Van manege- naar sportpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:09

Gewoon rustig doorzetten en dan komt het allemaal goed. Het is natuurlijk het belangrijkste dat je vertrouwen in haar (en in jezelf) blijft houden! Die uitprobeerfase gaat vanzelf weer voorbij als jij sterk in je schoenen blijft staan. ;)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 20:11

LisErm94 schreef:
Gewoon rustig doorzetten en dan komt het allemaal goed. Het is natuurlijk het belangrijkste dat je vertrouwen in haar (en in jezelf) blijft houden! Die uitprobeerfase gaat vanzelf weer voorbij als jij sterk in je schoenen blijft staan. ;)

Haha, ja maar ik ben zo bang dat als ze stilstaat en ik drijf door dat ze dan omhoog komt ofzo.. :')
Ik ga altijd uit van het ergste maar dat komt omdat ik een schijterd ben :')

Nee dat is geen excuus dat weet ik, daarom ga ik morgen toch maar zelf haar doordrukken.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:24

Dat heb je met merries he :=

Ik heb dit ook gehad gewoon doorzetten, en bij een bok een flinke tik geven, doen ze het vanzelf niet meer. <<)

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:29

:P
xBontfire schreef:
LisErm94 schreef:

Haha, ja maar ik ben zo bang dat als ze stilstaat en ik drijf door dat ze dan omhoog komt ofzo.. :')
Ik ga altijd uit van het ergste maar dat komt omdat ik een schijterd ben :')

Nee dat is geen excuus dat weet ik, daarom ga ik morgen toch maar zelf haar doordrukken.

Doet ze dat dan ook altijd? anders zou ik er als ik jou was niet bang van zijn hoor. En niet altijd uitgaan van het ergste, je maakt jezelf dan alleen maar bang voor dingen die hoogstwaarschijnlijk toch niet gebeuren. ;) Succes morgen, en ik heb er wel vertrouwen in hoor (vanaf mn pc nog wel :P )

xBontfire

Re: Van manege- naar sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 20:37

Hahaha nee er zit geen kwaad in, ze rent alleen maar de andere kant op.. Ze bokt zelfs niet eens :')
En nu denken jullie; 'ben je daar zo bang voor?'
Maar ik ben altijd heel bang geweest heb ook altijd maar 1 pony gehad waarmee ik alles durfde, hoop dat ik dat over een jaartje ook met Bont kan <3

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:40

xBontfire schreef:
Hahaha nee er zit geen kwaad in, ze rent alleen maar de andere kant op.. Ze bokt zelfs niet eens :')
En nu denken jullie; 'ben je daar zo bang voor?'
Maar ik ben altijd heel bang geweest heb ook altijd maar 1 pony gehad waarmee ik alles durfde, hoop dat ik dat over een jaartje ook met Bont kan <3

Dan is dat denk ik een geschikte match voor jou, en ik hoop dat je over een jaartje alles met haar durft :D

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 20:55

Ja dat vond iedereen en ik in het begin ook, nu iets minder, maar ik geloof dat het ons gaat lukken :)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 09:08

Ik denk eerlijk gezegd dat het belangrijk is dat je zelf eerst zekerder wordt en dingen gaat relatieveren. Misschien wil je dit niet horen, maar als jij er al onzeker opkruipt is het niet alleen twee weken door een hel, maar daarna zal hij niet geleerd hebben dat jij een zekere ruiter voor hem bent en zal z'n gedrag dus gewoon doorzetten.

Probeer je beeld te veranderen. Niet bang zijn voor dat hij misschien zal gaan rennen, maar dat accepteren (geloof me, rennen doet ie toch wel) en bedenken dat het ergste wat er kan gebeuren niet het rennen zelf is maar dat jij eraf valt en drie dagen een blauwe plek hebt. En in die drie dagen rijd je natuurlijk gewoon door en op de derde dag blijf je zitten.
Paardrijden wordt veel leuker als je het zo bekijkt :D Je leert met vallen en opstaan en bang zijn hoort daar op een gegeven moment gewoon niet meer bij. Het is te hopen dat dat moment voor jou zsm komt, werk eraan.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 11:32

Mwuah ik snap wel wat je bedoelt, maar wat moet ik dan doen? Vandaag grondwerken en alleen in de les rijden?

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:20

Ik weet het ook niet. Ik denk inderdaad dat je beter niet buiten de les om kan rijden, dus gewoon even niet zonder hulp. Het is hartstikke vervelend maar misschien kun je dat meisje of iemand anders die zekerder is er een aantal keer opzetten?
Grondwerk is altijd goed als je het goed doet (krijg je daar nog elke keer hulp bij en/of kun je dat zelf al goed en ben je daar wel zeker?). Aangezien je ook tegen het rijden opziet kun je dat denk ik beter laten zitten tot je wat lekkerder in je vel zit op dat gebied (buiten de lessen om).

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:37

goedemiddag,

heb niet het hele topic gelezen (was nogal wat). maar wel hier en daar wat gelezen en foto´s bekeken.

ik wil vooral jou en je ouders een compliment geven voor het kopen van een braaf paard (of het nou een manege paard is of niet). en geen overstresst wedstrijdpony. je kunt nu eerst van je pony gaan leren om een band op te bouwen en het gevoel te krijgen en straks kunnen jullie samen verder.
je staat open voor kritiek en wilt graag leren, lijkt mij een uitstekende basis.

mijn tip voor jou, geniet er van. tuurlijk paarden klieren, maar daar kun je straks om lachen.

veel plezier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:59

Ik denk inderdaad dat het beter is om nog even niet te rijden zonder begeleiding. Je hebt die pony pas net, en ook al is het een 'brave manegepony', je kan niet verwachten dat je gelijk zonder problemen kan opstappen en wegrijden. Ga eerst bezig zijn met je pony, naast je pony, bij je pony.. Zorg er eerst maar voor dat je op de grond de baas bent, dan kan je daarna de baas zijn terwijl je erop zit. Want nee, uit de verhalen kan ik niet opmaken dat jij de baas bent van je pony.. En ook al ben ik niet heel veel ouder dan jou (19) en zal je het wellicht niet aan willen nemen omdat ik dan weer iemand ben die het allemaal zo veel beter weet in jouw ogen en zo wellicht overkomt... Werken vanaf de grond is toch echt de basis voor een goede verstandhouding tussen ruiter en paard. Als je paard jou niet erkent als leider, hoe wil je dan wat te vertellen hebben als je erop zit? :)

Heel veel succes, ik hoop dat je wat doet met de gegeven adviezen. Het is een leuke pony om te zien!

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:29

Citaat:
Nou op dagen als vandaag zou je haar het liefst een goede straf geven, maarja daar verliest ze alleen maar haar vertrouwen van.

Ze schrok vandaag echt van alles, de blauwe hindernis blokken, de spiegels, ook gewoon uit het niets. Nou schrikt ze niet heel erg, niet dat ze dan 2 rondjes de bak door moet scheuren. Maar het is wel vervelend als je gewoon rustig draaft en je pony schiet opeens de andere kant op. Maargoed, ik was er heel erg ontevreden over al met al. Dus eigenlijk niet zo heel veel te melden over vandaag, maar misschien iemand die nog intresse heeft - of ikzelf later. Wat ze dan doet?

Stap nummer 1.
Naar buiten kijken en elke keer als ik dat wil veranderen met het hoofd gaan gooien & als je afwend een hele bocht terwijl ik gewoon optijd stuur, niet luisteren als ik stuur totdat ik er echt een rotte druk op zet en ik zelfs haar GEHELE NEUS kan zien!

Stap nummer 2.
Als je dan eindelijk denkt het gaat wel weer gaat ze heel erg in de teugels hangen. En nep schrikken.

Stap nummer 3.
Net zo lang dooretteren tot ze klaar is en dan ook nog een beloning verwachten.

Heb niet eens geprobeerd aan te galopperen op de rechterhand omdat ze dat toch niet zou doen en dat ik haar met dat schrikken toch niet door durf te duwen tot die galop, maar laten zitten.. Want anders had ze weer gewonnen.

Heb wel foto's van vandaag maar dat zijn er maar 3 dus die ga ik niet overzetten, bovendien is het gewoon met het halt-houden..

Ze heeft een nieuw hoofdstel!
Deze:
http://www.divoza.com/collectie/paard/h ... dstel.html
Maar dan met bredere frontfriem en zilveren blinkertjes erop

Je zult hem op de foto nog wel een x zien!

1 Vraag aan je instructeur hoe je moet sturen!
Het moet niet met je binnen teugel maar met je been en je beutenteugel en een heel klein kneepje binnenteugel
Voor stelling gebruik je binnenbeen en binnenteugel

2 Geef been dat helpt tegen hangen. Schrikken moet je gewoon negeren

3 Negeer het gewoon. Veel dingen dingen los je op met been. (Als hij met z'n hoofd schud bijv.)

De galop kan je ook aan de longeerlijn oefenen. dan kan je hem niet in de weg zitten

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:04

Dankjullie in elk geval :)
Nou ik heb vandaag wél gereden maar niet "echt" gereden :')
Okee, dat klinkt heel verwarrend maargoed, ik leg het wel even uit..

Nou mevrouw was weer superbraaf de weide uit, (ze kijkt niet eens boos meer :P) poetsen, beetje lelijk doen met het zadel etc. Maar dat was het dan wel, en toen ging ik de bak in. En toen dacht ik mijngod ik durf niet meer hoor, toen heeft een vrouw mij geholpen op mijn adem te letten en heb ik met Bontfire gestapt terwijl zij haar vasthield en een klein stukje draf. Dat meisje heeft hem wel even gewoon aan het werk gezet en ik heb Bont weer uitgestapt. Maar het voelt zo anders, ja ze zette vandaag geen stap verkeerd.. Maar wat nou als ze dat morgen ofzo weer wel doet?
Nouja, morgen groepsles dus dan is ze over het algemeen wat makkelijker dan zijn er andere paardjes als voorbeeld bij :+
Dan heb ik dinsdags privé les :)
En afhankelijk van die lessen of ik ga vrijrijden deze week of dat ik grond oefeningen ga doen..

Die grondoefeningen heb ik gekregen van een intstructrice van mij, die heeft de basis uitgelegd :)

x

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:12

Je zit denk ik vooral in je hoofd met wat er kan gebeuren, terwijl het nog niet gebeurd is.. Wat is het ergste wat ze bij jou tijdens het rijden gedaan heeft? En wat is het ergste dat kan gebeuren als je in de bak aan het rijden bent? Eraf vallen? Ik heb zelf altijd zoiets van, dan val je eraf, nou en? Je stapt op en gaat verder met waar je bent gebleven! :) Van vallen leer je, van niks doen niet..
Geniet maar lekker van je paardje! Ik wou dat ik zo'n kans had! :j

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:22

Dankjewel ik weet wel dat ik me gewoon niet zo bezig moet houden met van alles en nog wat, ik wilde gewoon dat ik al vertrouwen in haar had enzo, helaas heeft dit tijd nodig, en zij heeft ook tijd nodig om op haar baas te moeten vertrouwen :)

Ik heb ook al besloten om met Vrijheidsdressuur aan de slag te gaan, dit ook omdat ik een stalling heb waarop je in de winter niet zo veel ruimte hebt om te rijden :)

Trouwens, succes met het redden van jullie manege!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:42

Joltsje schreef:
ik wil vooral jou en je ouders een compliment geven voor het kopen van een braaf paard (of het nou een manege paard is of niet). en geen overstresst wedstrijdpony.

Tja ik zou voor mijn kind juist geen manegepony kopen want 9 van de 10 keer hebben die zichzelf hele foute dingen aangeleerd en zijn nooit gecorrigeerd, wat voor een beginnend ruiter veel frustraties op kan wekken

Wij hebben 2,5 jaar geleden een 16 jarige z2 bomproef leermeester voor haar gekocht en hij heeft haar vanaf het begin alle vertrouwen gegeven die ze nodig had. Gaf ze "verkeerde" hulpen dan deed hij de oefening die daarbij hoort en zo heeft ze heel veel oefeningen van hem geleerd Een wedstrijdpony hoeft niet per definitie overstrest te zijn hoor.

Over twee weken start ze haar 1e M1 proef

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 21:05

yvonnedv schreef:
Joltsje schreef:
ik wil vooral jou en je ouders een compliment geven voor het kopen van een braaf paard (of het nou een manege paard is of niet). en geen overstresst wedstrijdpony.

Tja ik zou voor mijn kind juist geen manegepony kopen want 9 van de 10 keer hebben die zichzelf hele foute dingen aangeleerd en zijn nooit gecorrigeerd, wat voor een beginnend ruiter veel frustraties op kan wekken

Wij hebben 2,5 jaar geleden een 16 jarige z2 bomproef leermeester voor haar gekocht en hij heeft haar vanaf het begin alle vertrouwen gegeven die ze nodig had. Gaf ze "verkeerde" hulpen dan deed hij de oefening die daarbij hoort en zo heeft ze heel veel oefeningen van hem geleerd Een wedstrijdpony hoeft niet per definitie overstrest te zijn hoor.

Over twee weken start ze haar 1e M1 proef

Ja maar ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ik een beginnende ruiter ben?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:16

nou dat kun je duidelijk opmaken uit wat jij verteld ;)
een ervaren ruiter zou namelijk niet zo reageren en zulke vragen stellen als jij zult doen ;)
dit is trouwens geen aanval

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:25

Pff Liz, het gaat niet zoals je wilde ofwel? Dat je nu zelf bijna niet meer op haar durft te rijden. Uit je verhalen kan ik niet halen of ze ooit echt raar heeft gedaan behalve die buitenrit? Heeft ze je er ooit afgegooid?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:53

ponylies schreef:
nou dat kun je duidelijk opmaken uit wat jij verteld ;)
een ervaren ruiter zou namelijk niet zo reageren en zulke vragen stellen als jij zult doen ;)
dit is trouwens geen aanval

idd dit topic, je foto's en filmpjes 1 en 1 is ............

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:57

xBontfire schreef:
Dankjewel ik weet wel dat ik me gewoon niet zo bezig moet houden met van alles en nog wat, ik wilde gewoon dat ik al vertrouwen in haar had enzo, helaas heeft dit tijd nodig, en zij heeft ook tijd nodig om op haar baas te moeten vertrouwen :)

Ik heb ook al besloten om met Vrijheidsdressuur aan de slag te gaan, dit ook omdat ik een stalling heb waarop je in de winter niet zo veel ruimte hebt om te rijden :)

Trouwens, succes met het redden van jullie manege!

Haha okee :) Hopelijk versterkt dat jullie band ook weer wat meer :)
En misschien kan je eerst er iemand anders op laten rijden en dan er zelf opgaan? Dan weet je al of ze braaf is :P
Succes verder :)

Dankje! Hoop zo dat mn manege kan blijven..

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:25

Hey Bontfire. Blijf ook je topic volgen. Het blijft altijd lastig met een nieuwe pony. Ik kan je angst begrijpen, maar het is niet reeel. Het ergste wat kan gebeuren is dat je zand hapt, maar ook dat zal niet zo snel gebeuren.
Op het moment dat je het spannend vind (en je pony dar dus op reageert) kan je hem op de volte ztten en dan moet je hem naar voren rijden. Zo zorg je ervoor dat hij minder uit kan halen en blijf je zelf ook bezig. Denk dat je helemaal gelijk hebt dat je wel met hem bezig blijft gaan, want anders word het nog moeilijker. En even terugverwijzing naar mijn eerdere post: Ga genieten! je hebt een leuke pony en jullie kunnen samen nog veel leren! Dingen kosten tijd, maar pardrijden hoort leuk te zijn!
Veel succes en ben benieuwd naar het vervolg.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 15:37

@Jody
Nope, nee, maar gek genoeg is die buitenrit nooit een probleem geweest, mijn ouders hadden toen al verwacht dat ik daarna al problemen had gek genoeg was dit geen probleem.

Ik weet dat ik niet heel goed kan rijden maar iets aardiger mag ook wel, ik mag - maar dat wil ik zelf niet - naar de gevorderden les.. Dus misschien iets beter nadenken voor je iets zegt?
Het is namelijk echt niet leuk om te horen,
En als jullie vinden dat ik zo slecht rijd, mag ik dan vragen waaruit jij dat opmerkt?

Al met al, ga d'r vanavond weer op :)
Gewoon het volle uur ookal is het met knikkende knieën :j

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:27

xBontfire schreef:
Ik weet dat ik niet heel goed kan rijden maar iets aardiger mag ook wel, ik mag - maar dat wil ik zelf niet - naar de gevorderden les.. Dus misschien iets beter nadenken voor je iets zegt?
Het is namelijk echt niet leuk om te horen,
En als jullie vinden dat ik zo slecht rijd, mag ik dan vragen waaruit jij dat opmerkt?

Je hebt mij niet horen zeggen dat je slecht rijdt. Ik schreef dat je een beginnend ruiter bent.

Op een manege leer je nu eenmaal niet heel veel. Rijden leer je pas door heel veel kilometers te maken en goede begeleiding. En dan niet elke dag les maar ook juist de kans om dingen die je in de les gehad hebt voor jezelf eens uit te proberen. Door lange ervaring krijg je handigheid en in dit topic is duidelijk te lezen dat je dat mist

Wat ik ook proef in dit topic is dat je nogal onzeker/negatief bent. Je begint dit topic al met 12 punten die niet goed gaan, hoeveel punten gaan er wel goed????

Blijf niet hangen in de dingen die niet goed gaan, richt je op de dingen die wel goed gaan, is voor jullie beide veel leuker en dan komt een vertrouwensband veel makkelijker tot stand en de rest komt dan wel