[WN] Do's en don'ts voor de wedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hiphopje

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:45

die eerste foto, heet dat paard toevallig Flint??????
(dan heb ik daar ook nog een testritje op gemaakt vorig jaar, hihi)
Nee, die onderste twee foto's vind ik zelf ook niet echt 'showy'
Chaps word dus wel op prijs gesteld, boven een nette zwarte broek?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:50

spicegirl JIJ wilt een hoger niveau!
dat ga je echt niet krijgen in de beginners klassen, die zijn er om meer mensen op show te krijgen in de hoop dat ze de smaak te pakken krijgen en dat er talenten tussen zitten die het niveau op termijn omhoog brengen

hoe meer mensen er mee doen , hoe groter de kans dat de talenten boven komen drijven, ook al beginnen ze met een haflinger, weetikveelpony of kromme quarter
de goeie pik je er wel uit en als je die dan begeleid(zoals de paintclub echt doet) dan krijg je jeugdruiters die in Amerika winnen en landenreams die goud winnen op het EK

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:54

Tja ik zie bij de onderste dus een nette (voldoende lange) broek en bloes, gepoetste tack en een keurig gepoetst paard. Vind ik echt prima voor een beginners klasse..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:07

Ik vind die onderste absoluut niet verkeerd voor een beginnende wedstrijdruiter. Het is geen blingbling maar het is netjes en verzorgd. Sterker nog, deze ruiter heeft zelfs de laarzen en de riem op kleur bij elkaar, keurig!
Ik vind een hoop zilver en blingbling in de L5 vreemder dan dit.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:08

oke, dan ben ik al een heel stuk geruster voor mezelf.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 17:19

Ik zie bij de onderste een te korte broek, een ongevlochten paard, het ontbreken van wat voor een showpad/blanket dan ook.

Ik vind dit voor een daadwerkelijke wedstrijd, ook L5, te weinig. Ik zeg niet dat ze helemaal in het bling en zilver had gemoeten, maar er ontbreekt nog te veel aan om een mooi plaatje te geven.

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:40

HumbleTalent schreef:
Ik zie bij de onderste een te korte broek, een ongevlochten paard, het ontbreken van wat voor een showpad/blanket dan ook.

Ik vind dit voor een daadwerkelijke wedstrijd, ook L5, te weinig. Ik zeg niet dat ze helemaal in het bling en zilver had gemoeten, maar er ontbreekt nog te veel aan om een mooi plaatje te geven.

Ik zeg bij dont's: mensen afschrikken om wedstrijden te gaan starten.
Ik dacht dat je ook nog mee mocht doen omdat je het gewoon leuk vindt. Is het vlechtje en de blanket dan opeens belangrijk? Bij de hogere levels misschien wel, maar toch niet bij de beginners?

Dat zegt een recreatieruiter... :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:40

Ja, ook bij de beginners :j
Nee, niet tot in perfectie

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:35

precies rom! goed verwoord...
en nee spatter : IK wil geen hoger niveau. dat zal mij aan mn billen oxideren(een wel nette ruiter steekt dan alleen maar positief af).maar er word zat geklaagd over de WRAN.en dat het niveau daarvan niet noemenswaardig is...dit is al een eerste indruk die je geeft. kijk eens bij een L4/5 wedstrijdje. en beginners AQHA. er moet qua kleding, uiterlijk en verzorging toch een-minimale- maatstaf zijn.
is bij dressuur/springen en mennen toch ook ? en ook daar word niemand afgeschrikt.je begint alleen met een goedkopere of 2ehands outfit. en dat kan bij western ook prima.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:38

mensen moeten groeien in hun wedstrijden
niet iedereen heeft een westernstal om de hoek die aanwijzingen kunnen geven en/of de juiste winkels om spullen aan te schaffen
ze zien vanzelf waar ze iets missen en als een jury of omstanders ze daar op wijzen is het plaatje snel genoeg wel in orde
op een show is vaak ook de enige plek om aan de juiste blousen te komen

plaatje nummer 1 is keurig, nummer 2 mag gaan buitenrijden en nummer 3 mist wat puntjes
ik zou bij de haflinger de manen achter de oren zeker 15 cm wegscheren zodat het hoofd mooi vrij komt
manen lang vindt ik niet zo'n probleem bij dit ras mits netjes gewassen, maar dat zijn ze
voorpluk misschien in een staart of vlecht
de combinatie blauw /rood vind ik persoonlijk niet geweldig maar een mooie rooie of blauwe pad had er weer geheel van gemaakt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:40

spatter schreef:
mensen moeten groeien in hun wedstrijden
niet iedereen heeft een westernstal om de hoek die aanwijzingen kunnen geven en/of de juiste winkels om spullen aan te schaffen

exact het doel van dit topic :)*

spatter schreef:
op een show is vaak ook de enige plek om aan de juiste blousen te komen

lang leve internet!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:48

rom moeten ze wel eerst weten wat ze moeten hebben en dat zie je op show
voor mensen die al lang meedraaien is het vanzelfsprekend, voor een nieuwkomer niet
in engels is het makkelijk, allemaal standaard een pinquinpakje

ik vaak zat mensen ergens op gewezen, gewoon als medestarter, ook op rijdingen voor de wedstrijd
ik heb dat altijd normaal gevonden om elkaar te helpen
juist zenuwachtige beginners vinden het vaak fijn als je ze een beetje wegwijs maakt

ik heb veel gelest maar op die plaatsen werden er nooit of zelden een wedstrijd gehouden dus dat zag ik daar ook niet

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:53

ja maar- dan vraag je dat toch aan iemand ? je gaat toch niet op de bonnefooi meedoen ? je informeert toch ook WAT je moet rijden ?
iemand die lest op een gewone manege met een rose rijbroekje en kaplaarsjes, die vraagt toch ook een de instructie wat ze aan moeten op hun eerste wedstrijdje ?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:23

spatter schreef:
rom moeten ze wel eerst weten wat ze moeten hebben en dat zie je op show

Of in dit topic! Daar is het nu juist voor. (onder andere)

En mensen mogen altijd dingen aan mij vragen hoor, maar ga mezelf niet opdringen ;)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:45

spatter schreef:
in de engelse sport beginnen ze ook met trui en meestal witte rijbroek

Daar mag je echt nie mee starten nie :n Ookal zit je in de B, je moet echt netjes alles voor elkaar hebben voordat je de ring in komt.
En dat geldt ook voor WN ruiters.

De mensen die starten zoals op foto 2 nemen het wedstrijdrijden niet echt serieus, ga dan lekker boscrossen of wedstrijden rijden waar het totaalplaatje niet belangrijk is zoals TREC of wat dan ook.
Ik vind het PERSOONLIJK ook een beetje beledigend voor de organisatie en de judges, die er veel tijd en geld aan besteden en het heel serieus nemen :)
Laatst bijgewerkt door Vera op 03-09-10 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 20:46

Vera schreef:
spatter schreef:
in de engelse sport beginnen ze ook met trui en meestal witte rijbroek

Daar mag je echt nie mee starten nie :n Ookal zit je in de B, je moet echt netjes alles voor elkaar hebben voordat je de ring in komt.
En dat geldt ook voor WN ruiters.

De mensen die starten zoals op foto 1 nemen het wedstrijdrijden niet echt serieus, ga dan lekker boscrossen of wedstrijden rijden waar het totaalplaatje niet belangrijk is zoals TREC of wat dan ook.
Ik vind het PERSOONLIJK ook een beetje beledigend voor de organisatie en de judges, die er veel tijd en geld aan besteden en het heel serieus nemen :)

foto 2 of 3 bedoel je.. foto 1 neemt het juist wel heel serieus..

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:47

Foto 2, ik heb het aangepast :P

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:00

Sorry, maar hier toch een beginnersvraag.
Waarom is een 1-oor en snaffle een Don't? :o
Of vinden jullie het gewoon niet mooi! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:59

Moet ik mijn dubbel gebroken d Trensje toch maar in ruilen voor een snaffle als ik het hier zo lees. Logisch op zich maar wel jammer! Dat van die 1 ear en snaffle wist ik ook niet. Heb een super gaaf 1ear hoofdstel en zal toch eerst tijd met snaffle nog rijden... Maar dan moet ik dat hoofd stel dus maar in de kast laten liggen..

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:11

Kliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:31

Geen idee of het al geplaatst is en ik wil ook zeker de discussie niet weer beginnen/voortzetten. Maar er staat een do: neus en oogharen afscheren, en er was de discussie wel/niet zielig/niet zielig. in duitsland niet toegestaan enz.. In het regelementenboek van de WRAN staat dat het afscheren van tastharen en uitscheren van de oren niet gewenst is. Het is dus wel toegestaan begrijp ik hieruit maar wordt niet al positief gezien...
Zie regelementenboek WRAN paragraaf (nummer)278

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:36

in beginpost is aangegeven dat dit topic is voor de show do's en dont's, gericht vanaf L3 niveau.
dus waarom 2 pagina's ruzien over L5 ruiters wel niet?
ze kunnen hier leven hoe het moet en zelf KIEZEN welke onderdelen ze wel doen zoals het hoort en welke niet.
(geldt natuurlijk ook voor ruiters boven L5/L4).

dus snap de discussie niet.
dit topic gaat erover om duidelijk te maken wat wel/niet gewenst is in show. wat mensen daar uiteindelijk mee doen en hoe ze dit reclecteren op zichzelf moeten ze helemaal zelf weten.
dis zeggen 'oh maar dat mag want das is L5' snap ik niet, het is show of niet. en men kiest dan zelf waarin ze eventueel (nog) niet meegaan ivm finacien of smaak bv.
maar dan weten ze wel danzij dit topic hoe het eigenlijk zou moeten en maken ze dus zelf die keuze, simple as that.

Kliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:43

trouwens nog ff een vraagje, hoe zit het ook alweer met de niveau's en de verschillende bitten, mag je in de L5 starten op shanks of moet je in de L5 met snaffle rijden? Ik wil misschien volgend seizoen ook wel gaan starten (al krijg ik nu wel een beetje plankenkoorts als ik zo zie wat een ieder verwacht van de ander die een eerste wedstrijd komt rijden...)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:45

voor dat soort vragen verwijzen jij je naar het regelboek ;-)
das namelijk niet iets van do's en dont's maar gewoon vaste harde regels.
en die zijn (uiteraard.....) bij de wran anders dan bij andere organisaties.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:47

Dat staat allemaal gewoon in het regelboek ;)