Derma schreef:Maakt het eigenlijk wat uit wat de oorzaak is? Mag ze dit gedrag wel vertonen als er een oorzaak voor is? Jou gewoon naar buiten sleuren omdat ze "bang/onrustig" is? Mag ze (bij wijze van) als ze schrikt van een papiertje haar 1000 kilo logge lichaam op jou kleine teen parkeren?
Als je nu niet duidelijk en consequent bent wordt dit een heel lang verhaal. Want ook al schijt ze zeven kleuren stront (en dat doet ze nog lang niet) dan nog mag ze nooit jou omver lopen, je de poetsplaats uitsleuren of wat dan ook.
Ik weet dat je denkt dat er iets aan de hand is, maar ze neemt een loopje met je. Ik heb het zelfde verhaal gehad, mijn paard schrok ergens van, voelde dat ik 'bang' was en van de een op de andere dag had ik een draak van een paard. Ik kon zelfs niet meer normaal opstijgen en in alle hoeken zaten bakkabouters. Maar bij een ander was er niks aan de hand. Het heeft zeker een half jaar geduurd voor dat ik haar weer een beetje normaal kon behandelen, rijden etc, omdat ík dacht dat er wat aan de hand was. Tot ik een keer kwaad werd (echt kwaad, niet foei, das stout) en toen was het over. Wat iedereen zei was dus toch echt waar. Nu weet ik dat ik haar toen direct aan had moeten pakken.
Ik zie en lees dat jou paard hetzelfde gedrag vertoond, draaien trekken "angstig" zijn en vooral niet luisteren. Wees dus gewoon consequent, mag iets niet dan mag het ook echt niet. Volgende keer even een zweepje (want met je handen redt je het niet denk ik) meenemen en als ze je bijna plat drukt of omver of weg loopt ook gewoon een lel geven, geen aai. En als ze even schrikt en bang is geen aandacht aan besteden, gaat zo weer over.
Waarschijnlijk hou je niet zo van deze aanpak, maar het heeft wel effect en is duidelijk naar je paard toe. Want je moet er toch niet aan denken dat deze bonk spieren andere spelletjes gaat uit proberen...
Hier sluit ik me 100% bij aan. Ik zie ook geen bang paard. En zelfs al zou ze bang zijn dan nog moet je daar niet in mee gaan en moet ze gewoon luisteren. Het is alleen zo jammer dat het zo n groot paard is. Dat maakt het lastiger. Maar ik snap wel wat je doormaakt omdat ik het zelf ook gehad heb met de poown.
Laatst bijgewerkt door Madeliefjes op 12-08-10 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt