Zo zout heb ik het nog nooit gegeten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Active

Re: Zo zout heb ik het nog nooit gegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:49

Vjesta, leuk verhaal, maar het blijft dom en onnadenkend dat je je paard op de openbare weg los laten lopen. En de manier waarop je het verdedigd lijkt het nog op grootheidswaanzin ook.
Of je snapt niets van paarden, of je voelt jezelf echt ver boven deze wereld staan.

Als jouw paard wel was geschrokken en bovenop mijn auto was gesprongen en ik was nu invalide...........wat had je dan gezegd?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 22:50

Active schreef:
Vjesta, leuk verhaal, maar het blijft dom en onnadenkend dat je je paard op de openbare weg los laten lopen. En de manier waarop je het verdedigd lijkt het nog op grootheidswaanzin ook.
Of je snapt niets van paarden, of je voelt jezelf echt ver boven deze wereld staan.

Als jouw paard wel was geschrokken en bovenop mijn auto was gesprongen en ik was nu invalide...........wat had je dan gezegd?

Hetzelfde wat ik al 4x heb geprobeerd uitteleggen. Dat ik er met een touwtje helemaal niets meer aan gehouden had...

Dat is geen grootheidswaanzin, dat is realisme. Ik weet dat ik haar onder controle heb ik even veel situaties als ik met touwtje zou hebben.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:54

Vjestagirl schreef:
[

Hetzelfde wat ik al 4x heb geprobeerd uitteleggen. Dat ik er met een touwtje helemaal niets meer aan gehouden had...

Dat is geen grootheidswaanzin, dat is realisme. Ik weet dat ik haar onder controle heb ik even veel situaties als ik met touwtje zou hebben.

Dan blijf ik steken op dom en geen realistisch zelfbeeld.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:55

natuurlijk houd je er met touwtje wel meer aan, nu houd je er namelijk helemal niets aan want je hebt niets om vast te houden. Met halstertouw kun je net even omdraaien of bijsturen of wat dan ook.
Niks schijnveiligheid, tuurlijk als ze ECHT gaan, houd niets ze tegen, maar daar zitten nog vele nuances tussen hoor.

Reactie van de agent slaat desalniettemin nergens op :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 22:57

opisop_shop schreef:
natuurlijk houd je er met touwtje wel meer aan, nu houd je er namelijk helemal niets aan want je hebt niets om vast te houden. Met halstertouw kun je net even omdraaien of bijsturen of wat dan ook.
Niks schijnveiligheid, tuurlijk als ze ECHT gaan, houd niets ze tegen, maar daar zitten nog vele nuances tussen hoor.

Reactie van de agent slaat desalniettemin nergens op :D

En voor die nuances heb ik geen touw nodig... Voor die nuances gebruik ik lichaamstaal, hand gebaren, m'n stem, m'n hele houding... Ze heeft een halster, mocht ik denken dat het helpt kan ik haar daaraan vastpakken, hoewel ik gemerkt hebt dat ze dan nog meer gaat drammen en zich sterk gaat maken tegen me ipv met me samen te werken. Ze heeft een touw, die ik ook vast kan pakken, mocht ik denken dat het helpt.

Maar goed, ik heb al meerdere malen gevraagd deze discussie ergens anders te voeren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:09

Goed, ik kan die van mij ook zonder touw of wat dan ook meenemen. Maar ik doe het alleen op afgesloten terreinen. Waarom? Iets tussen mijn oren waarschijnlijk, maar ik merk dat als zij angstig is ze het prettig vind dat ze steun heeft. Dan zoekt ze het contact op. En als ze een keertje schrikt en merkt dat ik het touw nog vast heb dan word ze meteen rustig. Ze heeft dan nog steun. Terwijl ze in 99,9% van de situaties dat touwtje helemaal niet nodig heeft en ik ook niet. Het gaat om die 0,1%. Als dat fout gaat vergeef je het jezelf nooit! Net zoals ik niet snel op een stalhalster zou gaan rijden, ondanks dat iedereen zegt dat het juist met mijn paard prima zou kunnen. Je zal maar net die ene situatie tegenkomen waarin je niet genoeg hebt aan het stalhalster en je paard er vandoor schiet terwijl je hem met een andere optoming wel had kunnen houden en een ongeluk veroorzaken! Ik zou er kapot aan gaan, echt! En dat is voor mij genoeg reden om het niet te doen, ondanks dat de kans verwaarloosbaar klein is volgens iedereen die ons kent.

Wij lopen regelmatig aan een los touwtje rond, ook door het dorp en zo. Maar ik heb het touwtje wel altijd vast. Gewoon, voor de zekerheid. Natuurlijk, als ze echt gaat heb ik niets aan dat touwtje. 500 kilo kan je niet bij je houden aan een dun touwtje, dat kan niemand en die pretentie heb ik ook niet. Maar er zit nog een hoop tussen rust en ervandoorgaan in blinde paniek in. En in die situaties kan het touwtje net uitkomst bieden.

Plus, ik moet er niet aan denken dat er iets gebeurd dat ik mogelijk had kunnen voorkomen door zelf het touw vast te houden. Ik geef een hond ook niet zelf de lijn, terwijl er zat mensen zijn die dat wel doen.

klaske93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:23

Goh, denk je een grappig verhaal te vertellen, laait er een enorme discussie op over hoe gevaarlijk het allemaal wel niet is. Nou ik moest om je verhaal lachen hoor.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:50

Active schreef:

heb de rest verwijderd

maar goed,waarom lezen ''jullie/jij'' niet !!! Er zat een hek tussen paard en de weg in dit geval kon het paard niet op je autotje springen en kon je dus veilig je weg vervolgen.

Waarom maken jullie er een reltopic van,blijft niet echt gezellig zo.
Laat iedereen in zijn /haar waarden. En bedenk je dat sommigen onder ons misschien een ander manier van communiceren hebben,met hun paard ,dan de gemiddelde nederlander met een paard.

Er is nu eenmaal wezenlijk verschil tussen paardenmensen en mensen met een paard. (zo en nu zal ik het wel weer gedaan hebben)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:55

Ik weet niet of deze al voorbij is gekomen, maar hier moest ik aan denken na de OP te hebben gelezen:
Citaat:
A woman is driving down the highway. The highway was originally in New York, but in the retellings I read both took place in Pennsylvania. The woman notices a police car behind her with his lights on and she starts to get nervous, planning what she will say when the officer pulls her over. The officer appoaches her vehicle and before he demands her license and registration, she chimes in, "I know! You pulled me over to invite me to the policeman's ball!"

To which he replies, "I'm a state trooper, ma'am. We don't have balls."

Upon realizing what he has said, he clears his throat, tips his hat and walks back to his car.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:59

_O- geweldig!!

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 00:06

Artikel 51 Regelement verkeersregels en verkeerstekens

1.Het is verboden rij- of trekdieren of vee zonder toezicht op de weg los te laten lopen.
2.Het eerste lid geldt niet ten aanzien van wegen die door het bevoegde gezag zijn aangewezen.

Nergens staat in het RVV 1990(voorzover ik het vinden kan.) dat het dier aan een touw vast moet zitten.... Of het verstandig is, is een tweede maar dat even terzijde... Dit artikel is speciaal voor los lopend vee..

Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

T zou kunnen dat ze het op dit artikel wel kunnen verantwoorden... Je kunt zoals hier al eerder omscheven genoeg situaties bedenken van wat er zou kunnen gebeuren....

Ik denk dat ondanks dat het tot nu toe goed gegaan is je altijd moet bedenken wat er idd zou kunnen gebeuren... en wat is het verschil om er toch even een halstertouw of longeerlijn aan vast te maken... je weet t immers maar nooit...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 00:08

Er zit een halstertouw aan vast.... Maar k ben net zo goed al eens naar buiten geweest (ik onder het zadel, vriendin naast haar paard) waarbij haar paard besloot dattie naar huis ging. Ze probeerde haar longeerlijn om een boom te slaan, maar tegen de tijd dat ze niet meer te verbaasd was om te reageren was haar paard al te ver weg... Touw hielp niets.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 00:10

volgens mij zat er wel gewoon een touw aan het paard, dus deze was wel aangelijnd :Y)
als het paard weg zou lopen, dan zou TS alsnog het touw kunnen pakken.
en zolang je paard langs de weg loopt, en jij loopt erbij, dan is er toezicht
en als het paard langs de kant van de weg loopt, ongeacht of deze vast zit of niet hoeft deze geen hinder te veroorzaken.
Ik denk dat mensen onder het zadel meer hinder veroorzaken met paarden die iets eng vinden en over de weg vliegen dan TS met haar aangelijde paard :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 00:15

Sjah, ik zou waarschijnlijk hetzelfde gereageerd hebben en hopelijk ook een boete ontlopen hebben.
Ware het niet dat dit mij nooit zal overkomen aangezien ik mijn paard niet los laat lopen.
Niet omdat ie zo wild is, of onbetrouwbaar, of niet verkeersmak of wat ook.
Maar alleen maar omdat ik geen zin heb in enorme schadeclaims. Het blijft een dier, dus onvoorspelbaar. Hij zou maar wel een keer schrikken, oversteken omdat er gras staat of wat ook en op de motorkap belanden, niet alleen heb je 3000 kosten aan je paard, ook nog eens 3000 kosten aan de auto en met pech betaal je je levenlang voor iemand die nooit meer kan lopen.
Ik heb geen zin om dat zelf te gaan betalen dus hou ik gewoon het touw vast, ookal is dat helemaal aan het einde en hangt het hele spul slap, maakt niet uit.

Roepen dat jouw paard dat niet zal doen is gewoon dom. Dat dachten al die andere eigenaren ook die met hun 300% verkeersmakke paard het bos in gingen, meededen aan een optocht, hun kind erop zetten enz enz. En dan de eigenaren van al die honden die na jarenlang lief bankhangen toch ineens iets geks deden. En die mensen leven dan nog wel 24/7 met hun hond, ik neem aan dat jij niet bij je paard op stal slaapt?

Het is gewoon onverantwoord, maar gezien de leeftijd van de gemiddelde bokker verbaasd me argumentatie niet zo.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 00:17

realmagic schreef:
Active schreef:

Waarom maken jullie er een reltopic van,blijft niet echt gezellig zo.
Laat iedereen in zijn /haar waarden. En bedenk je dat sommigen onder ons misschien een ander manier van communiceren hebben,met hun paard ,dan de gemiddelde nederlander met een paard.

Er is nu eenmaal wezenlijk verschil tussen paardenmensen en mensen met een paard. (zo en nu zal ik het wel weer gedaan hebben)

ja, je herkent paardenmensen altijd aan het feit dat als een paard niet bij ze blijft aan een touw, ze het touw maar weglaten. Dat noem ik niet communiceren met een paard...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 00:38

Ik denk trouwens, dat als je paard op n auto springt dat je hoe dan ook verantwoordelijk bent omdat je je voertuig niet onder controle had en er dus niet mee de weg op had moeten gaan...

En ik zeg niet dat ik denk dat mijn paard er niet vandoor kan gaan (ik heb regelmatig gezegd dat ik denk dat ze er best vandoor kan gaan), ik denk alleen dat ik de situaties waar ze ondersteuning en bevestiging nodig heeft van een leider aan kan zonder touw, en dat een situatie waarin ze alleen nog maar weg wil en screw de leider, ik ook met touw niets te zeggen zou hebben...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 00:41

Ja dat heb ik gelezen, vind het een heel domme redenering.
Dus als zij schrikt sta jij flink te gebaren dat ze rustig moet blijven? En daar reageert ze altijd op?
Ook als ze net de andere kant op kijkt?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 00:58

Leuk verhaal, de openingspost :)

Mijn paard loopt op eigen terrein ook zo los met me mee. (KWPN) En het is best een flink stuk lopen van het weiland naar stal en andersom.
Soms heeft ze een halstertouw, maar die hangt dan om haar nek, zeg maar.
Maar buiten het eigen terrein, zou ik het echt nooit durven.
Net die ene keer zal er maar iets gebeuren, waardoor ze brokken zou maken, of iemand raakt gewond.
Dan zou ik me toch vreselijk schuldig voelen.
Misschien zou met touw die brokken ook gemaakt zijn, maar de kans is wel kleiner.

Maar goed, het is fijn dat jij je paard zo vertrouwt en andersom natuurlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 01:02

Om even terug te komen op de openingspost: ik kan me voorstellen dat de agent de drang voelde om je iig er op aan te spreken dat je je paard los naast je had lopen. Dat er volgens de wet geen reden is om je op de bon te slingeren mag dan eigenlijk niet uitmaken.

Verder ga ik met degenen mee die zeggen dat je het paard op zijn minst vast had kunnen houden. Een touwhalster en een leadrope geven je toch net wat meer controle over het paard als hij wel de benen mocht nemen.

Ik ben een groot voorstander van Parelli, en als je op een gegeven moment op een paard kunt zitten en hem zonder halster en zadel door druk verkeer kunt sturen, is dat alleen maar mooi. Maar dan zit je erop en heb je met gewicht, been iig nog wat in te brengen als hij wel ergens van mocht schrikken.

Naast je paard staan en je paard schrikt en je hebt geen touwhalster, leadrope of stick bij je om iig de paniekreactie te doorbreken, dan heb je echt een probleem. Want ongeacht dat jij vindt dat je met halster en touw niets in te brengen hebt als je paard echt denkt: screw you: als je basis goed is, dan is dat geen probleem....
Het feit dat je er al aan twijfelt, is voor mij een teken dat je er niet zo zeker van bent. En dan vind ik je gedrag al helemaal onverantwoord.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 01:05

Tja, het is geen hond... En als je een paar schaapjes bij je had gehad had je nog kunnen zeggen dat je voor herder aan het leren bent.

Artikel 5 aanhalen vind ik schromelijk overdreven. Voor de show het touwtje vasthouden is niet veel moeite maar iedereen die een beetje logisch nadenkt kan wel bedenken dat als zo'n dier het in de kop krijgt je een paard (of koe/olifant/kameel/weet-ik-veel) never nooit niet gaat houden en ie toch wel los komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 01:09

Niet mee eens, Anne. Hoofd naar je toe halen en achterhand wegzetten is ook vanaf de grond te doen, dan is de motor eruit en een paard dat je met twee ogen aankijkt kan nooit zijn gewicht in de strijd gooien om los te komen. En dat kan je alleen maar doen met halster en touw.
Dat betekent dus ook dat je grondwerk echt perfect beheerst moet worden. En dat is zo vaak gewoon NIET het geval.

Dus ik ben het pertinent niet eens met de stelling dat je met halster en touw net zo weinig in te brengen hebt dan dat je je paard los hebt lopen.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 03:35

Het enige wat ik erover kan zeggen:

Die agent heeft je echt gewoon in de zeik genomen hoor, geloof me ;) .

En iedereen die maar denkt dat agenten schrijven omdat ze anders niet aan hun bonnen komen, dat is zo 2010 ! Dat is allang afgeschaft.

Als jij denkt dat je lkkr kan wandelen met je paardje op een weg waar je toch bijna niemand tegen komt dan moet je dat helemaal zelf weten.
IK denk heus dat TS ook wel snapt dat dit niet te doen is op een weg met veel verkeer en dat ze dan wel wat voorzichtiger is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:14

cinn87 schreef:
IK denk heus dat TS ook wel snapt dat dit niet te doen is op een weg met veel verkeer en dat ze dan wel wat voorzichtiger is.

Zou je denken? Ben er nog niet zo zeker van.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:18

Cassidy schreef:
cinn87 schreef:

En omdat jij er niet zo zeker van bent is het zo? Dat is een aanname Cassidy en aannames moet je nooit zomaar rondstrooien, krijg je lelijke verhalen van.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:23

Cassidy schreef:
cinn87 schreef:

Hmm nee, ik ook niet!
Heb de redenaties van de TS allemaal gelezen, maar vind ze echt kant nog wal slaan.
Het kwalijkste vind ik nog, dat dit topic vast ook wordt gelezen door jonge meisjes die hierdoor zich geroepen voelen om hun paard/pony die misschien iets minder goed afgericht is dan die van de TS ook lekker los te laten lopen.
Die op hun beurt ook wel inschatten dat zij hun paard genoeg onder controle hebben.