[WN] [CLINIC] Bootcamp 6-7-8 en 9 april 2012 Manege Noot, C 'oog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:30

Sharon_Jims schreef:
Dat vind ik wel een goede van je BZ!

Francis wat is een must om te hebben voor het groomen?

Geen bijna hele witte paint :P , maar zelfs ik krijg die wit....
Ik heb altijd een hele rits shampoo's, allerlei Cowboy Magic en Shapley's show touch up wit!
En hij knapt er best van op.

Sharon_Jims

Re: [CLINIC] Bootcamp 6-7-8 en 9 april 2012 Manege Noot, C 'oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:59

Heb geloof ik nog Shine In Yellow Out CM shampoo, Detangler and Shine en MTG en daar houd het op! Hmm dan moet ik toch echt gaan shoppen bij Arthur straks!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:10

tja, wat een must is verschilt per paard, bij 'veel wit' is een goede witshampoo onmisbaar. Voor mij zijn er maar 2 merken, Premier (maar da's hier niet te krijgen) en Quick Silver. Ik heb meer dan 15 jaar een eigen hondentrimsalon gehad en dus heel wat shampootjes geprobeerd maar dat zijn in mijn ogen de besten. Maar je shampoo is maar zo'n klein deel van het geheel. Ik kan een ongewassen paard nog wit krijgen als het moet... ;)
Het ALLER ALLER belangrijkste van showgroomen is wat ze in Amerika 'elbowgreace' noemen... hard werken door dagelijks twee keer heel grondig te (ros)borstelen. Door het borstelen stimuleer je de doorbloeding van de huid en aanmaak en verdeling van de natuurlijke talg in de vacht. Er kan geen enkele glansspray op tegen de natuurlijke glans die je daarmee creëert. Dat gaat niet van de een op andere dag maar het is écht een zichtbaar verschil. Maar de glans is eigenlijk maar prettige bijzaak, zeker in het geval van witte paarden. Door de natuurlijke talglaag die zich over alle haren gaat verspreiden wordt de vacht vuilafstotend. En dát maakt dat je je paard weer goed schoon kunt wassen. Hoe dat zit leg ik dan ook nog wel even uit ;)

Ik bemoei me niet met de organisatie maar misschien is het leuk als er zondag en maandag iemand op 't terrein is met een leuke shop met (o.a.) groommiddelen, dan zou iedereen aan de hand van de clinic kunnen bepalen wat je zelf wel en niet wilt kopen.
Ik kan bijv. zeggen dat ik liever Ultra gebruik in plaats van Pepi maar er zijn ook hele volksstammen die bij Pepi zweren. Ik gebruik ook zélden Cowboy Magic... 't Zit wel in de koffer maar heb voor dagelijkse verzorging iets wat ik beter vind...
Wat groomen betreft zijn er veel wegen die naar Rome leiden en mijn manier is niet heilig en een andermans manier niet fout. Ik laat zien welke truuks ik zelf heb gebruikt om mijn Paint (met veel wit) netjes in de ring te krijgen. Gezien de showresultaten deed ik dat niet onverdienstelijk, maar op een andere manier kan het net zo goed en misschien nog wel beter ook zelfs. . ;)

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:09

Eh, ik heb van alles in mijn assortiment en kan aan best veel komen. En ik doe mee aan het bootcamp ;) . Daarbij ben ik altijd bereid om te kijken of ik aan bepaalde merken kan komen, maar dat is idd aan de organisatie of ze dat willen. Anders laat ik mijn dingetjes thuis, behalve wat nodig heb om mijn paard op te pimpen voor de wedstrijd :)

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:34

Gimme_Spurs schreef:
Amersfoort schreef:
@gaucho, hoop dat jullie dan samen in het stapelbed slapen ;-p Anders neem ik een wijntje en ben ik zo in coma!!!
Zondag dus strand, leuk, leuk, leuk!!!!
Nog een paar nachtjes slapen en dan is het zover ;-)
Waar doen jullie 2de paasdag aan mee??

Wahahhaa!! Komt goed, ik heb veel stapelbed ervaring na mijn verblijf van drie maanden in Amerika. Ik sliep daar in een dorm, in een stapelbed. Ik pleit wel voor beneden... Oma moet er 's nachts nog wel eens uit om te plassen (dus die wijn van jou is niet handig... }> ) en dan is een stapelbed af en op zonder de boel wakker te maken een hele kunst...

Ik start in de L5 (wedtsrijddebuut! *\o/* ) dus voor mij pleasure, misschien trail en horsemanship. De laatste zit paardlief niet echt op te wachten, dus misschien sla ik dat onderdeel over...

Over het strand: ik wil graag ook mee, kan ik een paard leasen van de manege? Anders moet ik zeker alle bonte-avond rotzooi (lees: lege wijnflessen) opruimen... :Y) _O-

Brengt mij gelijk op een idee... neem ook oordopjes mee ;-)
Beloof je dat ik help met het opruimen van de bonte-avond rotzooi!!!
Start ook L5, spannend.. Ga er trail van maken.. denk dat die draak van mij nergens over gaat maar lachen zullen we wel ;-p

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:21

Nou definitief bijgeschreven voor de groomingclinic van Francis (mail naar Marianne is er net uit : D). Ik doe dan hunter, trail en de grooming en Richard de in hand trail en de SAH. Vrijdags voor ons geen clinic, dus strand!!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Maandag start ik dan L4 (mis wel L3 weet ik nog niet) trail, pleasure en mis hms en Ries krijgt t nu al benauwd bij t idee dat t bootcamp wordt afgesloten met een wedstrijd := Maar die doet dan L5 SAH en IHT. :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:35

Zo zeg, wat tekenen er veel mensen in op de grooming clinic :o Helemaal geen druk ofzo... :P

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:39

Ah joh zie het als een uitdaging!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:42

Nah, ik heb wel vaker clinics gegeven, ook wel voor meerdere mensen, maar dan altijd vanuit m'n eigen beweging, niet zo 'officieel' en op andermans evenement. Dus een béétje spannend vind ik 't wel, ben er al wel een paar jaar 'uit' natuurlijk. Maar goed, paardje pimpen kan ik nog steeds wel en daar gaat 't natuurlijk gewoon om ;)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:45

Tuurlijk is het rete spannend (vind ik nu al...) Komt omdat je goed bent Francis! Zit al heeeeel lang te azen op een clinic van je! ;-)

Binq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:46

@ Francis, Zal ik mij ook inschrijven voor jouw clinic?? Paardje is bruin ( ;-p ) wil zijn manen echt lang houden... Doen? Doen? Doen? Kan er vast iets van leren!!
En daarna het strand op, hahaha!!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:56

Ook bruine paardjes moeten mooi de ring in, groomen is echt meer dan alleen 'zorgen dat'ie wit blijft' en ik kan de schaar ook in de koffer laten hoor ;) Maar dingetjes als opscheren, juiste manier van showhalster om doen, tips voor tijdens het showen, dagelijkse verzorging om staart te kweken enz. komen aan bod. Denk dat je dus zelf moet bedenken of je er iets aan kunt hebben of niet. Maar het niet hebben van een paard met veel wit hoeft geen criterium te zijn voor die beslissing ;)
Enige waar ik niet goed in ben is hengstenvlechten, al weet ik er wel truukjes voor. Maar die heb ik zelf nooit vaak gemaakt omdat ik gewoon van het stieken en knippen ben ;) Maar niks 'mot' en alles mag wat mij betreft. Ik vertel wel wat 'hoort' op rassenshows maar dat wil niet zeggen dat je't ook moet doen.
(en m'n nieuwe pony mag lange manen kweken dus ik zal es wat oefenen op hengstenvlechten... ;) )

Poeh, dank je Sharon :o

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:08

Hengsten vlecht mag je wel op Mooni uitproberen hoor! En anders gaan die manen eraf!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 11:24

Ja hoor, precies wat Francis zegt; Groomen is natuurlijk niet alleen maar knippen en stieken en wit maken wat wit moet zijn :D Vorig jaar, toen ik met PGM Viho voor het allereerst een Futurity met hem ging Halteren, wilde ik gewoon dat hij "strak in zn pakje" zou zitten en heb toen de professionele hulp van Francis ingeroepen. Van bolletje wol met afgevreten manen en lange plukken er tussendoor tot een supersjiek Paintveulen heeft ze drie uur de tijd genomen, en de transformatie was bijna niet te geloven *\o/* Wat ik zo fijn vond bij Francis dat ze er alle begrip voor had dat ik niet z'n oortjes uit wilde scheren en zn sokken er niet af wilde, hij moest tenslotte daarna weer lekker buitenpaardje wezen.
Geen enkel probleem, het kwam helemaal zoals ik graag wilde, een héél mooi paardje met hele sjieke "pleasure" look <3

Groot voordeel van zn gekortwiekte manen: Ze zijn nu na een jaar heel mooi aangegroeit, gelijkmatig en zonder happen eruit. Nu ben ik zelf ook aan 't oefenen met zo'n hengstenvlecht, verdomt lastig hoor :9

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:07

Poeh, wat een complimenten weer :o ga d'r van blozen. Thanks :D

Maar idd. niks moet, alles mag. Uiteraard houd ik rekening met hoe een paard gehouden wordt en wat de eigenaar wil. Ik heb ook paarden gegroomed van mensen die echt de snorharen er niet af willen. Prima, doen we dat niet. Ik ga wel een PP presentatie maken denk ik om jullie de verschillen van 'voor' en 'na' te laten zien. Van een aantal dingen heb ik die van Dot en ik ga even zien of ik de rest voor die tijd een keer bij andermans (of m'n eigen) paard kan fotograferen.
Maar ook Dot stond overdag bij weer en wind buiten dus ook bij haar haalde ik de oren nooit tot onderin leeg. Maar je kunt oren heel netjes scheren en toch haar in de gehoorgang laten als bescherming tegen wind en vliegen. Benen deed ik wel altijd, maar Dot ging 's nachts op een droge zaagselstal waar haar benen goed droogden en dan is glad juist fijner dan 'met vetlok'. Als ze dag en nacht buiten staan is een beetje haar in die koot wel weer fijn... Het is dus een kwestie van de gouden middenweg zoeken die voor jou en je paard acceptabel is. Hier hebben we nu eenmaal niet de 'barnbabies' die ze in de US hebben en dus pas je je groomwerk daar op aan.
Kijk, als je rassenshows voor het 'eggie' wilt Halteren dan vind ik dat je dat wel op een bepaald niveau moet doen, anders sta je er alleen als duurbetaalde bakvulling en da's zonde. Dat is je paard niet waard, maar vind ik naar een judge ook niet kunnen. Die man staat daar voor jouw plezier, niet omdat hij zo nodig in Nederland wil jureren. Je paard optimaal presenteren vind ik dus niet alleen een must voor jezelf en je paard (anders doe je jezelf en je paard gewoon tekort vind ik) maar is ook een blijk van waardering naar die judge. Zelfs al doe je het 'maar voor de ervaring' (waar ook niks mis mee is) dan nog valt er genoeg te 'schipperen', ook een pony mét haar kan er netjes bij staan en hoe kan ik allemaal laten zien.
Dus 'niet willen scheren' is géén excuus ;)

redpebbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:22

Wat een leuke reacties voor je Bootcamp Marianne!!
Iedereen heeft er duidelijk zin in en ook veel inschrijvingen voor de Hunter under Saddle.
Volgend jaar volle rubrieken dus :D
Ik denk dat het een heel leerzaam, maar ook gezellig weekend gaat worden.
Jammer dat Pasen nog zo lang duurt |( , maar dan hebben we wel iets om ons op te verheugen.
Als er vragen zijn voor de hunter of showmanship mogen die alvast gesteld worden hoor, op dit topic of per mail.
Groetjes,
Sylva

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:55

Ha Sylva, zeker vragen zat ;) Super dat je de clinic HUS wil geven! _/-\o_
Ik bestook Colin al regelmatig :D als ik een betaalbaar zadel zie waarvan ik denk dat ik er mee kan "hunteren", maar kan jij vertellen aan welke eisen een hunterzadel MOET voldoen? Ik geloof dat het wel vzh mag zijn, maar dan wel meer richting spring dan dressuur. Mag t zwart zijn? Of moet t bruin zijn?
Wordt voor mij nl de allereerste keer hunter! :D (Nooit verwacht dat ik in zo'n apepakkie op mn paard zou gaan zitten, ware het niet dat mijn lesgeefmeneer denkt dat Mylo naast een leuk pleasurepaard, ook een leuk hunterpaard is!)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:59

ik wil wel wat mensen helpen met de hengstenvlecht al heb ik de voorkeur voor een merrievlecht(onderhands vlechten)
ik doe het regelmatig

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:14

Hihi, zo leer ik nog wat. Hengstenvlecht doe ik dus ook onderlangs áls ik ze maak, geen idee dat dat een 'merrie'vlecht heette...

edit: Even gegoogelt... hengstenvlecht ligt bovenop de manenkam (zoals bijv. Andalusiers worden ingevlochten) en een merrievlecht 'hangt' aan de zijkant. Beiden kunnen onderlangs en bovenlangs gevlochten. Ik vlecht onderlangs, de vlecht komt er dan mooi 'op' en zakt minder snel uit. Per 'slag' kun je ook nog een draad mee vlechten in de kleur van de manen, dan zakt hij nog minder snel uit. Dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd.
Voor de Halter is zo'n merrievlecht dus beter (dat'ie dus aan de zijkant hangt) omdat je de manen juist stiekt (en dus ook vlecht) om de hals zo slank mogelijk te laten lijken. Alleen krijg je dat bij een vlecht nooit zo strak voor elkaar als bij stiekjes omdat die de manen echt strak naar beneden trekken en bij een vlecht de manen wel opbollen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:25

francis wacht maar eens af bij blue
ik weet zeker dat je dan zult zien dat een vlecht nog strakker ligt als vlechtjes
moet ik wel zeggen dat blue een dunne manenkam heeft

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:34

Nee, niet als vlechtjes, als 'stiekjes', de plukjes die je voor Halter/Pleasure maakt. Niks kan strakker dan dat (niet als ik het doe in ieder geval ;) dan liggen de haren echt heel strak op de huid zonder los te komen). Maar ik weet dat een goeie vlecht ook heel strak kan hoor. Heb heel mooie vlechten gezien bij een Anda op een TREC/WE wedstrijd. Dat dier had manen tot over z'n schouders en die had ze dubbel ingevlochten. Echt zo gaaf...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 08:41

spatter schreef:
ik wil wel wat mensen helpen met de hengstenvlecht al heb ik de voorkeur voor een merrievlecht(onderhands vlechten)
ik doe het regelmatig

MIJ! Plies? O:) Ik ben hard aan het oefenen hoor! Dat wel :D

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 08:48

redpebbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:03

Buitenzorg, zwart en bruin mag allebei. Voor Magic had ik een zwart zadel en voor Flint een donkerbruin zadel. Ook met bij passend hoofdstel.
Kijk welke kleur er in je paard het meest voor komt. VZH mag met voorkeur naar springen, maar het belangrijkste is dat het goed past op je paard en jij er lekker op zit. Hoeft niet nieuw te zijn, als het er maar netjes uitziet. Goed schoonmaken en netjes in het vet, beugels schoon zonder modder.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 12:41

Ik heb eventueel nog wel een Hunterhoofdstel in het zwart te koop, inklusief teugels!
2x gebruikt, daarna netjes gevet en opgeborgen :D
Maat is full, merk Pagoni, niet het duurste merk, wel een goede kwaliteit ;)
Mocht er een liefhebber zijn, hoor ik het wel!

We hebben inmiddels 13! aanmeldingen, echt ontzettend leuk, ik zal me gauw inschrijven anders zijn we nog vol! :P Er is veel belangstelling voor de Hunter, de Grooming, Pleasure van Chris en de Trail op zaterdag, ook van Chris. We willen natuurlijk een beetje de niveau's bij elkaar doen, want we kunnen de officiele proeven neerleggen zodat jullie hierop lekker kunnen studeren met tips en trucks van Chris :j De proeven worden weer gemaakt door Deborah Wittermans, dus... uitdagend worden ze zeker 8-)

Leuk dat jullie je ook gemeld hebben in dit topic Francis en Sylva, een beetje voorstudie kan nooit kwaad :D