Dit is dan het einde voor mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:31

Dat was een zwaar telefoontje Anouk, maar heel verstandig van je. En wat een prachtige foto van Bart, wat een heerlijk koppie.
En wat ik al zei.. hij is nooit helemaal van je vandaan, hij zal altijd in je gedachten en hart voortleven.
Als ik je op CF zie, mag je wel ff komen uithuilen hoor... :(:)

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:36

Meis, ik kan niet anders zeggen dat ik ontzettend veel respect voor je beslissing heb.

Ik heb anderhalve week geleden, m'n vriendje moeten laten gaan en weet dat als je de keuze maakt die echt niet makkelijk is.
De strijd van je verstand en gevoel is oneerlijk, omdat je zelf eigenlijk weet dat dit het beste voor hem is.

Ik wens je alle sterkte toe voor de aankomende tijd.

En onthou.....Afscheid nemen bestaat niet!!!!
Waar je ook bent, hij zal altijd bij je zijn. Hij zit in de kleine dingen, en het is echt waar.

:(:) :(:) :(:) :(:)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:39

heb je topic al zó vaak gelezen en steeds weer zit ik met tranen in mijn ogen achter de pc. Want wat kan ik me goed voorstellen hoe zwaar dit voor je moet zijn.

Maar zoals steeds al word gezegd is dit het toppunt van houden van je paard. Hem ook los durven laten als dat nodig is en je moet je absoluut niet schuldig voelen. Dit is het eerlijkst tegenover bart. Hij heeft dan geen pijn meer en ik vind het prachtig dat wij mensen zulke beslissingen kunnen maken. :j Wíj kunnen een dierenleven beiindigen wanneer het niet meer waardig is en vaak doet dat pijn maar je moet nooit vergeten dat dit het allerbeste is voor je vriendje,je kiest hiermee niet voor jezelf. :(:)

Uit het oog maar niet uit het hart :+:

Ik ben ontzettend benieuwd naar de foto's en ik wens je heel veel sterkte toe in de komende tijd! :(:)

blokje

Re: Dit is dan het einde voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:49

Heel veel sterkte meid.
Gelukkig is Bart op een hele mooie foto vast gelegd!

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:39

heel veel sterke je heb echt een super mooie foto

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:47

Dit is alvast een hele mooie foto van Bart!
En wat goed dat je gebelt hebt! :(:)

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:41

Wat een prachtige man is Bart, een geweldige foto!
Ik wil je nogmaals heel erg veel sterkte wensen!!!

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:37

Wat een ontzettend mooie foto, prachtig paard is het.
Je heb een moeilijke maar goede beslissing genomen hoor, twijfel daar niet aan.
Als nog veel sterkte en verwen hem nog maar lekker!

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:19

Wat een prachtige foto!

Ik ben benieuwd naar de rest..
Wat dapper dat je zelf dat telefoontje gepleegd hebt.. :(:)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:33

Wouw, heel knap hoor. En wat fijn dat ze wisten wie jullie zijn enzo. Dat maakt het gesprek net even wat minder erg....zucht. En ja, wat valt er nou verder nog te zeggen behalve genieten, verwennen tot hij niets meer wil en kan eten en huilen om wat er komen gaat....ik benijd je niet de komende week, wat zal het zwaar worden...en inderdaad, wat knap dat je het telefoontje zelf hebt gepleegd- erbij zijn van begin tot eind, ik hoop dat ik dat voor mijn paard ook ooit kan doen!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 22:45

En dan toch; is het een illusie dat je met zo'n besluit 'vrede' kan hebben?

Want als je paard overduidelijk pijn heeft, om maar iets te noemen, dan zie je dat echt. Dan maak je een beslissing om echt de pijn te eindigen.

Bart heeft artrose, en ik redeneer van 'tot het te erg word.' Maar in principe loopt hij nog rond... Hij loopt nog steeds. Hij glanst, hij is levendig...

Het punt is dat ik er geen vrede mee heb. Dat alles 'nee!' blijft roepen. Ookal maakt hem dat niet beter, ookal zorgt dat dat de artrose niet wegneemt.

Komt het moment nog dat ik er wel vrede mee heb? Dat ik niet meer twijfel? Dat ik niet meer naar hem kijk en denk 'is hij echt zo erg als ik denk dat hij is?'

Ik heb weer een twijfelmomentje :')

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:46

Wat een prachtige foto :j.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:01

Het feit dat jij de beslissing kan nemen om hem uit zijn lijden te verlossen, en hem meer pijn wil besparen is ongelofelijk knap.

Gevoelsmatig zal dat nooit fijn zijn, maar ik denk dat je er op den duur wel vrede mee krijgt...
Missen zul je hem altijd, en dat hoort ook zo!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:34

Wat goed dat je hebt gebeld!!
ik heb de slager al 4x gebeld, en daarvan 3x opgehangen voor er werd opgenomen :o en de 4e keer nam niemand op maar werd ik gewoon misselijk tijdens het overgaan van de tel... :+

Dat je de afspraak hebt gemaakt voor Bart echt pijn of achteruitgang laat zien vind ik top +:)+
Als je wacht tot de vacht dof wordt of ze hun energie verliezen of echt kreupel gaan lopen ben je te laat, veel te laat, als een paard laat zien dat hij pijn heeft loopt hij er al weken mee rond.

Dus je beslissing is echt de enige juiste beslissing, hoe moeilijk het ook is :(:)

En geloof me er komt een dag dat je er vrede mee hebt!
Ik kan hier inmiddels gewoon naar foto's van Desje kijken, heb een armbandje van haar staartharen en 3 vrolijke hangers van haar haren+gekleurde kraaltjes enz, 2 in mn auto en 1 aan mn tas, vind ze nogsteeds erg leuk!
Maarja nu moet er dus weer een paard van me weg, en het voelt gewoon zo verkeerd om te bepalen dat je maatje dood moet hoe goed je ook weet dat het t beste is!

(en ook ik zit hier weer in tranen, vind het ontzttend kl*te voor je, en zit zelf ook heel erg met mijn paardje in mn maag ;( )

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:46

Heel veel sterkte!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 17:49

En nou word ik echt gek. Vandaag liep hij bijna helemaal zuiver.
Of het komt omdat hij nu meer eten krijgt en dus meer energie heeft (om door zijn pijn te lopen) of omdat het mooi weer is...

Maar een paard dat zo loopt... dan denk ik, dat is zonde als hij ingeslapen word... :n dus ik word even helemaal gek.

We hebben vandaag een (lange) wandeling gemaakt, en hij werd gek door de dazen. Dus trok zijn hoofd omhoog om ze weg te schudden, net toen ik hem corrigeerde omdat hij begon te slingeren op de weg.
Brak mijn hackamore in tweeën :+
Stond er een paard zonder hoofdstel op straat :+

Heel snel wat in elkaar geflanst met mijn westernteugels dat het hield tot we thuis waren, maar de zenuwen zijn weer getest.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:53

Dat is heel erg dubbel idd.
Je moet kijken naar of de goede of de slechte momenten overheersen.
Een paard waar ik de gedachte bij heb dat die nog plezier heeft ondanks dat die soms wat slechter loopt, zou ik niet in laten slapen.
Maar dat is van hieruit moeilijk te zeggen en er is geen echte richtlijn.
Als dit aanhoud dit goede lopen zou ik persoonlijk nog wachten en hem lekker laten lopen.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:55

Had dezelfde twijfels bij mijn Haf, maar bij hem kwam het omdat hij de laatste week nog op de Metacam mocht, hij liep als een jonge hengst, geen kreupelheid te zien. Dat geeft inderdaad twijfel, maar ik had de foto's erbij van de spat in zijn spronggewrichten. Dit moeten 3 gladde schijven zijn en bij hem waren het gekartelde randen die bij elke stap langs elkaar gingen, hij moet vergaan van de pijn (en de bikkel gaf geen krimp).
Twijfel is normaal, je wilt niet dat er een einde komt aan het leven van Bart. Helaas kun je beter luisteren naar je gezond verstand en kijken naar de laatste maanden. Geen verbetering na maanden glucosamine toch?
Bij grote twijfel kun je overwegen nogmaals foto's te laten maken...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 18:05

Hij staat niet op de pijnstiller. Dit heel logisch beredeneerd omdat 1. hij bij wijze van spreke toch al zo lang slecht loopt wat maken twee weken extra dan uit en 2. dan begin ik dus te twijfelen omdat hij spontaan goed loopt...

Maar zoals ik al zei, ik blame ook de grote hoeveelheden voer die hij nu krijgt, daar krijgt een paard ook energie van maar haalt de artrose niet weg...
En dan loopt hij nu geweldig goed, maar hoe loopt hij dan van de winter?
Dan is het een paar maanden uitstel geweest...

Maar als hij deze week dit aanhoud, ook na de lange wandeling van vandaag, denk ik toch sterk na aan een laatste fotosessie.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:23

Ik wil je niet helemaal aan het twijfelen brengen eigenlijk maar wil het wel even kwijt.
Mijn pony heeft ook al jaren artrose benen, rug en hals zijn aangetast en wie weet nog wel meer.
Ook zij heeft slechtere dagen maar ze is zo monter en geniet nog van alles dat zou ik haar nu niet af kunnen nemen.
Ik heb haar liever zo nog 20 jaar staan dan dat ik haar in zou laten slapen, om te voorkomen dat ze ooit pijn krijgt.
Wel heb ik besloten dat als het slechter met haar gaat er niet meer te lang met medicijnen geklooit gaat worden.

Nogmaals ik ken jouw pony en jouw situatie niet en alleen jij kan de goede beslissing maken.

BunnyIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:31

Sterkte!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 18:36

jesito: ik ben het 'geklooi met medicijnen' al voorbij.
Hij heeft nu vanaf maart glucosamine gehad, heeft niks uitgehaald. Hij heeft primeval gelatinaat erbij gekregen, hij is er niet beter op gaan lopen. Hij loopt nu 'beter', maar niet goed; vandaag liep hij misschien niet artrose kreupel maar hij was zo stijf als een hark. Van de winter liep hij om van te huilen :+

Ik gebruik je nu enkel als klankbordje hoor, maar zo redeneer ik nu ook. Ik wil niet aanklooien, ik wil stoppen wanneer het 'moet.' Natuurlijk zou ik hem ook een weitje gunnen en een paar mooie jaartjes extra.
Maar als hij slecht loopt, loopt hij echt slecht. :\
Punt is alleen, nu loopt hij zeg maar weer even 'goed genoeg' om de wei op te gaan... maar hoe zal dan van de winter zijn? :+ Kan hij dan nog overeind komen?

Dat wil ik namelijk niet zien, dat mijn paardje er zo erg aan toe is dat hij niet meer overeind kan komen. Dat heb ik al te vaak gezien en wil ik absoluut niet. :=

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:50

Jeetje... wat een heftig gebeuren zit jij in zeg!!
Ik ken het moment, de twijfel. Vreselijk.
Wel heel fijn voor Bart dat ie nu even "goed" loopt.
Weetje.. misschien is dit helemaal geen goed advies, en doe er niets mee als je het niet zo voelt..
Maar ik zou m niet laten inslapen als jij zelf vind dat hij op dit moment goed loopt.. als je spijt krijgt, en altijd blijft denken dat het misschien wel goed was, kan je het nooit meer over doen..
Maar goed. ik begrijp natuurlijk ook dat je al heeel lang naar een kreupel paard zit te kijken, en er is niets ergers dan je vriendje pijn zien lijden.
Ik vind je ontzettend dapper, wat je ook beslist!!
Zet m op. Ik denk aan jullie

x

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 18:58

Dat is het dus, ik blijf kijken en blijf kijken en blijf twijfelen, dan loopt hij goed dan loopt hij niet goed :\
Ik kijk het weer even aan maar de afspraak blijft :\

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:07

Het lijkt me ook erg moeilijk om zo'n keuze te maken, je zult namelijk nooit weten of het in de toekomst beter of juist slechter zal gaan.

Ga op je eigen gevoel af, je kent je paardje immers zelf het beste.

Succes met je beslissing en veel sterkte!