... "doetie-andurs-nooit!" is een te vaak voorkomende uitspraak in de paardenwereld. En die met zijn idioot die wel opgetuigd is, krijgt wel alles terug betaald. Want die heeft de nodige voorzorgsmaatregelen genomen. Roekeloosheid als deze zou je wel eens, letterlijk, duur kunnen komen te staan. En een verzekeringsmaatschappij geeft bitter weinig om jouw grenzeloze vertrouwen in 500kg dier als het er op aan komt. ;)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 12:24

Ayasha, ik wil niet vervelend overkomen, maar ik denk dat je deze discussie beter ergens anders kan voortzetten. Er is niks gebeurd, dus waar maak je je druk over? Over het feit dat er iets had kunnen gebeuren, maar dat kan altijd.
Achja, het maakt toch niet uit wat er gezegd wordt, heb t idee dat je jouw mening niet kunt bijstellen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:25

Kan wel maar niet met flut-argumenten als "er is niets gebeurt" en "dat doet ie niet" :+
En die discussie werd niet enkel door mij gevoerd dus als je niet vervelend wil over komen, noem dan alle namen als je effe wil. ;)

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:27

Wat een leuk paard! En wat super tof dat je hem zonder hoofdstel kan rijden ! Echt respect! _/-\o_

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 12:28

Nee maar jouw reacties komen anders op mij over.
En het argument dat ik mijn paard het beste ken en de omgeving ken als mijn broekzak, dan weet ik denk ik het beste wat ik wel en niet kan doen? ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:30

Wat heeft de omgeving kennen te maken met hoofdstelloos rijden?
Dat je je paard kent zal ik niet tegen in gaan. Dat ie nooit zal schrikken wel. Het is een díer. Het paard dat ik het langste heb ken ik inmiddels 16 jaar, bijna 17. Dus ik ken hem ook door en door. Maar het blijft een paard en dieren kunnen schrikken en onverwachte dingen doen ook als ze dat "nog nooit gedaan hebben".
In de weide ga je van mijn part onder zijn buik hangen terwijl ie galoppeerd als je je daar goed bij voelt, het je lukt en je denkt dat dat jullie band bevestigd. Op openbare weg heb je ook rekening te houden met de mensen rondom je en bijhorende risico-factoren.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 12:32

Dat ik de omgeving ken, wil zeggen dat ik weet wat er komt.
Schrikken kan hij zeker, maar ookal had ie geen hoofdstel aan of neckrope, dan heb ik altijd nog zo mijn manier om hem te stoppen, die beter werkt dan de scherpste hackemore of het scherpste bit ;)

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:34

wow vind het er best gaaf uitzien.
Volgens mij vertrouw jij je pony echt voor bijna 100%

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:36

En dan komt er een keer wat anders en zit je met gebakken peren... :(:)
Ik loop al bijna 10 jaar op dezelfde stal, heb in het gebied waar ik buiten ga werkelijk nog nooit een harley gezien en mijn paarden dus ook niet... Afgelopen weekend kwam er een harley voorbij en gelukkig heb ik een paard dat welliswaar schrikt maar bij mij blijft van het moment dat ik "ho" zeg en een ophouding geef. Ik kén dat gebied ook door en door... En dan komt er ineens iets wat je niet verwacht. Dat heet nou "onvoorziene omstandigheden" waardoor ongelukken gebeuren. Ongelukken gebeuren meestal niet omdat alles was zoals het altijd was. Vrijwel altijd is er een "onvoorziene omstandigheid". Dat is nu juist wat ik mis bij jouw berichten. Dat besef. En waardoor ik dit een onverantwoorde actie vind. Je weet wel dat het kan maar gaat er van uit dat "het toch niet gebeurt" bij jou. :)
Ik kan enkel hopen dat er binnen dit en onbepaalde tijd geen janktopic komt dat je gevallen bent/er wat gebeurt is door deze geintjes. Want dán ga je pas weten hoe hard bokt kan zijn. :+

Maar gezien ik het idee heb dat ik net zo goed tegen mijn muren kan staan banketstaaf ga ik iets nuttig doen. Succes en plezier toegewenst.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 12:42

Wat ik ook al een paar keer heb gezegd in dit topic, is dat je van grote afstand kan zien of er verkeer aan komt en wat voor verkeer. Natuurlijk heb ik dat eerst gecheckt voor ik dit deed. Zou dit zeker niet op een weg doen waar je weinig overzicht hebt, om de redenen die jij zegt, dat je dan niet weet wat er gebeurd.
Nee je weet nooit zeker wat er gebeurd, maar als je voor de plekken en momenten kiest waar je je het meest safe voelt, heb je t minste kans op ongelukken lijkt mij ;)