Ricciano's Crusador (4j) 1e x na revalidatie!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:57

TS, ik vind je een geweldig mens, dat je zó veel over hebt gehad om je paard er weer bovenop te krijgen. Knap beest en hopelijk gaat het zo voorspoedig dat je ook snel de sedatie af kan bouwen.

Ik heb zelf ook mijn paard opgebouwd met sedatie, nadat hij eerst weiderust had gehad, toen aan de hand moest gaan stappen en draven en daarna aan de longe had gelopen, maar zo enorm gek deed dat ik erop moest van de DA. Ons proces liep enorme vertraging op door het gek doen in de box, het land en aan de hand. Erop kan je alles in betere banen leiden, maar nadat ik het schot van dichtbij gezien had en zelf nog amper kon lopen, is hij ook verdoofd. Paard was zo gek dat hij zelfs in de box aan het springen was. Na anderhalve week met sedatie ging er een knop om en konden we weer zonder(mocht toen al half uur stappen en 2 keer 5 minuten draven).

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:03

Ts ik vin het super dat je dit allemaal over hebt voor je dier. Zullen er genoeg zijn die hem hadden opgegeven en gedumpt..
Ik zou als het de mijne overkwam precies hetzelfde doen, is ook een bommetje die je echt niet zomaar kan laten rusten
op de weide. Zou het alleen maar veregeren. En aan de hand lopen dan is al helemaal gevaarlijk en niet alleen voor je paard ook voor jezelf.
Het is echt een prachtig dier, en als ik het zo lees gaat het helemaal goedkomen :)!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:08

2005 schreef:
dressagelady schreef:
TS: Wat geweldig dat je paard weer back on track is, het rijden ziet er goed uit! Als ik in jouw positie stond had ik waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan. Toch opvallend dat de mensen met het hoogste woord hier geen benul hebben van revalidatie en het nut van sederen. Geniet van je topper, ga lekker zo door en laat je vooral niet gek maken!

Er zijn hier meerdere mensen geweest die netjes hebben uitgelegd ok dat je sedeert, maar geef hem geen tik dan. Maar daar wordt overheen gelezen blijkbaar... Krijg van dit topic een beetje het gevoel dat als je het niet eens bent met deze manier van doen, om wat voor reden ook, dat je een penny bent die niks van (sport)paarden weet.

Edit: ik vatte de opmerking totaal verkeerd op :)

Maar TS heeft toch ook uitgelegd met welke intentie hij die tik gaf?
Laatst bijgewerkt door dressagelady op 23-08-11 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:09

Ik heb toch echt met open mond bepaalde reacties hier zitten lezen. Ik heb vaker topics van de TS gezien. Imo is de TS een ervaren en kundige ruiter die, laat ik het gewoon maar even eerlijk zeggen, geen Jan-en-alleman-paarden op stal heeft maar absolute kwaliteit.

Er is een hoop energie (en waarschijnlijk geld) in het herstel van het paard gestoken, meer dan wat andere mensen zouden doen (al naar gelang de mogelijkheden). Dan wordt opbouwend met het paard gewerkt op voorschriften en onder het controlerende oog van een DA en er zijn dan nog bokkers die, om het maar even grof te zeggen, het lef hebben om hier aan te twijfelen...!? Zijn we ineens allemaal DA's? Kennen wij allemaal persoonlijk het paard, de TS, de DA, de situatie etc. etc.? Neeeeeeeh, maar Bokt zou Bokt niet zijn als we niet bijna allemaal (is zag gelukkig ook een paar hele goede reacties waar de TS ook wat aan heeft, zoals bijvoorbeeld die van Vudress) de bek lekker vooroordelend op half 8 los hebben hangen :roll:

Dan zag ik ook nog iemand posten dat er iets mis zou zijn met het paard wanneer deze met 4 al een peesblessure zou krijgen? Ik heb paarden van 2,5 (groen uiteraard) met peesblessure's gezien door idiote rodeo-acties op de wei? Een ongeluk zit in een klein hoekje. Mensen moet zich realiseren dat onze grote vrienden veel kwetsbaarder zijn dan ze op het eerste gezicht lijken...

TS, je doet het goed hoor. Ik geef je wel de tip om posts als die van Vudress even ten harte te nemen. Je moet gewoon altijd uit blijven kijken, een paard onder sedering te rijden brengt risico's met zich mee, hoewel ik wel weet dat jij je hier wel van bewust bent. Pas alleen een beetje op dat je enthousiasme en euforie je niet net over de grens slepen, zou doodzonde zijn als je weer een stap terug moet zetten als gevolg ipv vooruit. ;)

Zet 'm op, hoop over een half jaar of zo weer op een topic. Ben benieuwd hoe het er dan uitziet!

robincera

Re: Ricciano's Crusador (4j) 1e x na revalidatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:43

Diep triest weer Bokt! Toch wel apart dat er altijd nog tientallen mensen zijn die het beter denken te weten dan een DA.

Ik heb het altijd een prachtig paard gevonden en je weet zeker waar je mee bezig bent. Ik heb ooit eens wedstrijd gereden toen ze de dag ervoor geschoren was en (zwaar) gesedeerd. Heerlijke proeven gereden en nog nooit zoveel punten gehaald! Paarden kunnen echt wel wat hebben qua sedatie, die wegen nogal wat :+

Heel veel succes met 'm en het opbouwen!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:57

Sedatie lijkt me juist de meest diervriendelijke oplossing voor het welzijn van het paard. Mag ie toch lekker bewegen, maar met mate. Petje af voor de moeite die je er in steekt, lijkt me geweldig veel centen en tijd te kosten.
Maar het zal het allemaal waard zijn, want het is een spetter :)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:07

TS: Wat een gaaf dier, super wat je allemaal over hebt voor je paard daar heb ik echt respect voor _/-\o_
Snap ook al die reactie's niet menig mens heeft dit niet voor zijn paard over en bovendien zal je dierenarts het allemaal veel beter weten als de mensen hier. Succes met de revalidatie! :j

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:34

wat een prachtig beesje ik vind het ook een goede keuze dat je hem sedeert bij het rijden moet er tog neit aan denken dat je zown knap beesie naar de knoppe helpt als tie weer is ergens vanschrikt laat staan het geld wat er dan weer boven op komt

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:32

Wat een reacties hier weer op bokt! Iedereen doet met zijn paard, zoals hij denkt dat goed voor zijn paard is!

Je hebt echt een prachtig beest onder je kont! Dat je hem wat geeft voor het rijden vind ik goed, zo kan hij ook niets uithalen, wat weer een blessure kan veroorzaken!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 22:08

Oh jullie kunnen niet geloven hoe blij ik ben thuis te komen van werk, en deze reacties allemaal te lezen sinds vanmiddag. Stuk voor stuk bedankt! Ook voor die die vinden dat ik het helemaal verkeerd doe, ook bedankt voor die reacties maar daar ging het topic niet over dus daar heb ik geen SNARS aan :) Maar toch bedankt ;)

Allereerst, ik heb idd uitgelegd waarom die tik was, oké ja, door de sedatie komt deze reactie ook verder, maar ik weet toch wel dat mijn paard een minuut ervoor nog wel aan het been was en een minuut later niet? Dan mag ik toch even aanwijzen van jongen, je moet vooruit. Weet niet wat jullie onder een tik verstaan maar dat is voor mij (toch bij hem) een lichte aanraking met zn kont, aangezien hij niet echt te vinden is voor een zweep. Denk dat ik hiermee duidelijk genoeg ben geweest :)

@Adil: bedankt voor de steun, ik neem dat zeker ter harte, ik weet het , ik mag em niet over zn limiet gaan qua opbouw, niet te fanatiek worden, maar daar hou ik me bewust van tegen, wil niet dat alles voor niets is geweest :) Ik hou me mooi aan het voorgeschreven revalidatieschema :) Leuk te horen dat je mn paarden leuk vind! Ik had alweer een heleboel negatieve reacties verwacht in de tijd dat ik niet op bokt was :D

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 11:55

Vandaag weer een beetje minder gesedeert en hij was al lekker actief, been eraan en hup weg, zo is het te doen, hij is bij de zaak maar toch net dat frisse dat eraf is. Hopelijk binnenkort zonder! :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:02

Ziet er goed uit!
Fijn dat je weer langzaamaan kunt opbouwen.
Je hebt een mooi paard!

Ik snap werkelijk waar niks van die mensen die constant zitten te zeuren dat het niet goed is of blablabla..
Het is TS' paard en TS heeft waarschijnlijk de opdracht gekregen paardlief weer wat beweging te mogen geven, dan doet TS dat.
punt..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:49

Y_DG schreef:
Vandaag weer een beetje minder gesedeert en hij was al lekker actief, been eraan en hup weg, zo is het te doen, hij is bij de zaak maar toch net dat frisse dat eraf is. Hopelijk binnenkort zonder! :)

Kijk eens aan, super zeg!! Hopen dat je die stijgende lijn kunt vasthouden!

En lekker geslapen vannacht? :D

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:58

sedatie middel krijg je niet zomaar dus TS zal dit zeker in goed overleg met de dierenarts moeten doen, neem dus aan dat het helemaal verantwoord gebeurd.
daarnaast vind ik het echt super dat er zodanig aan dit paard gewerkt word, moet je kijken wat een geld er in gaat zitten om hem er weer bovenop te helpen, zou zonde zijn om dit resultaat meteen weer te verprutsen door erop te gaan rijden en weten dat hij ontploft, heeft het paard ook geen zak aan als hij weer terug moet om te revalideren na 1 verkeerde stap, en als je het op deze manier voor kan zijn, waarom niet.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:32

Respect voor je dat je dit allemaal hebt gedaan. Werkelijk waar een schitterend paard die dankzij de revalidatie vast nog een heel succesvol leven gaat krijgen :D
Ik ga me totaal niet mengen in de discussie over sedatie, ik vind dat je t goed aanpakt en kan me de angst maar al te goed voorstellen dat hij door een stom iets een terugval krijgt of de blessure direct weer opduikt zo kort erna. Die van mij heeft op moment ook een peesblessure door een trap, en ik mag er over een jaar pas weer op, dus ik snap het volkomen :j Heb je ze eenmaal weer gezond, wil je t graag zo houden, helemaal als je kijkt wat het gekost heeft, zowel financieel als emotioneel. Succes met die mooierd!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:47

klomp schreef:
Y_DG schreef:

Kijk eens aan, super zeg!! Hopen dat je die stijgende lijn kunt vasthouden!

En lekker geslapen vannacht? :D

Ja echt goed hoor! Haha we zijn goed bezig ;) Hij hoorde paarden voorbij de bak komen maar zag ze niet en ooohhh dat had hij gehoord hoor, dat heeft hij altijd, als hij paarden hoort en niet kan zien word ie lekker heet. Zelfs nu, dus zo gek veel zal hij niet gesedeert zijn (ja het blijft nog wat hangen :D )

Haha ja eigenlijk wel hoor! De laatste pagina van mn topic heeft me toch wel deugd gedaan, toch te horen dat er mensen zijn die het met me eens zijn met onze manier van werken en wààrom vooral :) Vandaag met het revalidatiecentrum gebeld, en zn laatste trainingsschema even opgevraagd, blijkt dat ik hem minder hard zn pees belast dan hun deden, kunnen we het toch lichtjes aan gaan opbouwen per vijf minuten. Maar beter te weinig dan téveel :D

Bedankt voor de laatste reacties! Leuk te horen zoals ik net zei dat er toch mensen zijn die inzien dat dit het beste is voor mn beestje :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:11

Zo, wat een topic is dit!

Ik kan me eigenlijk heel goed voorstellen hoe de TS zich voelt. Ik weet precies hoe het voelt als je te horen krijgt dat de blessure van je paard kan verergeren/terugkomen als hij compleet uit zijn dak gaat. Je steekt er AL je tijd, energie, liefde en niet te vergeten, je centjes in om er alles aan te doen om hem beter te maken. Om hem dan de eerste keren licht te verdoven (in samenspraak met de DA) zal het paard alleen maar helpen op een goede manier te revalideren. Ik las ergens in t topic dat TS zei dat het hem niet uitmaakte als hij eraf viel, als zijn paard maar niet gek zou doen zodat hij weer geblesseerd zou raken. Ik heb de afgelopen maanden precies hetzelfde gezegd als ik weer eens de bak uitkwam nadat mijn Fries (dus geen bloedpaard :D ) weer rare sprongen had gemaakt terwijl we alleen mochten stappen. Ik heb er toen niet voor gekozen om hem te verdoven omdat hij niet elke keer zo tekeerging. Omdat de revalidatie niet helemaal liep zoals we hoopten hebben we besloten om hem na 6 maanden stalrust opbouwend op de wei te zetten. Nu staat hij bijna 3 weken onder lichte sedatie al hele dag op de wei, en ik ben de sedatie iom de VA aan het afbouwen. Ik ben blij dat de mogelijkheid er is om net de scherpe randjes eraf te halen, zodat hij happy en rustig in het weiland staat en zijn been er steeds beter uit gaat zien. Ik heb overigens ook nergens gelezen dat TS zijn paard maanden aan de sedatie wil houden, dat zal toch ook vnml voor het begin zijn.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:14

Y_DG schreef:
Maar beter te weinig dan téveel :D

En dat is het allerbelangrijkste, zeker met zo'n blessure!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 11:37

Idd die scherpe kantjes eraf zijn gewoon belangrijk, is gewoon nodig bij zo'n revalidatie van dergelijke blessure :) Bedankt voor je reactie! En idd beter iets te voorzichtig dan te fanatiek :)

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:42

Ik wil toch ook nog even melden dat ik het echt super vind wat je doet voor je paard en met je paard. Je had hem pas zo kort (als ik het goed heb) toen hij die blessure kreeg, toppie dat je je verantwoordelijkheid hebt genomen en er werkelijk alles aan doet dit prachtige diertje beter te maken. Je gelooft in dit dier en tad is ook aboluut te zien. Ik ben er dan ook van overtuigd dat je het beste met hem voor hebt. De gemiddelde huis tuin en keuken paardenhouder die er van overtuigd zijn dat ze zowel veearts, revalidatiearts, anky en gerco zijn, moet je gewoon negeren en niets van aantrekken, owee als iets niet volgens het bokt boekje gebeurd he? Ik wil je veel succes wensen met het herstel en hoop dat deze reacties je niet weerhouden nog eens een topic over de vorderingen te openen.

groetjes,

Carina

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:34

Ik heb ook in een soortgelijke situatie gezeten, een tussenpeesblessure bij een heul cooooole Friezel. Die veranderde in een moordlustig kreng omdat ze de hele dag in de box moest staan van da 1, die overigens eerst ook fijn de juiste diagnose op het verkeerde been stelde. Dus gewoon fijn sederen dat dier, geen zin in een ritje lang het ISS omdat ze anders je hoofd van je romp probeerde te scheiden, of dusdanig de stal uitkwam dat je er als het spreekwoordelijke tekenfilmpoppetje erachteraan wapperde.

Dus voor al degenen die het nog nooit hebben meegemaakt om met een F16 aan een touwtje "gecontroleerd te stappen" zou ik zeggen... Probeer dat eerst voor je je conclusies trekt. Er is namelijk niets zieligs aan een gesedeerd dier dat daardoor veilig kan revalideren én weer helemaal gezond en blij wordt, ipv niet gesedeerd en een chronische blessure kan overhouden, waardoor de mogelijkheid dat het geen pijnvrij leven en dus enkeltje da tegemoet zou kunnen zien een behoorlijk stuk groter wordt.

En Gulpje verwoordt het prima, kan ik verder weinig aan toevoegen.

xxonbekendxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:16

Ik vind het een mooi paard! :D Ziet er ook netjes uit. ;)
Ik zal als ik jou was, een beetje stappen ofzo. Niet gelijk te veel doen en desnoods zet je hem nog even op stil.. ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:13

Wow, wat super zeg, hij doet 't weer! *\o/*
wat een enorm gaaf paard, en wat ontzettend fijn dat je 'm na die lange revalidatieperiode weer rustig aan op mag gaan bouwen!

ik wens jullie samen veel geluk, plezier en succes toe!

heb niet de 7 pagina's reakties door geworsteld als je het niet erg vindt... :+

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:28

Ook ik heb geen 7 pagina's reacties gelezen. ;)

Wat een prachtig paard! :D Ik zat het filmpje van het zwemmen te kijken, dat is ook apart joh! Die bak wordt ineens heel diep? Schrok ie niet de eerste keer?
Ik vind je houding echt super netjes.

Heel veel geluk en plezier met dit prachtige paard!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:34

Y_DG schreef:
@wollinlotte: Bedankt! En idd, hopelijk kan het binnenkort zonder verdoving, we bouwen wel stelselmatig af hoor :) Ja ik heb een PRP behandeling laten doen en die doet wel goed zn werk. Heeft de jouwe ook een blessure?

@verto: oh wat een drama seg, eerst en vooral verdoof ik hem omdat hij vier maanden stil staat. Hij heeft in het revalidatiecentrum vooral gezwommen en op de loopband gelopen. De laatste maand mocht ie aan het draven en hebben ze het daar opgebouwd qua drafwerk. Nu mag ik wel al even rijden, maar het is wel nog een paard dat boordevol energie zit die van het minste geluid ontploft. Dat paard heeft vier maanden niet gewerkt he, welk braaf paard zou dan braaf blijven? Zonder verdoving wil ie teveel zijn energie kwijt wat ABSOLUUT vermeden moet worden!
En van die tik, ja ik heb hem een tik gegeven? Dat gaat niets doen aan zijn pees hoor. Wanneer je paard niet vooruit wil en hij reageert niet op je been, dan geef je ff een tik, hij heeft een blessure maar hij mag nog wel luisteren he ? Ik vind eerlijk gezegd dat je overdrijft hoor. Ik ben iemand die leeft voor zn paard en natuurlijk voor zn gezondheid, anders had ik hem ook niet naar dat revalidatiecentrum gedaan wat stukken van mensen kost. Ik ben heus niet onvriendelijk voor mijn paard wat jij zegt, of oneerlijk >;)

Uhm, de mijne :+ En tis thans niet dat dat van nature zo'n schatje is. 4 maanden is heus geen onoverkomelijke tijd. Dat ge hem verdoofd zal me op zich een zorg zijn overigens al moet ge toegeven dat uw begin bericht enigszins tegenstrijdig is. Maar een verdoofd paard vooruit tikken vind ik dan ook weer zo zo.. (en ja ik las al da ge hem al minder geeft maar het principe staat me tegen.. Wilt ge anders een testen hoeveel gij nog luistert onder verdoving? :) ) Paard is niet lui/reageert niet beperkt omdat hij niet wil maar omdat gij hem verdoofd.
Verder vraag ik me af of ge niet bang waart dat hij struikelde ofzo door die verdoving? -puur interesse deze laatste vraag trouwens-

Edit: En nog even toevoegen dat ik het rijden er enorm vriendelijk en fijn vind uit zien! Ge zijt één van de eerste mannen da ik netjes zie zitten eigenlijk +:)+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-08-11 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt