En dan stort je wereld in elkaar :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:05

Daarom moet je RB enz inschakelen

er moet gewoon een Contract komen die ondertekend is door een Advocaat

Als de pension stal een offcieel bedrijf is kan er zelf incasso komen,,

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:06

Hoezo contract? Er zijn bijna geen stallen die werken op contract. Die mensen willen wat van hem, niet andersom.

Wat betreft incasso: dat betekent dat er een incassoburo ingeschakeld moet worden. Dit kost de staleigenaar ook geld. Bovendien loopt het te betalen bedrag dan op door incassokosten die erbij komen. En wanneer er in eerste instantie al niet aan de maandelijkse verplichting voldaan kan worden, zal een incassoburo inschakelen het alleen maar onwaarschijnlijker maken dat er betaald wordt. Vandaar dat er maar weinig stallen zijn die op deze manier werken.
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 05-12-10 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:07

Gentlegiant schreef:
Mallow schreef:
Als jij bij een pensionstal gaat staan zijn er een aantal dingen die jij huurt voor een afgesproken bedrag per maand. Wanneer jij dit niet betaald valt dit weer onder eigendom van de stalbaas.. Zo ook het paard.
Stalbaas zou hier makkelijk een zaak van kunnen maken, en die gaat de TS niet winnen ben ik bang..
Wettige eigenaar van een paard is degene die de kosten betaald. Juridisch gezien is dat in dit geval de staleigenaar.

Hier wil ik even op inhaken

Die moeten langer als een bepaalde tijd betaalt zijn
half jaar of jaar dacht ik

Ik dacht ook dat de staleigenaar dan moet kunnen aantonen dat hij alles geprobeerd heeft om zijn geld te krijgen. Met gewoon te stellen "ik heb het hen gezegd en meermaals gevraagd" komt ie er niet. Vandaar dus, als hij zijn geld wil, moet hij het maar via aangetekend schrijven en eventuele verdere stappen gaan opeisen.

Als hij dat doet en de eigenaar betaald niet, ook al is het paard weg, de diensten zijn wel geleverd en die dienen nog steeds betaald te worden. Dan kan hij dus naar de rechtbank gaan om zo zijn geld op te eisen. Als de eigenaar niet betaald na een aantal schriftelijke aanmaningen of via advocaat, dan is het dus de rechtbank die zal toekennen dat de staleigenaar inderdaad het merendeel van de kosten op zich had, dat hij inderdaad "eigenaar" wordt van het paard en dat het paard daar ook moet blijven tot de schulden afgelost zijn. Maar hij mag dat dus niet op eigen houtje beslissen, en er moet schriftelijk bewijs zijn dat de staleigenaar alles in het werk heeft gesteld om zijn geld te krijgen alvorens je tot inbeslagname kan overgaan.

Edit: zelfs als er geen contract is, de eigenaar heeft toch welde contactgegevens van de eigenaars die hun paard bij hem stallen? Dus ze kunnen niet zomaar ineens van de wereldbol verdwijnen. Wat hij wel kan doen, en waarschijnlijk ook zal doen, is een bewijs opstellen en laten tekenen dat er nog openstaande kosten zijnen dat deze nog betaald moeten worden alvorens hij het paard laat vertrekken.

Om deze reden, maar ook nog andere, sta ik dus op een stal mét contract, waarin alles duidelijk genoteerd staat en door beide partijen getekend. Geeft niet alleen duidelijkheid voor de uitbaters, maar ook naar mij toe, en ook wat er juist valt onder de "dienstverlening". Heb het eerst door boekhouder en advocaat laten doorlzen, met hun goedkeuring pas paard verhuiisd en getekend en eerlijk gezeg, ik zou niet ander meer willen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-10 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

amsterdam_30

Re: En dan stort je wereld in elkaar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:10

Ik vind zeker niet dat ze de rekening niet moeten betalen!! Als de pony nu blijft staan, wordt de rekening gewoon te hoog..
Ik zou er daarom voor kiezen de pony weg te halen en dan af te gaan betalen..

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:12

Aangetekende brief moet 2 of 3 keer verstuurt worden

Ik heb echtwel contracten heb dan geen pension op het moment maar alle contracten zijn onder tekent door advocaat dan hebben we teminste recht van spreken en een poot om op te staan

Hier is het voor beide partijen maar afwachten

De kosten zijn hier voor meer als een half jaar ik weet wat TS daar betaalt voor stalling ;)
minder als 100 euro

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:13

amsterdam_30 schreef:
Ik vind zeker niet dat ze de rekening niet moeten betalen!! Als de pony nu blijft staan, wordt de rekening gewoon te hoog..
Ik zou er daarom voor kiezen de pony weg te halen en dan af te gaan betalen..

Maar als de pony ergens anders staat moet er ook betaalt worden

Hier in de regio vind je niets onder de 100 euro echt niet
Hij staat daar zeker goedkoper

Hier betaal je al snel 150 euro voor iets en dan heb je nog lang niet alles erbij

Overigens vraag ik me af of het paard er wel goed bij staat ivm hoefsmid en DA

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:19

oooh oke.. ik begreep dat ze 300 euro per maand betaalde.. vandaar dat ik opperde om naar een goedkopere stal te gaan!
Maar hier betaalt haar moeder niet en kan TS er niet op rijden.
Ik zou alsnog verhuizen en een bijrijdster nemen.
Of iemand zoeken die wil betalen om de pony daar te mogen rijden.
Lopen de kosten niet op en kan TS proberen te sparen en vader overtuigen.

TS: kun je met je vader praten en vertellen dat ze de pony desnoods gaan verkopen als hij niet betaalt? Dat zal niet al te lang meer gaan duren als je vader al een half jaar niet betaalt. Ik vraag mij wel af hoe het zo ver kan komen dat er al 6 mnd niet wordt betaald??
Gevaarlijk.. want zo raak je nog je pony kwijt en de staleigenaar kan ook niet van de lucht leven (en het kost hem gewoon geld).

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:20

Gentlegiant schreef:
Aangetekende brief moet 2 of 3 keer verstuurt worden

Ik heb echtwel contracten heb dan geen pension op het moment maar alle contracten zijn onder tekent door advocaat dan hebben we teminste recht van spreken en een poot om op te staan

Hier is het voor beide partijen maar afwachten

De kosten zijn hier voor meer als een half jaar ik weet wat TS daar betaalt voor stalling ;)
minder als 100 euro

Hoezo voor beide partijen maar afwachten? Gelukkig heb je in Nederland ook nog zoiets als de wetgeving.

Ik ben benieuwd of die contracten waar jij het over hebt rechtsgeldig zijn, heb je die bij een notaris op laten stellen net als bijvoorbeeld een hypotheekakte? En wat spreek je daar dan in af? Dat er aan de betaalverplichting voldaan moet worden? En hoe handel je dan als dat niet gebeurt? Waarschijnlijk hetzelfde als iedere andere willekeurige stal zonder contract lijkt me. En naar je geld kun je fluiten want van een kale kip kun je niet plukken toch?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:22

Zijn opgesteld door een notaris
Ik heb dus geen pension klanten dus het gaat hier niet over een pension contact wel een soort gelijk contract

Dit doet mijn moeder allemaal weet er het fijne ook niet van
Maar wij kunnen wel incasso inschakelen dat is een aantal jaar geleden ook gebeurt
En dan komt z'n contract echt wel goed van pas

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:24

inderdaad voor dat je het van de daken gaat schreeuwen kun je beter ff afwachten... het komt zich niet aan op 2 dagen...

als je vader een fatsoendelijk man is, dan betaald hij t netjes, dat hun uit elkaar zijn heeft je totaal niks met jou te maken

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:26

Tjaa maar als het geld er niet is van vader en moeders zijnde

Want wat ik uit het verhaal begrijp kan de vader het niet betalen...

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:28

Pfoeh wat een rot situatie zit jij in zeg!
Ik zou, als ik jou was, doen wat de meeste mensen hier zouden doen en je paard (desnoods met advocaat, politie, rechtsbijstand of wat dan ook erbij) ophalen, want ten eerste worden de kosten alleen maar hoger, en ten 2e raakt die staleigenaar er ook steeds meer zat van (en hee, geef hem eens ongelijk) en loop je kans dat ie op een dag gewoon stopt met voeren oid. En dan ben je nog veel verder van huis..!
Succes in ieder geval! :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:30

Gentlegiant schreef:
Zijn opgesteld door een notaris
Ik heb dus geen pension klanten dus het gaat hier niet over een pension contact wel een soort gelijk contract

Dit doet mijn moeder allemaal weet er het fijne ook niet van
Maar wij kunnen wel incasso inschakelen dat is een aantal jaar geleden ook gebeurt
En dan komt z'n contract echt wel goed van pas

Dan begrijp ik nog steeds de voordelen er niet van eerlijk gezegd.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:32

Nouja laat maar zitten wij hebben er wel degenlijk wat aan

Ik kan alleen maar hopen dat vader betaalt van de TS
En duimen voor de TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:32

De mama van de TS wil wel stalgeld betalen, maar enkel als de pony in het nieuwe pension vlakbij huis staat. Ik neem aan dat ze het dus wel kan missen hoor, die centjes, maar ze wil het nu gewoon niet ophoesten omdat de pony nog staat op het pension dat dichter bij de papa is.

Maw, als ik het goed snap: Pony staat icht bij papa, dus ze kan er enkel heen als ze bij papa is. Niet als ze thuis is, bij mama. Dus wat zegt mama? Hier bij mij heb je niks te zien met die pony, da's voor de vaderperiodes, dan dient hij er ook maar voor op te draaien. KOmt hij op het nieuwe pension, kan de TS erheen tijdens de periodes dat ze bij mama is, en dan wil mama dus wel betalen.

Het is geen kwestie van wel/niet kunnen betalen, het is eerder een kwestie van wel/niet willen betalen.

Ik ging vroeger ook tennissen, maar deed dat enkel in het weekend, en dan was ik altijd bij mijn vader. Mijn moeder stak dus ook geen cent in dat stukje sport, was allemaal voor papa, omdat bij het "papagedeelte" hoorde.
Paardrijden deed ik eerst enkel op woensdag, toen betaalde mama alles want tijdens de week was ik bij haar. Later ben ik overgegaan op 2x/week of les in het weekend, en dan ging papa ook bijleggen. Diegene die er dan net was om te op te halen betaalde het nieuwe abo :) Toen ik 16 werd zijn ze overgegaan op gewoon enkel nog zakgeld geven, niks meer betalen en moest ik zelf maar zorgen dat ik er kwam en sparen voor wat ik graag wilde.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:37

Gentlegiant schreef:

Als er nu al geen geld is hoe moet het in de toekomst dan?
Het is hard voor TS maar het zou verstandiger zijn als de pony verkocht wordt. De stalhouder is nu ook de dupe van het wanbetalen, straks op een nieuwe stal krijg je waarschijnlijk hetzelfde gedonder.
Ik vind wel dat veel mensen hier onrespectvol over de stalhouder praten, die wil ook gewoon zijn geld zien en als de pony weg is dan kan hij daar helemaal naar fluiten. Dat de schulden nu alleen maar meer oplopen is onzin want op een andere stal zal er ook betaald moeten worden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:42

Ikima schreef:
Gentlegiant schreef:

Als er nu al geen geld is hoe moet het in de toekomst dan?
Het is hard voor TS maar het zou verstandiger zijn als de pony verkocht wordt. De stalhouder is nu ook de dupe van het wanbetalen, straks op een nieuwe stal krijg je waarschijnlijk hetzelfde gedonder.
Ik vind wel dat veel mensen hier onrespectvol over de stalhouder praten, die wil ook gewoon zijn geld zien en als de pony weg is dan kan hij daar helemaal naar fluiten. Dat de schulden nu alleen maar meer oplopen is onzin want op een andere stal zal er ook betaald moeten worden.

Het is niet een kwestie van niet KUNNEN, maar van niet WILLEN betalen omdat mama vindt dat papa dat maar moet doen omdat hij toch al nooit bijdraagt in de kosten.

Waar de mama niet bij stilstaat is dat wanneer zij weigert de oude stalling te betalen, ze daar de pony en de dochter wel mee heeft maar de vader niet.
Dit betreft dus gewoon een ordinair conflict tussen twee gescheiden mensen over de rug van de pony en de dochter.

En die staleigenaar is ook de dupe want die behoort gewoon zijn centen te krijgen.

Wat TS dus moet doen, is mama er van overtuigen dat zij hiemee de dochter en de pony en de staleigenaar benadeelt en dat de vader er waarschijnlijk geen nacht slechter van slaapt. Bovendien lopen de kosten steeds verder op op die oude stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:49

Inderdaad Maikeltje, en wat ook nog meetelt, is dat de verstandhouding mamaa vs papa er ook niet beter op wordt.

Ik snap ergens wel dat mama geen zin heeft om op de draaien voor de kosten die papa eigenlijk moet betalen. Het kan heel goed zijn dat die man dan denkt "nou da's dan ook weer opgelost" en er verder geen seconde meer bij silstaat. In het slechtste geval denkt hij misschien wel "als ik koppig genoeg doe betaaldt zij het blijkbaar dus toch, handig om te weten". Laat ons nou even hopen dat het niet zo'n type is.

Wat mama ook kan doen, is de kosten betalen, laten noteren door de staleigenaar dat zij de schuld heeft ingelost en via haar advocaat alles (of misschien de helft) ervan terugeisen van de vader. Volgens de wet zijn ouders verplicht om bij te dragen in de onkosten voor hun kinderen.
Het enige punt wat lastig kan zijn is dan hoeveel papa moet teruggeven aan mama. Staat het op papier bij de staleigenaar at papa akkoord was om zelf de volle pot op te hoesten of staat het in de overeenkomst van scheiding dat die kost tot zijn deel behoorde, dan is de kans groot dat hij dat volledig moet terugstorten.
is daar niks over gezegd en staat hetnergens op papier, dan is de kans weer groter dat hij maar 50% moet teruggeven, dus €300 van de €600, vanuit het standpunt dat beide ouders evenveel verantwoordelijkheid hebben in de onkosten mbt de kinderen.

In elk geval zu het de TS wel al een pak leed besparen, en ik vind persoonlijk dat je als moeder de vete met je ex-partner daarvoor maar even opzij moet zetten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:52

Het bedrag aan schulden splitsen zou ik ook een mooie tussenweg vinden. De pony stond op die stal toen ze nog samenwoonde vermoed ik (Ik denk iig dat uit het verhaal te halen) wat betekent dat de pony IMO de verantwoordelijkheid van beide ouders is tot TS 18 is.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:57

Varekaj schreef:
Inderdaad Maikeltje, en wat ook nog meetelt, is dat de verstandhouding mamaa vs papa er ook niet beter op wordt.

Ik snap ergens wel dat mama geen zin heeft om op de draaien voor de kosten die papa eigenlijk moet betalen. Het kan heel goed zijn dat die man dan denkt "nou da's dan ook weer opgelost" en er verder geen seconde meer bij silstaat. In het slechtste geval denkt hij misschien wel "als ik koppig genoeg doe betaaldt zij het blijkbaar dus toch, handig om te weten". Laat ons nou even hopen dat het niet zo'n type is.

Wat mama ook kan doen, is de kosten betalen, laten noteren door de staleigenaar dat zij de schuld heeft ingelost en via haar advocaat alles (of misschien de helft) ervan terugeisen van de vader. Volgens de wet zijn ouders verplicht om bij te dragen in de onkosten voor hun kinderen.
Het enige punt wat lastig kan zijn is dan hoeveel papa moet teruggeven aan mama. Staat het op papier bij de staleigenaar at papa akkoord was om zelf de volle pot op te hoesten of staat het in de overeenkomst van scheiding dat die kost tot zijn deel behoorde, dan is de kans groot dat hij dat volledig moet terugstorten.
is daar niks over gezegd en staat hetnergens op papier, dan is de kans weer groter dat hij maar 50% moet teruggeven, dus €300 van de €600, vanuit het standpunt dat beide ouders evenveel verantwoordelijkheid hebben in de onkosten mbt de kinderen.

In elk geval zu het de TS wel al een pak leed besparen, en ik vind persoonlijk dat je als moeder de vete met je ex-partner daarvoor maar even opzij moet zetten.

Inderdaad. Het probleem ligt er nu, dat moet opgelost/betaald worden. Wie wat achteraf gaat betalen moeten die twee dan zelf uitvechten maar zonder tussenkomst van dochter.

TS: als je bovenstaande post van Varekaj nu eens aan je moeder laat lezen, zij weet wat er afgesproken is bij de uitspraak van de scheiding. Dan zou ze haar deel later, zonder dat jij of de staleigenaar daar nog verder de dupe van zijn, evt terug kunnen claimen bij je vader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:20

Opgelet, als mama akkoord gaat kan het nog dat het een tijdje duurt eer ze het geld zelf ook terugziet, die kans zit er altijd in. maar persoonlijk heb ik ook zoiet van je begint samen aan kinderen, je gunt je dochtr een pony, jullie gaan dan uit elkaar, moeten dat kind en de pony er dan de dupe van zijn omdat jullie niet meer door 1 deur kunnen?
Het is niet dat ze geen pony mag of dat het niet betaald kan worden, het zijn simpelweg 2 volwassenen die elkaar met de vinger wijzen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:44

Het was toch een paar weken geleden al duidelijk dat de vork zo in de steel zat?
Het is een combinatie van niet kunnen en niet willen.

Ik had verwacht dat vader en moeder er inmiddels wel uit waren gekomen, maar dat is dus niet zo. Dit kan zo nog eeuwen gaan duren en de staleigenaar heeft geen eeuwen geduld...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:46

Ik ben weleens benieuwd naar een update van de TS....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:02

je kunt wel 100 pm betalen.. maar hij mocht toch niet mee totdat het betaald was.. Dat zou dus 6 maanden duren. En je moeder wil pas betalen als ie er is. Hoe wil je die 6 maanden overbruggen dan? Dan kost het paard ook weer wat.
Lastig pakket, ik zou beginnen met verkopen van onnodig spul. En dan ook kritisch zijn wat je echt nodig hebt houd je, de rest verkopen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:07

Ik zie maar 1 logische en eerlijke oplossing, paard verkopen, niet leuk misschien maar het is niet anders