En dát was de grens! Ik open een topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: En dát was de grens! Ik open een topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:24

doet hij het steeds zo een beetje op dezelfde plek?
Of na hetzelfde aantal minuten dat je vertrokken bent?
Is het misschien een idee om er eerst een naast te lopen en dan in op een rustigere plek,zonder verkeer erop te stappen?
Je gaf al aan dat je hem op een drukke weg niet kun aanpakken....wat natuurlijk heel logisch is.
Dat werpt natuurlijk ook geen vruchten af,hij word op deze manier niet gecorrigeerd.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:49

Ik heb niet alles doorgelezen,maar dit lijkt op een paard die op bv pijn of het niet begrepen worden reageert dmv vechten en agressie..Ten eerste heeft hij geen last van zijn rug of ergens anders last van?Ik denk zowiezo niet dat terug vechten helpt,want deze gaat echt door..Ik heb vroeger ook zon paard gehad,hoe meer ik ging terug vechten hoe erger ze werd het was levensgevaarlijk..Zij wou op die manier laten zien dat ze pijn had(last van haar rug)..

Ik kan je zo 123 geen oplossing geven maar wou het even melden en je succes wensen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:58

Ik wil ook nog maar even benadrukken dat een paard niet van te voren gaat verzinnen hoe het dwars kan zijn, maar idd gewoon dingen associeert. Zo laten paarden zich niet pakken als je met rijbroek de wei in komt en wel als je in gewone kleren komt. Ze weten dat rijbroek rijden is en als er tijdens dat rijden over het algemeen onprettige dingen gebeuren, willen ze dat terecht vermijden. Meestal helpt het om het paard niet alleen voor het rijden uit de wei te halen, maar ook voor het eten.
Zelfde met opzadelen, soms denken mensen dan dat het paard een hekel aan het zadel heeft als het lastig te zadelen is, maar soms betkent het gewoon dat het bang is voor wat er komen gaat en dat wil voorkomen.
Paarden keren zich niet zomaar tegen ons, ze hebben daar geen reden voor.
Ze doen het alleen als er een reden is gegeven. En dat is als er niet eerlijk of niet consequent of te bruut met ze is omgegaan, en dat kan ook in een verleden zijn geweest. Een eerdere ruiter kan het voor een ander verpesten, hoewel paarden ook snel leren welke ruiter wel okee is en welke niet.
Ook kunnen situaties ter plekke ontstaan waardoor een paard de volgende keer hetzelfde reageert omdat hij daarmee succes had bv.
Paarden leren door ervaringen en staan verder erg in het hier en nu ze reageren op wat er op ze afkomt.
Ze gaan niet zitten plannen, daar hebben ze de capaciteit niet voor. Wij wel, en daarom moeten we juist slimmer en handiger zijn dan onze paarden en ze een stap voor blijven.
Op kracht redden we het op lange na niet, met slimheid overtreffen we ze wel.
Vaak is het ook zo dat hoe meer restricties je oplegt, hoe lastiger ze worden en hoe vrijer ze laat (binnen de grenzen van wat moet gebeuren) hoe makkelijker ze worden.
Zo laat ik paarden los staan bij het poesten. In het begin betekent dat soms dat ik er achteraan moet lopen en of ze steeds op dezelfde plek terug moet zetten, maar na een tijdje begrijpen ze dat ze er niet onder uit komen en blijven ze gewoon staan. Dit is een heel simpele overgave met grote betekenis. Ze accepteren nl dat jouw wil wet is, dit is ook het geheim van het nu zo populaire natural horsemanship. Paarden laten kiezen voor wat moet. Zo hebben ze het idee van een zekere vrijheid terwijl we ze eigenlijk toch gewoon de baas zijn. Dan heb je een betere basis dan als een paard voor je werkt omdat het gedwongen voelt om het te doen. Sommigen verzetten zich heviger tegen dwang dan anderen.
Zo is dat van voren losgooien" bij problemen bij het ridjen ook zo'n toepassing van het paard laten kiezen wat het moet. Paard kiest gewoon de weg van de minste weerstand, maar wij hebben daar profijt van.

Paarden kunnen trouwens ook gewoon blokkeren. Zeg maar een rode waas voor de ogen krijgen, stoppen met normaal functioneren. Dat wordt dan bij de een op hol slaan, bij de ander steigeren, bij de ander stilstaan en trillen bv. Slaan of trekken heeft daar geen invloed op. Ze zijn "onder invloed" van bepaalde stofjes die vrijgemaakt worden en niet meer echt "aanwezig". Het is lastig om een paard daaruit te krijgen.
Voorkomen werkt nog altijd het beste. Er moet meteen met de spanning worden omgegaan voordat het escaleert. Even laten staan en kijken kan helpen, of een paard bezig houden met zijgangen of iets wat hij graag doet/goed kan, of juist iets nieuws om over na te denken (plots afslaan).

Het lijkt erop dat paard van TS vaak in de situatie komt dat het eigenlijk al te laat is en hij niet meer echt te bereiken is. Daarnaast lijkt het bang voor straf. Dat komt soms over als er niet om geven omdat ze er tegen in gaan, maar het is dan een verdedigingsmechanisme, geen aanval.
Het ene paard geeft zich over en hoopt dat er niet meer geslagen wordt, het ander paard wil zeker weten dat het niet meer geslagen kan worden door de ruiter af te werpen en/of naar huis te keren (als het daar niet of minder geslagen wordt) of juist weg te lopen.
Dat zijn de moeilijkste paarden (ik heb er ook zo een), want soms moet je corrigeren, je wilt ook niet dat ze ongehoorzaam worden omdat ze overal mee wegkomen...
Een simpele schreeuw van ontevredenheid helpt vaak al. En daarna meteen weer rust.
Corrigeren moet nooit uit boosheid, frustratie of onmacht gebeuren, maar gewoon berekend op het juiste moment, in de juiste mate.

Etteren is geen hobby van ze. We moeten paarden niet benaderen alsof ze het leuk vinden om ons dwars te zitten.

(Achteraf typefouten verwijderd)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 22-10-11 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:26

Hele goeie post Lusitana.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:39

Dat is inderdaad een fijne post ! Als je iemand kan vinden die er hetzelfde over denkt maar wat dichterbij woont/werkt zou dat jou en je paard wellicht heel goed helpen. Iemand die het paard niet kent en die jou niet kent en zo dus geen vooroordelen hebben, wat stalgenoten onbewust toch hebben. Nu wordt er denk ik teveel voor het paard gedacht (hij denkt dit en dat, wie weet doet hij straks dit enz) Ik ben van mening dat zo'n jong paard echt wel weer "rechtgetrokken" kan worden ! Nog wel een vraag waar ik misschien overheen heb gelezen, maar heeft de DA hem volledig gecontroleerd ? Niet alleen op blokkades ed maar bijvoorbeeld of de castratie wel goed is gegaan ?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 17:32

_Mondy_ schreef:
Dat is inderdaad een fijne post ! Als je iemand kan vinden die er hetzelfde over denkt maar wat dichterbij woont/werkt zou dat jou en je paard wellicht heel goed helpen. Iemand die het paard niet kent en die jou niet kent en zo dus geen vooroordelen hebben, wat stalgenoten onbewust toch hebben. Nu wordt er denk ik teveel voor het paard gedacht (hij denkt dit en dat, wie weet doet hij straks dit enz) Ik ben van mening dat zo'n jong paard echt wel weer "rechtgetrokken" kan worden ! Nog wel een vraag waar ik misschien overheen heb gelezen, maar heeft de DA hem volledig gecontroleerd ? Niet alleen op blokkades ed maar bijvoorbeeld of de castratie wel goed is gegaan ?

Vooroordelen op stal zijn weg, iedereen die het beter wist heb ik verzocht even op te stappen, en is bij iedereen niet gelukt :D Dus de verhaaltjes zijn wel weg.
DA heeft hem bij aankoop globaal gecontroleerd en wat gevoeld maar paard was toen niet eens zadelmak.
castratie is goed gegaan en is daarna ook nog welkelijks bekeken. Bijde ballen zijn er af, heb zelfs nog fotos van de castratie :D

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:40

Je hebt t in je verhaal over "datdoetieandersnooit" (steigeren).. vervolgens krijg je een advies om een waterballon mee te nemen naar buiten na 3 weken "straf" rijden in de bak en zeg je dat je het al eens met een ei in de bak hebt geprobeert? Wat heb je dan precies gedaan met dat ei, want hij steigerde nooit toch?

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:50

Ha,
Ik kan het zo snel niet meer vinden, maar een paar pagina's terug vroeg iemand wat over t voer en de rest van zn dagritme.
Misschien kleine oorzaken die bijdragen aan zn stoute gedrag?
Je verhaal klinkt mij vooral in de oren als een paard dat barst van de energie, en niet weet waar hij dat moet laten. Helemaal omdat hij het soms niet, soms wel doet, als ik dat goed begreep uit je beginpost.
Ik hoop in ieder geval dat je een goede oplossing kunt vinden!

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:03

Als dit mijn paard was en ik had alles geprobeerd.. Dan zou ik willen weten wat mijn paard denkt... Dus niet wat ik denk dat hij denkt, maar wat hij echt denkt. Het klinkt misschien heel zweverig, maar als ik het echt niet meer zou weten zou ik eens een paardenfluisteraar of iets dergelijks laten 'praten' met je paard.. Misschien probeert je paard wat duidelijk te maken, maar lukt dat niet helemaal..

Het is maar een idee...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:06

LouLouB schreef:
Als dit mijn paard was en ik had alles geprobeerd.. Dan zou ik willen weten wat mijn paard denkt... Dus niet wat ik denk dat hij denkt, maar wat hij echt denkt. Het klinkt misschien heel zweverig, maar als ik het echt niet meer zou weten zou ik eens een paardenfluisteraar of iets dergelijks laten 'praten' met je paard.. Misschien probeert je paard wat duidelijk te maken, maar lukt dat niet helemaal..

Het is maar een idee...

Zou ik ook doen,kan een hoop helderheid geven :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:09

Heeft je paard iets meegemaakt in de wei of op stal? (ben fluisteraar)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 23:37

peppert schreef:
Je hebt t in je verhaal over "datdoetieandersnooit" (steigeren).. vervolgens krijg je een advies om een waterballon mee te nemen naar buiten na 3 weken "straf" rijden in de bak en zeg je dat je het al eens met een ei in de bak hebt geprobeert? Wat heb je dan precies gedaan met dat ei, want hij steigerde nooit toch?

Niet zo steil als buiten nee, Wat denk je wat je doet met een ei. niet koken ;)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:38

vandaag is de dierenarts geweest voor mijn paard en ik heb gelijk gevraagd of ze de ogen van TS zijn paard kon nakijken vanwege die donkere glazige ogen zoals ik ze noem en zijn ogen zijn helemaal perfect, de DA gaf aan dat het paard hoog in het bloed staat en een dominant paard is die niet snel ergens van onder de indruk is en dat hij echt moet gaan leren wie de leider is.
TS rijdt zelf voor de 3de maal met een ander paard Z dressuur en rijdt vaak paarden in heeft op sportstallen gewerkt en weet echt wel waar hij mee bezig is, dat hij zijn paard niet zomaar uit handen geeft komt omdat hij in het verleden een hengst moest laten inrijden en ze dat paard alle hoeken van de bak hebben laten zien.
zijn vertrouwen in mensen die paarden aanrijden e.d. is dus gewoon een beetje weg.
ik ken TS heel goed en ik weet dat hij het beste voor zijn dieren heeft en er alles aan wil doen om het zijn paard en hem zelf zo makkelijk mogelijk te maken, zijn paard is gewoon onvoorspelbaar en zijn paard is niet de enige want ik heb er zelf ook zo 1 gehad en daar kan mindfields over mee praten, die heeft dat paard gezien die totaal veranderde door de rust en handigheid die mindfields mee bracht.
er is wel een oplossing en die probeert TS nu te vinden door zijn verhaal op bokt te zetten, om zo te weten te komen of er meerdere paarden zijn die zo gestoord kunnen zijn en wat hij evt. eraan kan doen en welke hulp hij nodig zou kunnen hebben of zoeken.
dat het paard van TS 3 kilo sportbrok krijgt is omdat ze aan hooi niet overdreven veel voeren want volgens de pensionhouder is het heel vet spul en worden paarden daar ontzettend dik van, het zijn regels van stal en die zeggen te weten wat zijn of een ander paard nodig heeft aan brok.
TS zijn paard is een tank om te zien hij is groot, grof en heeft stevige poten en hij word goed getraind en heeft elke dag beweging en staat elke dag op de wei.
nu is het zo dat de paarden 4 a 5 uur per dag op de wei staan omdat het gras kort is en de ruinen gaan vervelen en dat op elkaar gaan botvieren maar dan daarna komt zijn paard eruit als er een uur gereden wordt flink goed uit gestapt wordt en meestal gaat hij daarna nog een stukje wandelen met zijn paard of op het erf stappen.
TS is echt niet verkeerd bezig maar heeft gewoon een duwtje in de rug nodig, en ik denk dat er vast wel meerdere mensen zijn die het soms even niet meer zien zitten met een paard.
Laatst bijgewerkt door my_precious op 22-10-11 23:42, in het totaal 3 keer bewerkt

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 23:39

marleen_usar schreef:
Heeft je paard iets meegemaakt in de wei of op stal? (ben fluisteraar)

Het ergste wat hij mee gemaakt heeft bij mij is dat hij flink afgetrapt is door mijn ''oude'' paard. Hij wilde daar wel even bovenop springen en heeft toen zo''n beetje de hele wei gezien.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 23:40

Jors schreef:
Ha,
Ik kan het zo snel niet meer vinden, maar een paar pagina's terug vroeg iemand wat over t voer en de rest van zn dagritme.
Misschien kleine oorzaken die bijdragen aan zn stoute gedrag?
Je verhaal klinkt mij vooral in de oren als een paard dat barst van de energie, en niet weet waar hij dat moet laten. Helemaal omdat hij het soms niet, soms wel doet, als ik dat goed begreep uit je beginpost.
Ik hoop in ieder geval dat je een goede oplossing kunt vinden!

Klopt heb ik ook neer gezet, hij komt elkedag een paar uur op de wei, lukt dat niet dan word het een aantal uur in de paddock ( 18 bij 50 denk ik) paard word elkedag wat mee gedaan, brok heeft hij puur nodig omdat hij aan hooi niet genoeg heeft maar er word gewoon niet meer gegeven dus daar moet die het mee doen... Ik hoef nu geen commentaar dat een paard enkel van ruwvoer dik word want dat gaat in dit geval niet op.

my_precious was me net voor zie ik :)
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 22-10-11 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:41

my_precious schreef:
vandaag is de dierenarts geweest voor mijn paard en ik heb gelijk gevraagd of ze de ogen van S zijn paard kon nakijken vanwege die donkere glazige ogen zoals ik ze noemt en zijn ogen zijn helemaal perfect

De veearts kan nooit de ogen goed onderzoeken bij jullie op stal met alleen een lampje. Echt niet.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:44

Jammer dat je pensionhouder niet meer ruwvoer wil voeren en het compenseert met krachtvoer. Maar goed, dat zijn de regels van een stal en daar heb je het als klant mee te doen. Kunnen ze voor jouw paard niet een uitzondering maken en dan zonder daar over te praten? (want anders heb je weer kans dat de rest van de klanten dat ook willen natuurlijk :+ )

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 23:44

hestejente schreef:
my_precious schreef:
vandaag is de dierenarts geweest voor mijn paard en ik heb gelijk gevraagd of ze de ogen van S zijn paard kon nakijken vanwege die donkere glazige ogen zoals ik ze noemt en zijn ogen zijn helemaal perfect

De veearts kan nooit de ogen goed onderzoeken bij jullie op stal met alleen een lampje. Echt niet.

Ik zal vragen of die de volgende keer even een lepel mee neemt, kan die ze er even uit wippen bekijken en terug duwen :j

@ mailkeltje, er zijn elkedag andere mensen die voeren dus dat is helaas geen optie. ;(
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 22-10-11 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:45

hestejente schreef:
my_precious schreef:

ja ze had toch echt zo'n ding met een laser erop gezet of hoe dat ook heet en dat klikt een foto waarop ze in het oog kunnen kijken.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:48

maikeltje schreef:
Jammer dat je pensionhouder niet meer ruwvoer wil voeren en het compenseert met krachtvoer. Maar goed, dat zijn de regels van een stal en daar heb je het als klant mee te doen. Kunnen ze voor jouw paard niet een uitzondering maken en dan zonder daar over te praten? (want anders heb je weer kans dat de rest van de klanten dat ook willen natuurlijk :+ )

weet je wat het leuke is, mijn paard krijgt ook 3 kilo en is 1.74m word ook bijna elke dag getraind maar is een dode donder op stal met rijden lekker voorwaarts en werkwillig. ik heb op mijn bordje staan veel kuil!!!!! en dat heeft TS ook omdat ik lief veel kuil of hooi heb dan veel brokken, normaal krijgen ze een handje kuil/voordroog en onze paarden die het dan echt nodig hebben zeg maar krijgen dan bewijze van een halve plak en dat 2 keer per dag en 3 keer per dag brok.
ik schrok toen ik daar op stal kwam dat er zo weinig hooi werd gevoerd want op onze vorige stal kregen onze paarden 6 keer per dag bergen echt waar bergen voordroog hooi in die groene pakken en dan sochtens een kilo biks en savonds een kilo biks.
dat was dan wel bij een boer maar de paarden hadden de hele dag bergen eten, op deze stal hebben ze het binnen 5 min op en dat lieg ik niet.
maar de pension houder blijft volhouden dat ze van dit hooi wat hun voeren, voordrooghooi dus in groene pakken veel te vet worden nou en ga daar maar eens tegenin dan!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:56

Ik heb een half blind paard en een blind paard gehad, maar zij vertoonden geen onacceptabel gedrag daardoor. Het halfblinde paard was in het begin redelijk schrikachtig zonder het paard erbij waar ze haar leven mee deelde, maar eenmaal op mij ingesteld en vertrouwend, was ze prima te rijden, wilde zelfs graag springen (deed dat ook als ik er niet op zat)
Een goede ruiter herkent en erkent wel tekortkomingen/problemen van een paard, maar gaat daar naar behoren mee om.
In die zin zou ik ook willen zeggen:En dan zijn het de ogen... Wat zou men dan precies anders moeten doen?

Dit soort gedrag komt ook niet zomaar uit voeding. Dan krijg je een druk paard, explosief paard, of een sloom paard of wat dan ook, maar niet een soms plotseling dwars paard.
Paard geeft heel duidelijk aan dat het niet verder wil, om nog ondidelijke redenen, maar dat komt echt niet uit voeding en verbetert niet door voeding of je moet hem drogeren of verhongeren en dat lijkt me niet de bedoeling.
Hoewel licht drogeren met bij voorkeur natuurlijke middelen, denk aan kruiden als kamille en valeriaan, wel degelijk kan helpen patronen te doorbreken, soms. Omdat als een paard rustiger is, de ruiter rustiger is, en het paard weer meer vertrouwen kan krijgen en daardoor de ruiter weer meer vertrouwen krijgt, waardoor het paard weer meer vertrouwen krijgt.

Alles draait om te proberen negatieve spiralen om te zetten in positieve.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:57

Respect! Ik was allang afgestapt of nooit meer op dat paard geklommen... ik denk dat ik in mijn broek zou piesen ook.
Mijn paard staat in de bak tegenwoordig recht overeind en bokt me zo hard door de bak dat ik er wel af val. Gezien de vorige schade een gebroken schouder was, gekneusde ribben en een gekneusde heup ben ik niet zo'n held meer.. Brrrr als me dit buiten was gebeurd?!

Maar er is een oorzaak, gezien hij het buiten doet en niet na de eerste keer buitenrit. Ik kan zo de oorzaak niet noemen maar kijk alsjeblieft goed uit, je hebt idd mensen en jezelf in gevaar gebracht. Ik zou voorlopig niet naar buiten gaan.

Hoe doet hij met een ander paard mee op buitenrit? Ben ik ook wel nieuwsgierig naar :)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:59

Tja, qua voedingsstoffen krijgen ze via dat rijke kuil echt wel genoeg binnen.
Maar een paard hoort zeker 16 uur per dag te kunnen kauwen om geestelijk ook gezond te blijven en ook nog eens om maagzweren te voorkomen.
Misschien dat je daar wat mee kunt richting de stalhouder?

Mijn paard ging vandaag buiten weer een stukje beter buiten dan de vorige keer! *\o/*
Ik heb niet af hoeven stappen, de keren dat hij dreigde te gaan staken, voelde ik het optijd aankomen en kon ik hem overtuigen.
We raken dus duidelijk steeds beter op elkaar ingespeeld.
Wel had ik 2 brave paarden mee op stap, dat werkt toch echt heel prettig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:01

my_precious schreef:
maar de pension houder blijft volhouden dat ze van dit hooi wat hun voeren, voordrooghooi dus in groene pakken veel te vet worden nou en ga daar maar eens tegenin dan!!

Het kan natuurlijk zijn dat de pensionhouder weet wat het is, en voordroog staat wel bekend als dikmaker en energie gever. Er zijn veel soorten kwaliteiten met elk hun eigen voedingswaarde. In dit geval is het nutteloos om daarover te speculeren of discussieren omdat we het product en de voedingswaarde gegevens ervan, niet bij de hand hebben.

Feit is natuurlijk wel dat het beter is dat een paard wat langer kan doen met zijn ruwvoer, desnoods stro erbij/erdoor als het om te rijk ruwvoer gaat.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:02

Freggle_Edge schreef:
Tja, qua voedingsstoffen krijgen ze via dat rijke kuil echt wel genoeg binnen.
Maar een paard hoort zeker 16 uur per dag te kunnen kauwen om geestelijk ook gezond te blijven en ook nog eens om maagzweren te voorkomen.
Misschien dat je daar wat mee kunt richting de stalhouder?

Mijn paard ging vandaag buiten weer een stukje beter buiten dan de vorige keer! *\o/*
Ik heb niet af hoeven stappen, de keren dat hij dreigde te gaan staken, voelde ik het optijd aankomen en kon ik hem overtuigen.
We raken dus duidelijk steeds beter op elkaar ingespeeld.
Wel had ik 2 brave paarden mee op stap, dat werkt toch echt heel prettig.

wij hebben al zo vaak aangegeven dat we liever willen dat er meer kuil gevoerd word dan biks maar omdat het pension/manege is en de paarden van de manege ook veel biks krijgen daar denk ik dat hij denkt dat onze paarden dat ook nodig hebben omdat die paarden allemaal 2 uur op een dag lopen van de manege zelf.TS en ik hebben al zo vaak gezegd dat hooi/kuil veel beter is dan teveel biks want biks is energie en hooi is gewoon alles wat een paard nodig heeft maar hij blijft volhouden het beter te weten en dat ze te dik worden ervan.
terwijl toen onze paarden op de stal bij de boer stonden de hele dag konden eten en niet eens te vet waren en er prima uit zagen.
het is moeilijk allemaal.