Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:23

Ik vind het een schitterend dier! Gelukkig is alles weer goedgekomen met hem :D! Ik denk dat er vast genoeg dierenartsen aan mee gewerkt hebben die ervoor gestudeerd hebben om te weten of zoiets nog wel of niet kan. Iemand met brandwonden geef je toch ook niet 123 een spuitje. Hou toch op altijd alles maar zielig te vinden. Wees realistisch. Ja hij heeft in het begin pijn gehad waarschijnlijk.. en dan... au au alles moet meteen maar over zijn. Brandwonden kunnen genezen, wees toch realistisch. Als alles straks zogoed als genezen is kan het paard toch nog heerlijk van zijn leven genieten. Ik denk dat iedereen die met dit paard te maken had in het herstel echt wel het welzijn van Pacha op nummer 1 had.

Fijne sprong maakt ie trouwens :).

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:25

Als je zo praat dan ken ik er ook nog wel een paar.Waarom gooi je een deken op je paard? hij zegt dat hij het koud heeft?nee wij mensen vinden het koud en denken dat het dier het ook wel koud heeft.
Waarom met een merrie fokken? de merrie wil zelf een lief veulentje? nee,maar wij mens willen graag een veulentje.
Paard op stal met slecht weer? Nee een paard moet op stal want anders zou hij wel eens kou kunnen vatten,net als wij mensen.
Een mens beslist nu eenmaal voor een dier,een dier laat heus wel blijken wat hij wel en niet wil.
Als een dier niet meer wil leven dan laat hij dat zeker wel merken,hij stopt met eten en drinken en hongert zichzelf uit!en zo ist.[/quote]

Mee eens, een dier kan zelf wel dingen aangeven. En paarden zijn echt niet dom en voelen dingen heel goed aan. Dit paard had het echt wel laten weten. Omdat hij een brand meegemaakt heeft moet die maar ingeslapen worden? Nou als me dat met mensen deden die nare dingen meegemaakt hadden dan waren er vast niet heel veel meer. Maar nee paarden zijn geen mensen? Waarom worden ze dan zo behandeld?! wat er hierboven al gezegt wordt, dekens, stallen etc.

Wat een wisselende reactie's de één vind het geweldig de ander vreselijk ieder zijn ding.

fortimestwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:26

Iney schreef:
Als je zo praat dan ken ik er ook nog wel een paar.Waarom gooi je een deken op je paard? hij zegt dat hij het koud heeft?nee wij mensen vinden het koud en denken dat het dier het ook wel koud heeft.
Waarom met een merrie fokken? de merrie wil zelf een lief veulentje? nee,maar wij mens willen graag een veulentje.
Paard op stal met slecht weer? Nee een paard moet op stal want anders zou hij wel eens kou kunnen vatten,net als wij mensen.
Een mens beslist nu eenmaal voor een dier,een dier laat heus wel blijken wat hij wel en niet wil.
Als een dier niet meer wil leven dan laat hij dat zeker wel merken,hij stopt met eten en drinken en hongert zichzelf uit!en zo ist.

Mee eens, een dier kan zelf wel dingen aangeven. En paarden zijn echt niet dom en voelen dingen heel goed aan. Dit paard had het echt wel laten weten. Omdat hij een brand meegemaakt heeft moet die maar ingeslapen worden? Nou als me dat met mensen deden die nare dingen meegemaakt hadden dan waren er vast niet heel veel meer. Maar nee paarden zijn geen mensen? Waarom worden ze dan zo behandeld?! wat er hierboven al gezegt wordt, dekens, stallen etc.

Wat een wisselende reactie's de één vind het geweldig de ander vreselijk ieder zijn ding.[/quote]

Oe goeie:)

claaaudiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:27

ik weet niet of jullie het allemaal helemaal door hebben maar de TS is niet de eigenaar van Pacha, dus vind ik het een beetje raar dat jullie allemaal tegen haar in gaan , aangezien zij alleen maar het verhaal wil vertellen. Zij heeft niks gekozen dus dan zijn al die boze reacties richting haar niet juist. Zij wil alleen maar het verhaal vertellen en laten weten aan de mensen die het toendertijd hebben gevolgd hoe het NU met Pacha gaat. Je kunt wel je mening geven en vertellen wat je had gedaan als je in hun schoenen stond maar om de TS nou zo aan te vallen vind ik een beetje heel erg ver gezocht.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:28

claaaudiaa schreef:
ik weet niet of jullie het allemaal helemaal door hebben maar de TS is niet de eigenaar van Pacha, dus vind ik het een beetje raar dat jullie allemaal tegen haar in gaan , aangezien zij alleen maar het verhaal wil vertellen. Zij heeft niks gekozen dus dan zijn al die boze reacties richting haar niet juist. Zij wil alleen maar het verhaal vertellen en laten weten aan de mensen die het toendertijd hebben gevolgd hoe het NU met Pacha gaat. Je kunt wel je mening geven en vertellen wat je had gedaan als je in hun schoenen stond maar om de TS nou zo aan te vallen vind ik een beetje heel erg ver gezocht.

_/-\o_

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:32

Ja, dat wist ze op voorhand hé, als je de vorige topic's over dit onderwerp leest.

Ik heb een poging gedaan om dit eerder ook al te vermelden, dat ts er nog maar zelf 1 keer is geweest dus er zelf niet veel meer over weet, maar toen kreeg ik mijn bak vol.
Langs de andere kant zou ik persoonlijk liever hebben dat de eigenaars beter zelf een account maken zodat er duidelijke en juiste informatie wordt gegeven om de reden die ik hierboven heb vermeld. Want anders krijg je deze toestanden.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 20:34

Ik moet even mijn verhaal verbeteren, want heb me vergist, hier als volgende:

Pacha is niet maandenlang in het ziekenhuis geweest, maar slechts 1week, de rest heeft mijn allemaal zelf gedaan (6uur per dag verzorging), 1 keer per week kwam er een veearts om hem in 't slaap te doen doordat hij zijn hoofd niet goed wou laten verzorgen en om infectie de vermijden.
de behandeling met slangengif werd maar 1x uitgevoerd door dokter uit humane praktijk en een dierenarts:

Plateletgel

PRP: is een zeer hoge concentratie van bloedplaatjes, die worden verzameld uit een bloedstaal van de patient zelf.
Deze bloedplaatjes bevatten een grote hoeveelheid van een hele reeks groeifactoren, die worden vrijgegeven na activatie met lichaamseigen trombine , dit is platelet gel.
De functie van de groeifactoren is veelerlei, nl verhoogde lokale celdeling , vermindering van ontsteking en pijn. Deze factoren zorgen voor een stimulering van de heling en herstel van het weefsel zowel in weke delen, pezen als bot.
Deze procedure is 100 % lichaamseigen - veilig – efficiënt – relatief snel en toch betaalbaar in vergelijking met het gebruik van groeihormonen of stamceltherapie die ook nog veel tijd in beslag neemt.
Specifiek bij wonden gaan de wondranden sneller groeien ( wondranden groeien normaal traag ) en de wonde opzich sneller opgranuleren. We winnen toch de helft in tijd tegenover de klassieke wondbehandeling.
En er is – wat vooral bij paarden zeer belangrijk is – geen vorming van hypergranulatie weefsel ( wild vlees ), waardoor een chirurgische ingreep overbodig is.
In de klassieke wondheling wordt dikwijls hypergranulatie weefsel snel gevormd en hindert de wondranden verder te groeien.

Voor de rest was het was vel afsnijden, ontsmetten en kilos flamazine gebruiken alsook liter aloevera produkten die ik uit frankrijk liet komen en wekelijks de osteopaat.

Pacha heeft geen wonden meer, daarbij een paard mag met geen wonden op wedstrijd gaan, een druppeltje bloed en je wordt uit de wedstrijd gezet. Het zijn littekens en ik denk dat nu het finale resultaat is bereikt en er geen verdere evolutie is. Hij wordt 2x per dag nog behandeld met Nivea, 1x per week osteopaat, hij ziet de veearts 2x per maand en het vel trekt helemaal niet samen tot grote verbazing van een hoooop veeartsen...
Onder zijn zadel ligt er een zadeldoek en daaronder een echte schapevacht en tot nu toe is hij nog nooit of nooi gekwetst geweest door wrijving, de huid is echt van topkwaliteit.
En voor de zon gebruiken wij de +50 bescherming voor kinderen om verbranding te voorkomen
En ja Pacha heeft pijn gehad en laatst met de stommiteit van de hoefsmid stond hij straatmank en had hij heel erg pijn maar daarom laten we hem niet inslapen... en ja alle veearts in die dierenkliniek wouden hem inslapen de dag van de brand en het is onze veearts met jaren en jaren ervaring die vroeg om 48 uur te wachten omdat alle produkten in de infuus 48 uur nodig hadden om tot werking te komen en uiterlijk 42 uur na de brand reageerde hij opmerkelijk en is hij elke dag een beetje beter geworden. Natuurlijk doet het geen plezier om een dier zien pijn te lijden...

Tieneke

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:37

Hoe zat het inwendig? Heeft ie daar wonden opgelopen?

claaaudiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:38

chanel1985 schreef:
Ja, dat wist ze op voorhand hé, als je de vorige topic's over dit onderwerp leest.

Ik heb een poging gedaan om dit eerder ook al te vermelden, dat ts er nog maar zelf 1 keer is geweest dus er zelf niet veel meer over weet, maar toen kreeg ik mijn bak vol.
Langs de andere kant zou ik persoonlijk liever hebben dat de eigenaars beter zelf een account maken zodat er duidelijke en juiste informatie wordt gegeven om de reden die ik hierboven heb vermeld. Want anders krijg je deze toestanden.

Maar ik bedoelde het niet aanvallend richting de TS, het is heel fijn dat zij het verhaal wil vertellen, en zij heeft duidelijk aan de eigenaren gevraagd of ze het verhaal mocht vertellen en het verhaal aan hun gevraagd. En nu vervolgens ook weer. Zij heeft die eigenaren gesproken en soort van geinterviewd, dus weet ze er veel van af. Het is zo ontzettend oneerlijk hoe iedereen haar aanvalt, terwijl ze gewoon wil laten weten hoe het met Pacha gaat! en de informatie die Arabiertje* verteld lijkt me wel juist, aangezien ze de eigenaren zelf heeft gesproken.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 20:42

chanel1985 schreef:

Chanel, de eigenaars van Pacha hebben het vrij druk en zijn hier ook niet toe verplicht. Als ik dan al verkeerde informatie geef, dan laat de eigenaar dit weten en verbeter ik het ook om geen misverstand te krijgen. Daarbij, wordt ik ingelicht hoe de toestand van pacha vorderd. Ik heb Pacha inderdaad nog maar één keer gezien, maar ik heb hem wel gezien. In tegenstelling tot sommige die enkel verder gaan op foto's en het gedacht dat een paard zou pijn lijden. Geloof me, als je Pacha in het echt ziet dan zie je dat dit paard absoluut gelukkig is. En dan vind ik je reactie rond uit belachelijk, zeker om dit topic hier te komen verzieken. De twee vorige topics zijn op slot gegaan wegens het '' off topic '' en ik zou niet willen dat dit nu ook gebeurd. Ik volg het verhaal van Pacha al van in het begin, en ga binnenkort op bezoek met hem. Omdat ik Pacha enorm bewonder, ik schrijf er zelfs een verhaal over. Samen met nog andere dieren die vanalles mee gemaakt hebben... Dus ik zou graag vanaf nu hebben dat je er mee stopt om me zwart te maken. Ik doe niets verkeerd, en ik probeer gewoon andere mensen te laten zien dat er ook nog een andere uitweg is als inslapen. En dat er wel degelijk een paard bestaat dat heeft gevochten voor zijn leven. En als je mij dit kwalijk neemt, wel sorry dan!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:46

Hmm, ik heb toch liever informatie van eerste hand, kunnen er geen fouten insluipen want bokkers moeten hun mening over het geen wat in de openingspost staat, als daar dan fouten instaan.. kan je het ons niet kwalijk nemen.

Dat blijkt ook uit de correctie die ze gedaan heeft, als ze die van in het begin had gepost waren misschien (niet die van mij) de menigen positiever geweest.

Arabiertje: jij hebt jouw mening, ik heb mijn mening, ik heb mijn mening in dit topic op een correcte manier geschreven, dat moet je ook onderkennen.

En waar maak ik je zwart? Er zijn nog bokkers die juist hetzelfde schreven als ik, maken die je dan ook zwart? Nee, dat heet een meningverschil ;)
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 12-11-11 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:48

Tsjonge zeg, wat een topic weer...

Over Pacha, wat is die opgeknapt zeg! Respect!

En de rest.. typisch Bokt, iedereen weet het altijd beter vanachter een beeldscherm. En niet alleen in dit topic, er wordt altijd zoveel aangevallen..

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:51

Arabiertje* schreef:
chanel1985 schreef:

Chanel, de eigenaars van Pacha hebben het vrij druk en zijn hier ook niet toe verplicht. Als ik dan al verkeerde informatie geef, dan laat de eigenaar dit weten en verbeter ik het ook om geen misverstand te krijgen. Daarbij, wordt ik ingelicht hoe de toestand van pacha vorderd. Ik heb Pacha inderdaad nog maar één keer gezien, maar ik heb hem wel gezien. In tegenstelling tot sommige die enkel verder gaan op foto's en het gedacht dat een paard zou pijn lijden. Geloof me, als je Pacha in het echt ziet dan zie je dat dit paard absoluut gelukkig is. En dan vind ik je reactie rond uit belachelijk, zeker om dit topic hier te komen verzieken. De twee vorige topics zijn op slot gegaan wegens het '' off topic '' en ik zou niet willen dat dit nu ook gebeurd. Ik volg het verhaal van Pacha al van in het begin, en ga binnenkort op bezoek met hem. Omdat ik Pacha enorm bewonder, ik schrijf er zelfs een verhaal over. Samen met nog andere dieren die vanalles mee gemaakt hebben... Dus ik zou graag vanaf nu hebben dat je er mee stopt om me zwart te maken. Ik doe niets verkeerd, en ik probeer gewoon andere mensen te laten zien dat er ook nog een andere uitweg is als inslapen. En dat er wel degelijk een paard bestaat dat heeft gevochten voor zijn leven. En als je mij dit kwalijk neemt, wel sorry dan!

Dit verschilt écht per paard welke keuze je hierin moet maken. Je kunt niet alle paarden met ernstige brandwonden over 1 kam scheren.
Zou het snappen als je zegt dat je graag wilt laten zien hoe dit paard is opgeknapt in jouw ogen :j
Vrijwel ieder paard vecht voor zijn leven. Dat is de aard van het paard. Het koppie geeft het niet snel op, ook al wil het lichaam niet meer.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:55

Petje af voor de TS dat ze gewoon weer een topic opend over hoe het met Pacha is ondanks hoe de vorige topic's verliepen. Vind het erg fijn om te lezen hoe het nu met hem gaat.

Ik oordeel niet over de behandeling, want ik weet niet hoe ik zelf zou hebben gereageerd als mijn paard bekant brandend zijn stal uit zal komen. Maar daarnaast vind ik het zonde om een dier dat welicht nog een pijnvrije toekomst heeft gelijk te laten inslapen. Ook vind ik het toch wel bijzonder om te zien wat er in de medische wereld ook voor paarden dus allemaal mogelijk is.
Het is erg makkelijk om als buitenstander te roepen dat het dier maar gelijk afgemaakt had moeten worden, want je heb er zelf geen band mee.

Wel heb ik gewoon een vraagje, (puur intresse).
Pacha is natuurlijk zoals je al zegt erg gevoelig voor de zon. Hoe doen ze dit op wedstrijden die buiten zijn? Zweet die zonnebrand er niet af?

Ik hoop dat de TS updates blijft plaatsen ondanks sommige reacties hier. :(:)

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 20:56

daarover verschilt mijn mening net, want dat is ook de reden dat ik een verhaal er over schrijf. Veel mensen denken dat een paard sterk is, een vluchtdier is. En geen pijn laat zien, maar dat is zo niet. Ik heb genoeg paarden weten roepen van de pijn, paarden die ernstig verwaarloosd zijn. Daar zie je aan dat ze pijn hebben in de ogen, een paard met kolieke gaat liggen. En blijft soms zelfs liggen, dus waarom zou een paard zich zo sterk houden? De paarden zijn de paarden niet meer van vroeger, een paard hoeft zich niet sterk te houden voor iets want wij zijn er om hun te beschermen. Een wild paard, dat in het wild leeft. Mag zich niet zwak voordoen voor andere dieren, maar hier hoeft een paard dat niet te doen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:59

Je slaagt de nagel op de kop,Livetime.

Ik kan snappen dat ts dit vind van dit paardje, onze mening verschillen duidelijk, maar dat mag natuurlijk, ik respecteer haar daarin. Al zou ik ook graag wat respect willen hebben voor mijn mening (en niet dat ik hier het topic kom verzieken omdat ik niet dezelfde mening heb).

lisaislisa

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:00

Wat fijn dat hij zo goed is opgeknapt!!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 21:00

Miss_lizje: de zonnebrand kan je vergelijken met ons. we zijn beschermd, en zelfs als wij even in de zon liggen en de zonnebrand is zogezegd weg, toch beschermd die ons nog. En ben er wel van overtuigd dat Pacha dan ook wel na de wedstrijd ofzo, een afkoeling krijgt. Of opnieuw wordt ingesmeerd.

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:03

Het enige woord wat je hierover kunt geven is RESPECT echt waar en als je ziet wat voor plezier dat paard heeft en hij verder gelukkig is wat is het probleem dan? Hoop voor Pacha dat hij nog veel hindernisjes zal springen! :j

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 21:04

chanel1985 schreef:
Je slaagt de nagel op de kop,Livetime.

Ik kan snappen dat ts dit vind van dit paardje, onze mening verschillen duidelijk, maar dat mag natuurlijk, ik respecteer haar daarin. Al zou ik ook graag wat respect willen hebben voor mijn mening (en niet dat ik hier het topic kom verzieken omdat ik niet dezelfde mening heb).

Chanel, ik respecteer zeker en vast je mening. Net zoals die van andere, maar de manier waarop je die geeft komt bij mij anders over als jij die bedoelt. En dat is niet enkel in dit topic, denk dat dat ook de reden is dat we vaak een discussie hebben. Dus no hard feelings, punt andere lijn...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:06

Nochtans waren er hier andere bokkers die veel groffere kritiek gaven en daar reageer je dan niet op, dus ik denk dat je ook niet zo objectief bent, maar soit, zand erover.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:11

chanel1985 schreef:
Maar omgekeerd toch ook niet, Raisin? Bokkers die het allemaal zo wauw vinden waren er toch ook niet bij? Moeten toch ook alleen maar afgaan op foto's?

Heb ik ergens gezegd dat ik van die foto aflees dat het paard geen pijn meer heeft?

Ik heb enkel gezegd dat de eigenaren en die dierenartsen beter kunnen oordelen of het paard pijn heeft of niet.
En dat bokkers dat neit van deze foto kunnen oordelen.

De eigenaren en de dierenarts kennen het paard en volgens hen lijdt het paard niet meer.
Wie ben ik dan om van foto's zelf een oordeel te geven?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:18

Waar het bij mij om draait is de pijn die hij heeft geleden om tot dit resultaat te komen. De brandwonden opzich moeten al verschrikkelijk pijn hebben gedaan, en dan nog die talloze behandelingen die hij heeft moeten ondergaan.

Wat ik me afvraag, hoe oud is het paard, ik denk nog niet zo oud, gaan de eigenaren het paard houden als hij niet meer in de sport kan presteren?
Want hij heeft levenslang verzorging nodig (insmeren met zalf, aangepaste weidegang) en een paard kan makkelijk 30 jaar worden.
Arabiertje, heb je dat al is gevraagt aan de eigenaren? (gewoon een vraag hé)
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 12-11-11 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:19

Ik had de eerdere topic's over Pacha nog niet gelezen maar toen ik de foto's zag...

O, MY GOD!

Wat vreselijk wat dat dier is overkomen en wat een doorzettings vermogen van zowel paard als eigenaren in het hele revalidatie proces. _/-\o_

Ik heb diepe bewondering voor dit dier, ze krijgt van mij de nominatie van paard van het jaar! +:)+

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:22

Arabiertje* schreef:
Miss_lizje: de zonnebrand kan je vergelijken met ons. we zijn beschermd, en zelfs als wij even in de zon liggen en de zonnebrand is zogezegd weg, toch beschermd die ons nog. En ben er wel van overtuigd dat Pacha dan ook wel na de wedstrijd ofzo, een afkoeling krijgt. Of opnieuw wordt ingesmeerd.

Je kunt het vel van dit dier niet vergelijken met dat van ons als mens.
Eerder met een albinomens, zonder pigment.
Mijn appaloosa met dr roze neusje moet ik ook ALTIJD insmeren zodra de zon weer feller wordt. Als ik het vergeet dan hangen de vellen eraan.