Morgen komt een Portugese droom uit...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Re: Morgen komt een Portugese droom uit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 23:11

Hihi, diep van binnen is hij een hengst zonder ballen :D

@ Onley, nee zeker niet te hard van stapel. Na transport heeft meneer eerst een rondje bak gelopen aan dehand en toen op stal gegaan. Kans om los te gooien of los in de bak te zetten is er wel, maar vertrouw ik niet. Er is namelijk een enorm lage bakrand en zijn altijd wel merries in de buurt. Dus daarom longeer ik hem, helft van de rijbak. Longeer hem liever (wat hij al vanuit portugal ook kent) dan dat ik hem losgooi met de kans op door/over het draad naar de merries toe met alle gevolgen vandien..

Er word elke dag minimaal een half uur met hem gestapt aan de hand en daarvoor gespoeld. Even wat beter lezen, asjeblieft :)

Marcha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:34

Wat leuk dat je een garranu hebt gekocht! Ik vind het zulke leuke, slimme en hard werkende beestjes! Toen ik een tijd in Portugal zat heb ik er ook met eentje gewerkt en die is toen in een hele korte tijd van helemaal groen/gevaarlijk naar heel lief en onder het zadel gegaan.
Als ik het geld zou hebben zou hij hier heen komen!

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:21

Wat een leuke pony! <3
Heb het topic doorgelezen en je mag echt heel trots op jezelf zijn.
Maar hij is al het geregel meer dan waard!! Wat vind je vader er nu van?
Als je dat koppie ziet kan je toch niet anders dan smelten!!
Heel veel plezier en geluk samen!

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:25

wat super leuk zeg! Gefeliciteerd! :D
Geniet lekker van je paardje! :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 22:43

Pfff! Meneer heeft een zwelling bij zn pielemans. Kwam aan op stal en schrok me kapot, dacht dat het onstoken was en ik dus gelijk in paniek! Blijkt het normaal te zijn na castratie en had het eigenlijk al eerder moeten hebben... Dus vandaag heel lang gelopen en gekoeld. Met als gevolg dat ik laat was met postlopen. Heb met hem in de longeerbak gestapt aan de hand, maar er lag ook een hele grote plas in de vorm van een ring. En aangezien meneer water maar niks vind hadden we schriktraining. (Eerst sprong hij in een grote sprong over een klein plasje, stond hij ineens al trillend voor je..) Dus na wat oefenen liep meneer er zelf doorheen, te stampen en te doen.. Lekker met zn neus erdoor, stampen, briezen en spelen. Uiteindelij was hij aan het krabben, dus gauw uti het water gehaald. En is hij op het droge gaan rollen. Ging nog ietwat moeilijk vanwege de zwelling maar hij heeft het toch voorelkaar gekregen om zichzelf lekker vies te krijgen... Toen stond hij op en zat zijn mond vol zand en bloed, blijkt dus dat hij een tandje boven zijn voortand heeft zitten. Deze steekt iets uit het tandvlees en is, hopelijk, een wisseltand/dop. Op deze leeftijd beginnen ze namelijk met wisselen.

Vandaag dacht ik ook, laten we een skijken hoe hij op andere paarden reageert. Iemand bood aan om haar rustige tinker te pakken en ze beide aan de hand te houden. Naaa, meneer is tochnog op en top hengst.. Het was snuffelen en meneer stond rechtomhoog te klauwen naar de tinker. Vet een getrap daarna en de tinker stond er nog heel rustig, gelukkig niets geraakt want heb hem gauw weg kunnen trekken. Schrok me kapot! Weet niet hoe dat straks moet, zo'n klein pittig C-hengstje tussen allemaal eponys en grote paarden.. Ben opzich niet bang dat die andere paarden iets overkomt, maar vooral dat meneer door draad vliegt of gewond raakt. Hij is zo pittig wat dat betreft, weet niet of ze dat zullen accepteren. (Hij is alleen pittig dus bij paarden, aan de hand erg rustig, behalve bij de ruinen die binnen 3 meter van hem staan... Dan vind hij zichzelf toch net wat te stoer om als een sulletje mee te lopen. Maar gaat na wat oefenen en 'neee' al beter.)

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:46

hahaa pris wat een verhaal xd :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 22:50

Hihi, ja he! Was me ook wel een dag hoor... Was erg trots dat hij ipv over een plasje sprong, gewoon daar door hetw ater liep te stampen.

Zal morgen, als het goed weer is, weer foto's maken! Hij is nu al wat aangekomen en lang niet zo schraal meer.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:54

Ik denk dat hij met de tijd wel wat kalmer wordt tegen andere paarden hoor. Mijn ruintje was als hengst en net-castraat ook nog heel fel tegen andere paarden inclusief maaien en brullen, maar naarmate de tijd verstrijkt wordt hij steeds rustiger en laat hij het maaien en brullen achterwege. Bij hem heeft dat echt wel een maandje of 3 á 4 geduurd.

Mooi dier is het!

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:58

aah lekker pris! :)
beter!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 23:02

Okee, gelukkig! Alleen had gehoopt dat het sneller over was, staat nu bijna de hele dag op stal. Geen mogelijkheid om hem apart te zetten, pensioneigenaar is bang dat hij door de draden gaat. Dus hij komt waarschijnlijk volgende week al in de ruinengroep. Bestaat uit minimaal 1 epony (de tinker). Opzich, nu hij nog wat hengstengedrag heeft kan hij misschien beter weerstand tegen ze bieden. Of niet?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:04

Hij kan wellicht beter weerstand bieden, maar ook het een en ander uitlokken met zijn gedrag natuurlijk. Die van mij liep echt anderen te provoceren. :=

Het zal wel schelen dat hij in een ruinengroep komt, dan zijn er in ieder geval geen merries aanwezig om over te knokken. Ach er zullen sowieso wel wat klappen vallen, maar vergeet niet dat die kleintjes vlug weg kunnen komen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 23:28

Maar er staan een paar weides verderop wel een merriegroep, dus hij kan ze wel ruiken... Maar de rest van de ruinen is al heel lang ruin, is dus de enigste die net gecastreerd is.

Naa, hoop dat hij het overleeft :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:29

Als je kunt, bind dan wat lapjes of plastic tasjes om de zoveel meter aan de schrikdraden dat hij kan zien waar ze zijn. Want hier zijn ze niet gewend aan zulke iele dingetjes, hij is tussen muren en houtenomheiningen groot geworden. Overigens tussen andere hengsten en merries, dus ik begrijp niet waarom hij ineens zo macho is. Ik denk dat hij wil duidelijk maken dat hij voor niemand bang is omdat hij anders misschien als zwakkere gezien kan worden.

Wel de schok even uit laten zetten als je aan de gang gaat met iets eraan binden, uiteraard...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:33

Nou doe maar voorzichtig.. Spannend altijd dat inscharen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 16:25

Lusitana schreef:
Als je kunt, bind dan wat lapjes of plastic tasjes om de zoveel meter aan de schrikdraden dat hij kan zien waar ze zijn. Want hier zijn ze niet gewend aan zulke iele dingetjes, hij is tussen muren en houtenomheiningen groot geworden. Overigens tussen andere hengsten en merries, dus ik begrijp niet waarom hij ineens zo macho is. Ik denk dat hij wil duidelijk maken dat hij voor niemand bang is omdat hij anders misschien als zwakkere gezien kan worden.

Wel de schok even uit laten zetten als je aan de gang gaat met iets eraan binden, uiteraard...

Okee bedankt voor de tips! Ga ik mee aan de slag. :) Tja, ik denkd at het gewoon even laten zien was dat Meneer de stoerste op het terrein is 8-) Ach, heeft geen problemen gegeven, was alleen even schrikken.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:10

Gefeliciteerd hoor, leuke pony. Het ras trekt mij ook moet ik zeggen maar de afstand is te groot qua reiskosten om te overwegen er een te laten overkomen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 22:23

Nou, ik wist dat meneer braaf was, maar bomproof?? Was eerst even gaan longeren, meneer heeft wat bokjes gegeven en is een paar keen gaan scheuren en daarna erg rustig. Toen dacht ik, ach laten we naar buiten gaan, even de weg op (lange landweg waar wel autos komen, met 2 huizen waar paarden staan). Als hij vervelend doet gaan we gewoon weer terug, dacht ik nog (aan het eind van die weg is er een hele drukke weg). Maar nee hoor, echt een mak lammetje, bij eerste huis met paarden wat showerig maar daarna niet. Toen dacht ik, naa steken de weg wel over en lopen dan ee beetje door de woonwijk. En jahoor, meneer gaf geen kick. Toen doorgelopen naar een park, viaduct over, langs mijn school, door woonwijken langs mijn huis. Even wat gedronken, toen weer terug, nog even langs een vriendin waar hij is volgestopt met worteltjes, en weer naar stal.

Pffff en braaf dat hij was! Echt bomproof, is nergens van geschrokken of raar gedaan! We zijn bruggetjes over gegaan, zijn ingehaald door auto's, brommers en fietsers kwamen we tegen, trein is voor onze neus langsgereden, treinpoort die met lawaai naar beneden gingen, viaduct over, 2 meter naast een drukke, auto(snel?)weg gelopen, toeterende auto's, blaffende honden tegen gekomen, treinspoor over gegaan, langs benzinestation over de rotonde en hij gaf geen kick! Meneer was net een hondje, liep heel rustig achter me aan, beetje aan het kijken en oortjes naar voren maar zeker niet gespannen. Nog 2x gepoept en plasje gedaan. En na dat lange lopen was de zwelling helemaal weg, dus tis gelukkig niet ontstoken. Heb expres wat enge dingen meegepakt, zoals langs de weg lopen en echt, hij is gewoon verkeersmak en bomproof! Naa, had dit dus echt niet verwcht, hoofdstel in, longeerlijn en zweep mee. Ben uiteindelijk 1.5 tot 2.5 uur weggeweest, arm ding! Is natuurlijk helemal niet gewend om zover te lopen, zeker nu hij de hele dag op stal staat... Bedacht ik me toen we halverwege waren. Morgen doen we wel niks, ka hij bijkomen! Zelfs ik heb nu al enorme spierpijn...

Fotos komen morgen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:39

Heerlijk hè zo'n bom proof Portugees! Ik ben het ff kwijt.. Was hij nou ook bereden?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 22:46

Hij is al wel bereden/ingereden. Maar niet zo als hier in Nederland, echt aan het werk ofzo. Vooral over de straat crossen, vanw at ik van Simone begrepen heb. En echt heerlijk zeg, bomproof! Geen gevaarlijke situaties gelukkig, staat namelijk in een drukke omgeving met héél veel wegen, hardrijdende, toetereden auto's.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:50

Maar denk je dat je wel gewoon op kan stappen straks of hoe ga je dat aanpakken/uitproberen?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 22:52

Ik ga gewoon vanaf het begin beginnen, zal zeker niet opstappen en wegrijden worden. Eerst kijken wat hij allemaal kent en overal de tijd voornemen, absoluut niet overhaasten. Heb tijdgenoeg.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 23:01

Je hebt helemaal gelijk! Je ziet vanzelf wel hoe hij het oppakt. Misschien reageert hij wel net zo bom proof als vandaag..

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:14

Bom proof is goud waard!
Met rijden zou ik het zeker kalm aan doen.Hij is nog erg jong en nog lang niet uitgegroeid.Geef hem tijd.