Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:26

KoudbloedKim schreef:
Tja, als ik Kim harder aan wil pakken dan ik vandaag heb gedaan, zal ik een stroomstootwapen mee moeten nemen. :+
Dat lijkt me ook niet echt de bedoeling.

Zweepje meenemen als je wil gaan poetsen en als ze je bijna plet; geef je een ongelovelijke lel mee! En ja dat is misschien sneu, maar zij probeert jou ook pijn te doen. 1x duidelijk en dan zal ze er vast wel om denken!

Is er toevallig een ''professioneel'' iemand op stal of bij jou in de buurt? Misschien kan je die er eens naar laten kijken? Iemand die veel ervaring heeft met beleren, heropvoeding etc? Denk eerlijk gezegd niet dat het jullie met zn 2en lukt zo te lezen..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:31

Citaat:
Voor mij was mijn paard een aantal jaren geleden ALLES voor me. Ik voelde me zo emotioneel verbonden met hem, ga hem veel kroels, was lief voor hem (uiteraard ook wel eens streng) maar eigenlijk verpletterde ik mijn paard met mijn "ik houd zoveel van je". In die periode kreeg ik echt dominantieproblemen met mijn paard. Hij liep steeds meer over me heen, had steeds minder respect voor me. Ik werd er echt wanhopig van.
Totdat iemand tegen me zei dat ik emotioneel afstand van mijn paard moest nemen. Doordat ik zo emotioneel bij hem betrokken was, was ik een onzekere/onvakkundige en onveilige leider voor hem. Ik kreeg te horen dat mijn paard, mijn liefde voor hem, als zwakte zag. Dit vond ik niet leuk om te horen, maar de persoon die dit zei had wel helemaal gelijk.
Ik ben gaan oefenen hiermee. Ik kreeg bv te horen dat ik mijn paard niet de hele tijd moest belonen als hij braaf was. Hij behoorde tenslotte toch gewoon te luisteren? Ik zou je ook willen adviseren: neem emotioneel afstand van Kim. Niet dat je niet van haar mag houden, maar ben zakelijker tegen haar. Ik vermoed dat ze voor jou dan ook meer ontzag gaat krijgen.

Ik vroeg me af hoe jij zelf hierover denkt ik las de reactie en vond het ook wel een logische gedachte.

Anoniem

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:35

Ulfeino: Pff, dan moet ik even nadenken.. ja, ze had toen wel wind tegen, die kant op.
Dus dan zal ze inderdaad sneller iets hebben geroken dan op de heenweg.

Essie_blue: Het is geen ongeduld en ook geen verwend gedrag.
Zoals aan het einde, die hinnik.. Kim hinnikt nooit!
Alleen van die zachte knorretjes als ik aan kom lopen.
Als Kim fris is, is ze bij lange na niet zo druk als vandaag.
We staan ook niet bij boerderijen in de buurt.. ene kant is een woonwijk, de andere zijn akkers.

Britta, bij mij heeft ze dit niet eerder gedaan, ik weet niet hoe ze bij jullie was toen.
Met bit in heb ik ook geprobeerd (dinsdag), maar Kim gaat dan zeg maar schuin lopen, waardoor ze heel makkelijk op je hakken gaat staan.
Ze buigt dan zeg maar in naar de kant waar jij loopt..

Monica08: Kim geeft niks om een zweepje, daar heb ik al eens een topic over geopend.
Als ik haar een tik geeft, reageert zij door de richting in te lopen waar het zweepje (dus ik) is.
Dat is geen dominantie, maar onbegrip.
Nee, en ik heb ook geen geld om een professioneel iemand te vragen. :o

Randie: Ik heb al op die reactie gereageerd. :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:36

oh sorry, dan ga ik even terug zoeken :). Wel fijn dat iedereen zo met je mee denkt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:42

Mischien denk je er toch teveel over na? Of ik nu inderdaad een trekpaard of een welsh ponytje onder m'n kont heb, ik vertel duidelijk wat ik wil en ik verwacht dat het gebeurt, niets anders. En gaat het dan niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat. :)
Denk dat je daar het meest aan hebt op het moment, je paard heeft door dat je haar niet altijd de baas kan zijn. Daar hoeft ze niet persé gemeen van te worden, mis maakt het haar wel onzeker, ze wil graag een leider. Dus probeer die leider voor haar te zijn. Niet te moeilijk denken gewoon doen wat je wilt, zij heeft maar te luisteren. Verdere tips en trics, tijdens het lopen en rijden kun je haar als ze wil gaan rennen dubbel vouwen. One rein stop idee. Kan ze nog rondjes draaien maar verder niks, net zo lang tot ze snapt dat het haar niet verder helpt.
(En ja ook dat is zeker op de grond makkelijker gezegd dan gedaan. )

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:47

Heeft er toevallig een dood dier, een schaap ofzo, in de buurt gelegen? Mijn paard reageert dan net zo, alleen dan wel me echt paniek in haar ogen.

Ook ik vind haar er niet echt bang uitzien, wel onrustig. Aangezien er eigenlijk dan niks is veranderd zou ik ook denken aan uittesten. Mijn tinker kon daar in het begin ook een houtje van. Reden we lekker rustig buiten was er ineens paniek in de tent. Niks te zien dus gewoon uittesten. Helaas was ze niet heel origneel in haar trucjes dus ik kon er gauw op inspelen maar ze heb het erg lang gebrobeerd :P . Nu bijna zes jaar laten wil ze me nog steeds weleens voor verassingen laten staan :D . Laatst wilde ze niet voorbij een kruising (in de polder) waar niks te zien was en echt in verzet gaan, toch even doorgezet en opeens waren de polderkabouters niet meer zo eng. Ook na omdraaien was er niks meer aan de hand dus mevrouw zat de boel gewoon even in de maling te nemen

Ik hoop dat jij en Kim er snel uitkomen, jullie zijn een leuk stel samen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:50

Randie: Ja, dat is zeker waar..

Miss_Malfoy: Dat rondjes draaien doe ik regelmatig. :)
Als ik merk dat ze bijvoorbeeld steeds sneller gaat stappen, maak ik een draai of zet ik haar stil en dan gaan we weer probleemloos verder.

Miss_nadine: Dat zou best kunnen..
Kim had toen inderdaad ook die angst in haar ogen.

Bedankt voor de tips die ik hier heb gekregen!
Ik ga morgen mijn eerste grondwerksessie doen sinds vorige maand.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:55

Nee zo bedoel ik het niet, dat vind ik trouwens ook niet goed, ze moet gewoon langzamer stappen als jij dat wil, of zelfs stil staan. Door een rondje te draaien doet ze alsnog wat ze zelf wil. Je zoekt je heil te veel in tips en truucjes, maar waar het om gaat is gewoon echt horsemanship. Altijd slimmer en snellerl zijn.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:57

monica08 schreef:
KoudbloedKim schreef:
Tja, als ik Kim harder aan wil pakken dan ik vandaag heb gedaan, zal ik een stroomstootwapen mee moeten nemen. :+
Dat lijkt me ook niet echt de bedoeling.

Zweepje meenemen als je wil gaan poetsen en als ze je bijna plet; geef je een ongelovelijke lel mee! En ja dat is misschien sneu, maar zij probeert jou ook pijn te doen. 1x duidelijk en dan zal ze er vast wel om denken!

Is er toevallig een ''professioneel'' iemand op stal of bij jou in de buurt? Misschien kan je die er eens naar laten kijken? Iemand die veel ervaring heeft met beleren, heropvoeding etc? Denk eerlijk gezegd niet dat het jullie met zn 2en lukt zo te lezen..

Mee eens. Je moet niet over je heen laten lopen, nu kan je er waarschijnlijk gewoon nog wat aan doen.
Als ze dit langer vol kan houden wordt het alleen maar lastiger om het op te lossen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:01

Idd, het gaat ook niet om de hoeveelheid pijn, maar de mannier waarop. Gewoon een brul en een lel, laten zien dat je het echt beu bent. Als je het niet meent prikken ze daar feilloos door heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:01

Miss_Malfoy: Nee, door een rondje te draaien doet ze niet wat ze zelf wil, dat rondje draai ík namelijk met haar en dat gebeurd op mijn teken. :)
Je stelt het wel heel makkelijk.

Essie_blue: Daar ben ik me ook bewust van en daarom heb ik ook gelijk vandaag dit topic geopend.

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:04

Ik vind het ietwat overdreven (heb alleen het eerste bericht van de TS gelezen). Maar het valt allemaal wel mee hoor, met je wilde paard. Misschien niet typisch iets voor haar?

Maar ze is wel wat verwend ja... Die indruk kreeg ik ook.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:05

KoudbloedKim schreef:
Miss_Malfoy: Nee, door een rondje te draaien doet ze niet wat ze zelf wil, dat rondje draai ík namelijk met haar en dat gebeurd op mijn teken. :)
Je stelt het wel heel makkelijk.

Essie_blue: Daar ben ik me ook bewust van en daarom heb ik ook gelijk vandaag dit topic geopend.

Jamaar je zegt dat ze harder stapt dan jou lief is op dat punt, of ze is het iig van plan. Dan vind ik op dat punt een rondje draaien een beetje overbodig. Ze moet gewoon terugkomen in tempo en anders kan ze een paar klappen op haar borst krijgen met wat je dan ook in je handen hebt.
En ik stel het ook makkelijk, want paarden zijn simpel. Zwart en wit, geen grijs. Het rondje draaien wat ik noem is voor een paard wat anders echt niet meer te controleren is, dus die er in rengalop vandoor wil gaan. Niet een paard wat harder gaat stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:06

Dat is jouw mening.. ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:13

Dat weet ik, maar goed je vraagt om tips/advies, dan krijg je die, dat is niet altijd leuk dat weet ik. :o

Maar ik zou toch lessen in grondwerk aan raden. Want je zegt, ik ga morgen weer eens grondwerk doen. Dat is juist bedoelt als horsemanship, iets wat je doet zodra je in de buurt van je paard komt. Niet iets voor af en toe even tussendoor, en dan je principes weer laten varen. Je doet heel veel goede dingen vind ik, alleen het is dat horsemanship dus een manier van leven, iedere seconde bij je paardje ben jij de leider.

Cody1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:21

zo een halstertouw met een ketting (kan even niet op de naam komen) kan ook helpen ,
1 harde ruk eraan en ze staan meestal stil.
je hebt er ook niet zo veel kracht voor nodig.
wat ik in dat filmpje heb gezien was inderdaad niet normaal ,
ik denk dat ze haar eigen zin wil doordrijven.
veel succes.
Laatst bijgewerkt door Cody1 op 12-08-10 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:22

Oeil, wat een lastigerd is dit ... Jammer TS dat je op dit moment even de weg kwijt bent met je superknollie. Heb het hele topic doorgelezen en ik weet niet wat Kim bezielt. Ik denk wel dat het goed zou zijn voor jou om even een time-out te nemen met Kim. Doe een paar dagen rustig aan, laat haar in de wei, knuffel een beetje en laat het betijen. Je bent naar mijn idee momenteel zo vol van mogelijke oorzaken en denkwerk over wat het zou kunnen zijn dat je jezelf een beetje in de weg zit en je toch nog lichtelijk opgefokt en ongerust bent over wat je zou kunnen verwachten als je naar Kim toe gaat.

Kijk gewoon hoe het over een paar dagen gaat, nadat je zelf een adempauze hebt gehad.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:19

Maakt het eigenlijk wat uit wat de oorzaak is? Mag ze dit gedrag wel vertonen als er een oorzaak voor is? Jou gewoon naar buiten sleuren omdat ze "bang/onrustig" is? Mag ze (bij wijze van) als ze schrikt van een papiertje haar 1000 kilo logge lichaam op jou kleine teen parkeren?
Als je nu niet duidelijk en consequent bent wordt dit een heel lang verhaal. Want ook al schijt ze zeven kleuren stront (en dat doet ze nog lang niet) dan nog mag ze nooit jou omver lopen, je de poetsplaats uitsleuren of wat dan ook.
Ik weet dat je denkt dat er iets aan de hand is, maar ze neemt een loopje met je. Ik heb het zelfde verhaal gehad, mijn paard schrok ergens van, voelde dat ik 'bang' was en van de een op de andere dag had ik een draak van een paard. Ik kon zelfs niet meer normaal opstijgen en in alle hoeken zaten bakkabouters. Maar bij een ander was er niks aan de hand. Het heeft zeker een half jaar geduurd voor dat ik haar weer een beetje normaal kon behandelen, rijden etc, omdat ík dacht dat er wat aan de hand was. Tot ik een keer kwaad werd (echt kwaad, niet foei, das stout) en toen was het over. Wat iedereen zei was dus toch echt waar. Nu weet ik dat ik haar toen direct aan had moeten pakken.

Ik zie en lees dat jou paard hetzelfde gedrag vertoond, draaien trekken "angstig" zijn en vooral niet luisteren. Wees dus gewoon consequent, mag iets niet dan mag het ook echt niet. Volgende keer even een zweepje (want met je handen redt je het niet denk ik) meenemen en als ze je bijna plat drukt of omver of weg loopt ook gewoon een lel geven, geen aai. En als ze even schrikt en bang is geen aandacht aan besteden, gaat zo weer over.

Waarschijnlijk hou je niet zo van deze aanpak, maar het heeft wel effect en is duidelijk naar je paard toe. Want je moet er toch niet aan denken dat deze bonk spieren andere spelletjes gaat uit proberen...

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:20

Hoi Tineke,

Om de hoeveel tijd verander je van paddock naar een weekje (of minder) en weer terug? Ook al is de groep steeds hetzelfde. Duidelijk dat ze niet wil zijn waar ze vast staat op dat moment, dat ze terug lijkt te willen naar de groep (wei/paddock). Zie niet echt paniek op filmpje van de 2de dag. Lastig probleem. Denk dat je er goed aan doet voor je eigen vertrouwen en om haar de baas te blijven, terug naar de basis en aan het grondwerk. Er kunnen zoveel mogelijke oorzaken zijn, feit is wel dat zo'n kilo mooi paard, gewoon naar de kleinste aanwijzing van jou moet luisteren. Anders kan je er niets mee. Even terug naar af, geef het even rust en dan weer aan de slag. Leg er niet te veel druk op, als het niet lukt, ook niet bij jezelf. Wees wel consequent en duidelijk naar haar. Even goed streng zijn en JIJ bent haar baas, niet andersom. Kop op hoor!

Gr Willeke

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:23

halstertouw met ketting werkt ook niet echt bij een paard wat ECHT wil gaan omdat hij in paniek is..Gister in levende lijve ondervonden. Wel bij een paard wat zijn zin door aan het drijven is...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:24

@Derma: ik heb ook zo'n ervaring gehad. Klopt helemaal wat je zegt en ik kan me vinden in je verhaal.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:50

Derma schreef:
Maakt het eigenlijk wat uit wat de oorzaak is? Mag ze dit gedrag wel vertonen als er een oorzaak voor is? Jou gewoon naar buiten sleuren omdat ze "bang/onrustig" is? Mag ze (bij wijze van) als ze schrikt van een papiertje haar 1000 kilo logge lichaam op jou kleine teen parkeren?
Als je nu niet duidelijk en consequent bent wordt dit een heel lang verhaal. Want ook al schijt ze zeven kleuren stront (en dat doet ze nog lang niet) dan nog mag ze nooit jou omver lopen, je de poetsplaats uitsleuren of wat dan ook.
Ik weet dat je denkt dat er iets aan de hand is, maar ze neemt een loopje met je. Ik heb het zelfde verhaal gehad, mijn paard schrok ergens van, voelde dat ik 'bang' was en van de een op de andere dag had ik een draak van een paard. Ik kon zelfs niet meer normaal opstijgen en in alle hoeken zaten bakkabouters. Maar bij een ander was er niks aan de hand. Het heeft zeker een half jaar geduurd voor dat ik haar weer een beetje normaal kon behandelen, rijden etc, omdat ík dacht dat er wat aan de hand was. Tot ik een keer kwaad werd (echt kwaad, niet foei, das stout) en toen was het over. Wat iedereen zei was dus toch echt waar. Nu weet ik dat ik haar toen direct aan had moeten pakken.

Ik zie en lees dat jou paard hetzelfde gedrag vertoond, draaien trekken "angstig" zijn en vooral niet luisteren. Wees dus gewoon consequent, mag iets niet dan mag het ook echt niet. Volgende keer even een zweepje (want met je handen redt je het niet denk ik) meenemen en als ze je bijna plat drukt of omver of weg loopt ook gewoon een lel geven, geen aai. En als ze even schrikt en bang is geen aandacht aan besteden, gaat zo weer over.

Waarschijnlijk hou je niet zo van deze aanpak, maar het heeft wel effect en is duidelijk naar je paard toe. Want je moet er toch niet aan denken dat deze bonk spieren andere spelletjes gaat uit proberen...

Hier sluit ik me 100% bij aan. Ik zie ook geen bang paard. En zelfs al zou ze bang zijn dan nog moet je daar niet in mee gaan en moet ze gewoon luisteren. Het is alleen zo jammer dat het zo n groot paard is. Dat maakt het lastiger. Maar ik snap wel wat je doormaakt omdat ik het zelf ook gehad heb met de poown.
Laatst bijgewerkt door Madeliefjes op 12-08-10 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cody1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:51

randie schreef:
halstertouw met ketting werkt ook niet echt bij een paard wat ECHT wil gaan omdat hij in paniek is..Gister in levende lijve ondervonden. Wel bij een paard wat zijn zin door aan het drijven is...

ja maar zoals je ziet is het niet echt paniek in da filmpje alsie na buiten loopt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:55

Nee is ook niet :), onrustig ja, maar haar oog en oorspel geeft geen paniek aan. Haar lichaamshouding ook niet.
Paniek is als ze echt helemaal straks staan..En vervolgens uit hun plaat gaan en nergens meer naar kijken. Niet
of ze zichzelf verwonden of iemand om hun heen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:58

ik zie ook geen bang paard. Ik zie een paard dat aan het werk (energie kwijt) gezet moet worden, daardoor zal ze ook beter gaan luisteren. Imo wordt er veelste moeilijk over gedaan en maak je het probleem straks alleen maar groter.