Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
esmir schreef:Alles op zijn tijd, waarom zo overhaast, een paard allemaal truukjes aanleren. Ik zie daar totaal de meerwaarde niet van bij een (jong) paard, zeker als daar vanaf veulen aan al mee begonnen wordt. Dit paard zal afweikend gedrag gaan vertonen, al dan niet gevaarlijk. En misschien worden jullie wel heel blij van dat onnatuurlijke gedrag.. Dat mag, maar er is volgens mij niets mis met de ongezoute mening van Phiabink.. En sterker nog denk ik, dat ze gelijk heeft, omdat er in de beginfase van de ontwikkeling een fout wordt gemaakt, die nooit meer hersteld kan worden.
Daarbij ben ik erg benieuwd naar jouw uitleg van VD, H_Nalanta, ik zie iemand een commando geven, paard doet iets voor een beloning, en krijgt deze in de vorm van een klik en/of snoepje.. dat is toch niet meer of minder dat een kunstje voor en snoepje, of ben ik dan gek.
Citaat:Wat een onterechte conclusie zeg..
PhiaBink schreef:Een paard zien zitten in de wei, laat me niet lache!! Hij zal wel jeuk aan zn kont hebben gehad, wormpjes misschien!! Dat deed een welsh van mij ook, als hij jeuk aan zn kont had. Een ander gebruikte een boom om te schuren als ze jeuk hadden.
VD is commerciele tak geworden. Zie Equitana en Horse event en dat soort dingen. Paard kunstjes laten tonen en hopen dat er meer dat ook willen leren. Dan wordt er flink getraint, want dat is speciaalDan wordt er vaak nog overtraint, want dat is leuk om steeds maar weer te laten zien hoe knap hun paard is. Foto's zeggen genoeg hier op bokt. De lichaamstaal van t paard laat iets anders zien wat de meeste denken en willen zien.
Mijn 4 paarden kunnen voetjes geven bij de smid en tillen hun voeten alleen maar op om te kunnen lopen. Zitten, steigeren en al dat soort fratsen hoeven ze niet te kunnen op commando en voor een snoepje. Het zijn paarden en geen honden! Als je al heel vroeg een jonge hengst dingen gaat aanleren is dat in de toekomst gevaarlijk. Nogmaals, vaak gezien!